Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lager er gåen foran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, stamkunde said:

Hvordan ser presseverktøy ut. Er det den for å få løs den tynne runde strengen? Splinten? Låsesplint?

70701336_1398167578_z.jpg.aff0df028bd0aa26786e7d3a2fa96a9c.jpg

Det er forresten veldig lett å ødelegge lageret hvis man ikke vet nøyaktig hva man gjør. I tillegg trenger du avdragere og en måte å få løs innerste del av lageret fra spindelen.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, stamkunde said:

Kanskje jeg skal kjøpe et sånt verktøy. 

Samt hvilke butikk kjøper jeg lager hos? Mekonom? Hva koster et lager?

Søk på Youtube først og se noen videoer av hjullagerbytte. Spesielt foran kan det bli ganske komplisert. Hvis du tror du kan klare det kan du finne lager hos f.eks. Skruvat.

Prisen kan ligge rundt 800kr. og opp til et par tusen avhengig av type. Vet ikke hva det er på passat men er du heldig er det av alt-i-ett-typen hvor du ikke trenger spesialverktøy.

Ene typen:

712H4oMIGEL._AC_SS450_.jpg.eb21afab907b438b7a37c95107be5129.jpg

 

Andre typen:

dac38700038.jpg.afc95b65f57fe02d75b4e38cb51d2bff.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Hvordan ser presseverktøy ut. Er det den for å få løs den tynne runde strengen? Splinten? Låsesplint?

For å gå rett på sak - spørsmålene du stiller sier meg at du kanskje ikke har skrudd så mye på bil før?

Synes du dette ser overkommelig ut?

 

Hvis svarene på begge spørsmål er nei, så ville jeg ha fått bilen på verksted for å få dette ordnet. Jeg har skrudd noe på bil selv (forstilling, bakstilling, bremser, osv.), og ville ikke ha anbefalt hjullagerbytte til en nybegynner.

Med en bil som er rundt 20 år gammel så kan du også regne med at alle bolter sitter godt, og du kan ende opp med å slite i lengre tid med hver eneste bolt. Av egen erfaring så er det gjerne greit å kjøpe inn nye bolter før en slik jobb, spesielt hvis det er helt kritisk at du har bilen i drift mandag morgen. Du setter i gang med en jobb på fredag kveld, og lørdag ettermiddag (etter stengetid) ryker en bolt rett av som du har strevd med i to timer - meget greit å ta fram en helt ny bolt da. Da kan du også gå mer hardhendt til verks på alle bolter i stedet for å jobbe med å få de løs.

Kjører du bilen i uka fram til verkstedstimen så kan du gjerne velge mindre veier - tenk 50-60-sone (eller mer øde landevei med 80-grense der det ikke er krise hvis du kjører i 60) i stedet for f.eks. motorvei - sånn at det blir mindre dramatisk hvis noe plutselig blir verre og du må stoppe og ringe etter hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sist jeg gjorde en slik jobb løsnet jeg hele fjærbenet inkl spindel og tok det med til en presse der det gamle ble fjernet og nytt presset inn. Veldig fin måte å gjøre det på. Det var bare 3 bolter på bærearm, 1 mutter i toppen, 1 mutter på endeledd. Det er vel noe mer på denne bilen da den har multiknirk.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (2 timer siden):

For å gå rett på sak - spørsmålene du stiller sier meg at du kanskje ikke har skrudd så mye på bil før?

Synes du dette ser overkommelig ut?

 

Hvis svarene på begge spørsmål er nei, så ville jeg ha fått bilen på verksted for å få dette ordnet. Jeg har skrudd noe på bil selv (forstilling, bakstilling, bremser, osv.), og ville ikke ha anbefalt hjullagerbytte til en nybegynner.

Med en bil som er rundt 20 år gammel så kan du også regne med at alle bolter sitter godt, og du kan ende opp med å slite i lengre tid med hver eneste bolt. Av egen erfaring så er det gjerne greit å kjøpe inn nye bolter før en slik jobb, spesielt hvis det er helt kritisk at du har bilen i drift mandag morgen. Du setter i gang med en jobb på fredag kveld, og lørdag ettermiddag (etter stengetid) ryker en bolt rett av som du har strevd med i to timer - meget greit å ta fram en helt ny bolt da. Da kan du også gå mer hardhendt til verks på alle bolter i stedet for å jobbe med å få de løs.

Kjører du bilen i uka fram til verkstedstimen så kan du gjerne velge mindre veier - tenk 50-60-sone (eller mer øde landevei med 80-grense der det ikke er krise hvis du kjører i 60) i stedet for f.eks. motorvei - sånn at det blir mindre dramatisk hvis noe plutselig blir verre og du må stoppe og ringe etter hjelp.

Det virker særdeles avansert. Siden det også skal demonteres ledninger. Gjelder denne videoen også for 2009 modell? 

Jeg har fått verksted time, men ikke før om en uke. 

Derfor vil jeg ringe rundt imorgen. Jeg har ikke særlig lyst å kjøre mer slik det er nå, men er avhengig av bil til og fra jobb. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Det virker særdeles avansert. Siden det også skal demonteres ledninger. Gjelder denne videoen også for 2009 modell? 

Akkurat det med ledningene er ikke så komplisert, ser ut til at det er ferdige plugger som kobles fra og til igjen, det er vanlig på alle biler i dag. Jeg søkte bare opp Passat B5 siden du skrev, så akkurat hvilke årstall det omfatter er jeg usikker på, kjenner ikke til Passat.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 14.8.2022 den 15.41):

Det er forresten veldig lett å ødelegge lageret hvis man ikke vet nøyaktig hva man gjør. I tillegg trenger du avdragere og en måte å få løs innerste del av lageret fra spindelen.

Den første gangen jeg skulle bytte et sånt lager, så brukte jeg enten feil størrelse (for stor) på presskoppen når jeg skulle presse ut lageret, eller så var press-koppen montert skeivt. (er flere år siden, så husker ikke nøyaktig) Uansett, så klarte jeg å deformere hjullagerhuset så heftig at det ikke var mulig å presse inn igjen nytt hjullager helt inn. Så den jobben endte ikke bare med nytt hjullager, men også et nytt hjullagerhus og hjulnav. Heldigvis var det en gammel Golf MK4 som har et ganske enkelt hjuloppheng og lave delepriser, så den økonomiske smellen ble ikke så stor. Men mange ekstra unødvendige timer med arbeid. 

Endret av Hollabaloo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...