Gå til innhold

Lage kortfilm ( budsjett ) programforslag?


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg håper jeg har kommet på rette sted, og at noen kan gjøre meg klokere. :) 

Situasjonen min er at jeg skal lage en kortfilm, uten veldig spesielle effekter. Noen effekter hadde vært kjekt selvsagt, men jeg har ikke tenkt å lage en kortversjon av Jurassic Park eller noe. Jeg skal lage en psykologisk thriller med noe så enkelt som kameraet på mobilen min. ( Ps! Tenk bare på "Blair witch project" ). 

Problemet er at jeg ikke klarer å bli klok på hvilket videoredigeringsprogram som ville ha vært bra for meg. Jeg er ganske dyktig på Fruityloops, og kommer til å bruke lyder, musikk og diverse derfra i filmen. 

Når det er sagt, så kan jeg allerede si at jeg ikke har det største budsjettet til å kjøpe et superfancy program for Tarantino-typer. Jeg kommer heller ikke engang til å nærme meg Wondershare, da disse lurte meg trill rundt, og forsynte seg godt av kontoen min. Så det er viktig at det er noe SERIØST som ikke koster skjorten. 

Er det noen som kan anbefale meg et bra program? Noen av dere er sikkert nysgjerrig på budsjettet mitt, men det er foreløpig litt uvisst. Først og fremst vil jeg gjerne høre med noen kyndige om hva som finnes på markedet, som er av god kvalitet, og til en rimelig pris. Googler jeg, vet jeg at det er masse skjult reklame og lureri. Derfor er jeg her nå :) 

Beste hilsener, og masse kudos til de som gir meg gode svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
L/\R~ skrev (20 minutter siden):

Davinci Resolve. Helt gratis, og et veldig godt program. Nok av folk som bruker det både på hobbybasis og til jobb. Meg selv inkludert, selv om jeg dog har brukt Premiere mest.

Tusen takk for svar. :) Dette må jeg sjekke ut! Premiere er samme program, bare med mindre begrensninger? Eller et annet program enn Davinci Resolve? 

Igjen takk! :)

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Slenger meg på tipset om DaVinci Resolve, ellers er Adobe Premiere gratis å teste i 30 dager og det koster ikke så veldig mye for abonnement utover det.

Dette er vel omtrent det eneste seriøse som ikke koster skjorta, og det er begge programmer som brukes i industrien.

Takker for gode tilbakemeldinger fra dere begge :) Angrer på at jeg ikke spurte her før jeg var dum nok til å laste ned Wondershare, som jeg trodde var et bra opplegg, helt til jeg så at de trakk noen hundrelapper her, noen hundrelapper der osv. Deretter kom jeg over anmeldelsene av dem, som ikke var positive robot-svar, og fikk nærmest sjokk. 

Takker! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 timer siden):

Slenger meg på tipset om DaVinci Resolve, ellers er Adobe Premiere gratis å teste i 30 dager og det koster ikke så veldig mye for abonnement utover det.

Dette er vel omtrent det eneste seriøse som ikke koster skjorta, og det er begge programmer som brukes i industrien.

Mtp at jeg fikk superb tilbakemelding så raskt fra gode folk, tar jeg sjansen på å komme et wild amatør-spørsmål med trekantvarsel på :)

I går forsøkte jeg å eksperimentere litt, for å sikre meg at det ikke ble noe kluss med sluttproduktet, når den tid kommer. Derfor laget jeg noen tilfeldige lyder i Fruityloops, eksporterte som Mp3, og limte inn en tilfeldig film jeg hadde tatt med kameraet og denne lyden. So far very good. Men, da jeg skulle eksportere videoen fra Davinci, hadde jeg en del newbie-problemer. Jeg trodde det var snakk om å eksportere som for eksempel i Moviemaker, men fant fort ut på Youtube at det var en annen approach ( dette rakett-ikonet mm ). Men det stoppet ikke der. Vedkommende som hadde tutorial anbefalte this and that om ting jeg ikke har peiling på, og begynte å snakke om Ultra-greier og at jeg skulle gange noe med 2000 for å få best mulig kvalitet osv. Det ble veldig avansert, men jeg forsøkte allikevel å følge rådene hans. Spørsmålet er: Er det nødvendig? Går det ikke an å lage en kortfilm av meget god kvalitet uten å klusse for mye med standarden som er satt opp? 

Problemet dukket nemlig opp da jeg skulle spille av videoen utenfor programmet. Hva er navnet? "Film og video?" Den standard-greien i Windows. Det var en Mp4-fil. Men denne kunne ikke spille av dette, pga kodek? Så jeg ble anbefalt å betale 10 kroner for å åpne for denne kodeken, og synes det ble litt løyent hele opplegget, hehe. Så spørsmålet er om jeg er på vei til å overavansere noe her. Vi liker å holde det enkelt. Samtidig bør jeg understreke at jeg er veldig seriøs på produksjonen, men det er foreløpig snakk om en ganske enkel produksjon. Det eneste er at den bør være god nok til å kunne bli tatt seriøst. Kvaliteten altså. 

Er jeg litt på ville veier her? 

Evig takknemlig for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...