Gå til innhold

CATL bygger gigafabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Night- skrev (På 12.8.2022 den 20.02):

Hysj ikke sprekk boblen for de grønne.

Tydelig at batterifabrikken er krevende nyheter for klimafornekterne. Inntil videre får de kose seg med  hetebølger og avlingssvikt i hele Sør-Europa grunnet ødeleggende klimautslipp fra fossil energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarnar skrev (7 minutter siden):

Tydelig at batterifabrikken er krevende nyheter for klimafornekterne. Inntil videre får de kose seg med  hetebølger og avlingssvikt i hele Sør-Europa grunnet ødeleggende klimautslipp fra fossil energi.

Ja batterier erstatter ikke fossil kraft bare lagrer den elektriske energien den fossile kraften lager.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Jarnar said:

Tydelig at batterifabrikken er krevende nyheter for klimafornekterne. Inntil videre får de kose seg med  hetebølger og avlingssvikt i hele Sør-Europa grunnet ødeleggende klimautslipp fra fossil energi.

"Det grønne skiftet" er tungt avhengig av fossile kilder og tung industri som går på enten kull, gass eller olje. Produksjon av millioner av biler krever ikke lite ressurser i seg selv, ei heller produksjon og installasjon av vindturbiner.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

Ja batterier erstatter ikke fossil kraft bare lagrer den elektriske energien den fossile kraften lager.

Er den grønne energien vi først og fremst har behov for å lagre, ihvertfall den mengden vi ikke kan utnytte direkte.

Fossil energi er i utgangspunktet lett å lagre uten å konvertere den til elektrisk energi først, så det du skriver her er jo totalt irrelevant for ikke å si, direkte feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Syntes disse batteriene ser rare ut. Trodde det var runde som var tingen?

Men når man ser på hvordan Murno Live plukker de fra hverandre på en helt ny tesla kan man virkelig lure på om dette er det beste for miljøet. 

Hvem leverer calt batterier til? 

CATL er verdens største produsent av Lithiumbatterier. De har tradisjonellt forsynt de kinesiste produsentene, men har i dag bla BMW, Volkswagen og Tesla og Huyndai på kundelisten. De har imidlertid gjort alvtaler med både Mercedes, Ford, Honda, Toyota og Volvo om fremtidige leveringer.Batteriene på bildet er typiske prismatiske celler som bla brukes i 120AH utgave i3.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Er den grønne energien vi først og fremst har behov for å lagre, ihvertfall den mengden vi ikke kan utnytte direkte.

Fossil energi er i utgangspunktet lett å lagre uten å konvertere den til elektrisk energi først, så det du skriver her er jo totalt irrelevant for ikke å si, direkte feil.

Hvordan lader du grønn energi og ikke kull på strømnettet i europa?

Finnes det egne strømnett for grønn energi?

Som alle vet er strømnettet i europa en kjempe miks av alle slags energikilder. Kun når alle kullkraftverk, og alle gass og tungoljekraftverk er slått av i hele europa og du regner kjernekraft, biogass , sol og vind da fyller du grønn energi på batteriet. Ellers så får du en miks. Nei det hjelper ikke å fylle nært et vindkraftverk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (58 minutter siden):

Hvordan lader du grønn energi og ikke kull på strømnettet i europa?

Finnes det egne strømnett for grønn energi?

Som alle vet er strømnettet i europa en kjempe miks av alle slags energikilder. Kun når alle kullkraftverk, og alle gass og tungoljekraftverk er slått av i hele europa og du regner kjernekraft, biogass , sol og vind da fyller du grønn energi på batteriet. Ellers så får du en miks. Nei det hjelper ikke å fylle nært et vindkraftverk

Sol og vindkraft er grønn energi, men samtidig øyeblikks-kraft som må brukes der og da. Utfordringen er å kunne lagre overskuddet man ikke klarer å bruke samtidig som det produseres, og da er batterier en god kilde til korttidslagring (natt, døgn eller ukeslagring).

Olje, gass og kull kan lagres i den tilstanden de allerede er i. Det er ingen vits i å "konvertere" dette til strøm, før det faktisk er bruk for det. Dog må man prøve å unngå å bruke mer enn grunnlast, slik at man ikke lager energi som man ikke får brukt. Det er altså kun når man velger å overbruke, at man får et lagringsproblem.

Riktignok har energiverk basert på kull en veldig forsinkelse i seg, slik at dette ikke bare er å slå av og på, derfor er det viktig å kun ha dette til grunnlast.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Sol og vindkraft er grønn energi, men samtidig øyeblikk-kraft som må brukes der og da. Utfordringen er å kunne lagre overskuddet man ikke klarer å bruke samtidig som det produseres, og da et batterier en god kilde til korttidslagring(nett, døgn eller ukeslagring).

Olje, gass og kull kan lagres i den tilstanden de allerede er i. Det er ingen vits i å "konvertere" dette til strøm, før det faktisk er bruk for det. Dog må man prøve å unngå å bruke mer enn grunnlast, slik at man ikke lager energi som man ikke får brukt. Det er altså kun når man velger å overbruke, at man får et lagringsproblem.

Riktignok har energiverk basert på kull en veldig forsinkelse i seg, slik at dette ikke bare er å slå av og på, derfor er det viktig å kun ha dette til grunnlast.

Nå er det vel helst bilbatterier denne fabrikken skal lage? 

Tviler på om de slår av og på ladestasjoner utfra hvordan kraften lages i det øyeblikk. I alle fall ikke før i vinter.

Tviler også på at batterier kommer til å brukes for sesongvariasjoner. Det blir fort kostbart. Det beste er å bruke dem i biler. Der har de størst effekt. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Nå er det vel helst bilbatterier denne fabrikken skal lage? 

Tviler på om de slår av og på ladestasjoner utfra hvordan kraften lages i det øyeblikk. I alle fall ikke før i vinter.

Tviler også på at batterier kommer til å brukes for sesongvariasjoner. Det blir fort kostbart. Det beste er å bruke dem i biler. Der har de størst effekt. 

Du skrev følgende som jeg svarte på:

Trestein skrev (6 timer siden):

Ja batterier erstatter ikke fossil kraft bare lagrer den elektriske energien den fossile kraften lager.

Batteriene kan brukes som lagringsbatterier i kombinasjon med vindkraftverk og solkraft.

I biler kan energien på batteriene gjerne komme direkte fra solkraft produsert fra egne solceller, noe vi ser er veldig populært hos de som allerede har kjøpt elbil.

Det er dermed ikke sagt at energien som lades i disse, hovedsakelig kommer fra grid, og dermed EU-mix. Men det blir helt feil å si det bare er fra konvertert fossil-kraft. Tross alt, EU-mix er i 2020 beregnet til å være 39 % andel grønn energi.

Dette har økt i 2021, i 2022 er det litt vanskeligere å si, både fordi stadig flere har installert solceller på taket og varmevekslere, samtidig som man har fyrt mer med kull og gass etterhvert som fissil energi er faset ut, og man prøver å kutte ut russisk gass. Men tallene for 2021 viser at grønn energi er økt med 44 %, og erstattet i stor grad både gass, kull og fissil energi. 

Headline-chart.png?w=900

https://ember-climate.org/insights/research/european-electricity-review-2022/

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Du skrev følgende som jeg svarte på:

Batteriene kan brukes som lagringsbatterier i kombinasjon med vindkraftverk og solkraft.

I biler kan energien på batteriene gjerne komme direkte fra solkraft produsert fra egne solceller, noe vi ser er veldig populært hos de som allerede har kjøpt elbil.

Det er dermed ikke sagt at energien som lades i disse, hovedsakelig kommer fra grid, og dermed EU-mix. Men det blir helt feil å si det bare er fra konvertert fossil-kraft. Tross alt, EU-mix er i 2020 beregnet til å være 39 % andel grønn energi.

Dette har økt i 2021, i 2022 er det litt vanskeligere å si, både fordi stadig flere har installert solceller på taket og varmevekslere, samtidig som man har fyrt mer med kull og gass etterhvert som fissil energi er faset ut, og man prøver å kutte ut russisk gass. Men tallene for 2021 viser at grønn energi er økt med 44 %, og erstattet i stor grad både gass, kull og fissil energi. 

Headline-chart.png?w=900

https://ember-climate.org/insights/research/european-electricity-review-2022/

 

Vi er ikke uenige.  Du viser bare det jeg sier. En stor del av det som blir lagret på europas el biler kommer fra fossile kilder og atomkraft. El biler selger som hakka møkk og det vil snart være behov for mere kraft. Elektrifisering av den tyske bilparken vil alene dra ca Norges produksjon 150tWh. Med knappe gassforsyninger , stengte atomkraftverk og avviklede kullkraftverk løser ikke batteribiler dette ved å lagre energi. Da må de i tilfellet levere strømmen tilbake til nettet når myndighetene krever det.  

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Vi er ikke uenige.  Du viser bare det jeg sier. En stor del av det som blir lagret på europas el biler kommer fra fossile kilder og atomkraft. El biler selger som hakka møkk og det vil snart være behov for mere kraft. Elektrifisering av den tyske bilparken vil alene dra ca Norges produksjon 150tWh. Med knappe gassforsyninger , stengte atomkraftverk og avviklede kullkraftverk løser ikke batteribiler dette ved å lagre energi. Da må de i tilfellet levere strømmen tilbake til nettet når myndighetene krever det.  

Nei, vi  er ikke helt enige her. Fissile kilder er ikke fossile kilder, så vi nærmer oss at halvparten er grønn energi, og for de som lader på solkraft, så nærmer de seg 100 % ren, grønn energi. Altså er vi snart der fossile kilder er i mindretall. Med mindre mye av den grønne energien er jukset grønn i form av kjøp av sertifikater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Nei, vi  er ikke helt enige her. Fissile kilder er ikke fossile kilder, så vi nærmer oss at halvparten er grønn energi, og for de som lader på solkraft, så nærmer de seg 100 % ren, grønn energi. Altså er vi snart der fossile kilder er i mindretall. Med mindre mye av den grønne energien er jukset grønn i form av kjøp av sertifikater.

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stromleverandorer/varedeklarasjon-for-stromleverandorer/

Du kjøper vel ikke strøm med ukjent opprinnelse? Da må du svare for co2 på 402g/kwh samt 0,89 mg RW/kWh radioaktivt materiale på kwh forbrukt strøm

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stromleverandorer/varedeklarasjon-for-stromleverandorer/

Du kjøper vel ikke strøm med ukjent opprinnelse? Da må du svare for co2 på 402g/kwh samt 0,89 mg RW/kWh radioaktivt materiale på kwh forbrukt strøm

Selvsagt kjøper jeg uten sertifikater/opprinnelsesgarantier, siden strømmen jeg buker, i realiteten er "gulle rein", og fordi jeg ikke har tenkt å bidra i sertifikatsvindelen. Strømmen er mer en dyr nok for min smak, spesielt nå, så det kommer ikke på tale å betale ekstra for at de skal garantere hvor strømmen kommer fra.

Garantien er for min del verdiløs, siden jeg som sagt vet at de ikke kan dytte kullkraft fra Tyskland inn i ledningene her. Mesteparten av det vi importeres, er overskudd på vindkraft, slik at dette er ren strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Selvsagt kjøper jeg uten sertifikater/opprinnelsesgarantier, siden strømmen jeg buker, i realiteten er "gulle rein", og fordi jeg ikke har tenkt å bidra i sertifikatsvindelen. Strømmen er mer en dyr nok for min smak, spesielt nå, så det kommer ikke på tale å betale ekstra for at de skal garantere hvor strømmen kommer fra.

Garantien er for min del verdiløs, siden jeg som sagt vet at de ikke kan dytte kullkraft fra Tyskland inn i ledningene her. Mesteparten av det vi importeres, er overskudd på vindkraft, slik at dette er ren strøm.

Utfra NVE beregninger ser den ikke veldig grønn ut. Den ligger godt over europasnittet med 400g/kwh. Så det er nok kullkraft norge kjøper billig om natten som ender i kontakten. Men den er jo litt grønn. Omtrent som gasskraft

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Utfra NVE beregninger ser den ikke veldig grønn ut. Den ligger godt over europasnittet med 400g/kwh. Så det er nok kullkraft norge kjøper billig om natten som ender i kontakten. Men den er jo litt grønn. Omtrent som gasskraft

Ser ikke bra ut, nei. https://www.nettavisen.no/okonomi/strommen-du-far-i-stikkontakten-er-mye-verre-enn-du-tror/s/5-95-536620

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...