Gå til innhold

Rakettdeler treffer ukontrollert jorden. Hvor bekymret skal vi være?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Så, skal man bekymre seg for ukontrollerte fallende rakettdeler? Ikke i nevneverdig grad.

Siden bekymringer i seg selv er en stressfaktor som påvirker både fysisk og psykisk helse negativt så vil jeg anta at den ikke nevneverdige graden av bekymring (liten men ikke null) er en vesentlig større helserisiko enn det å få rakettdeler i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lave antallet objekter som er store nok til å kunne nå jordoverflaten, kombinert med at 75 prosent av jordoverflaten er vann og at store landområder er ubebodd, gjør at risikoen for å treffe et menneske er svært liten. Man estimerer at det er 60.000 ganger større sannsynlighet for å bli truffet av lyn enn å bli truffet av fallende romsøppel, og frem til nå er det aldri blitt rapportert om personskade som følge av et fallende romsøppelobjekt.

Jeg visste det var noe muffens når de fortalte oss at "overbefolkning" var et problem. Nå er det enda flere ting vi slipper å bekymre oss for. God helg! 

Lenke til kommentar

Tja, vi har jo restene av den kinesiske raketten som passerte rett over både Los Angeles og New York City på sin siste runde rundt jorda i 2020. Så hadde den falt ned litt tidligere ville det blitt litt drama. Restene passerte rett over NYC bare 15-20 og minutter før de kom gjennom atmosfæren over Atlanterhavet.

Sjansen for å treffe befolkede områder er liten, men den er nå tross alt der. 

Lenke til kommentar

Største risikoen her er vel at søppelet en dag når et kritisk nivå og en kjedereaksjon pulveriserer alt som går i bane rundt jorden. Vi blir da i praksis låst inne i vårt eget "rom-fengsel" og kommer hverken inn eller ut med utstyr eller astronauter i mange år. Bonusen blir fint fyrverkeri på himmelen mørke vinterkvelder.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Det er jo litt snedig at risikoen ved dette ikke ofres en tanke. Ja, jeg skjønner den er mikroskopisk, men den dagen noe "romskrot" deiser ned i sentrum av en by og tar livet av noen folk som tilfeldigvis var der. Shit happens? Rar holdning. 

For hver gang det skjer har det nok dødd 60 000 personer av lynnedslag, så jeg tror ikke du skal være så voldsomt bekymret for slike ting.

Er det større eller lavere sannsynlighet for å bli truffet av romskrot enn for å bli truffet av en naturlig meteoritt?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Det er jo litt snedig at risikoen ved dette ikke ofres en tanke. Ja, jeg skjønner den er mikroskopisk, men den dagen noe "romskrot" deiser ned i sentrum av en by og tar livet av noen folk som tilfeldigvis var der. Shit happens? Rar holdning. 

Det er mangt som kan svikte når som helst i dagens samfunn og ta livet av veldig mange i ei ulykke. Me må alltid leve med ein risiko i dagens samfunn. Så fort eit fly er i avgang på rullebanen er det ein liten risiko for store tap av menneskeliv, og det skjer, men sannsynet er så lite at dei fleste flyr likevel.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

For hver gang det skjer har det nok dødd 60 000 personer av lynnedslag, så jeg tror ikke du skal være så voldsomt bekymret for slike ting.

Er det større eller lavere sannsynlighet for å bli truffet av romskrot enn for å bli truffet av en naturlig meteoritt?

Jeg er ikke bekymret for hverken lynnedslag eller å få en del av en rakett i hodet, nei. 

Sannsynlighetsberegningen for de to tingene (romskrot vs meteoritt) aner jeg ikke! 😅

Zeph skrev (17 minutter siden):

Det er mangt som kan svikte når som helst i dagens samfunn og ta livet av veldig mange i ei ulykke. Me må alltid leve med ein risiko i dagens samfunn. Så fort eit fly er i avgang på rullebanen er det ein liten risiko for store tap av menneskeliv, og det skjer, men sannsynet er så lite at dei fleste flyr likevel.

Ulykker skjer, men med f.eks. fly prøver man jo å unngå det. Med dette "romsøppelet" finnes det tydeligvis ingen slik plan, det bare deiser ned på et vilkårlig sted og man gir helt f. Det er det jeg syns er litt rart. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...