Gå til innhold

Individuelle målere for fjernvarme i sameiet


Gjest 46a0b...9a2

Anbefalte innlegg

Gjest 46a0b...9a2

Jeg har nettopp kjøpt bolig, og har fått opplyst at det skal være individuelle målere for fjernvarme i sameiet. Dette gjelder i Oslo om det kan gi mer informasjon.

Skal jeg da ha en egen vannmåler i sameiet slik som jeg har for strøm eller fungerer dette annerledes?

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanligste vil nok være at måleren er knyttet til radiatorene i leiligheten, slik at regningen du får for fjernvarme henger sammen med hvor ofte radiatorene står på og hvor høy temperatur du ønsker på radiatorene.

Det pleier også å være et stort varmetap til fjernvarme-anlegg som fordeles mellom leilighetene. Det måles hvor mye energi som blir tilført sameiet, også måles det hvor mye energi som hver leilighet bruker. Ideelt burde leilighetens samlede forbruk tilsvare det som sameiet har fått tilført, men ofte er det et stort avvik der som må fordeles likt (evt. etter en fordelingsnøkkel) mellom leilighetene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 46a0b...9a2

Jeg har snakket med en annen venn. Han påstår følgende:

Alle som har individuell måling av fjernvarme, skal ha en egen måler. Disse målene brukes til å leses ved for eksempel overtakelse av leilighet.

Om man ikke har installert egen måler tilhørende seksjonen, så har man en felles måler. Da fordeles kostnadene etter akonto, men altså etter areal og ikke forbruk.

Kan dette stemme?

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Lenke til kommentar
Gjest 46a0b...9a2
Zeph skrev (2 minutter siden):

Om det er sagt at du har eigen målsr så har du vel det. Kva er spørsmålet? Om du vil finne den så kan du sjekke radiatorane i bustaden. Finn du ingenting så spør styret.

Jeg er helt fersk på dette området.

Problemstilling:

Selger sier at han ikke kjenner til vannmålere eller har blitt avregnet for fjernvarme en gang i året. Megler fortalte at fjernvarme avregnes etter areal og ikke etter forbruk. I vedtekene for sameiet står det at det er egen vannmålere for hver enkelt beboer, men disse vedtekene har ikke blitt oppdatert for flere år.

Jeg finner heller ingen vannmålere.

Spørsmål:

Er det mulig å ha individuell måling av fjernvarme uten å ha fysiske målere?

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Lenke til kommentar

Vatnmålar og fjernvarmemålar er to forskjellig ting. Ja, det er ei væske i fjernvarmenettet òg, men for å halde styr på kva ein pratar om så bruk helst fjernvarmemålar. Ein vatnmålar måler forbruket av vatn, mens ein fjernvarmemålar typisk måler forbruket i kWh. Det er to heilt separate system.

Du kan fint ha ein vatnmålar, men ikkje fjernvarmemålar, og omvendt. Har du ingen av delane så blir det automatisk avrekna etter areal.

Du kan ikkje måle fjernvarme individuelt utan ein fysisk målar per leilegheit, nei, men målaren kan stå sentralt i bygget, ikkje inne i din bustad.

Snakk med styret, ikkje selgar eller meglar. Om nokon har kontroll på dette så er det styret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 46a0b...9a2
Zeph skrev (11 minutter siden):

Vatnmålar og fjernvarmemålar er to forskjellig ting. Ja, det er ei væske i fjernvarmenettet òg, men for å halde styr på kva ein pratar om så bruk helst fjernvarmemålar. Ein vatnmålar måler forbruket av vatn, mens ein fjernvarmemålar typisk måler forbruket i kWh. Det er to heilt separate system.

Du kan fint ha ein vatnmålar, men ikkje fjernvarmemålar, og omvendt. Har du ingen av delane så blir det automatisk avrekna etter areal.

Du kan ikkje måle fjernvarme individuelt utan ein fysisk målar per leilegheit, nei, men målaren kan stå sentralt i bygget, ikkje inne i din bustad.

Snakk med styret, ikkje selgar eller meglar. Om nokon har kontroll på dette så er det styret.

Takk for svaret. Så en kan egenlig ha tre ulike målere tilknyttet leilighet; en for strøm, en for vann og en for fjernvarme.

Dette forklarer saken hvorfor jeg ble forvirret.

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Lenke til kommentar

Dette kan sikkert gjøres på ørten måter, men forrige stedet jeg bodde var det fjernvarme, og slik gjorde man det der:

Det var målere på hver radiator som (jeg tror) målte varmeforskjell mellom rom og radiator, og samme med radiatorstørrelse estimerte man da varmetapet i hver radiator. Dette ble rapportert trådløst inn til selskapet som driftet løsningen.
Så hadde man vannmålere på varmtvann som også trådløst meldte inn forbruk av varmtvann. 
Begge deler ble håndtert av samme firma. 
Der betalte man en viss sum akonto som ble avregnet, og måtte betale ekstra eller få igjen hvis man hadde brukt mer eller mindre enn estimert/forventet. Dette skjedde "automagisk" uten at man måtte lese av noen målere noen gang. (Men mener man på avregningen fikk målerstanden på de ulike målerne så man kunne sjekke om dette stemte hvis man gadd det.)

Ingen måler på kaldtvann og separate målere på strøm til hver enhet.

Så det som måtte gjøres ved eierskifte der var:
1. Lese av strømmen og melde eierskifte til elselskapet(netteier?)
2. Melde inn eierskifte til firmaet som driftet avlesing og avregning av varmtvann og fjernvarme. Så beregnet de hva som skulle betales av hvem. Siden innrapportering skjedde trådløst fortløpende trengte man ikke lese av noen målere, men altså viktig at det ble sendt inn riktig dato for overtagelse. Men tror kanskje dette ble gjort av forretningsfører, så man selv ikke trengte å gjøre noe. Men altså litt usikker her.

Systemet for avlesing og avregning fungerte egentlig bra.

(Problemet når vi bodde der var stabiliteten på fjernvarmen sentralt. Det var bortfall av varmtvann i snitt mer enn 1 gang i året opp til halvannen dag. Det var litt kjipt....)

 

Uansett:
Støtter tipset til Zeph. Styret bør vite hva som skal gjøres/burde ha blitt gjort.

Lenke til kommentar
Gjest 46a0b...9a2
KalleKanin skrev (23 minutter siden):

Dette kan sikkert gjøres på ørten måter, men forrige stedet jeg bodde var det fjernvarme, og slik gjorde man det der:

Det var målere på hver radiator som (jeg tror) målte varmeforskjell mellom rom og radiator, og samme med radiatorstørrelse estimerte man da varmetapet i hver radiator. Dette ble rapportert trådløst inn til selskapet som driftet løsningen.
Så hadde man vannmålere på varmtvann som også trådløst meldte inn forbruk av varmtvann. 
Begge deler ble håndtert av samme firma. 
Der betalte man en viss sum akonto som ble avregnet, og måtte betale ekstra eller få igjen hvis man hadde brukt mer eller mindre enn estimert/forventet. Dette skjedde "automagisk" uten at man måtte lese av noen målere noen gang. (Men mener man på avregningen fikk målerstanden på de ulike målerne så man kunne sjekke om dette stemte hvis man gadd det.)

Ingen måler på kaldtvann og separate målere på strøm til hver enhet.

Så det som måtte gjøres ved eierskifte der var:
1. Lese av strømmen og melde eierskifte til elselskapet(netteier?)
2. Melde inn eierskifte til firmaet som driftet avlesing og avregning av varmtvann og fjernvarme. Så beregnet de hva som skulle betales av hvem. Siden innrapportering skjedde trådløst fortløpende trengte man ikke lese av noen målere, men altså viktig at det ble sendt inn riktig dato for overtagelse. Men tror kanskje dette ble gjort av forretningsfører, så man selv ikke trengte å gjøre noe. Men altså litt usikker her.

Systemet for avlesing og avregning fungerte egentlig bra.

(Problemet når vi bodde der var stabiliteten på fjernvarmen sentralt. Det var bortfall av varmtvann i snitt mer enn 1 gang i året opp til halvannen dag. Det var litt kjipt....)

Uansett:
Støtter tipset til Zeph. Styret bør vite hva som skal gjøres/burde ha blitt gjort.

Var disse målerne fysisk synlig på radiatoren?

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Lenke til kommentar
Gjest 46a0b...9a2 skrev (29 minutter siden):

Var disse målerne fysisk synlig på radiatoren?

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Ja, på systemet de hadde der, var de det.

Men det finnes sikkert en haug ulike systemer for dette. Noen steder er det sikkert en sentral måler per enhet. Kommer nok litt ann på hvordan rørene går og hva som blir lettest i hvert tilfelle.

Edit: Sånn så de ut:

270x270_doprimo_2_web.jpg

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Gjest 46a0b...9a2
KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Ja, på systemet de hadde der, var de det.

Men det finnes sikkert en haug ulike systemer for dette. Noen steder er det sikkert en sentral enhet per enhet. Kommer nok litt ann på hvordan rørene går og hva som blir lettest i hvert tilfelle.

Takk. Jeg har ingen fysisk målere som er synlig på radiatorene og har sjekket alle. 

Anonymous poster hash: 46a0b...9a2

Lenke til kommentar

De kan også være sentralt plasserte i for eksempel etasjens fordelerskap for fjernvarme. Det er typisk en dør eller luke i veggen i et fellesareale. Knutepunktet for tur- og retur-fjernvarme. I lavblokker kan det være at alt sammen er plassert i kjelleretasjen. I store bygg kan det også være plassert i et teknisk rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...