Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse lakkripe i utebord av aluminium


Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt et utebord fra Skagerak, "Picnic Table". Materialet er aluminium, lakkfargen kaller produsenten for "Hunter Green"

Dessverre har bordet en ganske synlig og stygg ripe i lakken. Bilde her.

Sikkert bare den første i en serie som uungåelig vil komme over tid ved vanlig bruk. Har ikke erfaring med vedlikehold av metallmøbler, men ønsker i den grad det er mulig å bevare det opprinnelige utseendet og i hvert fall unngå korrosjon og rust.

Ser at noen produsenter tilbyr "repair kits" for (sine egne serier av) utemøbler i metall. Skagerak selger ikke noe slikt for sine produkter. Jeg tok kontakt med dem for å forhøre meg, og fikk følgende svar:

Sitat

The color code is called RAL 6009 and we recommend that you find the nearest color shop and state the color code.

Altså "Hunter Green" = RAL 6009.

Søker jeg på RAL 6009 finner jeg flere spraylakk-produkter i denne fargen, f.eks. denne.. Men er det bare å kjøre på med en sprayflaske i det aktuelle området? Vil det gi ujevnheter i farge (eller tykkelse/berøringsfølelse, etc) i området jeg sprayer, sammenlignet med resten av bordet? Er det noe for/etterarbeid å tenke på?

De nevnte kit-settene fra andre produsenter, f.eks. dette fra Hay, ser mer egnet ut for å fikse små riper enn en sprayflaske som den jeg linket til over, men så var det dette med å beholde samme farge...

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt hvis ripa er dyp er det fornuftig å pensle på noen lag med metallgrunning først. Eller en type sparkling som kan hjelpe til å fylle ripa. Kanskje pusse for å få en jevn overflate. Slik reparasjon vil nok ikke tåle at noen piller for mye på den.

Hvis for eksempel en skinnstol utsettes for hard bruk, kan det være greit å legge på et trekk av et gammelt laken til hverdags. Og ta det av til selskapsbruk.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...