Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaring med ketaminbehandling mot depresjon/angst/ptsd osv


Gjest ad703...ea8

Anbefalte innlegg

Gjest ad703...ea8

Tenkte å dele min erfaring rundt ketamin behandling for angst/depresjon, for å spre info som forhåpentligvis kan hjelpe andre i lignende situasjoner.

Kort om meg, mann 1/3 inn i livet som har hatt angst i ca 10 år. Belastningen har vært varierende men de siste 2-3 årene har det vært en stor plage.

Jeg har gått på en masser av tabletter, som har gitt meg liten til ingen virkning. Foruten avslappende piller som sobril. 

Før jeg startet ketamin behandling gikk jeg fast på to 15 mg sobril, morgen og ettermiddag for å fungere.

Etter å ha ventet lenge fikk jeg time hos en psykriater som drev med ketamin behandling. Jeg hadde lest om dette på nett og hadde gode forhåpninger om at dette kunne virke. Vi ble enig om å starte behandling over 2 uker hvor jeg skulle ta 3 behandlinger hver uke(man,onsdag,fredag)

Allerede etter ett par behandlinger følte jeg meg bedre og reduserte sobril til en gang om dagen. Etter behandlingsslutt følte jeg nesten ikke behov for sobril lengre og tok 2 piller den første uken og 1 den neste. Nå er jeg i uke 3 og har enda ikke tatt noe. 

Så til detaljene, behandlingen er dyr og prisene varierer men beregn 2-5000 pr behandling. Er du heldig kan du få dette 'gratis' via dps, men det er så tidlig at det skal vanskelig gjøre å få time der.

Behandlingen er tung, alle opplever det forskjellig men det er ikke uvanlig å ha en ubehagelig opplevelse. Noe jeg fikk, angsten var enorm under behandlingen men dette var bra sa behandlerene, en får liksom jobbet med problemene sine. Siste behandling måtte avbrytes da jeg fikk enorm panikk og var urolig.

Behandlingen tar ca 40 minutt, en er våken men skikkelig 'rusa'. I etterkant må en hvile i noen timer før dagen blir som normal.

 

Jeg er langt i fra kurert men livet er latterlig mye bedre nå, jeg lever nokså normalt. Før behandlingen klarte jeg såvidt å være alene en arbeidsdag og var innlagt 4 dager på dps noen uker før. 

Bruk gjerne tråden til å stille spørsmål evt dele erfaringer om noen andre har prøvd dette eller tilsvarende behandlingsformer. Jeg skal svare så godt som jeg kan!

PS, ikke la denne tråden bli ødelagt ved å dele info om hvordan en ruser seg på ketamin eller tilsvarende stoffer.

Anonymous poster hash: ad703...ea8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som en ganske lovende behandling.

Sitter du igjen med at de tingene du har opplevd under behandlingen har hatt direkte relevans til det som du føler har begrenset deg i forkant eller er det mer abstrakt og uforståelig ?

Er det noe logikk du ser i progresjonen med hvilke opplevelser som har kommet jo lengre du har brukt behandlingen ?

En omtaler jo ketamin som dissosiativt. Hva sa din behandler om dette aspektet gitt de mengdene du fikk med den hyppigheten som var satt i protokollen ?

Rent teknisk sett benyttes ketamin som billig anestesi, så prisen på slik behandling kommer seg nok ned etter hvert så lenge staten sponser det. I forhold til livskvalitet og det potensialet som ligger for langvarig kostnadsbesparelse så tas det vel tak i etter hvert gitt at det empiriske grunnlaget anses som trygt nok. LSD så jo f.eks lovende ut i starten, men ble skrinlagt etter hvert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest ad703...ea8
vidor skrev (10 timer siden):

Virker som en ganske lovende behandling.

Sitter du igjen med at de tingene du har opplevd under behandlingen har hatt direkte relevans til det som du følger har begrenset deg i forkant eller er det mer abstrakt og uforståelig ?

Er det noe logikk du ser i progresjonen med hvilke opplevelser som har kommet jo lengre du har brukt behandlingen ?

En omtaler jo ketamin som dissosiativt. Hva sa din behandler om dette aspektet gitt de mengdene du fikk med den hyppigheten som var satt i protokollen ?

Rent teknisk sett benyttes ketamin som billig anestesi, så prisen på slik behandling kommer seg nok ned etterhvert så lenge staten sponser det. I forhold til livskvalitet og det potensialet som ligger for langvarig kostnadsbesparelse så tas det vel tak i etterhvert gitt at det empiriske grunnlaget anses som trygt nok. LSD så jo f.eks lovende ut i starten, men ble skrinlagt etterhvert.

Alle behandlingene var veldig abstrakt, men de var fulle av angst samt en følelse om å gi slipp på noe. 

Anonymous poster hash: ad703...ea8

Lenke til kommentar
Gjest d4881...8f0

Aner ikke noe om ketaminbehandling, men angst kommer av et dysregulert nervesystem som varsler om fare der der ikke er noen. For å overvinne sånt kan man ikke tenke det bort, men man må "sanse" det vekk da angsten kommer fra dypere, mer instinktive hjernestrukturer. Med rett fremgangsmåte over lang tid kan man overvinne all angst i livet sitt på denne måten foruten den naturlige frykten vi trenger for å overleve.

 

Om jeg skal gjette så virker ketaminen på disse instinktive signalene og hemmer dem evt. så undertrykker den dem bare slik at en ikke merker dem selv, men at kroppen reagerer som før likevel. Skjer det siste merker man det fort på energi. Og i lengden kan man bli syk så viktig å være obs på det. Spennende behandlingsform! :-)

Anonymous poster hash: d4881...8f0

Lenke til kommentar
On 8/14/2022 at 12:34 AM, vidor said:

Rent teknisk sett benyttes ketamin som billig anestesi, så prisen på slik behandling kommer seg nok ned etterhvert så lenge staten sponser det. I forhold til livskvalitet og det potensialet som ligger for langvarig kostnadsbesparelse så tas det vel tak i etterhvert gitt at det empiriske grunnlaget anses som trygt nok. LSD så jo f.eks lovende ut i starten, men ble skrinlagt etterhvert.

Minner om dette svaret Vidor, det er ikke riktig at det utelukkende var stoffets iboende effekter som avsluttet forskningen, ikke for de som så etter terapeutiske effekter, at man ikke fant noen millitær eller taktisk bruk for LSD er nok mer etablert.

Humphry Osmond and Abram Hoffer recognized that the association between psychedelics and violence threatened medical research.
So did acid’s reputation as a drug that caused people to reject authority.
Osmond wrote to American officials, pleading with them to help protect medical research.
He visited known black-market suppliers and asked them to deal cautiously.
He even scolded Timothy Leary, a former Harvard psychology professor turned self-appointed acid guru.
Leary suggested that everyone should use psychedelics to “tune in, turn on, and drop out.”
He and others had helped make a strong popular association between psychedelics and counterculture.
In the minds of many, psychedelics became linked with pleasure-seeking or even dangerous behaviour.

Researchers tried to keep exploring therapeutic uses of psychedelics in medicine.
However, drug regulators throughout the Western world clamped down.
They increased red tape, making psychedelic research next to impossible.
Psychedelic researchers also claimed that they could not compete with a growing lobby of drug companies that promoted daily use of a product over a single-dose therapy.

For the next 50 years, psychedelic research remained relatively quiet.
Anti-drug campaigns further cemented an image of LSD as dangerous, with the idea that it permanently changed brain chemistry or triggered psychosis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok riktig at det er ulike interesser ang stoffet, men jeg tror ikke man kommer bort fra at det kan ha betydelige negative effekter ved høyere doser, så å utelukkende skylde på andres økonomiske interesser tror jeg blir litt å ta forhastede konklusjoner gitt det som har vært observert og dokumentert i etterkant av inntak.

Hvis en er overbevist om at høye inntak av LSD vil ha en positiv effekt så har en jo alltid muligheten til å trosse narkotikaloven og gjøre det uansett med den risiko det medfører.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, vidor said:

Det er nok riktig at det er ulike interesser ang stoffet, men jeg tror ikke man kommer bort fra at det kan ha betydelige negative effekter ved høyere doser, så å utelukkende skylde på andres økonomiske interesser tror jeg blir litt å ta forhastede konklusjoner gitt det som har vært observert og dokumentert i etterkant av inntak.

Hvis en er overbevist om at høye inntak av LSD vil ha en positiv effekt så har en jo alltid muligheten til å trosse narkotikaloven og gjøre det uansett med den risiko det medfører.

Selvsagt kan det være krevende, det er vel også mye av grunnen til at man forsøkte å etablere større innsikt í mulige bruksområder, disse forskerne møtte etterhvert hindringer i form av kriminalisering, politisk press, og til slutt muligens farmaseutisk motvilje.
Hensikten min er ikke å fremstille LSD som et vidunderstoff, bare å peke på at det ikke er stoffets kvaliteter i seg selv som avbrøt forskningen.

De terapeutiske fordelene ved LSD er ennå uklare, nettop fordi forskningen har vært så mangelfull, hvis man er overbevist om det ene eller det andre, er det ikke basert på god empiri da den er for ufullstendig.
Det kan virke som disse utfordringene er i ferd med å gli inn i gårsdagen, og at man dermed i større grad er i stand til å gjennoppta forskningen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg forsøkte med ketamin mot min alvorlige depresjon. Tok to behandlinger og den andre gangen var det så ubehagelig at utfallet ble psykose. Var nok dypere deprimert enn jeg trodde, men hadde fått klarsignal etter time med klinikkens psykolog på forhånd. Fikk min mor til å kjøre meg rett til legevakt og akuttpsykiatrisk. Var innlagt 6 uker og sliter fortsatt med det som nå er en behandlingsresistent alvorlig depresjon med psykosesymptomer. Jeg regner med at ikke alle har en slik opplevelse som meg. Men det er viktig å få fram denne siden også. Ønsker andre en bedre opplevelse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
May-Lisbeth skrev (1 time siden):

Jeg forsøkte med ketamin mot min alvorlige depresjon. Tok to behandlinger og den andre gangen var det så ubehagelig at utfallet ble psykose. Var nok dypere deprimert enn jeg trodde, men hadde fått klarsignal etter time med klinikkens psykolog på forhånd. Fikk min mor til å kjøre meg rett til legevakt og akuttpsykiatrisk. Var innlagt 6 uker og sliter fortsatt med det som nå er en behandlingsresistent alvorlig depresjon med psykosesymptomer. Jeg regner med at ikke alle har en slik opplevelse som meg. Men det er viktig å få fram denne siden også. Ønsker andre en bedre opplevelse. 

Oi det var trist å høre. Det vil nok fungere ulike på ulike personer. 

Har hatt et ønske om å prøve ketamin behandling da jeg også sliter med depresjon. 

Men prisen er nok det som stopper meg aller mest. 5000 for en behandling blir rett og slett for dyrt.

Virker som TS hadde god erfaring med det men det viser også at dette er noe som enkelte skal styre unna men det er jo opp til psykologene hos klinikkene å finne ut om man kan ta i bruk behandlingen eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har prøvd ketaminbehandling først på Emma Sofie klinikken og i senere tid kjøpt det på svartebørsen. 

På klinikken tok jeg det intravenøst, kjenner meg på ingen måte igjen i at man får psykose av det. Det er en rus som på en måte forflytter deg til en annen verden, en verden med kjærlighet og man føler seg veldig fri. 

Men det var svindyrt så fikk ikke fullført behandlingen pga.økonomi. Men nå siver det ut litt ketamin på svartebørs og det er adskillig billigere, så har tatt opp behandlingene selv. Da ikke intravenøst, men stoffet løses opp i te.

Men rusen er nøyaktig det samme som på klinikken. Jeg har nå tatt det tre ganger, men man skal ta det ca 6 ganger før man får full effekt. Men jeg har troen på det. Men anbefaler å ha noen hos seg når man tar det for sikkerhets skyld.

Det er ikke farlig og det er bare sånn ca 1% som får utløst psykose. Men klart ingen vet hvem som er disponert. Vil ikke anbefale det til folk som har lett for å bli redd  Viktig å ha tillit til det og være åpen for det man opplever uten å bli redd.

Det er godkjent som legemiddel mot depresjon, problemet er bare at det kun er et offentlig sykehus som tilbyr denne behandlingen, noe private tjener seg rike på. 

Men tror det kommer til å bli mer vanlig med tiden.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/12/2022 at 4:47 PM, Guest ad703...ea8 said:

Tenkte å dele min erfaring rundt ketamin behandling for angst/depresjon, for å spre info som forhåpentligvis kan hjelpe andre i lignende situasjoner.

Kort om meg, mann 1/3 inn i livet som har hatt angst i ca 10 år. Belastningen har vært varierende men de siste 2-3 årene har det vært en stor plage.

Interessant.

Hva slags type angst slet du med, hvordan arter den seg?

Hvor lang tid tar en "seanse" med behandling, dvs. fra du går inn døra på klinikken til du er ute igjen?

Er det noe samtale(terapi) inne i bildet eller er det kun selve ketaminadministrasjonen og evt. småprat? Er det noen utredning i forkant, eller forsamtale?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Gjest ad703...ea8 skrev (På 12.8.2022 den 4:47 PM):

Tenkte å dele min erfaring rundt ketamin behandling for angst/depresjon, for å spre info som forhåpentligvis kan hjelpe andre i lignende situasjoner.

Kort om meg, mann 1/3 inn i livet som har hatt angst i ca 10 år. Belastningen har vært varierende men de siste 2-3 årene har det vært en stor plage.

Jeg har gått på en masser av tabletter, som har gitt meg liten til ingen virkning. Foruten avslappende piller som sobril. 

Før jeg startet ketamin behandling gikk jeg fast på to 15 mg sobril, morgen og ettermiddag for å fungere.

Etter å ha ventet lenge fikk jeg time hos en psykriater som drev med ketamin behandling. Jeg hadde lest om dette på nett og hadde gode forhåpninger om at dette kunne virke. Vi ble enig om å starte behandling over 2 uker hvor jeg skulle ta 3 behandlinger hver uke(man,onsdag,fredag)

Allerede etter ett par behandlinger følte jeg meg bedre og reduserte sobril til en gang om dagen. Etter behandlingsslutt følte jeg nesten ikke behov for sobril lengre og tok 2 piller den første uken og 1 den neste. Nå er jeg i uke 3 og har enda ikke tatt noe. 

Så til detaljene, behandlingen er dyr og prisene varierer men beregn 2-5000 pr behandling. Er du heldig kan du få dette 'gratis' via dps, men det er så tidlig at det skal vanskelig gjøre å få time der.

Behandlingen er tung, alle opplever det forskjellig men det er ikke uvanlig å ha en ubehagelig opplevelse. Noe jeg fikk, angsten var enorm under behandlingen men dette var bra sa behandlerene, en får liksom jobbet med problemene sine. Siste behandling måtte avbrytes da jeg fikk enorm panikk og var urolig.

Behandlingen tar ca 40 minutt, en er våken men skikkelig 'rusa'. I etterkant må en hvile i noen timer før dagen blir som normal.

 

Jeg er langt i fra kurert men livet er latterlig mye bedre nå, jeg lever nokså normalt. Før behandlingen klarte jeg såvidt å være alene en arbeidsdag og var innlagt 4 dager på dps noen uker før. 

Bruk gjerne tråden til å stille spørsmål evt dele erfaringer om noen andre har prøvd dette eller tilsvarende behandlingsformer. Jeg skal svare så godt som jeg kan!

PS, ikke la denne tråden bli ødelagt ved å dele info om hvordan en ruser seg på ketamin eller tilsvarende stoffer.

Anonymous poster hash: ad703...ea8

Hvordan går det med deg nå?

Lenke til kommentar
alperose skrev (På 31.1.2023 den 7:42 PM):

Jeg har prøvd ketaminbehandling først på Emma Sofie klinikken og i senere tid kjøpt det på svartebørsen. 

På klinikken tok jeg det intravenøst, kjenner meg på ingen måte igjen i at man får psykose av det. Det er en rus som på en måte forflytter deg til en annen verden, en verden med kjærlighet og man føler seg veldig fri. 

Men det var svindyrt så fikk ikke fullført behandlingen pga.økonomi. Men nå siver det ut litt ketamin på svartebørs og det er adskillig billigere, så har tatt opp behandlingene selv. Da ikke intravenøst, men stoffet løses opp i te.

Men rusen er nøyaktig det samme som på klinikken. Jeg har nå tatt det tre ganger, men man skal ta det ca 6 ganger før man får full effekt. Men jeg har troen på det. Men anbefaler å ha noen hos seg når man tar det for sikkerhets skyld.

Det er ikke farlig og det er bare sånn ca 1% som får utløst psykose. Men klart ingen vet hvem som er disponert. Vil ikke anbefale det til folk som har lett for å bli redd  Viktig å ha tillit til det og være åpen for det man opplever uten å bli redd.

Det er godkjent som legemiddel mot depresjon, problemet er bare at det kun er et offentlig sykehus som tilbyr denne behandlingen, noe private tjener seg rike på. 

Men tror det kommer til å bli mer vanlig med tiden.

 

 

 

Hvordan går det med deg nå? Fikk du effekt av behandlingen du gjorde selv?

Har vært i behandling i privat klinikk, stor effekt men prisene gjør det jo umulig å opprettholde... ;(

Det er så trist at når man har sett noe bokstavelig talt kan redde liv at man skal være forhindret fra å få slik behandling.

Endret av autospes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest ad703...ea8 skrev (På 12.8.2022 den 4:47 PM):

Tenkte å dele min erfaring rundt ketamin behandling for angst/depresjon, for å spre info som forhåpentligvis kan hjelpe andre i lignende situasjoner.

Kort om meg, mann 1/3 inn i livet som har hatt angst i ca 10 år. Belastningen har vært varierende men de siste 2-3 årene har det vært en stor plage.

Jeg har gått på en masser av tabletter, som har gitt meg liten til ingen virkning. Foruten avslappende piller som sobril. 

Før jeg startet ketamin behandling gikk jeg fast på to 15 mg sobril, morgen og ettermiddag for å fungere.

Etter å ha ventet lenge fikk jeg time hos en psykriater som drev med ketamin behandling. Jeg hadde lest om dette på nett og hadde gode forhåpninger om at dette kunne virke. Vi ble enig om å starte behandling over 2 uker hvor jeg skulle ta 3 behandlinger hver uke(man,onsdag,fredag)

Allerede etter ett par behandlinger følte jeg meg bedre og reduserte sobril til en gang om dagen. Etter behandlingsslutt følte jeg nesten ikke behov for sobril lengre og tok 2 piller den første uken og 1 den neste. Nå er jeg i uke 3 og har enda ikke tatt noe. 

Så til detaljene, behandlingen er dyr og prisene varierer men beregn 2-5000 pr behandling. Er du heldig kan du få dette 'gratis' via dps, men det er så tidlig at det skal vanskelig gjøre å få time der.

Behandlingen er tung, alle opplever det forskjellig men det er ikke uvanlig å ha en ubehagelig opplevelse. Noe jeg fikk, angsten var enorm under behandlingen men dette var bra sa behandlerene, en får liksom jobbet med problemene sine. Siste behandling måtte avbrytes da jeg fikk enorm panikk og var urolig.

Behandlingen tar ca 40 minutt, en er våken men skikkelig 'rusa'. I etterkant må en hvile i noen timer før dagen blir som normal.

 

Jeg er langt i fra kurert men livet er latterlig mye bedre nå, jeg lever nokså normalt. Før behandlingen klarte jeg såvidt å være alene en arbeidsdag og var innlagt 4 dager på dps noen uker før. 

Bruk gjerne tråden til å stille spørsmål evt dele erfaringer om noen andre har prøvd dette eller tilsvarende behandlingsformer. Jeg skal svare så godt som jeg kan!

PS, ikke la denne tråden bli ødelagt ved å dele info om hvordan en ruser seg på ketamin eller tilsvarende stoffer.

Anonymous poster hash: ad703...ea8

Hei,jeg veit ikke hvor jeg skal begynne,men har en extrem sterk komplett ptsd,nå pm dagen virker alt håpløs og man orker ikke leve lenger av den enorme depresjonen som vare blir sterkere og sterkere og vondere og vondere. 

Men lurte på veit du hvor mye mg du fikk hver behandling? Hva var vanlig? 

Og hvor høy ble prisen på når du var ferdig behandlet? 

Sku ønske det bare var å søke igjennom dps å fått svar men de klarer jo ikke en gang å sette seg inn i hvor nedfor man er,fordi man prøver å holde ut.

Var der mulig der du var å få bli der under behandlingen? 

Jeg føler jeg ikke har andre råd enn å prøve noe i den retningen.

Jeg er desperat etter å overleve for dattern min mest, men å bli tilbake til den jeg var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...