Gå til innhold

Hurtiglader laget av gammel PSU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (9 timer siden):

Kult! Gjerne et bilde for å få se sluttresultatet :)

Får -200 feilmelding når jeg prøver å laste opp bildene... linkene under er til bildene. Er ikke helt ferdig da jeg venter på noen jack plugger for å lage 3, 5 og 12 v uttak.

Skaffet noen standsoffs for å gi litt luft så tenker jeg feste en plate over usbene med andre uttak

 

https://ibb.co/swv01Dj

https://ibb.co/z8t0Pbq

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se poenget her. Veldig mye styr for å få 4 USB ladeutganger?

Helt riktig,  koster kanskje 100kr å få en ferdig usb hub med hurtiglading. Har egentlig ingen særlig praktisk funksjon. Selv om det er greit å ha 3.3 og 12v uttak på noen prosjekter så finnes det enklere måter å gjøre det og på.

Er litt som puslespill, helt ubrukelig men tiden går

Lenke til kommentar

Kjøp deg heller en feks. 24V forsterker på 5-10-15 etc. ampere. Du får en 24V 20 ampere forsterker til 350 kroner. 
https://m.aliexpress.com/item/1005002843829663.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.1ad04da6ZNQYhP&algo_pvid=e7382d10-e183-4ae4-82d5-77ecc982948a&algo_exp_id=e7382d10-e183-4ae4-82d5-77ecc982948a-1&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000022434674515"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!59.89!29.95!!!34.75!!%402101fd4b16623307524893202e0d2a!12000022434674515!sea&curPageLogUid=NgDILGbIhEvz

Hvis du feks. Ser de tre strømforsynerne stablet oppå hverandre på bildet under, så er innmaten i disse en 60V 20 ampere forsterker og det panelet du ser med de fargede tallene fungerer som en buck (step down) converter og gir mange muligheter på arbeidsbenken. 

7F8EB20B-8278-48DF-822F-7AE742C3E93C.thumb.jpeg.2c464e4829677011af71a67443af9bf7.jpeg

En slik modul inkludert alt koster til sammen rundt 1300 kroner og den er trolig halvparten så stor i fysisk størrelse som den du har der og veldig mye kraftigere og mer sofistikert. 

jeg skjønner at du gjør dette trolig for å lære og det er nyttig for all del, men min erfaring er at slike prosjekter som du driver med fort blir vraket på sikt når du hele tiden finner bedre metoder. Når det gjelder elektronikk så er det uansett i 80% av tillfellene best å kjøpe ferdige produkter. Av alle prosjektene jeg har laget i furtebua er det kun fire ting jeg har laget som jeg bruker hele tiden og som er nyttig for meg. Resten av ideene blir kassert fortløpende. 

Med mikrokontrollere og automatisering er det lettere å lage noe som blir brukt og som har en nytte. Jeg har for eksempel laget meg en appstyrt garasjeportåpner som har fungert nå i to år. Kostet meg totalt 100 kroner og lage og selvsagt en del tid og koding etc. :)

Lenke til kommentar
coldball skrev (8 minutter siden):

Ja, det var virkelig et informativt bilde av strømforsyninger, helt i på sin plass i denne kontekst.

Aner ironi her? 

poenget mitt var at med dedikerte strømforsynere/forsterkere kan man lage det TS lager på en mye enklere og nesten like rimelig måte som han har gjort med denne noe utdaterte PC strømforsyneren. med litt kreativitet kan man lage en mer kompakt USB lade modul. 

jeg begynte også å lage en slik utgave av en gammel PC strømforsyner, men fant fort ut hvor unødvendig innviklet og klumpete dette ble, så jeg la det på hylla ganske fort. 

Se det som et forslag på en mulig bedre løsning. 

Lenke til kommentar

Er helt klart bra moduler der ute som helt klart gjør en bedre jobb. Min eneste hensikt med å bruke den gamle PSUen var at jeg hadde den og ville leke meg med den. Det at den er veldig gammel og ikke tåler særlig last er og et godt argument for å kjøpe noe sikkelig.  Men som sagt er som å pusle puslespill. Det er lettere og finere å bare kjøpe et bilde ferdig innrammet.

Har og vurdert moduler som vist over. Men jeg har ikke særlig behov for så tunge løsninger akkurat nå. Jeg vil bare ha en test stasjon jeg kan koble diverse utstyr til. Og vis det er en feil på utstyret og det kortslutter PSU'en så blir det ikke noe savn. Jobber blant annet med å ha en Raspberry Pi inne i den stajonære PCen min for å kjøre home assistant og pi-hole. Og da er det greit å leke seg med en PSU jeg ikke er redd for. Men takk for tips :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
KalleKanin skrev (På 4.9.2022 den 14.16):

Kult! Gjerne et bilde for å få se sluttresultatet :)

Sånn tok endelig å fullføre rukla. Tok en blekkplate som jeg festet kontakter for 3.3, 5 og 12 V samt en molex. Har brukt den et par ganger for å teste noen vifter jeg fant i søpla. Og en auto fanger for pokemon go som viste seg å ha defekt batteri, der kom 3.3V inn nyttig.

Kommer ikke til å bruke tid på å gjøre den finere. Ser det er noen som 3D printer caser og gjør mer flid, men PSU'en er gammel og jeg bruker den ikke oftere enn annen hver uke så skulle jeg få behov for mer tar jeg det derfra.

Ganske fornøyd med resultatet egentlig og hatt det gøy med å lage den

20221106-220717.jpg

20221106-221419.jpg

Motstanden holder jevn under 70 grader.

Endret av Erlend0_o
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nøkkelen her er vel at man har det gøy mens man holder på. Det er slik man lærer. Dette bør dog ikke legges i kategorien "nybegynner prosjekt" mener jeg siden man tross alt også til en viss grad har med 220V og gjøre. 

Det finnes drøssevis av videoer på Youtube som viser hvordan man kan lage en benkforsterker av en pc strømforsyner. Til mitt bruk blir ikke disse nøyaktige nok. Søk på "RD6006P" på Aliexpress. For. Totalt 1700 kroner får du er meget nøyaktig og kraftig benkforsterker inkludert alt. Jeg har tre slike. En RD6006P, en RD6012 og en RD6018. Det er førstnevnte jeg bruker mest da denne kan stilles inn ved hjelp av 5 descimaler. 

Jeg kan bruke opp til tre av gangen med mine prosjekter så alltid kjekt og ha. La oss si at jeg skal gi ekstern strøm til en mikrokontroller, samtidig som jeg skal teste analog lesing av spenning samt gi strøm ti, en tredje enhet som slår seg på via et rele etc. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...