Gå til innhold

– Nord-Norge kan få kraftunderskudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
>generisk navn> skrev (9 minutter siden):

Er det bare jeg som reagerer på bildeteksten der det står at 33GWh er strøm nok til 1700 husstander?

19500 kWh per husstand? Elvia oppgir:

Gjennomsnittlig strømforbruk for enebolig: 25 776 kWh per år.
Gjennomsnittlig strømforbruk for rekkehus: 17 090 kWh per år.

https://www.elvia.no/smart-forbruk/forbruk-og-sparing/normalt-stromforbruk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (1 time siden):

19500 kWh per husstand? Elvia oppgir:

Gjennomsnittlig strømforbruk for enebolig: 25 776 kWh per år.
Gjennomsnittlig strømforbruk for rekkehus: 17 090 kWh per år.

https://www.elvia.no/smart-forbruk/forbruk-og-sparing/normalt-stromforbruk/

Mulig jeg regner feil her, men det blir da vitterlig 33 MWh og ikke 33GWh? Eller er jeg bare altfor trøtt til å telle nuller?

Lenke til kommentar

Det som virkelig drar her er LKAB sine planer om hydrogenredusert støpejernsverk i Sverige. De planlegger rått med å kjøpe det meste av kraft fra Norge. Dette er ikke noe bedre enn utenlandskablene til England og Tyskland, og tilfører minimalt med verdiskapning i Norge, bortsett fra at nordlendingene får nyte godt av samme prisnivå som sørnorge. 
Det er forståelig av kraftverkene som nå må selge med tap er misunnelig på sine kolleger i sør og strekker argumentasjonen sin langt for å endre situasjonen, men vi, og ikke minst media, må avsløre utsagn om at denne utviklingen er ustoppelig og vi kan ingenting gjøre. Dette er i høyeste grad politiske beslutninger som må diskuteres med alle fakta på bordet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, geir__hk said:

Hvem sin drøm? Jeg kjenner ingen som drømmer om dette.

Du kan jo lese ledere og innlegg i Nordlys og på Nordnorsk debatt med motstand mot å styrke kraftnettet mellom nord og sør, for ikke å snakke om kommentarfeltene under. Dette går helt opp til stortingsrepresentantnivå. 

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (8 minutter siden):

Vel, vi er jo isolert mhp jernbane, og av en eller annen grunn synes enkelte sørpå være besatt av tanken på å styrke strømnettet, men samtidig mindre interessert i utbygging av jernbanenettet. Meget merkelig :hmm:

Gi og ta er vel en vanskelig balansegang for enkelte, spesielt om de er fostret opp på "ta og ta, og så tar vi litt til, og så tar vi siste rest og"...

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Gi og ta er vel en vanskelig balansegang for enkelte, spesielt om de er fostret opp på "ta og ta, og så tar vi litt til, og så tar vi siste rest og"...

Slapp av, vi vet at snøleoparder tar smågnagere for å overleve vinteren. Men pass opp for gaupene, det ryktes at de er grådige og svært territorielle (sorry humoren, bare litt trøtt og da blir det sånn)  😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...