Gå til innhold

Syv ting vi lærte av fire netter i Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, ali q said:

Fra egen erfaring før Model Y'en fra mars i år ble levert tilbake.. Selv når den stod helt i ro i 4 døgn så var batteriet gått ned med 28%.. Men hvis du tror jeg er alene om å oppleve dette så tror jeg ikke du vil ha vanskeligheter med å finne andre som har tapt like mye og mer per døgn med sine Teslaer.. Det var ikke hovedårsaken til at bilen ble levert tilbake (listen var lang), men det gav veldig avsmak å se tapet hver gang man satte seg inn i bilen..

Kjenner masse folk nå med Tesla og ingen merker slik tømming med mindre Sentry mode er påslått og bilen da ikke får anledning til å sove.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at du kjenner mange folk, bra for deg. Det forandrer ikke at bilen "kjører" tilsvarende nesten 40 km rekkevidde per døgn den stod helt i ro.. Det er galskap å tape 140 km rekkevidde ved å stå parkert en langhelg uten at selv klimaanlegget er aktivt.. Da er jeg mye mer fornøyd med en Outlander PHEV som taper 0 km og 0 liter bensin uansett om bilen står parkert en hel uke.. Som i tillegg bråker mindre på norske veier..

Lenke til kommentar
ali q skrev (1 time siden):

Flott at du kjenner mange folk, bra for deg. Det forandrer ikke at bilen "kjører" tilsvarende nesten 40 km rekkevidde per døgn den stod helt i ro.. Det er galskap å tape 140 km rekkevidde ved å stå parkert en langhelg uten at selv klimaanlegget er aktivt.. Da er jeg mye mer fornøyd med en Outlander PHEV som taper 0 km og 0 liter bensin uansett om bilen står parkert en hel uke.. Som i tillegg bråker mindre på norske veier..

Hvorfor leser du ikke det som folk skriver til deg? Man kan få bilen til å sove slik at den bruker tilnærmet ingenting. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Hvorfor leser du ikke det som folk skriver til deg? Man kan få bilen til å sove slik at den bruker tilnærmet ingenting. 

Det spørsmålet kan stilles i retur. Det ble påstått at den kun bruker 6-7% (underkant av 40km rekkevidde) per døgn hvis man sjekker appen og streamer video fra bilen, noe som jeg så påpekte ikke var tilfelle i en 4-dagers period, og bilen tapte fortsatt nesten fulle 7% hvert eneste døgn. Å skru av sentry mode og diverse andre "triks" for å få bort det sinnsvake tapet er ikke akkurat fristende på en bil til nesten 800k. Da har du jo betalt for noe som som koster i begge ender. Enten får du brukt det du har betalt for, eller så kan du ikke bruke det du har betalt for fordi en enkel motion detection av noen få kameraer trekker utrolige 9 kWh og bilen ikke en gang kan stå parkert i 14 dager uten å gå helt tom. En RPi4B trekker maks 15W og den støtter motion detection av en mye mer høyoppløst videofeed uten å gå i taket når det gjelder strømforbruk, så hvorfor i helvete trenger en håndfull Tesla-kameraer ufattelige 9 kWh? Er målet at den skal varme opp planeten når den står parkert?

Lenke til kommentar
ali q skrev (1 minutt siden):

Det spørsmålet kan stilles i retur. Det ble påstått at den kun bruker 6-7% (underkant av 40km rekkevidde) per døgn hvis man sjekker appen og streamer video fra bilen, noe som jeg så påpekte ikke var tilfelle i en 4-dagers period, og bilen tapte fortsatt nesten fulle 7% hvert eneste døgn. Å skru av sentry mode og diverse andre "triks" for å få bort det sinnsvake tapet er ikke akkurat fristende på en bil til nesten 800k. Da har du jo betalt for noe som som koster i begge ender. Enten får du brukt det du har betalt for, eller så kan du ikke bruke det du har betalt for fordi en enkel motion detection av noen få kameraer trekker utrolige 9 kWh og bilen ikke en gang kan stå parkert i 14 dager uten å gå helt tom. En RPi4B trekker maks 15W og den støtter motion detection av en mye mer høyoppløst videofeed uten å gå i taket når det gjelder strømforbruk, så hvorfor i helvete trenger en håndfull Tesla-kameraer ufattelige 9 kWh? Er målet at den skal varme opp planeten når den står parkert?

Ja om du ønsker å bruke funksjonalitet koster det deg strøm. Jeg synes ikke tesla har vært gode til å begrense tapet her. Men det er altså veldig lett å skru ting av for å bevare strøm.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (19 timer siden):

Fra egen erfaring før Model Y'en fra mars i år ble levert tilbake.. Selv når den stod helt i ro i 4 døgn så var batteriet gått ned med 28%.. Men hvis du tror jeg er alene om å oppleve dette så tror jeg ikke du vil ha vanskeligheter med å finne andre som har tapt like mye og mer per døgn med sine Teslaer.. Det var ikke hovedårsaken til at bilen ble levert tilbake (listen var lang), men det gav veldig avsmak å se tapet hver gang man satte seg inn i bilen..

Min TMY sto 8 døgn mens vi var på ferie. Den gikk ned fra 44% til 43% på den tiden. Uten Sentry mode selvsagt, og jeg lot bilen "sove" ifred, uten å "vekke" den med appen i løpet av den tiden. Er dette som er normalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

Det spørsmålet kan stilles i retur. Det ble påstått at den kun bruker 6-7% (underkant av 40km rekkevidde) per døgn hvis man sjekker appen og streamer video fra bilen, noe som jeg så påpekte ikke var tilfelle i en 4-dagers period, og bilen tapte fortsatt nesten fulle 7% hvert eneste døgn. Å skru av sentry mode og diverse andre "triks" for å få bort det sinnsvake tapet er ikke akkurat fristende på en bil til nesten 800k. Da har du jo betalt for noe som som koster i begge ender. Enten får du brukt det du har betalt for, eller så kan du ikke bruke det du har betalt for fordi en enkel motion detection av noen få kameraer trekker utrolige 9 kWh og bilen ikke en gang kan stå parkert i 14 dager uten å gå helt tom. En RPi4B trekker maks 15W og den støtter motion detection av en mye mer høyoppløst videofeed uten å gå i taket når det gjelder strømforbruk, så hvorfor i helvete trenger en håndfull Tesla-kameraer ufattelige 9 kWh? Er målet at den skal varme opp planeten når den står parkert?

Parkeringsensorer, 4 kamera samt bilens datamaskin er påslått for å prossesere video konstant når man har sentry mode påslått. Det bruker desverre litt strøm. DC/DC converteren for å generere 12V er også aktiv hele tiden og det blir litt tap i der og.

Sentry mode var ikke en funksjon bilene ble levert med, men en funksjon de kom med i en oppdatering etterhvert. Om det hadde vært dedikert hardware til kun denne oppgaven ville det nok brukt mindre strøm men bilene ville vært dyrere.

Tipper bilen du byttet til ikke har sentry mode funksjon og at du der må benytte dashcam. Det er fult mulig å montere dashcam i en Tesla og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 15.8.2022 den 10.11):

Min TMY sto 8 døgn mens vi var på ferie. Den gikk ned fra 44% til 43% på den tiden. Uten Sentry mode selvsagt, og jeg lot bilen "sove" ifred, uten å "vekke" den med appen i løpet av den tiden. Er dette som er normalen.

Så du påstår mao at du har klart å redusere strømtapet fra Tesla sitt offisielle tall på 1% uten sentry mode til 0.125%.. Det høres jo ikke anekdotisk irrelevant ut i det hele tatt /s

Sitat

Hvorfor reduseres den estimerte rekkevidde over natten mens bilen min er slått av?
Det er forventet at en Tesla forbruker ca. 1 % av ladingen per dag mens den står parkert. I noen tilfeller vil du legge merke til at forbruket er høyere. Vi anbefaler å deaktivere funksjoner som forhåndsvarmaing, Sentry Mode, 'Hold klima på', og eventuelt ettermontert utstyr når det ikke trengs.

https://www.tesla.com/no_NO/support/range

Lenke til kommentar
ali q skrev (4 minutter siden):

Så du påstår mao at du har klart å redusere strømtapet fra Tesla sitt offisielle tall på 1% uten sentry mode til 0.125%.. Det høres jo ikke anekdotisk irrelevant ut i det hele tatt /s

https://www.tesla.com/no_NO/support/range

1% er ikke absolutt, det kan trekke mer og mindre. Her er hva manualen sier:

 

The Battery can discharge at a rate of approximately 1% per day, though the discharge rate may vary depending on environmental factors (such as cold weather), vehicle configuration, and your selected settings on the touchscreen.

 

 

Sove modus er også nevnt i manualen slik vi har forklart deg her tidligere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ekstra mange linjeskift imellom avsnittene dine gjør ikke påstanden om utrolige 0.125% tap per døgn mer troverdig når Tesla sine egne nettsider sier >1%, men det at du selv tror på den utrolige påstanden din vil ikke forandre andre mennesker sine reelle strømtap på sine Teslaer.

Endret av ali q
Lenke til kommentar
ali q skrev (1 minutt siden):

Ekstra mange linjeskift imellom avsnittene dine gjør påstanden om utrolige 0.125% tap per døgn mer troverdig når Tesla sine egne nettsider sier >1%, men det at du selv tror på den utrolige påstanden din vil ikke forandre andre mennesker sine reelle strømtap på sine Teslaer.

Det er ingen plass det står >1% så vet ikke helt hvem du prøver å lure... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ali q skrev (15 minutter siden):

Så du påstår mao at du har klart å redusere strømtapet fra Tesla sitt offisielle tall på 1% uten sentry mode til 0.125%.. Det høres jo ikke anekdotisk irrelevant ut i det hele tatt /s

https://www.tesla.com/no_NO/support/range

Jeg påstår ingenting. Jeg bare refererer til de tallene som bilen og appen gir meg. For alt det jeg vet så kan det være riv ruskende galt, men det så ut til å stemme når jeg hentet bilen på vei hjem fra ferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.8.2022 den 12.14):

Hvor stort er egentlig kupevolumet i model Y? Hvis jeg tar et fingeren i været anslag og regner 2 meter bredt, 3 meter langt og 1 meter høyt så får vi 6 kubikkmeter. I følge denne beregningen skulle det holde til 4,4 timer med søvn for 2 personer, fortsatt ingen ventilering.

I den beregningen er målet å såvidt ikke dø av oksygenmangel.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

Ekstra mange linjeskift imellom avsnittene dine gjør ikke påstanden om utrolige 0.125% tap per døgn mer troverdig når Tesla sine egne nettsider sier >1%, men det at du selv tror på den utrolige påstanden din vil ikke forandre andre mennesker sine reelle strømtap på sine Teslaer.

Bjørn Nyland (Teslabjørn) sjekka dette for noen år siden. En 2019 Model 3 kunne stå ett år uten å gå tom for strøm. Nyere 3/Y har større batteri og burde da kunne stå enda lenger. Om man mistet 1% om dagen ville den jo bare kunne stått noen måneder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...