Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Ny pandemi på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheEmperor skrev (12 timer siden):

Nytt virus oppdaget i Kina. Hvor bekymret bør vi være ?

Vi er jo ikke engang ferdig med koronaen og visse tilfeller av apekopper....

Svaret ligger vel i selve artikkelen. Nakstad svarer enkelt og greit "det er ingen tegn til panikk" så dermed burde det ikke være mer å si om dette nye viruset som er et av mange tusen viruser som dukker opp hele tiden. Det står jo til og med eksplisitt i artikkelen at det ikke er spesielt farlig. Nei, dette er clickbait og jeg mener TV2 etterhvert har begynt å legge seg på samme useriøse nivå som Dagbladet og at disse to er de minst seriøse nyhetsformidlerne vi nå har i Norge. Kort og godt en nothingburger, men etter to år med corona er det selvfølgelig langt lavere terskel for useriøse tabloidmedier å lage krigs- og sensasjonsoverskrifter om den minste lille virussak. Fordi det selger.

Hvor bekymret vi bør være? Det svarer Nakstad klart og enkelt på; de spør og han svarer: ikke i det hele tatt. JEG er mer bekymret over hvor useriøst media har blitt.

 

Fibonacci skrev (10 timer siden):

Det spørs vel hvor mye media har tenkt å blåse det opp.

Jeg føler meg temmelig sikker på at det blir med dette eneste oppslaget. Men Dagbladet og TV2 fikk jo klikkinntektene sine og da var jo hensikten oppnådd med å skrive det. Det sier seg selv at det er en "nothingburger" når det kun var disse to og ingen andre medier i Norge som lagde en sak ut av dette. Og Dommedagsbladet er i særdeleshet de verste når det gjelder å spre frykt og redsel om sykdommer.

 

PaladinNO skrev (10 timer siden):

Noe de først gjør hvis de kan tjene penger på det med click-baits.

Coronatiden var en gullalder for Dommedagsbladet. Har nesten inntrykk av at de savner det i og med at de til stadighet blåser opp den minste ting selv lenge etter at corona har forlatt bevistheten til folk flest(heldigvis).

 

sedsberg skrev (8 timer siden):

De gjør en ganske dårlig jobb med å spre panikk om apekoppene. Det har ikke tatt helt av liksom.

Apekopper er jo i all hovedsak en STD og overhodet ikke noe å lage en slik ekstrem massepanikk av slik enkelte medier nå forsøker seg på og jeg er veldig glad for at massene ikke har latt seg rive med av panikk over dette. Det er knapt noen som får det i det hele tatt så at WHO har prestert å erklære dette som en global helsekrise er for meg en gåte.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Leser at viruset ble oppdaget allerede i 2018-for 4 år siden - etter å ha klikket meg inn på artikkelen. Akkurat - et gammelt virus med andre ord som en åpen verden levde med i to år i det minste. Men slikt unnlater de jo å nevne i overskriften. Alt for å spre frykt; og selvfølgelig er slike artikler illustert med bilder av viruser for at lesere skal bli skremt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både før og etter korona, så har man hørt / hører man nyheter om nye og/eller potensielt skumle virus. Så kan man spørre seg om det er for å spre frykt eller om det kun er for opplysning, men dette er altså ikke noe nytt. I mine tiår på jorden har jeg hørt alskens om nye og gamle virus med jevne mellomrom, det eneste som ble blåst skikkelig opp og skapte frykt i min levetid er coronaen, og kanskje med rette? Jeg antar at rapportene om fulle sykehus på kort tid ikke er humbug, og at dette viruset var en stor trussel. 

Kanskje er det unødvendig å rapportere om nye virus før de blir farlige og eller omfattende, men noe må man jo skrive om. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

Både før og etter korona, så har man hørt / hører man nyheter om nye og/eller potensielt skumle virus. Så kan man spørre seg om det er for å spre frykt eller om det kun er for opplysning, men dette er altså ikke noe nytt. I mine tiår på jorden har jeg hørt alskens om nye og gamle virus med jevne mellomrom, det eneste som ble blåst skikkelig opp og skapte frykt i min levetid er coronaen, og kanskje med rette? Jeg antar at rapportene om fulle sykehus på kort tid ikke er humbug, og at dette viruset var en stor trussel. 

Kanskje er det unødvendig å rapportere om nye virus før de blir farlige og eller omfattende, men noe må man jo skrive om. 

Sykehusene var også like fulle under harde influensa sesonger.. Jeg tror ikke media lykkes med å blåse noe ut av proporsjoner igjen nå så lenge folk har covid friskt i minnet. Nå skjønner de aller flest at det ble ropt ulv ulv og at frykten aldri var reell.

Endret av minim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Sykehusene var også like fulle under harde influensa sesonger.. Jeg tror ikke media lykkes med å blåse noe ut av proporsjoner igjen nå så lenge folk har covid friskt i minnet. Nå skjønner de aller flest at det ble ropt ulv ulv og at frykten aldri var reell.

Du har rett i at sykehus blir ganske fulle under harde influensasesonger, samtidig så har vi under harde influensa sesonger vaksinert mange på forhånd og aldri hatt slike tiltak vi så under corona. 

Det kan godt tenkes at corona ikke hadde vært verre enn en vanlig influensasesong, dersom man bare hadde latt det skure og gå, men det høres ikke logisk ut at det plutselig bare skulle stoppet av seg selv. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

Du har rett i at sykehus blir ganske fulle under harde influensasesonger, samtidig så har vi under harde influensa sesonger vaksinert mange på forhånd og aldri hatt slike tiltak vi så under corona. 

Det kan godt tenkes at corona ikke hadde vært verre enn en vanlig influensasesong, dersom man bare hadde latt det skure og gå, men det høres ikke logisk ut at det plutselig bare skulle stoppet av seg selv. 

 

En vet fint lite om effekten av tiltakene det har de sagt hele veien. Det har faktisk vært avdekket at flere av tiltakene rett og slett var skivebom og hadde tilnærmet null effekt. Jeg tror også mange har hatt negativ effekt.

Det kan veldig godt være. Med vår geografi og befolkningstetthet så er det igrunn veldig sannsynlig.  Hvorfor høres ikke det logisk ut?  Det har jo skjedd nå.  Alle tiltak ble fjernet og det gikk helt supert. En fikk se at en hadde bygget opp en gjeld med eldre som skulle dø av noe uansett,  men dette var forventet siden en bare hadde utsatt det uunngåelig.  Ingen har overlevd livet enda.

Endret av minim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

En vet fint lite om effekten av tiltakene det har de sagt hele veien. Det har faktisk vært avdekket at flere av tiltakene rett og slett var skivebom og hadde tilnærmet null effekt. Jeg tror også mange har hatt negativ effekt.

Det kan veldig godt være. Med vår geografi og befolkningstetthet så er det igrunn veldig sannsynlig.  Hvorfor høres ikke det logisk ut?  Det har jo skjedd nå.  Alle tiltak ble fjernet og det gikk helt supert. En fikk se at en hadde bygget opp en gjeld med eldre som skulle dø av noe uansett,  men dette var forventet siden en bare hadde utsatt det uunngåelig.  Ingen har overlevd livet enda.

Tiltakene gjorde at folk møtte ekstremt mye færre folk enn tidligere, det er uomtvistelig at dette minsker smitte.... Når tiltakene ble fjernet var 75% av befolkningen vaksinert, i tillegg til at virusvarianten heldigvis muterte til en mildere versjon. Når viruset oppstod, og "det ble ropt ulv ulv", så flommet sykehusene over av pasienter på veldig kort tid i mange land. 

Så kan man godt forfekte et syn at alt bare var tull, og de som dør skulle allikevel dødd iløpet av kort tid, men jeg må altså minne deg på at verden tidligere har hatt pandemier som har tatt livet av store deler av befolkningen, i mitt syn så var corona en slik trussel, og det var riktig at dette ble blåst opp i medier, selvom det kanskje var et overdrevent fokus i lengre tid. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Tiltakene gjorde at folk møtte ekstremt mye færre folk enn tidligere, det er uomtvistelig at dette minsker smitte.... Når tiltakene ble fjernet var 75% av befolkningen vaksinert, i tillegg til at virusvarianten heldigvis muterte til en mildere versjon. Når viruset oppstod, og "det ble ropt ulv ulv", så flommet sykehusene over av pasienter på veldig kort tid i mange land. 

Så kan man godt forfekte et syn at alt bare var tull, og de som dør skulle allikevel dødd iløpet av kort tid, men jeg må altså minne deg på at verden tidligere har hatt pandemier som har tatt livet av store deler av befolkningen, i mitt syn så var corona en slik trussel, og det var riktig at dette ble blåst opp i medier, selvom det kanskje var et overdrevent fokus i lengre tid. 

 

Nja.  Tiltakene gikk mest på aldersgruppene i skole og yngre som gikk ut på byen/treningssenter/konserter.  Man gikk jo på arbeid og i butikken som før. Her beskyttet man en stor gruppe som egentlig ikke trengte beskyttelse da de hadde minimal risk for noe. Litt som å gipse foten i tilfelle du skulle bryte den :)  Som I en hard influensa sesong mener du?

Jeg forfekter at det var bare tull og medie oppspinn ja.  Med god grunn.  Det var i tider en ikke hadde behandling for mye også.  En skal ikke mange årene tilbake før gjennomsnittlig levealder var drastisk mye lavere av denne grunn. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Nja.  Tiltakene gikk mest på aldersgruppene i skole og yngre som gikk ut på byen/treningssenter/konserter.  Man gikk jo på arbeid og i butikken som før. Her beskyttet man en stor gruppe som egentlig ikke trengte beskyttelse da de hadde minimal risk for noe. Litt som å gipse foten i tilfelle du skulle bryte den :)  Som I en hard influensa sesong mener du?

Jeg forfekter at det var bare tull og medie oppspinn ja.  Med god grunn.  Det var i tider en ikke hadde behandling for mye også.  En skal ikke mange årene tilbake før gjennomsnittlig levealder var drastisk mye lavere av denne grunn. 

 

Tiltakene var nærmest total lockdown, der det eneste som var åpent var matbutikker og apotek... Hjemmeskole og hjemmekontor ble innført, og var du et snev av forkjølet skulle du holde deg hjemme. Var du så heldig å få tid til test og påvist smitte, måtte du isolere deg fra alt og alle i 12 dager. Så ble det åpnet når smittet var lav, men raskt stengt ned igjen så fort den økte. Av en eller annen merkelig grunn, så gikk altså smittetallene opp når vi åpnet, og ned når vi stengte. 

Jeg vet ikke helt om jeg liker logikken din? Skal vi bare drite i tiltak mot overforbruk av feks pencillin, når risikoen er resistente bakterier vi ikke kan behandle, bare fordi vi tidligere ikke hadde medisiner mot bakterier?  Skal vi leve i en verden der folk dør av enkle infeksjoner, og levealder går ned, bare fordi det var sånn før? 

Men, nok avsporing nå, er det slik at media hyper opp alle mulige virus? jeg synes ikke det.. at det kommer en artikkel om at en nytt virus er oppdaget betyr ikke at media prøver å gjenskape korona? Det er kanskje uvesentlig informasjon at det kommer, men samtidig så er jo men en slik tankegang 90% av alle nyheter unødvendige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja den totale galskap.  Nei om du ser på forventede smittekurver så går de opp og ned. At vi åpnet/stengte i et håp om å jevne ut toppene stemmer,  men at det fungerte er det lite som tyder på.  De gikk vel heller mer som forventet.

Nei det har jeg ikke sagt? Du sammenligner tidligere pandemier hvor man behandlet folk med omslag med nå hvor en har effektive behandlingsmetoder. Du forsøkte deg med litt frykt baserte greier i god Dagbladet stil,  men vi er ikke der lenger.

Ja. De forsøkte hardt med apekopper bare for å ta et eksempel. Folk biter dog ikke på lenger utenom den vanlige gjengen som biter på alt media serverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (15 minutter siden):

Ja den totale galskap.  Nei om du ser på forventede smittekurver så går de opp og ned. At vi åpnet/stengte i et håp om å jevne ut toppene stemmer,  men at det fungerte er det lite som tyder på.  De gikk vel heller mer som forventet.

Nei det har jeg ikke sagt? Du sammenligner tidligere pandemier hvor man behandlet folk med omslag med nå hvor en har effektive behandlingsmetoder. Du forsøkte deg med litt frykt baserte greier i god Dagbladet stil,  men vi er ikke der lenger.

Ja. De forsøkte hardt med apekopper bare for å ta et eksempel. Folk biter dog ikke på lenger utenom den vanlige gjengen som biter på alt media serverer.

Du sa at tiltakene var skivebom og hadde tilnærmet null effekt, samtidig så sier du at det gikk som forventet når man åpnet stengte? Jeg forstår ikke helt hva du mener? Fungerer tiltak der folk ikke møtes, eller gjør de ikke det?  

Ja, det er absolutt sammenlignbart... Vi hadde ingen behandlingsmetoder eller vaksiner mot feks spanskesyken, det samme gjaldt corona. Så sant du ikke mener at respirator er en god behandlingsmetode. 

Apekopper er et farlig virus... Aids er et farlig virus... Ebola er et farlig virus. Så kan man godt si at det er å spre frykt når man melder om at smitten på slikt utvikler seg eller det kommer nye potensielt farlige virus... Allikevel.. så er det nå ikke engang slik at disse virusene har blitt rapporter, hauset eller brukt i fryktspredning i samme grad som corona, langt ifra! Og hva kan grunnen til dette være`? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Du sa at tiltakene var skivebom og hadde tilnærmet null effekt, samtidig så sier du at det gikk som forventet når man åpnet stengte? Jeg forstår ikke helt hva du mener? Fungerer tiltak der folk ikke møtes, eller gjør de ikke det?  

Ja, det er absolutt sammenlignbart... Vi hadde ingen behandlingsmetoder eller vaksiner mot feks spanskesyken, det samme gjaldt corona. Så sant du ikke mener at respirator er en god behandlingsmetode. 

Apekopper er et farlig virus... Aids er et farlig virus... Ebola er et farlig virus. Så kan man godt si at det er å spre frykt når man melder om at smitten på slikt utvikler seg eller det kommer nye potensielt farlige virus... Allikevel.. så er det nå ikke engang slik at disse virusene har blitt rapporter, hauset eller brukt i fryktspredning i samme grad som corona, langt ifra! Og hva kan grunnen til dette være`? 

 

Godt observert og det tyder på at du leser hva jeg skriver.  Det var en masse overdrevne tiltak og så gikk smittekurvene likevel omtrent som forventet med topper.

Smitte er uansett i seg selv ikke noe problem når vi tåler sykdommen godt som de aller fleste av oss.  De som ikke gjør det eller er utsatt kunne heller vært bedre skjermet. 

Hadde vi ikke behandling for corona så hadde det vært langt mer effektivt å la begravelsesbyrået ta seg av folk fremfor å stue sykehusene fulle. Likevel behandlet vi folk for corona og de aller aller fleste overlevde. Er det ikke fantastisk?

At folk har hørt ulv ulv igjennom hele pandemien og vet nå bedre enn å sluke alt avisene kommer med rått. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...