Gå til innhold

SSB vil vite matkvitteringen og all kortbruken din


Anbefalte innlegg

Føler jeg hører veldig mye mindre om dette enn forventet.

https://www.ssb.no/omssb/ssbs-virksomhet/kost-nyttevurdering/leveranse-av-bongdata-fra-dagligvarekjedene-rema-1000-norgesgruppen-coop-og-bunnpris

https://www.ssb.no/omssb/ssbs-virksomhet/kost-nyttevurdering/innhenting-av-betalingstransaksjoner-via-bankaxept-fra-nets-branch-norway

SSB krever at matvarekjedene sender alle kvitteringer hver dag, og SSB vil motta dette på et format som gjør at de sammen med annen data fra andre registre vil kunne knytte dette individuelt mot deg / din husstand. Denne koblingen vil ligge i dataen til evig tid, og om de sier seg ferdig med dataen så havner den i riksarkivet.

Tilsvarende ønsker de alle transaksjoner via BankAksept fra Nets, også dette koblet direkte til deg.

Begge datasett da også med lokasjonsdata og tidsstempel.

Jeg hadde forventet blankt nei fra politikere og Datatilsynet, og debatter om dette, men hører ingenting.

Det er galskap? SSB sier de har systemer som gjør at de som behandler dataene ikke i utgangspunkt kan se enkeltpersonene bank, og ser ikke ut til å ha andre betenkeligheter enn at noen kan synes det er litt ubehagelig at de snoker så mye…

https://e24.no/naeringsliv/i/Ea3Wzl/ssb-vil-ha-matkvitteringen-din-dagligvarekjeder-protesterer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En urovekkende utvikling. Har mer eller mindre gitt opp deler av vern av eget privatliv, da selskaper som google og facebook, samt instanser som skattemyndigheter og folkeregisteret sitter med så og si alt som er av interesse fra før av. Bomstasjoner og telemaster gjør sikkert sitt i tillegg. Jeg har ikke bonuskort i dagligvare, for å forsøke å skjerme denne biten, men har landet på at jeg ikke kommer til å vasse rundt med kontanter.

Jeg håper likevel at de får tommelen ned fra datatilsynet, eller at det lar seg stoppe på annen måte. Er bare et spørsmål før statistikken brukes til noe, som skatter, avgifter eller frihetsbegrensninger av noe slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistror egentlig Norgesgruppen, Coop osv. enda mer enn SSB. Jeg tviler ikke på at SSB har gode intensjoner, men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner osv. og potensialet for misbruk er enormt og jeg blir ikke på NOEN som helst måte overbevist om at dette er noe de trenger. Særlig å knytte oppimot individ. Det virker bare helt fucking bizarre.

Samtidig tror jeg matvaregrossistene er sterkt imot dette fordi det kan avsløre dem, og ikke av hensyn til egne kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er absolutt en svært god ting om de får dette på individnivå. Koble dette mot sykejournaler vil gi en svært god oversikt over produkter og sykdommer, som man ikke så lett ser ellers. Man kan med de dataene se etter fellesnevnere i matvarene til kreftpasienter, for å avdekke kreftfarlig produksjonsmetoder eller stoffer.

Problemet er å få dette anonymt på en sikker måte. Kunne Datatilsynet hatt en rolle med å anonymisere disse dataene før SSB fikk de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Dette er absolutt en svært god ting om de får dette på individnivå. Koble dette mot sykejournaler vil gi en svært god oversikt over produkter og sykdommer, som man ikke så lett ser ellers. Man kan med de dataene se etter fellesnevnere i matvarene til kreftpasienter, for å avdekke kreftfarlig produksjonsmetoder eller stoffer.

Problemet er å få dette anonymt på en sikker måte. Kunne Datatilsynet hatt en rolle med å anonymisere disse dataene før SSB fikk de?

Problemet er nettopp at det ikke er anonymt. Det er ikke slik at jeg mistror hensiktene til SSB. 

Jeg mistror derimot deres og andre organers evne til å holde dataen anonymisert og sikker nå og fremover. Nesten alle de største aktørene innen IT har hatt store datainnbrudd. Det er liten grunn til å tro at SSB er bedre til å sikre dataen sin. 
 

Jeg stoler heller ikke på at de eller andre ikke finner nye formål om noen år, og bruker dataen på en ny måte eller kobler sammen med enda mer data.

IMHO så er dette rett og slett bare altfor sensitiv og inngripende data til at den noen gang burde vært samlet. De må heller klare seg med data som er 100% anonymisert - det burde være mulig å komme rimelig langt med det, selv om det er mer kompleks. 

Lenke til kommentar

Det som er slående her er motstanden til kjedene. De påstår at det er personvern. Sannheten er at de er livredde for at myndighetene skal avdekke en eller annen tvilsom handelspraksis.
 

Kjedene gjør jo det samme. Ikke si meg at at Rema sine personlige priskutt på enkeltvarer du har kjøpt den siste tiden et resultat av akkurat den samme dataen som SSB vil ha.
 

Også tenker jeg at SSB godt kunne fått data som er vasket for identifiserende informasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...