Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urimelig fastpris for oppdrag


spøkelset

Anbefalte innlegg

Hadde en håndverker på befaring som ga meg fastpris på 65 000 kr for et stykke arbeid gjennom mitt anbud. Fikk han til å skrive omfanget av tilbudet skriftlig, noe han gjorde i en relativt enkel form. Han presiserte "fastpris"

 Han fremsto som seriøs og jeg stolte på at fastprisen jeg fikk gjenspeilte arbeidsomfanget.

I ettertid viser det seg at han hevder seg ferdig etter å ha brukt ca. 30 timer. Timene har jeg kontroll på. Da har jeg også lagt til tid for kjøring, innkjøp etc. Jeg trodde arbeidsomfanget var langt større. Sitter med inntrykk av at det har blitt tatt snarveier og er middels fornøyd med resultatet. Tviler på at det vil vare. 

Håndverkeren har brukt for maksimalt 6000 i materialer. Det har også vært enkelt å regne ut ved å se på hvilke varer som er levert og finne priser på nett. Da er timeprisen hos denne håndtvereken ca. 2000 kroner +mva. Gjennomsnittlig timepris for en håndverker i denne yrkesgruppen i mitt fylke er 650 + mva. 

Nå vil han ta seg betalt den fastprisen vi avtalte. I tillegg har han sagt at vi kan ta det svart/uten moms om jeg synes det var dyrt for å være "grei". Dette er helt uaktuelt for meg og får han til å fremstå enda mer useriøs i mine øyne.

Hvilke rettigheter har jeg her? Fører meg lurt av det som må anses som profesjonell part i denne saken. Jeg kan ingenting om dette faget og hadde ingen forutsetning for å avgjøre om dette var dyrt eller ikke utgangspunktet. Ser i ettertid at jeg har vært ukritisk, men det var ingen andre tilbydere som ville se på jobben og det hastet litt for meg å få dette utført.

Tanker?

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tenker at dere har en avtale og den bør du holde.

I utgangspunktet noe jeg også står for, men jeg vet det er noe som heter profesjonell part og et uttrykk som heter "gjengs pris". Er bare usikker på hvilke rettigheter jeg har. 

Jeg kommer ikke til å betale den prisen uansett. Da blir det i så fall rettens vei. Så urettferdig mener jeg dette er. 

Lenke til kommentar

Her ser man hvordan folk lurer seg selv ved å velge dyre og dårlige håndverkere gjennom "søppel" tjenester som mitt anbud, der man gjerne tror at prisen kan bli lavere. De flinke har jobb uansett, uten å reklamere noe. Det blir de nye og useriøse som bruker disse tjenestene. Av alle som blir lurt av håndverkere har vel nesten alle funnet dem på slike steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere har avtalt en pris. Da har du forutsigbarhet. Det hastet også litt for deg. Det har også verdi, å få noe raskere. 

Om du er misfornøyd med jobben, får du klage og høre om han kan rette eller gi deg rabatt. 
At han foreslo å ta det svart får du rapportere inn dersom du ønsker det.

Ekstremt mange yrker er allerede presset på en hel haug av ting når det kommer til pris og effektivitet. Bortsett fra hva du synes om kvalitet i forhold til pris, fikk du det du betalte for.

Lenke til kommentar

Kontekst er avgjørende. 
Om han har vært på befaring, og fremstilt at dette lander på 65000, for å så kun bruke det antall timer + utgifter til matriale som du forespeiler, så er jeg helt enig i at du har noe å klage på. 

Om du derimot har forklart hva som må gjøres, han gir et tilbud på 65k og du aksepterer, uten at han har vært involvert i noe mer enn det, så har du akseptert avtalen osv. 
 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Her ser man hvordan folk lurer seg selv ved å velge dyre og dårlige håndverkere gjennom "søppel" tjenester som mitt anbud, der man gjerne tror at prisen kan bli lavere. De flinke har jobb uansett, uten å reklamere noe. Det blir de nye og useriøse som bruker disse tjenestene. Av alle som blir lurt av håndverkere har vel nesten alle funnet dem på slike steder.

Lurer seg selv? Mittanbud er da et anerkjent og seriøst nettsted. Det aktuelle firmaet har 4,8 i snitt og over 90 anmeldelser fra vanlige forbrukere. Hvor skal ellers den vanlige mannen i gata finne en god håndverker? Gule sider eller jungeltelegrafen?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
spøkelset skrev (5 timer siden):

og et uttrykk som heter "gjengs pris"

Ja, men bare dersom det ikke er avtalt noen pris.

 

spøkelset skrev (4 timer siden):

Lurer seg selv? Mittanbud er da et anerkjent og seriøst nettsted. Det aktuelle firmaet har 4,8 i snitt og over 90 anmeldelser fra vanlige forbrukere.

Det eneste du kan gøre er å gi laveste karakter og en anmeldelse som beskriver hvor dårlig jobben ble utført.

 

Lenke til kommentar

Han kunne sagt en million, og det hadde vært innenfor om du hadde akseptert. 

Når man gir pris er det flere ting som må vurderes. Det kan rett og slett være, og dette har jeg sett flere ganger, at håndverker selv har for mye å gjøre og derfor legger seg på et høyere prisnivå. 

Da tenker han at dette har jeg ikke tid til, men om kunden er villig til å betale den prisen kan jeg omrokkere litt. Det er helt lovlig. 

Videre er som nevnt fastpris en form for garanti, selv om avvik må kunne aksepteres til en viss grad. Da må håndverker legge på litt i tilfelle uforutsette ting oppstår. Eksempelvis kan det være at de har sett ørt og førti husbankhus fra slutten av syttitallet der stendere i vegg er sammensnekrede plankerester som faller fra hverandre når de gamle veggplatene fjernes. Dette tar han av erfaring høyde for, men så var det gjort skikkelig denne gangen, tid spart. 

Det er mange potensielle forklaringer, men du har akseptert et tilbud, og med mindre han har løyet under befaring etc. så tror jeg ikke du kommer langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde du betalt ekstra dersom det hadde dukka opp noe uforutsett som gjorde at jobben tok 100 timer og kosta 50.000,- i materialer i stedet?

Det hender det skjer også; at det dukker opp såpass mye at utfører taper på fastpris.

Skjønner godt at det føles urettferdig, men sånn er det med fastpris. Mulig han faktisk gikk inn for å lure deg, men samtidig er det også enkelte oppdrag det ikke er verdt å ta uten ekstra gode marginer. I alle tilfelle så må du jo ha ment når avtalen ble inngått at 65.000,- var verdt å få det fiksa nå?

Ettersom det hasta, så kan det jo hende at han også sa nei til andre ting for å hjelpe deg og dermed tok med kompensasjon for det også i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere håndtverkere ønsker ikke å gjøre småjobber, og priser derfor disse høyt.

Dere har gjort en avtale om at han skal gjøre X for en bestemt sum. Han gjør dette og du syntes plutselig at det var for dyrt. 

Du har likevell godtatt prisen og skal betale.

Har håndverker gjort dårlig arbeid, eller at arbeidet ikke er ferdig kan du klage til han og holde igjen deler av summen frem til alt er som avtalt.

Nå har du vel lært, og setter deg bedre inn i det før neste gang du bestiller håndtverker.

Lenke til kommentar

Den avtalte prisen er forholdsvis grei skuring, kva prisen skal være er det opp til partane å bli einige om.
Det kan være aktuelt å vise til avtaleloven:

Sitat

§ 30.

Er en viljeserklæring fremkaldt ved svik fra den anden part, binder den ikke den som har avgit den. Det samme gjælder, hvis tredjemand har fremkaldt den ved svik, og den anden part kjendte eller burde ha kjendt forholdet.

Har den anden part svikagtig git urigtige oplysninger om omstændigheter, som kan antages at ha hat betydning for viljeserklæringen, eller har han svikagtig fortiet saadanne omstændigheter, ansees han for at ha fremkaldt erklæringen derved, hvis ikke det motsatte godtgjøres.

Men det skal nok litt til å vinne fram på at handtverkaren har opptrådd svikaktig. Det kjem sjølvsagt ann på kva slags jobb det er snakk om og korleis handtverkaren har vurdert. Med fastpris så må sjølvsagt handtverkaren ta høgde for at det kan oppstå komplikasjonar som gjer at jobben tek lengre tid.
At handtverkaren her har fått 3 gongar så høg lønn som ordinær timeslønn er ikkje nødvendigvis så ille. Ein ting er at det er fastpris slik at dersom det hadde oppstått problem så hadde timelønna gått vesentleg ned, og ikkje minst at dette var ein jobb som hasta for deg og som du også mangla andre tilbydarar til. Så enten har denne handtverkaren hatt i praksis monopol på tenesta eller så har det vært eit stykke arbeid som ingen andre har turt å begi seg ut på.

Eg kan heller ikkje sjå at du kan argumentere med at du vart "lurt" til å betale fastpris sjølv om det var fastpris som handtverkaren valde å tilby. Det burde være godt kjent at fastpris typisk vil være litt dyrare i bytte mot forutsigbarheit (og ofte rask ferdigstilling av jobben), og at du også kunne bedt om å få eit tilbod med timepris med dei ulempane som det medfører.

 

Dersom det fyrst og fremst er den fagmessige kvaliteten som er utfordringa så kan ein bruke håndtverkertjenesteloven og reklamere på jobben. Då kan du kreve retting av mangelen om det kan gjerast utan vesentleg ulempe for kunden. Og om det ikkje kan gjerast så kan du kreve prisavslag. Kva du eventuelt kan krevje som prisavslag vil være veldig avhengig av omstendigheitene. Sjølv om du berre er middels fornøgd så treng ikkje det å betyr at arbeidet ikkje er fagmessig utført. At du har inntrykk av at det har blitt tatt snarvegar treng heller ikkje å bety at arbeidet er dårleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...