Gå til innhold

Varmere leilighet om vinteren på lurt måte


Anbefalte innlegg

Gulvovn med vifte, vifta sprer varmen ut i rommet. Bruker bare vifta når jeg er hjemme, ellers så fungerer den som vanlig gulvovn. Anbefaler ikke løse ovner hvis man har kjæledyr eller små barn, da er veggmonterte ovner bedre.

https://www.clasohlson.com/no/Varmeovn-med-vifte%2C-2000-W%2C-IP20/p/Pr366513000

Ellers er det lurt å ha på seg raggsokker,  ulltøfler, ullundertøy, ullgenser/jakke, fleecegenser/jakke, eller collegegenser med skikkelig floss i. Ha på en tykk joggebukse med floss i , det er mye lunere enn f.eks. olabukse.

 Flanellsengetøy er lunt å ha i senga.

Vær obs på trekk fra lufteluker, vinduer og langs gulvene. 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (14 timer siden):

Det er nok meir realistisk å sjå på andre billegare alternativ, som for eksempel gassovn https://prisguiden.no/sok?q=gassovn

Gassovner er rimelige, men er ikke å anbefale av sikkerhetshensyn, og jeg tror ikke det er lovlig heller hvis det er et leilighetskompleks.

Gassanlegg i boligsameier | Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (dsb.no)

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Det høres helt vildt ut i mine ører.  Går du rundt med vanter også?

Jeg holder det på rundt 22-23 grader året rundt og 18 grader i soverommet. 

Her oppe i nord så går vi i t-skjorte ute når det er 10 grader.
Har også brukt t-skjorte ved 0 grader når jeg er i fysisk arbeid. 

Lenke til kommentar

Her er noen gode råd for å holde boligen mest effektivt varm. Det eneste rådet som jeg synes høres litt dumt ut er å senke temperaturen for mye når man ikke er til stede. Husk at det går med en del energi for å få varmen opp igjen, også veggflater kjøles da ned og trekker energi for å nå oppnådd romtemperatur, så jeg mener at det har liten hensikt og sette ned temperaturen mer enn 2 grader, da vinninga fort kan gå opp i spinninga. 

Ukens grønne tips: Varm opp boligen mest mulig effektivt og rimelig (aftenposten.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (7 minutter siden):

Her er noen gode råd for å holde boligen mest effektivt varm. Det eneste rådet som jeg synes høres litt dumt ut er å senke temperaturen for mye når man ikke er til stede. Husk at det går med en del energi for å få varmen opp igjen, også veggflater kjøles da ned og trekker energi for å nå oppnådd romtemperatur, så jeg mener at det har liten hensikt og sette ned temperaturen mer enn 2 grader, da vinninga fort kan gå opp i spinninga. 

Ukens grønne tips: Varm opp boligen mest mulig effektivt og rimelig (aftenposten.no)

For hver grad man går ned i temperatur, må man riktignok varme opp en grad til når man kommer hjem/våkner, det er riktig. Men jo varmere du har det inne, jo større er varmetapet også. Høye temperaturer sløser mer med energien. Det samme gjelder varmeenergien i veggen. Så jo, nattsenking har faktisk noe for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (24 minutter siden):

For hver grad man går ned i temperatur, må man riktignok varme opp en grad til når man kommer hjem/våkner, det er riktig. Men jo varmere du har det inne, jo større er varmetapet også. Høye temperaturer sløser mer med energien. Det samme gjelder varmeenergien i veggen. Så jo, nattsenking har faktisk noe for seg.

Ja, det er riktig at det skjer et varmetap, og jo flere man er, jo større blir det hvis alle forlater et rom, helt av seg selv.

Normalt senker temperaturen seg selv når man forlater et rom da du selv er med på å varme det opp. Og så spørs det hvor godt det er isolert. Om vinteren får man en dobbel effekt når man forlater stuen for å legge seg til å sove på et soverom som ikke trenger mer enn 14-15 grader. Den doble effekten skjer vet at en forlater stuen samtidig som utetemperaturen synker, det har innvirkning på varmepumpens utedel som da jobber tyngre og aviser oftere. Når den gjør dette låner den varme fra stuen. Senker du attpå til temperaturen på termostaten, blir det mange grader å ta igjen for en varmepumpe når man står opp.. Hos meg skjer det at stuetemperaturen synker 5-7 grader av seg selv uten å senke termostaten da det er skikkelig kaldt ute. Det tar flere timer å oppnå 22-23 grader igjen om man ikke fyrer på med en vedovn i tillegg. Jeg snakker da om 15-20 minusgrader ute. Best effekt er å la termostaten stå urørt hvis man da ikke har et trimrom man kan benytte mens man venter på at temperaturen i stuen skal stige til normalen igjen.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (33 minutter siden):

Ja, det er riktig at det skjer et varmetap, og jo flere man er, jo større blir det hvis alle forlater et rom, helt av seg selv.

Normalt senker temperaturen seg selv når man forlater et rom da du selv er med på å varme det opp. Og så spørs det hvor godt det er isolert. Om vinteren får man en dobbel effekt når man forlater stuen for å legge seg til å sove på et soverom som ikke trenger mer enn 14-15 grader. Den doble effekten skjer vet at en forlater stuen samtidig som utetemperaturen synker, det har innvirkning på varmepumpens utedel som da jobber tyngre og aviser oftere. Når den gjør dette låner den varme fra stuen. Senker du attpå til temperaturen på termostaten, blir det mange grader å ta igjen for en varmepumpe når man står opp.. Hos meg skjer det at stuetemperaturen synker 5-7 grader av seg selv uten å senke termostaten da det er skikkelig kaldt ute. Det tar flere timer å oppnå 22-23 grader igjen om man ikke fyrer på med en vedovn i tillegg. Jeg snakker da om 15-20 minusgrader ute. Best effekt er å la termostaten stå urørt hvis man da ikke har et trimrom man kan benytte mens man venter på at temperaturen i stuen skal stige til normalen igjen.

Det er klart, at for komforten sin skyld, er det ugunstig at det tar flere timer å oppnå ønsket temperatur. Men da er det som du sier skikkelig kaldt, i tillegg må det være dårlig isolert. Jeg er heldig som har en godt isolert leilighet, og får i tillegg varme fra leiligheten under. Selv om jeg ikke har noen leilighet over meg, og mesteparten av sidene av leiligheten grenser mot "friluft", kan jeg slå varmen helt av om natten og bare miste 1-2 grader hvis det er ned mot 5 minusgrader. Litt mer hvis det er -15 (heldigvis sjelden her jeg bor). Da lønner det seg å senke temperaturen helt fra noen timer før jeg legger meg, til jeg kommer hjem fra jobb dagen etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (6 timer siden):

Gassovner er rimelige, men er ikke å anbefale av sikkerhetshensyn, og jeg tror ikke det er lovlig heller hvis det er et leilighetskompleks.

Gassanlegg i boligsameier | Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (dsb.no)

Kan være einig i at det er nokre sikkerheitsomsyn ved bruk av gass, men ved bruk av lause flasker så vil det være lov også i sameige og burettslag. Då er det ikkje eit gassanlegg som styret skal ha kontroll på, og så lenge det ikkje er snakk om kjellarleiligheit så er det lov med opp til to 11 kg flasker (55 liter) inne i kvar leiligheit. For oppbevaring i garasjer og boder i fellesareal så må styret gjere nokre vurderingar ettersom ikkje alle kan oppbevare maksimal mengde med propan. 

Om alternativet er å samle "trestykker" for å brenne utan vedomn eller skorstein, så vil nok flyttbar gassomn nesten uansett være eit tryggare alternativ. 

Lenke til kommentar

Varmekabler og varmepumpe. Lukk dører og varm opp de rommene du skal oppholde deg i når du trenger det. Bruk varme klær og pledd inne, spesielt på bena. Dusj i 3 minutter. Jeg ville ikke ha etterinstallert vedovn i hus uten pipe for å spare strøm (hvis du vil være sikker på å ikke fryse ihjel ved en krise kan det derimot gi mening). Ikke «brenn vedbiter på stuegulvet». Gammeldags peis er til for kos ikke effektiv oppvarming.

Hvis du «tar helt av» på å skulle spare strøm til enhver pris, vær obs på at:

1. Mange strømsparende tiltak har en betydelig oppstartskost. Selv om det betaler seg på 5 eller 20 år så kan budsjettet bli trangere til å begynne med

2. Hvis du lar temperaturen i huset falle og lufter dårlig så kan du få muggproblemer. Det kan bli mye dyrere enn strømregninga

3. Dyre strømpriser varer kanskje ikke evig.

-k

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (54 minutter siden):

Kan være einig i at det er nokre sikkerheitsomsyn ved bruk av gass, men ved bruk av lause flasker så vil det være lov også i sameige og burettslag. Då er det ikkje eit gassanlegg som styret skal ha kontroll på, og så lenge det ikkje er snakk om kjellarleiligheit så er det lov med opp til to 11 kg flasker (55 liter) inne i kvar leiligheit. For oppbevaring i garasjer og boder i fellesareal så må styret gjere nokre vurderingar ettersom ikkje alle kan oppbevare maksimal mengde med propan. 

Om alternativet er å samle "trestykker" for å brenne utan vedomn eller skorstein, så vil nok flyttbar gassomn nesten uansett være eit tryggare alternativ. 

Ja, jeg ser at det faktisk er få restriksjoner på bruk av slike gassovner, de er visst til og med vært oppe i nyhetene for en uke siden og det hevdes å være billigere enn å fyre med strøm, for de gir jo god varme fra seg, men som Dubious er inne på at de avgir fuktighet. Les i linken om fordeler og ulemper, den skal kun brukes ved tilstedeværelse!

Gass, Strøm | Det kan være mye billigere å fyre med gass i Norge, enn å bruke strøm (nettavisen.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Begynn å tren i ståvo eller berre sett deg på ein gamal ergometersykkel og tråkk i veg, du vil naturlig varma opp deg og lufta rondt deg. Berre husk å dusja i kaldt vatn etterpå, så spare du på strømmen.

Er ikkje mange gode alternativ til vedfyring i skikkelig peis, då små portable gassovnar og diverse generatora er noko svinaskap når da kjem til luftkvalitet, og vist du skal ha ein trygg variant av dei så kostar da flesk og byggetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (17 timer siden):

Det er klart, at for komforten sin skyld, er det ugunstig at det tar flere timer å oppnå ønsket temperatur. Men da er det som du sier skikkelig kaldt, i tillegg må det være dårlig isolert. Jeg er heldig som har en godt isolert leilighet, og får i tillegg varme fra leiligheten under. Selv om jeg ikke har noen leilighet over meg, og mesteparten av sidene av leiligheten grenser mot "friluft", kan jeg slå varmen helt av om natten og bare miste 1-2 grader hvis det er ned mot 5 minusgrader. Litt mer hvis det er -15 (heldigvis sjelden her jeg bor). Da lønner det seg å senke temperaturen helt fra noen timer før jeg legger meg, til jeg kommer hjem fra jobb dagen etter.

Ja, du er heldig, skjønner godt at det vil ha effekt ved at en har leiligheter rundt seg, det er annerledes med enkeltstående hus som jeg har, og da er det ikke alene bare for komfortens skyld, men forskjellen ligger heller i hvor og hvordan man bor.

Jeg tror en del av rådene om å senke temperatur når man ikke er til stede er et litt lite gjennomtenkt råd som egentlig bør studeres av hver enkelt om det er så mye å spare på det? For leilighetskomplekser som har varme rundt seg fra andre vil det bli en effekt ut av det.

For eneboliger er det annerledes.
Bruker man strøm til oppvarming, så vil forbruket gå høyere opp den stunden det tar for å varme opp rommet til normal temperatur igjen. Det man har spart ved å sette ned temperaturen (eks. om natten) innhentes ved å varme opp rommet på nytt. Når man står opp om morgenen skal man gjerne vaske og stelle seg litt og bruker litt varmt vann, og da slår varmtvannstanken seg automatisk på. Dette skjer samtidig med at panelovner eller varmepumpe strever med å få opp varmen i rommene som har hatt nedsenket temperatur, samtidig hvor alt annet foregår, hårfønere, kaffetraktere, brødristere eller brødbakemaskiner settes i gang?

Ser man på strømsøylene hos kraftselskapet, finner man en forhøyet strømsøyle på tidspunkter hvor man bruker mest strøm samtidig – det gir et utgangspunkt for strømselskapene til å beregne nettleien de vil gi deg... så jeg vil fortsatt hevde at å senke temperaturen i et hus ikke nødvendigvis er lønnsomt for forbrukeren, men heller for strømselskapene. Det jevne forbruket lager mindre strømtopper til å beregne en slik leie!

Jeg gjorde et forsøk på å spare strøm ved å slå av varmtvannstanken om dagen, og på om natten, det som egentlig skjedde var at den brukte mer strøm på å varme opp vann om natten som hadde blitt brukt på dagtid, enn det den gjorde da den stod på kontinuerlig. Årsaken er at det varme vannet som er på tanken også kjøles ned når man tapper vann fra den og kaldt vann strømmer inn (varmetap, som i vegger) og også over tid da den var avslått, så man bruker mer strøm på å erstatte et varmetap over tid, enn om den står på hele tiden ble min erfaring.

Jeg bruker heller dørene mellom rom for å avpasse temperaturene der, og bruker bare varmepumpe + en vedovn til å avhjelpe i kalde perioder.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Wall Dorf said:

Hvis man syns at varmepumpe er for dyrt å installere, så finnes det et alternativ som er veldig bra og nesten er konkurransedyktig med en varmepumpe i strømforbruk. Det er en amerikansk utviklet infravarmer.

Edenpure Heater anmeldelse: Forstå Quartz Infrarød Biotech Varmere (livet-helse.com)

Edenpure - oppvarming av hus - TVHalden - YouTube

Høres ut som god gammeldags bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...