Gå til innhold

Hurtiglader laget av gammel PSU


Anbefalte innlegg

Inspirert av videoen under tenkte jeg å lage en usb hub av en gammel psu som jeg kan bruke til diverse lading, raspberry pi osv. 3.3V finner jeg også hendig.

Men når jeg lader mobilen får jeg ikke særlig med effekt og raspberry pi får feilmelding om for lite strøm. Jeg har loddet sammen data pinnene og jeg har 4.9V.

Screenshot viser forskjellen mellom psu og veggstikk

Hvorfor får jeg så lite effekt?

Ps, er rørlegger så loddingene er 10/10 i mitt fag😅

https://youtu.be/RpuKPaA0HtE

20220812_224327.jpg

20220812_225054.jpg

20220812_225107.jpg

Screenshot_20220812-224952_Charge Meter.jpg

Screenshot_20220812-224927_Charge Meter.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og fjerne denne 4ohm motstanden hvis denne er koblet i parallell mellom 5V og jord. Trolig for å stabilisere kretsen? Er ikke sikkert du trenger den. 

Alternativt kan du heller bruke 12V utgangen som kan levere langt mer strøm og heller sette en buck converter i mellom som justerer ned spenningen til 5V og som takler 2+ ampere. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

5V Utgangen gir maks 2 ampere. Motstanden i parallell trekker 1.25 ampere til jord. Da står du igjen med 0.75 ampere til lading i teorien. I praksis vil du sitte igjen med noe mindre. Ved høy last og nør grensene til hva PSU kan levere for utgangen så vil også epenningen synke noe, noe som gjør ladingen ustabil. 

I bunn og grunn er PSU'en din ganske begrenset med tanke på 5V utgangen. Dette sier meg at dette er en eldre PSU fra en PC, siden 12V var mer brukt før. I dag er 5V og 3.3V mer brukt og du vil se at i nyere PSUer så er 5V og 3.3V utgangene minst like kraftige som 12V utgangen. 
 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Bjerknez said:

Det ser it til at 5V utgangen kan gi maks 2 ampere. Jeg ser også du trolig har en 4 ohm motstand i parallell mellom 5V og jord? Denne vil også laste 5V utgangen med over 1 ampere og da har du ikke kye igjen til lading. Forutsatt at antakelsene mine er riktige?

5Vss (standby regner jeg med) kan levere 2A. Den vanlige 5volt railen kan levere opp til 14A. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Motstanden er der for at PSU'en skal fungere skikkelig. Noen har en har en sikkerhetfunksjon som gjør at den ikke fungerer sikkelig uten å ha minst 5W last. Leste at noen opplevde at PSU'en ble ødelagt uten denne. Men kan prøve da den uansett er gammel, og jeg ikke er særlig redd for den

Kan prøve å koble til huben til en annen PSU for å skjekke. Håpet ikke at USB'ene hadde problemer siden jeg loddet på større ledninger og skrapet vekk alle koblinger på PCB kortet.

Ikke en dum ide å bruke 12V, håper jeg har en step down liggende.

Er forøvrig en gammel PSU, tipper 10 år gammel.

Lenke til kommentar

USB er mer enn bare 5V på pinnene. Det er litt ulike metoder for å signallere tillat strømtrekk:

  • Resistor mellom D+ og D- som angir tillatt strømtrekk.
  • Kortslutning mellom D+ og D-.
  • PWM på D+/D-.
  • Aktiv forhandling om strøm og spenning (Qualcomm QuickCharge og USB-C Power Delivery f.eks.)

Du har ingen av delene. Da har ikke enheter lov til å trekke mer enn 500mA på en USB-A-port.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (23 minutter siden):

USB er mer enn bare 5V på pinnene. Det er litt ulike metoder for å signallere tillat strømtrekk:

  • Resistor mellom D+ og D- som angir tillatt strømtrekk.
  • Kortslutning mellom D+ og D-.
  • PVW på D+/D-.
  • Aktiv forhandling om strøm og spenning (Qualcomm QuickCharge og USB-C Power Delivery f.eks.)

Du har ingen av delene. Da har ikke enheter lov til å trekke mer enn 500mA på en USB-A-port.

Godt poeng dette og faktisk trolig svaret på problemet. 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (38 minutter siden):

USB er mer enn bare 5V på pinnene. Det er litt ulike metoder for å signallere tillat strømtrekk:

  • Resistor mellom D+ og D- som angir tillatt strømtrekk.
  • Kortslutning mellom D+ og D-.
  • PWM på D+/D-.
  • Aktiv forhandling om strøm og spenning (Qualcomm QuickCharge og USB-C Power Delivery f.eks.)

Du har ingen av delene. Da har ikke enheter lov til å trekke mer enn 500mA på en USB-A-port.

Har kortsluttet datapinnene, forsto dette var nok på Android telefoner?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...