Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beste måte å gjøre garasjeporten «smart» på?


Anbefalte innlegg

Hei!

Nysgjerrig på måter å gjøre garasjeporten smart på. Ønskelig med «remote» OTA åpning/lukking, samt å kunne se om port er åpen eller lukket. Sistnevte er ikke et must da jeg har kameraovervåkning hvor jeg visuelt kan sjekke status. 
 

Kom over denne: https://portspesialisten.com/fjernkontroll/ismartgate-mini-appstyring-av-garasjeport/?gclid=EAIaIQobChMIstb5qc_B-QIVRPgYCh3_1gxGEAQYASABEgIub_D_BwE

 

erfaringer? Annet? 
 

Kunne noen også forklart meg litt om hvordan slike garasjeport-systemer (trådløse) fungerer? Jeg har en Marantec-åpner som jeg har blitt fortalt ikke vil fungere med integrert åpne-system i nybilen (BMW IX). Hva er grunnen til dette? Hva slags system kjører bilen på og hva slags system (frekvens, teknologi) benytter Marantec seg av? Og hva vil linket portåpner-system bidra med i dette tilfellet?
 

Takk for opplæringen :p

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått hvordan dette fungerer:

Bilen har nok Homelink systemet. 
Tidligere var det vanlig med en enkel adressekode. Det skulle bare sørge for at det var mest sannsynlig at senderen bare virket på din garasjeport, ikke naboens. Men så ble det teknologien med Software Defined Radio så billig at det var enkelt å fange opp slike meldinger og spille de av igjen, dvs fri tilgang til garasjen. Da kom "Rolling code", som endrer koden hver gang. Men det ble ikke bra nok implementert, er mulig å hacke. 
For bedre sikkerhet trengs toveis kommunikasjon. Hørmann har BiSecur, Marantec har bi-link. Disse er ikke kompatibel med Homelink.

Samme problemstilling med sikkerhet gjelder også fjernkontroll til biler. Honda har et stort problem. Søk på 'honda car lock security problem'.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/hackers-can-unlock-honda-cars-remotely-in-rolling-pwn-attacks/

Lenke til kommentar
On 8/12/2022 at 5:37 PM, Anterialis said:

Kunne noen også forklart meg litt om hvordan slike garasjeport-systemer (trådløse) fungerer? Jeg har en Marantec-åpner som jeg har blitt fortalt ikke vil fungere med integrert åpne-system i nybilen (BMW IX). Hva er grunnen til dette? Hva slags system kjører bilen på og hva slags system (frekvens, teknologi) benytter Marantec seg av? Og hva vil linket portåpner-system bidra med i dette tilfellet?

 

Takk for opplæringen :p

De fleste garasjeportåpnere opererer på lavfrekvente ISM bånd (3-400MHz), og med de aller fleste garasjeportåpnere kan vi egentlig forstå chamberlain og alle de som badge engineerer chamberlain enheter.

Tredjepartsåpnere benytter at det er ganske få protokoller man må støtte for å åpne det meste som finnes, netopp fordi det er ganske få produsenter til tross for ganske mange merker.

Har man noe mer eksotisk da vil ikke tredjepartsåpnere kunne virke desverre.

Marantec bruker etter hva jeg kan se 315, men siden universelle fjernåpnere stort sett bare har sendere, ikke mottagere, kan de ikke støtte toveissystemer. (Jeg går ut i fra at Håreks beskrivelse er riktig her og at marantec bruker en toveis protokoll, noe som ganske riktig kan elliminere en inherent svakhet* med enveissystemer)

*) Det skal sies at også enveis rolling code kan gjøre robust mot alle replayangrep, men det krever i så fall at keyfob og motorenhet begge har en klokke som ikke driver vesentlig i forhold til hverandre, noe som ikke er triviellt, så dette er normalt ikke å regne som praktisk mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...