Gå til innhold

Forslag nye kamera til å erstatte Canon 70D eller reparere det?


Anbefalte innlegg

Jeg har i noen år hatt et ikke-fungerende speilreflekskamera bare liggende, et Canon 70D. Husker ikke helt når det slutta fungere, men tror ikke det var altfor lenge før pandemien.

Til tross for mobil med kamera osv., så kjenner jeg en del på abstinenser etter å ta bilder med ordentlig fotokamera igjen. Det å kunne bytte linser, zoome analogt etc. 

Kameraet fungerer tilsynelatende bra, helt til man forsøker å ta et bilde eller video med det. Kameraet klarer ikke lagre til minnekort, men lyser bare rødt og sier "Busy… Please wait". Da må man ta ut batteriet for å skru det av. 

Så jeg dro omsider til foto.no sitt serviceverksted i Oslo for å få dem til å se på det. Var i utgangspunktet innstilt på å levere det inn til reperasjon, men ble der besvart med: "Vi hadde en lignende sak for to år siden, og ble nødt til å bytte hovedkortet. Nytt hovedkort koster da rundt 4000 kr. Personlig ville jeg vurdert å kjøpe nytt."

Så det endte med at jeg gikk ut med kameraet igjen, og ikke følte meg så mye klokere. Så da blir mine spørsmål: 

  • Reparere eller ikke reparere? 
     
  • Hva er liksom moderne tids ekvivalent til Canon 70D? Om jeg skal gå for nytt kamera. Jeg trenger video, i tillegg til fotodelen, men antar "alle" kamera har video nå. Jeg har også tidligere hatt litt lyst til å gå over til fullformatskamera.
     
  • Tror dere noen ville kunne se en verdi i et ikke-fungerende 70D på Finn.no for noen hundrelapper, eller er det ev. bare å levere til el-gjenvinning? 
     
  • Jeg har noen objektiver. Canon EF 50mm 1:1.8 STM, Canon EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS STM, Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS STM og Canon EF-S 24mm 1:2.8 STM. Fortrinnsvis hadde det jo vært fint om objektivene passer med ev. nytt kamera så jeg ikke trenger kjøpe nytt av det også. Alternativt om jeg kan få forespeilet hva disse kan være verdt brukt.  

 

Om jeg først skal kjøpe nytt så har jeg igrunn ikke sett for meg noe spesielt budsjett, annet enn å prøve begrense meg til hva 70D kostet meg back-in-the-day, som var like i underkant av 10 000 kr i mai 2015, det var da inkludert kameraveske og 18-55 objektiv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70D er fremdeles et ok kamera. Jeg ville sjekket CF-sokkelen da det er enkelt å bøye pinner selv ved normal bruk. Fikk ødelagt et kamera på denne måten, mens personen som kjøpte det klarte å fikse det selv. Får du tatt et makrobilde i socket med godt lys er det høvelig enkelt å sjekke. Vil du unngå sånne problemer i fremtiden kan du sette i et WiFi kort og heller hente ut bildene via det.

Legger du inn Magic Lantern custom firmware så åpner du opp egenskaper i huset som forbedrer egenskapene slik at du får et "5D light".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, TSP said:
  • Reparere eller ikke reparere? 
     
  • Hva er liksom moderne tids ekvivalent til Canon 70D? Om jeg skal gå for nytt kamera. Jeg trenger video, i tillegg til fotodelen, men antar "alle" kamera har video nå. Jeg har også tidligere hatt litt lyst til å gå over til fullformatskamera.
     
  • Tror dere noen ville kunne se en verdi i et ikke-fungerende 70D på Finn.no for noen hundrelapper, eller er det ev. bare å levere til el-gjenvinning? 
     
  • Jeg har noen objektiver. Canon EF 50mm 1:1.8 STM, Canon EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS STM, Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS STM og Canon EF-S 24mm 1:2.8 STM. Fortrinnsvis hadde det jo vært fint om objektivene passer med ev. nytt kamera så jeg ikke trenger kjøpe nytt av det også. Alternativt om jeg kan få forespeilet hva disse kan være verdt brukt.  

 

Om jeg først skal kjøpe nytt så har jeg igrunn ikke sett for meg noe spesielt budsjett, annet enn å prøve begrense meg til hva 70D kostet meg back-in-the-day, som var like i underkant av 10 000 kr i mai 2015, det var da inkludert kameraveske og 18-55 objektiv. 

Jeg ville nok falt ned på ikke reparere. På bruktmarekedet ligger et 70D - med div objektiver i tillegg - på omtrent 4000 kroner og oppover, altså det samme som å reparere ditt.

Dagens tilsvarende ert vel Canon EOS 90D, som ennå er å få nytt til rundt 12.500 kroner og oppover.

Hva angår bruktpris for ikke-fungerende kamera så kanskje du kan få noen kroner for laderen og batteriet (men jeg ville beholdt begge dersom du kjøper et kamera som kan bruke dem). Selve kameraet er nok verdt mer som reservedeler - hvis de er i bra stand, og du finner noen som er interessert.

Objektivene vil fungere med tilsvarende kamera, dvs f.eks. 90D, men kan også brukes med speilløse vha adapter. Men de vil neppe være like gode som dedikerte nye objektibver til speilløst systen i samme klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, vidor said:

70D er fremdeles et ok kamera. Jeg ville sjekket CF-sokkelen da det er enkelt å bøye pinner selv ved normal bruk. Fikk ødelagt et kamera på denne måten, mens personen som kjøpte det klarte å fikse det selv. Får du tatt et makrobilde i socket med godt lys er det høvelig enkelt å sjekke. Vil du unngå sånne problemer i fremtiden kan du sette i et WiFi kort og heller hente ut bildene via det.

Legger du inn Magic Lantern custom firmware så åpner du opp egenskaper i huset som forbedrer egenskapene slik at du får et "5D light".

Good point, begge deler. Sjekk om noen pinner er bøyd, og om det funker å legge inn Magic Lantern. Du har ikke så mye å tape på å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

70D er fremdeles et ok kamera. Jeg ville sjekket CF-sokkelen da det er enkelt å bøye pinner selv ved normal bruk. Fikk ødelagt et kamera på denne måten, mens personen som kjøpte det klarte å fikse det selv. Får du tatt et makrobilde i socket med godt lys er det høvelig enkelt å sjekke.

Takk for svar! Jeg kan ikke selv se noen bøyde pinner, utover den delen av pinnene jeg antar skal være bøyd? Har lagt ved noen bilder. 

Spoiler


831614880_IMG_3515(1).jpeg.8c686faa6630d5c950aa118d1b27e9aa.jpegIMG_3516.jpeg.92fc35ce32ed609b7b6aa24166164eca.jpegIMG_3517.jpeg.e6d4a9353522c57cd1d844ee795fc86a.jpegIMG_3518.jpeg.53b5215e3c93e52230d7f3ad1bb99787.jpegIMG_3523.jpeg.5bc2b12a938a5fe8b6b33a9da3382751.jpegIMG_3524.jpeg.15856e768ab4dae2545360c1a14734a4.jpeg

 

vidor skrev (1 time siden):

Vil du unngå sånne problemer i fremtiden kan du sette i et WiFi kort og heller hente ut bildene via det.

Jeg antar det da går inn i stedet for minnekortet? 

vidor skrev (1 time siden):

Legger du inn Magic Lantern custom firmware så åpner du opp egenskaper i huset som forbedrer egenskapene slik at du får et "5D light".

Jeg har prøvd litt nå å bare oppdatere firmware, siden det sto man burde oppdatere til 1.1.2 (Jeg har 1.1.1).

Prøvde først via minnekort, kom meg frem til at den skulle laste firmware-oppdatereren, men skjermen på kamera ble deretter svart og uresponsiv. Ingen tegn noe som helst sted på at den jobber med noe. Prøvde deretter gjennom å installere EOS Utility 2 på Windows. Om jeg tar ut minnekort klarer EOS Utility å finne kameraet, men om minnekortet er i opplever jeg at den ikke klarer det.

Sånn jeg forstår det må minnekortet være i for at den skal kunne oppdatere firmware, men minnekort-leseren virker jo tilsynelatende ikke ordentlig. Det som er litt rart, og som det virka han i verkstedet også stussa på er at kameraet helt fint klarer å formatere et minnekort, men det klarer ikke å skrive bilder, og jeg mener å huske når jeg først oppdaget feilen for noen år siden at den ikke klarte vise bilder på minnekortet heller.

Etter noen forsøk merker jeg meg at kameraet innimellom kræsjer ved å indikere Err 80 på displayet på toppen. 

For meg virker det ikke som det er noe håp om å få det til å fungere? 

Aetius skrev (59 minutter siden):

Jeg ville nok falt ned på ikke reparere. På bruktmarekedet ligger et 70D - med div objektiver i tillegg - på omtrent 4000 kroner og oppover, altså det samme som å reparere ditt.

Dagens tilsvarende ert vel Canon EOS 90D, som ennå er å få nytt til rundt 12.500 kroner og oppover.

Hva angår bruktpris for ikke-fungerende kamera så kanskje du kan få noen kroner for laderen og batteriet (men jeg ville beholdt begge dersom du kjøper et kamera som kan bruke dem). Selve kameraet er nok verdt mer som reservedeler - hvis de er i bra stand, og du finner noen som er interessert.

Takk for svar! 90D er vel det som appellerer mest om jeg først skal skaffe noe nytt i samme kategori. Uansett antar jeg at nå for tiden er vel også billigere varianter som f.eks. 250D eller 2000D også er minst jevngode med eller bedre enn 70D? Høres ut som det kanskje er mer jobb enn det er verdt å prøve finne noen interessert i det som ev. måtte fungere av reservedeler, så det beste er kanskje bare å levere inn 70D.

Jeg ser jo ellers at fullformat-kameraer som jeg kan huske å ha sikla på for noen år siden ser ut til å være en del dyrere enn det er verdt for meg, så får vel legge den tanken fra meg. 

Aetius skrev (59 minutter siden):

Objektivene vil fungere med tilsvarende kamera, dvs f.eks. 90D, men kan også brukes med speilløse vha adapter. Men de vil neppe være like gode som dedikerte nye objektibver til speilløst systen i samme klasse.

Sånn jeg forstår det er det vel utelukkende speilløst det blir etter hvert? Hvis man skulle startet helt på nytt, ville det vært best å gå for den typen først som sist? En av de eneste ulempene med speilløst er vel batterilevetid?

Lenke til kommentar
2 hours ago, TSP said:

Takk for svar! Jeg kan ikke selv se noen bøyde pinner, utover den delen av pinnene jeg antar skal være bøyd? Har lagt ved noen bilder. 

  Reveal hidden contents

 

831614880_IMG_3515(1).jpeg.8c686faa6630d5c950aa118d1b27e9aa.jpegIMG_3516.jpeg.92fc35ce32ed609b7b6aa24166164eca.jpegIMG_3517.jpeg.e6d4a9353522c57cd1d844ee795fc86a.jpegIMG_3518.jpeg.53b5215e3c93e52230d7f3ad1bb99787.jpegIMG_3523.jpeg.5bc2b12a938a5fe8b6b33a9da3382751.jpegIMG_3524.jpeg.15856e768ab4dae2545360c1a14734a4.jpeg

 

Jeg antar det da går inn i stedet for minnekortet? 

Jeg har prøvd litt nå å bare oppdatere firmware, siden det sto man burde oppdatere til 1.1.2 (Jeg har 1.1.1).

Prøvde først via minnekort, kom meg frem til at den skulle laste firmware-oppdatereren, men skjermen på kamera ble deretter svart og uresponsiv. Ingen tegn noe som helst sted på at den jobber med noe. Prøvde deretter gjennom å installere EOS Utility 2 på Windows. Om jeg tar ut minnekort klarer EOS Utility å finne kameraet, men om minnekortet er i opplever jeg at den ikke klarer det.

Sånn jeg forstår det må minnekortet være i for at den skal kunne oppdatere firmware, men minnekort-leseren virker jo tilsynelatende ikke ordentlig. Det som er litt rart, og som det virka han i verkstedet også stussa på er at kameraet helt fint klarer å formatere et minnekort, men det klarer ikke å skrive bilder, og jeg mener å huske når jeg først oppdaget feilen for noen år siden at den ikke klarte vise bilder på minnekortet heller.

Etter noen forsøk merker jeg meg at kameraet innimellom kræsjer ved å indikere Err 80 på displayet på toppen. 

For meg virker det ikke som det er noe håp om å få det til å fungere? 

Bildene dine ser egentlig greie ut da spensten ser bra ut på pinnene og ingen ser feil ut. Kanskje verdt å prøve litt elektronikkrens / WD-40 på et SD-kort og så kjøre det inn og ut en del ganger for å bedre kontakten. Pinnene så litt ut som dette kunne ha en effekt.

Når jeg la inn Magic Lantern på 70D så var det via SD-kort. Begynnelsen av firmware-update gjør skjermen svart, men tipper du du opplever problemer fordi kommunikasjonen feiler mot SD-kortet. Er du heldig handler dette bare om enkle kontaktproblemer som ikke trenger avansert reparasjon. Firmware må være nøyaktig det dokumentasjonen på Magic Lantern spesifiserer, ellers fungerer det ikke. Pass på å ikke legge inn for ny firmware (1.1.3) for da mister du muligheten til å bruke Magic Lantern.

WiFi kortet erstatter det vanlige minnekortet og gir funksjonalitet til å overføre via WiFi når kortet står i kameraet. Dette var mest et problem med CF-kort, men kan være en opsjon på SD.

Det kan være lurt å bruke fullstørrelse SD-kort med Class 10 og lavnivå-formattere det i kameraet. En del opplever problemer med MicroSD og raskere kort.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 timer siden):

Bildene dine ser egentlig greie ut da spensten ser bra ut på pinnene og ingen ser feil ut. Kanskje verdt å prøve litt elektronikkrens / WD-40 på et SD-kort og så kjøre det inn og ut en del ganger for å bedre kontakten. Pinnene så litt ut som dette kunne ha en effekt.

Har ikke det fra før, og generelt noe skeptisk til å kjøpe inn slike kjemikalier om det i praksis bare ender med å stå til oppbevaring i mange år, fordi bruken fra min side ganske sikkert vil være helt på det minimale. Får kanskje undersøke om noen jeg kjenner har det.

Lenke til kommentar
18 hours ago, TSP said:

Har ikke det fra før, og generelt noe skeptisk til å kjøpe inn slike kjemikalier om det i praksis bare ender med å stå til oppbevaring i mange år, fordi bruken fra min side ganske sikkert vil være helt på det minimale. Får kanskje undersøke om noen jeg kjenner har det.

Du kan prøve med komprimert luft, men det er sannsynligvis ikke like effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...