Gå til innhold

Transseksualisme og psykisk lidelse


Anbefalte innlegg

Er det vanlig at helsevesenet tilbyr kirurgi og medisiner til personer som ikke har en skade, mangel eller sykdom? 

Hvis du som frisk mann går til legen for å få kreftbehandling hva skjer?:
a) du blir sendt hjem igjen uten behandling/medisiner da du er frisk
b) du får kreftbehandling

Helsevesenet gir normalt ikke behandling til friske personer da det ikke er noe som kan forbedres fysisk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, debattklovn said:

Er det vanlig at helsevesenet tilbyr kirurgi og medisiner til personer som ikke har en skade, mangel eller sykdom? 

Hvis du som frisk mann går til legen for å få kreftbehandling hva skjer?:
a) du blir sendt hjem igjen uten behandling/medisiner da du er frisk
b) du får kreftbehandling

Helsevesenet gir normalt ikke behandling til friske personer da det ikke er noe som kan forbedres fysisk. 

Hva er det du egentlig argumenterer for her, det ser ikke ut til å stemme helt med ditt vanlige standpunkt?

Argumenterer du for:

A) Kjønnsdysfori er en reel psykisk lidelse og de derfor bør få den medisinske behandlingen som har vist seg å være mest medisinsk effektiv for å fjerne symptomene på dysforien.

Eller 

B) Det er ingenting feil med de som påstår at de har kjønnsdysfori og de er ikke psykisk syke, de er friske mennesker og de har ingen psykiske problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til opprinnelig spm:

Man trenger ikke å like, men tolerere.

Selvmordsrate: Her bør det forskes mer.  Lett å forveksle premiss.  Er det pga legning/genetikk eller er det pga reaksjon fra samfunn/familie/andre ?

Hormonbehandling/kirurgi for å matche fysisk og opplevd persona:  Her vet vi at hjernen er i utvikling ganske lenge, kanskje til man er ca 20 ? - kan sammenlignes med at et menneske sakte våkner opp til en full selvbevissthet og personlighet.  For tidlige tiltak kan være uheldige da evnen til å tenke konsekvenser er noe av det som utvikles sist.

Ellers interessant ang idrett og trans-personer - ikke så svart/hvitt viser forskningen.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, shockorshot said:

Tror du at mentale lidelser ikke er kommer fra fysisk lidelse/skade/traume i hjernen eller hjernekjemien?

Hva tror du er formålet med piller vi gir for mentale lidelser?

Psykiske vansker kommer ikke automatisk fra skader i hjernen. Piller er ikke den eneste behandlingen for psykiske vansker. 

Hvis en person har et psykisk problem med sin velfungerende kropp så er ikke svaret å endre kroppen fysisk for å komme i overensstemmelse med selvoppfattelsen. Svaret er å hjelpe personen håndtere sitt psykiske problem uten at man medisinerer pasienten med eksperimentelle hormon/steroidecocktails og/eller livsforandrende kjønnskirurgi.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (4 minutter siden):

Hvor har du det tallet fra?
 

Mulig det er fra en studie som undersøkte et større antall pasienter bakover i tid som hadde gjennomgått operasjon der testikler eller livmor fjernes etter temmelig streng seleksjon. Mulig det er denne undersøkelsen en da gjerne peker på:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1743609518300572

 

Noe av utfordringen når trans-aktivister bruker denne typen studier som argument for mer behandling og at få angrer er at pasientene i slike studier gjerne har gjennomgått en veldig mye strengere seleksjon enn det aktivistene jobber for, og i tillegg er kommet mye lenger i prosessen. Det er med andre ord ikke gitt at en kan se på antallet pasienter som "gikk hele veien" etter streng seleksjon før 2015 (og helt tilbake til 1972), og si så mye om konsekvensene for barn og unge som får hormonbehandling etter mye mindre streng seleksjon og en annen form for ytre påvirkning. 

Sitat

Mener å ha sett helt andre, nyere tall. Derfor jeg spør.

Det er mulig du har sett tall på antallet som føler seg som eller ønsker å være et annet kjønn, men som finner seg til rette i egen kropp. Der mener jeg også å ha hørt at de aller fleste som opplever dette finner seg fint til rette i eget kjønn, men finner ingen kilde nå. 

Jeg tror uansett en ofte snakker forbi hverandre i slike tilfeller da påstandene ikke er gjensidig utelukkende, og ikke nødvendigvis fungerer så godt som argument om en går dypere inn på dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 timer siden):

Hvis han mener at det er en psykisk lidelse, så er jo ikke kroppen frisk.

Det er et fint poeng det, psykiske og fysiske plager henger gjerne sammen, men lidelsene har gjerne ulik tilnærming. 

Poenget til debattklovn er som han påpeker at viss du har kreft i testikkelen, så er det et fysisk problem og det offentlige burde tilby fysisk behandling i form av å f.eks. fjerne testikkelen fordi den ikke er frisk. Men viss man ikke liker testikkelen selv om den er frisk, så er det et psykisk problem, og det offentlige burde tilby behandling i form av f.eks. terapi.

Jeg er ikke gift med denne ideen, men syns den er enkel å forstå.

Om man ønsker å forandre en kropp som er frisk, kan man gjerne gjøre dette privat, mener jeg.

Fra mitt perspektiv burde man prøve å normalisere kropp opp mot psyke. Man har den kroppen man har, og målet burde være å lære seg å elske den.

Samtidig sympatiserer jeg med de som sliter med det, altså kroppsdysfori

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 6.9.2022 den 12.23):

Og det er likevel under 1% som gjennomgår endringen som angrer.

Det er vel diskutabelt hvorvidt en kan stole på de tallene. Men for å stålmanne kan en gjøre argumentet om at selv om det var to, tre eller fire ganger så mange en antatt som angret, så er det fremdeles få.

Red Frostraven skrev (På 6.9.2022 den 12.23):

Videre så er det litt smått sykt å tro at kjønnsidentitet er en sykdom.

Der er som å tro at det å være tiltrukket av menn er sykt:

Her trenger jeg litt hjelp. For det første foreligger det ikke noe bevis for at "kjønnsidentitet" engang er hva det påstår at det beskriver. Med andre ord, det er en teori som aldri har blitt bevist. Så hvorfor sier du at det er sykt? Jeg tror jeg skrev det da jeg startet tråden at såkalt "kjønnsidentitet" korrelerer med biologisk kjønn med noe sånt som 99.7%, det er jo noe av sakens kjerne her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassrull skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg skrev det da jeg startet tråden at såkalt "kjønnsidentitet" korrelerer med biologisk kjønn med noe sånt som 99.7%, det er jo noe av sakens kjerne her...

Er det virkelig slik? Vi har sett det samme med rasisme, at det har blitt forbudt å være åpenlyst rasistisk. Men tross alt er en stor prosent av verdens befolkning mørkhudede. Merkelig at det gjøres så mye vesen av Pride hvis 99,7% er normale mennesker i det vi tenker på som normale familier. De har nok sin hemmelige agenda, som nå blir mer og mer synlig. Og det skal være en betydelig vekst av ungdom som er transkjønnede. Har sett enkelte unge menn som intervjues på Dagsrevyen, som har perlehalsbånd og øredobber. Blir vel enda mer av det framover, unge menn som går med kjole og veske også. 

Lenke til kommentar

Advarsel: Veldig langt. (Tviler litt på at noen gidder å lese hele, men gi det en sjanse :P)

Jeg slenger meg inn i denne diskusjonen. Vil starte med å informere om personelig bias, da jeg er en trans person. Det sagt jeg vil så godt jeg kan holde meg saklig og oppgi kun informasjon jeg mener er upartisk. Vil informere i unntak hvor jeg trekker på anekdotisk bevis og personelig erfaringer.

For det meste(med unntak av et par brukere) har diskusjonen her virket fair og uten noen sterk agenda, så kudos for det.🙌

Dette vil være langt, og jeg velger for det meste holde politikk utenom. Det eneste jeg vil adressere innad i politikk er min posisjon på kjønnsbekreftende behandlig av barn.  

On 8/15/2022 at 10:53 AM, Cascada81 said:

Et annet alternativ er hvis man blir bedre på å predikere hvem som senere angrer, og hvem som ikke gjør det. I Sverige har de blitt mer restriktive til behandling av tenåringer som plutselig finner ut at de er "i feil kropp", men har lavere terskel for å behandle ungdommer som har vært konsekvent i dysforien siden de var små. Gruppen av tenåringer som finner ut at de er trans, som også har eksplodert de siste årene, virker å ha langt flere potensielle angrere.

Dette er i tokt med min stilling til det. Ingen behandlig, verken hormonbehandling eller operasjoner til de som er under 18 år. Men jeg er for pubertetsblokker for de som ønsker uavhenging av hvor lenge de har søkt behandling, men vil at de skal igjennom en utredning. Utredningen burde behandles som akutt og med minst mulig tidsforskyvninger. Jeg er også for unntakstilfeller for de som har vært faste og sikre i sin identitet siden ung alder. For disse stiller jeg meg positiv til hormonerterapi istedenfor blokkere. Ved ekstreme tilfeller er jeg også åpen for kjønnskorrigerende operasjon for de over 16 år.

Så over til hovedinnlegget mitt:

Først vil jeg rette opp et par misforståelser jeg har lest her:

1. Kjønnsdysfori er en mental lidelse som er listet i DSM-5, men den underliggende kondisjonen av å være trans er ikke en mental lidelse. Å være trans medfører som regel kjønnsdysfori, men ikke for alle. Trans og kjønnsdysfori er ikke synonymer.

2. At pubertetsblokker kansellerer puberteten, det gjør det ikke, det er mer som en pauseknapp. Puberteten vil gjenoppta ved opphør av blokkere.

3. At trans personer tror de endrer biologisk kjønn. Det er det ingen av oss som tror, vi bytter sosialt kjønn.

4. At de er mange som angrer seg etter kjønnsbekreftende behandling. Det er som nevnt et annet sted her, ca 1% som angrer, ifølge et meta studie som var gjort ved samling av 27 ulike studier, med en total av 7928 trans personer. Til sammenligning er det ca 14% som angrer seg etter generel kirurgi

Del 1: Conway's Game of Life og 'basic biology'

Jeg ønsker nå at dere åpner dere til muligheten av at ting ikke er så svart/hvit som man ofte tror. Biologi kan sammenlignes med John Conway's Game of Life. Det er simple regler, men kompliserte og uforutsigbare resultater. Legger ved bilde som eksempel. Beklager stygg håndskrift, har ADHD som medfører problemer med finmotorikk😔. Dette har å gjøre med lave dopamin nivåer i hjernen. (De fleste kjenner dopamin som belønningshormonet, men det har flere roller, blant annet i bevegelse og motorikk)

20220908_051739.thumb.png.247e6b1b1cbc4488291afcabf10ecf41.png

Gå også gjerne inn å lek litt med det selv, er lettere å forstå da. Du finner det her: https://playgameoflife.com/

Jeg skrev dette for å illustrere at kompleksitet og variasjon kan komme ute av simple regler. Og reglene biologi følger er nok noe mer komplekse. Disse reglene har tatt oss fra encellete organismer 3.7 milliarder år siden, til det vi er idag.

Et morsomt eksempel på hvor innviklet biologi kan være er åssen testikler blir formet. Instruksene for forming av testikler ligger i et gen som kalles for SOX9. Dette genet ligger på kromosompar 17, som er noe alle har uavhengig av kjønn. Så hvorfor har da ikke alle testikler? Vel fordi hos kvinner så er det et gen som ligger på X-kromsom som heter NR0B1 som har instrukser for å lage et protein som heter DAX1, DAX1 stopper SOX9 fra å utvikle testikler. Men igjen...X-kromosom har da både menn og kvinner...så hvorfor har menn testikler da? Vel fordi SRY-genet lager et protein som heter 'Sex-determining region Y protein' som binder seg til NR0B1 og stopper det fra å lage DAX1.

Simplifisert så betyr dette altså at de med testikler har testikler fordi: SRY sier ja til at SDR-Y skal si nei til at NR0B1 skal si ja til at DAX1 skal si nei til at SOX9 skal si ja til å utvikle testikler.

Og hele dette er igjen en veldig simplifisert versjon. Det er ikke noe som heter "basic biology", du har bare simplifisert biologi.

Det er også viktig å være klar over at alle blueprints for både testikler og eggstokker, pupper og skjegg, penis og vagina...osv i DNA-et sitt. Hva som får utslag følger en Gauss-kurve, vi har normaler der de fleste vil falle, men mye er opp til tilfeldigheter. Genetikk, epigenetikk og samfunnet har alle en påvirkning. Er det virkelig så langt å strekke seg å se muligheten til at det er en validitet bak det vi trans mennesker sier? Altså at vi har en inkongruens med kjønnet vårt, grunnet en kombinasjon av genetikk, epigenetikk og miljø. 

Del 2: Trans mennesker er ikke en monolitt

Det som ofte blir vasket ut i diskusjoner er at trans mennesker ikke alle har samme syn. Og at de synene du oftest vil høre om vil være de mest kontroversielle, og ofte stammer fra en liten høylytt minioritet. Trans mennesker er så diverse som alle andre grupper, og det er egentlig bare to ting vi 'alle' har til felles; vi er trans, og vi ønsker å bli sett som det kjønnet vi lever som. Uttrykket 'det vil alltid være større forskjell innad i en gruppe, enn mellom grupper' ringer sant med oss også, to trans personer på motsatt ende av et spekter vil være mer forskjellige, enn en trans person i midten av et spekter sammenlignet med en cis person i midten av samme spekter. (Liten avstikker, trans kommer fra latinsk og betyr 'på andre siden', og cis betyr 'på denne siden'.)

De fleste trans mennesker er like i mot(eller nesten da :P) operasjoner på barn som alle andre. Vanligste stilling er den jeg tok tidligere her, og jeg tror det hadde vært den vanligste stillingen å ha hvis man hadde sittet på samme informasjon som trans mennesker gjør. De fleste trans mennesker vil ikke flippe ut om du bruker feil kjønn ved uhell, de vil korrigere deg og ha forståelse. Hvis du fortsetter etter det så er det naturligvis en annen sak. På samme måte som jeg ikke dømmer alle menn ut ifra redpill/incel aktivister, så håper jeg dere som leser ikke vil dømme trans mennesker på våre mest ekstreme medlemmer. De snakker ikke for oss, og jeg snakker heller ikke for alle trans mennesker. Jeg snakker for meg, og jeg sier det som korresponderer med min anekdotiske opplevelse. 

Nå vil jeg svare på en post fra tidligere her:  

On 8/12/2022 at 8:06 PM, Flin said:

Så dette med å være trans. Det er en ting jeg ikke helt forstår. Enten så er kjønn et sosialt konsept og har ingen betydning i det hele tatt. Da virker det for meg som om det å være trans handler om å identifisere med andre stereotyper en de som typisk blir gitt til det kjønnet du er født med. Denne versjonen av trans passer ikke overens med de fortellingene jeg har hørt fra transpersoner og at kjønn kun kommer fra samfunnet virker litt rart, det finnes jo hos dyr. Den andre muligheten er at det er forskjeller på kjønnene, da kan jeg lett se for meg at noen er født med en kropp som ikke stemmer overens med det hjernen trodde den skulle få. 

Trans mennesker er ingen monolitt, og det er ikke kjønn heller. Kjønn består av tre ulike aspekter. Du har det vi kaller for biologisk kjønn, sosialt kjønn og kjønnsidentitet. (Denne diskusjonen blir alltid rotete på norsk da vi ikke har separate ord som på engelsk, hvor det er ryddigere å snakke om. Sex, gender og gender identity.)

Biologisk kjønn vil vanligvis ha en av disse tre definisjonene:

1. Bestemt av gameter; eggceller for hunkjønn og sædceller for hankjønn.

2. Bestemt av kromosomer; XX for hunkjønn og XY for hankjønn.

3. Bestemt av gameter, kromosomer, kjønnsorganer og sekundære kjønnskjennetegnene.

Sosialt kjønn er det kjønnet du blir oppfattet av i samfunnet, hver gang du møter en person på gata vil du automatisk tildele dem et kjønn, dette gjøres uten at du vet dems gameter eller kromosomer, derav er det ikke festet til biologisk kjønn. Dette er der 'sosialt konsept' kommer fra. Det at det følger med kjønnsroller og stereotyper er noe noen trans mennesker vil ta imot, og noen vil frastøte seg. Typisk vil de fleste trans mennesker føle seg mer hjemme med både kjønnsroller og stereotyper av det motsatte biologiske kjønn, men noen vil ikke. Igjen, vi er ikke en monolitt 😅

Kjønnsidentitet er basert på selvopplevelse av kjønn, for de fleste trans mennesker vil målet være å få sosialt kjønn til å matche kjønnsidentiteten dems. Jo mindre suksessfullt dette er jo mer øker selvmords risiko.

Neste del er helt spekulativ fra min side:

Jeg tror ikke alle trans mennesker er like. Jeg tror noen har en hjerne som ikke matcher kropp, jeg tror noen bare foretrekker motsatt kjønnsrolle, jeg tror noen har en veldig svak følelse ovenfor kjønn og bare vil prøve, jeg tror en veldig minoritet gjør det kun som en seksuell fetish. Hvis jeg skulle gjettet på fordelingen så ville jeg tippet omtrent: 90%,7%,2% og mindre en 1%, respektivt. Men mest av alt så tror jeg det er mye overlapp, mer flytende en jeg gir uttrykk for her.

For de av oss(jeg inkluderer meg selv i denne gruppen) som har mismatch mellom kropp og hjerne, så tror jeg de fleste av oss har en ganske holistisk attraksjon til motsatt kjønn. Men det viktigste for oss i denne gruppen er å ha riktig drivstoff, dvs. østrogen for trans kvinner og testosteron for trans menn. Det gjør noe veldig finurlig med hjernen som er vanskelig å sette ord på, du er fortsatt deg, men riktig.

Og med holistisk så mener jeg holistisk 😛I tillegg til at freden jeg fikk i tankene, ville jeg også ha en kropp som matchet det utseendemessig, jeg er mer komfortabel med kjønnsrollen, mer komfortabel med å bli sett som det nye sosiale kjønnet mitt,  kommunikasjonsmetode..osv.

Med utvendige forandringer(Kroppslig, kroppsspråk, klær, stemme) er det mest for å signalisere til omverden om hvilket sosiale kjønn vi ønsker å bli lest som. Med hormoner er det mest for å få indre ro, kroppen er sekundært, men også veldig viktig.

De fleste trans mennesker ønsker ikke fjerne sosialt kjønn, da vi gjennkjenner oss med vårt kjønn og det er en viktig del for oss. I tillegg så er jo sosialt kjønn noe de fleste cis mennesker også har en sterk tilknyttning til. Det er nesten bare en minioritet av en minioritet av en minioritet som ønsker dette. Med det mener jeg at det nesten bare er en liten gruppe av ikke binære som igjen bare er en minioritet av transmennesker som igjen bare er en minioritet av mennesker, som ønsker dette. De fleste ikke binære foretrekker også å ha kjønn, det er bare at kjønnet dems er utenfor det binære, så det blir litt uvant å forholde seg til. Vil ikke snakke for mye om ikke binære, da min kunnskap er begrenset.

Alt dette sagt, så synes jeg egentlig ikke at det burde ha noe å si hva grunnen til noen er for å bytte kjønn. Om det er fordi kroppen ikke matcher, om det er fordi det foretrekker kjønnsrollene, eller til og med om det bare er seksuelt er likegyldig, så lenge personen blir mer fornøyd med seg selv!🥰

Del 3: Spekulering på økende antall trans mennesker

Det har vært en eksplosiv økning av trans mennesker i nyere tid, jeg tror det kommer av mange ulike grunner, her går jeg igjennom noen av de jeg tror har hatt størst utfall:

  1. Økende aksept i samfunnet. Da trans mennesker har blitt mer akseptert i nyere tid, har det også begynt å virke bedre en alternativene(skapet, selvmord). Dette var også et fenomen vi så blant homofile etter det begynte å bli mer akseptert.
  2. Mer synlighet. Henger litt sammen med en'ern, men er viktig nok til at den får stå for seg selv. Trans mennesker er mer synlig i samfunnet enn vi har vært tidligere. Dette gjør at flere mennesker får vite at det er en mulighet
  3. Covid... covid kom med masse isolasjon, i denne perioden har man hatt mer tid en vanlig til å tenke over seg selv, og det å finne ut av kjønnet sitt er ikke alltid like lett for alle. Tror derfor covid kan ha virket som en katalyst for mange mennesker til å finne seg selv.
  4. Ungdom som pusher ungdom. Dette er relativt nytt, og personlig synes jeg det er litt skummelt. Jeg tror at det er en ikke insignifikant del av trans 'spaces' som er driftet av ungdom som ikke har tenkt nok igjennom eller vet nok om dette, og som ved den minste antydning til kjønnsavvik, selv bare ved å vike litte gran utenfor kjønnsroller/stereotyper, vil dytte mennesker som egentlig ikke er trans til å søke kjønnsbekreftende behandling. Mange unge trans mennesker er desperate for litt medhold, og når man ikke får det av samfunnet finner man andre alléer. Jeg tror ikke(håper ikke) at dette er en veldig stor prosentdel, da jeg tror den største økningen skyldes nummer en.
  5. Spesielt for unge jenter tror jeg en liten del også kan gjøre det som en 'escape' etter overgrep.

Jeg tror også det kan være mange andre faktorer, men jeg vil ikke spekulere for mye. Jeg tror fordelingen følger listen, og at de to siste er en liten prosentdel.

Del 4: Mine personlige syn på diverse utsagn jeg har hørt, og svar på enkelte innlegg i tråden her

"Jeg har alltid følt meg som kvinne/mann", dette er ikke noe jeg kjenner meg igjen i, jeg vet ikke hva det skal bety å føle kjønn. Jeg tror heller ikke det er tilfelle for de fleste som sier det. Jeg tror det bare er en måte å prøve oversette sitt indre landskap på, ovenfor en utenforstående. For meg så var det mer en opplevelse av at alt var feil, fra måten jeg følte meg på, til åssen jeg så ut, til åssen jeg omgikk andre, til åssen samfunnet så på meg. Det var en holistisk inkongruens. Jeg tror allikevell at det er noen trans mennesker som ikke har den følelsen av 'feil', men heller at det motsatte virker mer rett. Tror ikke av den grunn det blir riktig å si at kjønn er noe man føler, heller noe man drøfter eller blir trukket mot, som via en magnet.

"Fanget i egen kropp", denne føles ikke helt riktig heller, jeg ville heller beskrevet det som en erkjennelsesmessig uoverensstemmelse i første person. Tenk dere den følelsen dere fikk første gang dere så et trans menneske som så veldig ut som sitt biologiske kjønn kroppslig, men presenterte som valgt kjønn, første inntrykket ditt vil 'skurre' litt. Det blir som det, men i første person, og uungåelig, alltid følgende og tilstede.  

On 9/6/2022 at 12:31 PM, debattklovn said:

Er det vanlig at helsevesenet tilbyr kirurgi og medisiner til personer som ikke har en skade, mangel eller sykdom? 

Hvis du som frisk mann går til legen for å få kreftbehandling hva skjer?:
a) du blir sendt hjem igjen uten behandling/medisiner da du er frisk
b) du får kreftbehandling

Helsevesenet gir normalt ikke behandling til friske personer da det ikke er noe som kan forbedres fysisk. 

Tja, er da ikke en helt 'fair' sammenligning, da det er nærmere en kosmetisk operasjon. Har du samme posisjon til brystreduksjon? Hvis en kvinne går til legen å sier at størrelsen på brystene hennes gir henne store smerter, synes du det blir feil å reduse størrelsen? Det er jo ikke en skade, mangel eller sykdom.

Hvis du akseptere den vanlige forklaringen(at trans mennesker har en hjerne som tilhører motsatt biologisk kjønn), så kan du vel se at den eneste løsningen er å endre kroppen. Nervesystemet(hjernen er en del av den) er den vi er, så det vil jo være feil å prøve å endre på hjerne ovenfor å endre på kroppen, som er mer som et fartøy som frakter nervesystemet ditt rundt. Du er piloten, og hvis du har problemer med å nå fram til styringen gir det vel mer mening å endre fartøyet en det gjør å bytte pilot? Selvfølgelig så faller denne analogien i stykker om du ikke er enig i utgangspunktet.  

On 9/6/2022 at 1:18 PM, Rune_says said:

Selvmordsrate: Her bør det forskes mer.  Lett å forveksle premiss.  Er det pga legning/genetikk eller er det pga reaksjon fra samfunn/familie/andre ?

Hormonbehandling/kirurgi for å matche fysisk og opplevd persona:  Her vet vi at hjernen er i utvikling ganske lenge, kanskje til man er ca 20 ? - kan sammenlignes med at et menneske sakte våkner opp til en full selvbevissthet og personlighet.  For tidlige tiltak kan være uheldige da evnen til å tenke konsekvenser er noe av det som utvikles sist.

Mest sannsynlig pga. samfunnet, da akseptanse minsker selvmords risiko betydlig. Denne raporten viser til en reduksjon på 64% for trans ungdom som blir respektert og tilkalt med riktig pronomen av de de bor med. Dette studiet viser til en 66% reduksjon av selvmordstanker og 76% reduksjon av selvmordsforsøk av de som har et lavere personlig inntrykk av transfobi. Det er veldig mange flere studier som viser til det samme, men jeg vil ikke gjøre hele posten til en 'linkdump' heller, den er allerede for lang og tung.

Det du sikter til med hjerne og utvikling er ikke helt rett, det vanlige man hører er at hjernen er fullutviklet rundt 25 års alderen, men sannheten er at hjernen utvikler seg til du dør, den er ikke et stagnant organ. Det vi sikter til når det gjelder en alder av 25 er at prefrontal cortexen din ikke vil være ferdig med modningen før da. Så du kan gjøre et argument for at man ikke kan ta noen behandling før da, men da må du være konsistent og si det samme om andre ting som kan få store konsekvenser for liv. Som f.eks. kjøre bil, drikke alkohol, andre selektive operasjoner, få barn...osv.    

On 8/15/2022 at 7:31 PM, Cascada81 said:

Kostnaden med kirurgi blir et sekundært spørsmål. Kanskje det burde være mer debatt rundt hvem som skal betale, ikke minst fordi man gjennomfører til dels kostbar behandling på friske kropper, men når det voksne mennesker som ønsker kjønnsbekreftende behandling, og denne er godkjent av lege, har ikke jeg i utgangspunktet problemer med det, selv om det kan virke urettferdig for andre som ønsker seg kirurgi eller annen behandling kostnadsfritt for samfunnet. Ved angring vil trolig taksameteret løpe ganske mye raskere og lengre. Transbevegelsen er veldig opptatt av at det å være trans, ikke er en psykisk lidelse, men det løper en del ekstraordinære kostnader til helsebehandling som de som ikke er trans, ikke belaster helsevesenet.

Det blir feil å se på det som behandling av frisk kropp, se heller på det som en psykologisk behandling. Når man skal behandle psyken så håper man først at man kan klare seg uten noen medisiner i det hele tatt. Hvis dette ikke går vil man prøve å medisinere. Men hva hvis vi ikke har noen medikasjon som virker på den lidelsen en person sliter med? Dette er tilfellet for kjønnsdysfori, det eneste som vi har bevis for at hjelper er kjønnskorrigerende tiltak, som hormonbehandling, operasjoner og andre kosmetiske tiltak. 

Problemet her er at det underliggende som forårsaker kjønnsdysforiet ikke kan behandles, det å være født trans. Her kommer en lite godt analogi(fordi jeg klarer ikke lage en bedre), men det blir som å en kroppsdel(hjernen) som lager kreftsvulster(kjønnsdysfori) konstant, du kan selvfølgelig behandle kreftsvulstene som de dukker opp med chemoterapi(behandle kjønnsdysfori uten hormoner/kroppslig inntak), men det vil være bedre å behandle kroppsdelen som forårsaker kreftsvulsten(kjønnskorrigerende behandling). Det å foreslå kun psykisk behandling blir akin til 'conversion therapy' som ble prøvd før i tiden på medlemmer av LGBT, det har blitt beskrevet som tortur, ondt, umennskelig, eller degraderende behandling, og kontrært med menneskerettsnormer. Jeg skrev dette tidligere også, men er verdt å nevne igjen, å være trans er ikke en psykisk lidelse, men det forårsaker en psykisk lidense(kjønnsdysfori), den eneste metoden vi har funnet for behandling av kjønnsdysfori, er igjen, kjønnskorrigerende tiltak. 

Dette sagt, ikke alle trans mennesker har kjønnsdysfori, og jeg er enig i at de som ikke har det kan ta på seg kostnadene selv, da det da ikke er et medisinsk problem.

Jeg betalte for egen behandling og gikk ikke gjennom staten, men dette hadde mer med min mistro mot Riksen sin kompetanse. Jeg mente jeg ville klare å gjøre det bedre selv, og jeg hadde kapital til å selvordne det. Men det blir dyrt, så de som ikke kan gjøre som meg burde få det betalt av staten.  

On 9/4/2022 at 8:33 AM, KarvaBlad said:

Sorry ass, men dette blir en stråmann uten like. Skal jeg dra opp en sak hvor en voksen mann har voldtatt et barn å spørre om menn virker psykisk frisk? Du finner outliers i hver gruppe, argumenter ordentlig.  

On 8/14/2022 at 12:41 PM, Cascada81 said:

I dokumentaren vises det til tall fra Nederland, som viser at de fleste barn som kommer til klinikk for behandling, finner seg til rette i egen kropp etter en tid, mens barn som begynner på pubertetsblokkere, som regel begynner med kjønnsbekreftende behandling.

Har du tilfeldigvis link til dette studiet? Jeg lurer fordi det høres ut som et studie som også var utført i Nederland som ble vist til å inkludere nesten 2/3  av deltakerne, som personer med kjønnsdysfori, som per dagens DSM-5 standarer ikke ville ha blitt diagnosert med kjønnsdysfori til å starte med. Så hvis det er dette studiet så har det liten bærekraft. Men siden det var fra dokumentar så er det forståelig om du ikke har dette studie, er bare en generel nysgjerrighet.  

On 8/15/2022 at 10:36 AM, knutinh said:

En nøtt å knekke akkurat her: hvis forslaget er å gi en person en behandling som endrer den kjemiske og psykiske "sammensetningen" til vedkommende, kan det hende at behandlingen i seg selv endrer personen til en "litt annen person" som setter pris på at behandlingen ble utført? Mens hvis man alternativt ikke hadde gjennomført behandlingen så hadde kanskje det gamle "jeg-et" satt pris på å få leve uendret (eller ikke)?

Hvis noe galt hadde skjedd i svangerskapet mitt slik at jeg egentlig var ment å få sort hår, men via en feil fikk lyst hår, sørger jeg over den jeg aldri fikk blitt? Jeg har litt vanskelig for å formulere dette, men essensen er altså at behandlingen potensielt er selv-bekreftende i natur.

Det er mye mulig at det kan være noe i dette, da hjernen endrer seg under langvarig innflytelse av hormonbehandlig. Men hvis jeg tolker deg rett så er dette i dine øyne verken et argument for eller imot behandling, da pasient blir fornøyd uansett. Det sagt, det er jo en grunn til at vi søker ut behandling i første omgang, så jeg tror ikke dette vil gjelde alle isåfall, mest sannsynlig bare en liten del som ikke har en spesielt sterk tilknyttning til kjønn i utgangspunktet.

Vil også gi deg litt ros knutinh, du deltar på en morsom måte, argumenterer mer filosofisk og for begge sider. Har vært underholdende å lese dine bidrag i tråden.

End: Har egentlig mye mer jeg kunne sagt, men har allerede gjort dette for langt, blir overrasket hvis en eneste person leser alt... Hvis noen har noen spørsmål så spør i vei. Jeg orker ikke lese igjennom for skriveleif så hvis dere finner noen er det bare si ifra. Sikkert mange...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gameoflife skrev (2 timer siden):

Sorry ass, men dette blir en stråmann uten like. Skal jeg dra opp en sak hvor en voksen mann har voldtatt et barn å spørre om menn virker psykisk frisk? Du finner outliers i hver gruppe, argumenter ordentlig. 

For det første skjønner du ikke hva stråmannsargumentasjon betyr. For det andre er det nettopp dette debatten handler om, om hvorvidt kjønnsdysfori kan betaktes som psykisk sykdom eller ikke. Du bruker jo whataboutism selv, så ikke anklag meg for logiske avsporinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, KarvaBlad said:

For det første skjønner du ikke hva stråmannsargumentasjon betyr.

Joda, det er misreprensentere hva som blir argumentert om, for å gjøre posisjonen lettere å bekjempe. Sånn som å prøve å bevise at trans mennesker er sinnsyke på gruppe skala ved å peke til et enkelt individ for så å antyde at alle trans mennesker er sinnsyke. Det å peke til et individ som havner i avisen er jo hakke verre en anektodisk erfaring, da ting ikke havner i avisen uten at det er oppsiktsvekkende. Du beviser ingenting, og du bidrar ingenting i en slik diskusjon ved å peke til individer. Du må se på trender, ikke enkelttilfeller.

17 minutes ago, KarvaBlad said:

For det andre er det nettopp dette debatten handler om, om hvorvidt kjønnsdysfori kan betaktes som psykisk sykdom eller ikke.

Hvorfor er det i det hele tatt en debatt? Er jo ikke noe å debattere om, kjønnsdysfori er en psykisk sykdom, å være trans er ikke. Kjønnsdysfori er forårsaket av å være trans. Kjønnsdysfori er jo i DSM-5.

19 minutes ago, KarvaBlad said:

Du bruker jo whataboutism selv, så ikke anklag meg for logiske avsporinger.

Huh? Hvis meg hvor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gameoflife skrev (1 minutt siden):

Joda, det er misreprensentere hva som blir argumentert om, for å gjøre posisjonen lettere å bekjempe. Sånn som å prøve å bevise at trans mennesker er sinnsyke på gruppe skala ved å peke til et enkelt individ for så å antyde at alle trans mennesker er sinnsyke. Det å peke til et individ som havner i avisen er jo hakke verre en anektodisk erfaring, da ting ikke havner i avisen uten at det er oppsiktsvekkende. Du beviser ingenting, og du bidrar ingenting i en slik diskusjon ved å peke til individer. Du må se på trender, ikke enkelttilfeller.

Hvorfor er det i det hele tatt en debatt? Er jo ikke noe å debattere om, kjønnsdysfori er en psykisk sykdom, å være trans er ikke. Kjønnsdysfori er forårsaket av å være trans. Kjønnsdysfori er jo i DSM-5.

Huh? Hvis meg hvor.

Dette er ikke en stråmann, dette er en ekte mann. Altså ikke stråmannargumentasjon. Mitt spørsmål var om denne mannen kunne anses som psykisk frisk. Og hvorfor/hvorfor ikke. Jeg vil ikke anse en som leker lam som psykisk frisk. Men det som er interessant er at mange mener å leke dame, er frisk atferd.

"Hvorfor er det i det hele tatt en debatt". Det er hele trådens tema, og du prøver å punktere hele tråden ved å si at det ikke er en debatt. Det er ikke en redelig eller produktiv måte å debattere på. Da kan du forlate debatten, da, hvis du mener det ikke er noe å debattere.

Hvor du bruker whataboutism? Når du nesten bokstavlig talt sier "men hva med" en mann som har voldtatt et barn. "Men hva med..."-argumentasjon er skolebokeksempel på whataboutism. Totalt sidespor.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det alltid er høyere selvmordsrate i grupper som sliter med aksept og selvbilde, og helsebransjen så visst opererer masse på folk som ikke trenger silikon, saltvann eller nervegift inn i kroppen. 

Og når noen kom for å dele av sine bedre funderte, dypere og mer gjennomtenkte tanker og erfaringer på teamet møtes hen umiddelbart med avvisning og beskjed om å gå. Det illustrerer hvorfor folk som føler seg utenfor normen har høyere selvmordsrate. Transseksuelle nå, som homoseksuelle tidligere, og for så vidt fortsatt i samfunn som ikke aksepterer dem. 

Sånn som vi ser her. Jeg skal gå i stedet for hen, så kan hen få fortsette å sloss mot D&K litt til. 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, KarvaBlad said:

Hvor du bruker whataboutism? Når du nesten bokstavlig talt sier "men hva med" en mann som har voldtatt et barn. "Men hva med..."-argumentasjon er skolebokeksempel på whataboutism. Totalt sidespor.

Det var vel heller et forsøk på å illustrere hvordan det ikke er særlig nyttig å dra frem et enkelteksempel for å peke på en større gruppe (gitt at det var det du gjorde) At det blir som å dra inn et eksempel hvor en mann har voldtatt et barn, for deretter å spørre seg hvorvidt menn er psykisk stabile.
Det er ikke whataboutism, men snarere en debatant som viser tålmodighet i form av å gi eksempler i tilegg til beskrivelsen av urimelig sakføring.
At du reagerer med denslags indignasjon når du i tilegg misforstår saksgangen, gir deg ypperlig anledning til introspeksjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...