Gå til innhold

Erfaring med privatistskole?


Jente1700

Anbefalte innlegg

Hei alle! Jeg skal ta opp noen fag som privatist nå til høsten og vår 2023, men sliter med å finne den beste privatistskolen. Jeg vil gjerne "studere" ved fysisk skole, siden da lærer jeg bedre. Jeg bor i Bergen, så det er her jeg kommer til å ta det opp. Sett på Sonans, Metis og Akademiet. Har du noen tips til hvilken av de som er best? Sett mest på Akademiet siden det blir billigst for meg, og de har timene som passer best😇 Men gjerne fortell om erfaringene dine! Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sonans er vel kjent for å 'selge' 6'ere. Du kan trygt velge dem utifra hva jeg vet og hører.

Når jeg ser de karene som får beste karakter i fag de lusket rundt 3 og 4 på ved sine offentlige videregående skoler, så må en bare lure.

Men jeg er bare observatør i denne sammenheng. Er sikkert noen som har gått veien som kan fortelle mer.

Mvh tidligere karaktersetter.

Endret av Regenburg
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (13 minutter siden):

Sonans er vel kjent for å 'selge' 6'ere. Du kan trygt velge dem utifra hva jeg vet og hører.

Når jeg ser de karene som får beste karakter i fag de lusket rundt 3 og 4 på ved sine offentlige videregående skoler, så må en bare lure.

Men jeg er bare observatør i denne sammenheng. Er sikkert noen som har gått veien som kan fortelle mer.

Mvh tidligere karaktersetter.

Hvordan kan sonans selge 6’ere når det er helt andre sensorer som sensurerer? Kan det tenkes at motivasjon spiller en rolle? 
 

Jeg tok et par fag via Sonans for en del år siden. De vet hvordan eksamener er utformet, og legger undervisning opp deretter. Du får tilbud om prøveeksamener, slik at du kan øve med tilbakemelding fra lærer, før den virkelige eksamenen. Dette var dog sonans i trheim. Alt i alt ; det var litt som forventet, og helt greit. Ville dog ikke anbefalt privatistskole i alle fag. Enkelte fag kan du enkelt lese til selv, og spare mye penger. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan sonans selge 6’ere når det er helt andre sensorer som sensurerer? Kan det tenkes at motivasjon spiller en rolle? 
 

Jeg tok et par fag via Sonans for en del år siden. De vet hvordan eksamener er utformet, og legger undervisning opp deretter. Du får tilbud om prøveeksamener, slik at du kan øve med tilbakemelding fra lærer, før den virkelige eksamenen. Dette var dog sonans i trheim. Alt i alt ; det var litt som forventet, og helt greit. Ville dog ikke anbefalt privatistskole i alle fag. Enkelte fag kan du enkelt lese til selv, og spare mye penger. 

 

Skal man ha ekte eksterne sensorer i Norge må man vel nesten hente dem fra utlandet. Er alt jeg sier om den saken.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk kun 1x 6’er av fagene jeg tok på Sonans. Det er alt jeg sier om den saken. 

Ser ikke at vi er uenige her. Du beskriver skolen helt korrekt. De vet hva som skjer på eksamen og legger opp undervisningen deretter.

De som allerede har feilet i å nå opp på vanlig skole (hva nå studie de nå ønsket seg inn på) som alle andre rykker så å si uten unntak opp i karakter. Ergo kjøper man seg bedre karakterer.

 

Det undenfor kan trolig trygt kategoriseres som avsporing:

Dette i et land der elevene systematisk scorer en karakter under på eksamen kontra standpunkt, forresten. Tror man må leite langt og lenge for å finne folk som faktisk mener man bedømmes like strengt på offentlig og privat skole. 

I tillegg er eksamensformen uten løpende vurdering gjennom året som ordinær standpunkt karakter tvilsom. Man risikerer intet ved å ta eksamen privat heller, da man beholder beste karakter.

Systemet er såpass urettferdig ovenfor dem som kun bruker ordinær videregående at man skjønner at nåværende system bare finnes fordi det er 'elitens barn' eller øvre sjikt i samfunnet som tjener på det. Var det omvendt ville aviskronikkene haglet med påfølgende grep fra politikerne høsten etter. Men det er på siden av hva TS spurte om. Jeg ville bare hjelpe ham til å velge det jeg har hørt er den mest kyniske privatskolen.

Men, det er som sagt bare min oppfatning. Jeg eier ikke sonans eller sitter i businessmodell-teamet deres.

 

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (26 minutter siden):

Ser ikke at vi er uenige her. Du beskriver skolen helt korrekt. De vet hva som skjer på eksamen og legger opp undervisningen deretter.

De som allerede har feilet i å nå opp på vanlig skole (hva nå studie de nå ønsket seg inn på) som alle andre rykker så å si uten unntak opp i karakter. Ergo kjøper man seg bedre karakterer.

 

Det undenfor kan trolig trygt kategoriseres som avsporing:

Dette i et land der elevene systematisk scorer en karakter under på eksamen kontra standpunkt, forresten. Tror man må leite langt og lenge for å finne folk som faktisk mener man bedømmes like strengt på offentlig og privat skole. 

I tillegg er eksamensformen uten løpende vurdering gjennom året som ordinær standpunkt karakter tvilsom. Man risikerer intet ved å ta eksamen privat heller, da man beholder beste karakter.

Systemet er såpass urettferdig ovenfor dem som kun bruker ordinær videregående at man skjønner at nåværende system bare finnes fordi det er 'elitens barn' eller øvre sjikt i samfunnet som tjener på det. Var det omvendt ville aviskronikkene haglet med påfølgende grep fra politikerne høsten etter. Men det er på siden av hva TS spurte om. Jeg ville bare hjelpe ham til å velge det jeg har hørt er den mest kyniske privatskolen.

Men, det er som sagt bare min oppfatning. Jeg eier ikke sonans eller sitter i businessmodell-teamet deres.

 

1. «Alle» får lån via lånekassen til å finansiere fag på sonans. Ikke bare eliten. 
 

2. Jeg har sett nok av såkalte ‘rævslikkere’ som kom seg opp og fram på ordinær skole også. Videre virker det lettere å pugge 1.kapittel på 30-50sider per prøve, kontra å må pugge/kunne hele pensum på en eksamen. 
 

3. At Sonans strategisk legger opp undervisningen er heller ingen nytt. Det samme gjør omtrent alle elever på NTNU også, i eksamensperioden. Man spammer eksamenssett og ser hva som går igjen, og pugger/lærer seg pensum strategisk. 
 

4. Det er heller ingen risiko ved å konte/ta opp fag på universitetet. Beste karakter består - som privatist må du dog betale en avgift per gang du avlegger eksamen. 
 

5.Privatister hos Sonans utfører eksamen på nøyaktig samme måte, sted, lokale og hos samme sensor som andre privatister som ikke kjøper undervisning via Sonans. 
 

Det er det siste jeg kommer til å tilføye i denne tråden. Sorry for OT. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Har gått på Sonans selv, veldig bra skole :) undervisningen er veldig eksamensrettet. Samtidig vil jeg si at det er flere fag det fint går an å lese seg til selv, så hadde du spart de pengene. Selv skal jeg starte med undervisning i historie hos ASK Privatist nå. Hadde de tidligere, de var kjempeflinke til å hjelpe, var tilgjengelige og er mye billigere enn de andre privatskolene. :)  

Lenke til kommentar

AskPrivatist er mye billigere om du er disiplinert og liker onlineundervisning. Og ikke minst er det nokså fleksibelt. Men man kan lese seg greit til gode karakterer i en god andel fag. Realfagene er det nok det som er greiest å ha undervisning i og er vel det folk flest synes er relativt tungt, særlig om man begynner å bevege seg inn på R2 nivå. 

Jeg personlig leste meg selv til en 5er i Kjemi 1 uten og ha hatt faget før, leste vel kun hardt de siste dagene før eksamen og trakk et tema jeg ikke leste så nøye på (likevekt og Le Chatielers prinsipp). Jeg ble overraska for å si det sånn, sensor sa ja du fremstiller deg jo selv som du ikke har peiling på det, men egentlig så forklarer du ting veldig veldig godt. Måtte ikke en gang utføre et praktisk forsøk noe jeg synes var rart (spurte om det før jeg ble sendt på gangen, ja nei det har du jo allerede forklart underveis). Tror rett og slett de ikke gadd å bruke tid på forsøk, det er jo stor frihet i utformingen av muntlige eksamener. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 14.8.2022 den 14.09):

AskPrivatist er mye billigere om du er disiplinert og liker onlineundervisning. Og ikke minst er det nokså fleksibelt. Men man kan lese seg greit til gode karakterer i en god andel fag. Realfagene er det nok det som er greiest å ha undervisning i og er vel det folk flest synes er relativt tungt, særlig om man begynner å bevege seg inn på R2 nivå. 

Jeg personlig leste meg selv til en 5er i Kjemi 1 uten og ha hatt faget før, leste vel kun hardt de siste dagene før eksamen og trakk et tema jeg ikke leste så nøye på (likevekt og Le Chatielers prinsipp). Jeg ble overraska for å si det sånn, sensor sa ja du fremstiller deg jo selv som du ikke har peiling på det, men egentlig så forklarer du ting veldig veldig godt. Måtte ikke en gang utføre et praktisk forsøk noe jeg synes var rart (spurte om det før jeg ble sendt på gangen, ja nei det har du jo allerede forklart underveis). Tror rett og slett de ikke gadd å bruke tid på forsøk, det er jo stor frihet i utformingen av muntlige eksamener. 

Ja, er faktisk veldig enig i det du skriver om ask privatist at man må være disiplinert. Samtidig så er ask en fin undervisningstype ved at man kan bla tilbake på videoene og se på ting man ikke fikk med seg/ikke skjønte helt 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...