Gå til innhold

Statkraft-sjefen får høyere bonus for dyr strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke ganske normalt at bedrifter har resultatbaserte lederbonuser?

Er det ikke bare å forventet at kommunistene i Rødt prøver å demonisere alt av lederlønninger?

Men er det egentlig bedre å bytte ut resultatorienterte bonuser med ikke-resultatorientert høyere fastlønn? Det blir jo ofte dårlig mottatt at ledere får bonuser, høy lønn, etterlønn etc til tross for dårlige prestasjoner. Damned if you do - damned if you don't. Personlig mener jeg resultatorienterte bonuser er mindre problematisk enn bonuser og etterlønn etter dårlige prestasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Er det ikke ganske normalt at bedrifter har resultatbaserte lederbonuser?

Er det ikke bare å forventet at kommunistene i Rødt prøver å demonisere alt av lederlønninger?

Men er det egentlig bedre å bytte ut resultatorienterte bonuser med ikke-resultatorientert høyere fastlønn? Det blir jo ofte dårlig mottatt at ledere får bonuser, høy lønn, etterlønn etc til tross for dårlige prestasjoner. Damned if you do - damned if you don't. Personlig mener jeg resultatorienterte bonuser er mindre problematisk enn bonuser og etterlønn etter dårlige prestasjoner.

Jeg er for resultatetorienterte bonuser.

Problemet her, og i mange andre sammenhenger er at man får bonus for eksterne faktorer man i mindre eller ingen grad selv har kontroll på. Bonus bør være på intern effektivitet i driften og være knyttet til f.eks. intern kostnad per produsert enhet e.l. 

Bonus er ofte knyttet direkte opp mot aksjekurs e.l., noe som ikke alltid sier noe om hvor bra man gjør det, særlig i sykliske markeder.

Bonuser er dermed ofte ikke knyttet opp til om vedkommende gjør en god jobb, mer "flaks" og andre eksterne faktorer. Det er en uting.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det er jeg enig i. Resultatorientert lønn bør være koblet til den lønnedes prestasjoner, ikke eksterne faktorer som konjunkturer og lignende. Det sagt så skjønner jeg at det kan være vanskelig å definere og måle hva som skyldes personlige prestasjoner og hva som skyldes eksterne faktorer. Sånne avtaler blir jo gjerne være avtalt på forhånd og ikke noe en eller annen jurie skal bestemme i ettertid. Det burde sikkert vært sånn men..

Lenke til kommentar

Hehe, joda, men jeg tenker det generelle/totale lederlønnsnivået er en litt annerledes diskusjon.

Se for deg prestasjonsbaserte bonuser innenfor 2-3x lønnsforskjell mellom topp og bunn vs det samme innenfor 20-30x. Jeg synes lønnsforskjellen i dag er for stor selv i Norge, uten at jeg synes prestasjonsbaserte bonuser er en dårlig idé. Prestasjonsbaserte bonuser bør nok heller bli vanligere helt fra topp til bunn. En fastlønn som sikrer de vanlige utgiftene og er basis for å søke huslån + en prestasjonsbasert som motiverer til prestasjon.

2-3x er nok litt lite igjen etter min mening. Det er en del yrker som krever lange og dyre utdannelser og enormt ansvar og slit. Da mener jeg 3x fra topp til bunn er en litt for flat karrierestige. Per i dag vil jeg tippe det er rundt 20x i Statkraft fra Rynning-Tønnesen og ned til den lavest betalte renholderen, så jeg mener det burde være mulig å få til noe mellom 3x og 20x et sted.

Det sagt så er jo ikke Statkraft verst i klassen akkurat. Spesielt om man ser lengre enn Norges grenser. Lederlønninger i USA angår også oss i Norge fordi ledere kan flytte på seg internasjonalt om det blir stor nok forskjell. Dermed oppnår vi leder-flykt dersom forskjellene blir veldig store. Vi trenger dyktige ledere i Norge også og da er det ideelt de mye sykere ekstreme lederlønningene i USA som må ned for å minke denne flukten. Ikke at jeg ser noen realistisk måte å gjøre det på, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (58 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

Er det ikke ganske normalt at bedrifter har resultatbaserte lederbonuser?

Er det ikke bare å forventet at kommunistene i Rødt prøver å demonisere alt av lederlønninger?

Men er det egentlig bedre å bytte ut resultatorienterte bonuser med ikke-resultatorientert høyere fastlønn? Det blir jo ofte dårlig mottatt at ledere får bonuser, høy lønn, etterlønn etc til tross for dårlige prestasjoner. Damned if you do - damned if you don't. Personlig mener jeg resultatorienterte bonuser er mindre problematisk enn bonuser og etterlønn etter dårlige prestasjoner.

Vis sitat  

Jeg er for resultatetorienterte bonuser.

Problemet her, og i mange andre sammenhenger er at man får bonus for eksterne faktorer man i mindre eller ingen grad selv har kontroll på. Bonus bør være på intern effektivitet i driften og være knyttet til f.eks. intern kostnad per produsert enhet e.l. 

Bonus er ofte knyttet direkte opp mot aksjekurs e.l., noe som ikke alltid sier noe om hvor bra man gjør det, særlig i sykliske markeder.

Bonuser er dermed ofte ikke knyttet opp til om vedkommende gjør en god jobb, mer "flaks" og andre eksterne faktorer. Det er en uting.

Nå fikk jo parkeringsvaktselskaper forbud med å gi bonus etter hvor mange og høyre bøter de skrev ut. Mener denne burde falle mer eller mindre etter samme type vurdering. Det skal ikke premieres å sabotere strømforsyningen for å få høye priser og derved bonuser.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ja takk begge deler. Noe av bonusen bør være personlig som følge av personlig prestasjon. Noe annet bør være avdelingsvis og noe for hele selskapet pga synergieffekten fra mange som trekker i samme retning. En av ledernes oppgaver er å få folk til å trekke i samme retning. Lykkes hen med det så bør det belønnes personlig. Men jeg synes det bør være frihet for bedriftene å velge sin løsning og fordeling. Det føles for overformyndersk og planøkonomisk å lage lover som detaljregulerer det. Men går det helt av skaftet med ekstreme forskjeller så bør man nok takle problemet på et vis. Progressiv skatteprosent har jo vist seg å miste sin effekt jo rikere man er, fordi inntektene kommer i form av overskudd fra salg av eiendom/aksjer, utbytter og sånt i stedet for lønnsinntekt.

Lenke til kommentar
On 8/13/2022 at 11:03 AM, Simen1 said:

Er det ikke ganske normalt at bedrifter har resultatbaserte lederbonuser?

Er det ikke bare å forventet at kommunistene i Rødt prøver å demonisere alt av lederlønninger?

Men er det egentlig bedre å bytte ut resultatorienterte bonuser med ikke-resultatorientert høyere fastlønn? Det blir jo ofte dårlig mottatt at ledere får bonuser, høy lønn, etterlønn etc til tross for dårlige prestasjoner. Damned if you do - damned if you don't. Personlig mener jeg resultatorienterte bonuser er mindre problematisk enn bonuser og etterlønn etter dårlige prestasjoner.

Det enkle faktum er at forskning viser liten/ingen sammenheng mellom en leders bonus, og kvaliteten av hans ledelse på bedriften. Økonomisk forskning har derimot vist at bonus i noen tilfeller påvirker kortsiktig inntjening på bekostning av langsiktighet til skade for bedriften. En god leder bør ha en god lønn. Om det ikke er nok motivering, bør han finne seg en annen jobb, eller han bør få sparken. Bonus er en uting, og store, økonomiske forskjeller vil til slutt skade/ødelegge et samfunn. Man trenger ikke være verken sosialist eller kommunist for å innse det.

Endret av Proton1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan jo forstå at lederne i fellesskapets egne selskaper er begeistret for NPM og Foretaksmodellen. Særlig i Stanett, Statkraft og de offentlig eide kraftselskapene. Det er litt umusikalsk å operere med bonuser i tillegg til "konkuransedyktig" lønn, lukrative pensjonsavtaler m.m. 

Man behøver ikke bidra med noe ekstraordinært for at inntektene øker i takt med strømprisene. Man kan også se på kostnadsøkningen og andre disposisjoner selskapene har gjort når man skal vurdere ledelsens prestasjoner.

Eierne må velge gilde styrer, og styrene må ta styring over lederne av selskapene, kan det se ut til. I følge statistikk så koster 1 krone økning i strømprisen den norske husholdningen NOK16000/år, mot ca. NOK 3000/år for en tysker eller engelskmann. De bruker gass til oppvarming, og britene har derfor innført en tilleggsskatt på de ekstraordinære inntektene krisen har gitt oljeselskapene på  britisk nordsjø. Pengene tilbakeføres husstandene som energistøtte!

Det er merkelig at våre egne myndigheter har til hensikt at befolkningen selv også skal betale strømstøtten, over statsbudsjettet. Det blir altså vekst i offentlige utgifter, høyere matpriser, høyere drivstoffpriser og høyere renter! 

Som om ikke 30-40.000 høyere årlige utgifter til mat, strøm og drivstoff burde gjøre renteøkning med tilbakevirkende kraft helt overflødig? Overreaksjon på linje med fru Brundtland's håndtering av bankkrisen?

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.8.2022 den 11.21):

Resultatorientert lønn bør være koblet til den lønnedes prestasjoner, ikke eksterne faktorer som konjunkturer og lignende. Det sagt så skjønner jeg at det kan være vanskelig å definere og måle hva som skyldes personlige prestasjoner og hva som skyldes eksterne faktorer.

det er vel ikke såå vanskelig alltid? At gassprisen føyk himmelhøyt pga. krigen i Ukraina er f.eks. ikke noe som bør resultere i høy bonus.

på den annen side, får disse statlige lederne "trekk i lønn" når de gjøre åpenbart ukloke investeringer? vært en del milliard-tap både med Telenor, Equinor og Statkraft i globale prosjekter for å si det mildt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det jeg stusser over er at Statkraft har så høye tap -  de taper jo nesten like mange milliarder som de tjener (!)

Ganske uforståelig til man leser at Deutsche Bahn i 2021 fikk langtidskontrakt på 30 øre/KWh - altså langt lavere pris enn vanlig markedspris selv i 2021

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempeavtale-for-tysk-gigant-skal-betale-minipris-for-norsk-strom/s/5-95-599060

Det kan jo skyldes ekstremt dårlige energimeglere i Statkraft, men virker mer som om noe er riv ruskende galt i Statkraft (korrupsjon?).

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (27 minutter siden):

Å føre landet inn i krise er en prestasjon man kanskje ikke burde belønne.
Har han egentlig vært flink, når staten må gripe inn med strømstøtte?

Han har vært "flink" til å tuske til seg folkets penger. Strøm skulle aldri vært underlagt kapitalismens prinsipper, men vært strengt regultert. Vi trenger vann, strøm og kloakk. Dette er ikke luksusvarer som vi bruker for moro skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 timer siden):

Det jeg stusser over er at Statkraft har så høye tap -  de taper jo nesten like mange milliarder som de tjener (!)

Ganske uforståelig til man leser at Deutsche Bahn i 2021 fikk langtidskontrakt på 30 øre/KWh - altså langt lavere pris enn vanlig markedspris selv i 2021

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempeavtale-for-tysk-gigant-skal-betale-minipris-for-norsk-strom/s/5-95-599060

Det kan jo skyldes ekstremt dårlige energimeglere i Statkraft, men virker mer som om noe er riv ruskende galt i Statkraft (korrupsjon?).

30 øre blir enda snålere tatt i betraktning at det i annen tråd om temaet ble hevdet at strømmen i kontrakten ikke skal sendes fra Norge men leveres fra Statkraft GmbH (Tyskland) sin produksjon fra blandede energikilder inkl. gass. Da skulle man nesten forvente at prisnivået i kontrakten ville vært langt høyere? :roll:

Åssen får de til det? Er det norsk vannkraft med i bildet allikevel kanskje, selv om det har blitt benektet? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...