Gå til innhold

Hvilket medium er best egnet for langtidsholdbar data?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal lage en video som skal inn i en slags tidskapsel. Meningen er i alle fall at noen om kanskje 30-40 år skal få se videoen.

Dermed er det viktig at den holder seg lenge på lagringsmediumet.

Hvilket er best egnet til slikt?

Ekstern harddisk? SD-kort? Minnepinne? DVD-R? All of the above?

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall to utfordringer du må ta høyde for. At dataen fortsatt er intakt, og at formatet dataen er på kan leses av de du ønsker at skal se det om 30-40 år.

f.eks ville mange hatt problemer med å få lest ut noe av disketter i dag av den enkle grunn at det er vanskelig å finne diskettlesere som er kompatible med moderne PC-er. (Det er definitivt fortsatt mulig, men ikke noe gjenomsnittspersonen lengre har i hus, eller er på hylla i butikken)

Flash-basert lagringsmedie mister data hvis spenningen (strøm) blir borte, og vil derfor over en så lang periode trolig miste dataen og bli ødelagt. M-disc er en form for CD/DVD og skal vare svært lenge. ( https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC ) Kan jo være et alternativ. Jeg ville uansett lagret informasjonen på mer enn ett format slik at det er større sansynelighet for at det ikke blir skadet og er leselig om 30-40 år.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

Hei!

Jeg skal lage en video som skal inn i en slags tidskapsel. Meningen er i alle fall at noen om kanskje 30-40 år skal få se videoen.

Dermed er det viktig at den holder seg lenge på lagringsmediumet.

Hvilket er best egnet til slikt?

Ekstern harddisk? SD-kort? Minnepinne? DVD-R? All of the above?

Eksterne harddisker har vel som oftest en USB-tilkobling. Derav ville jeg kanskje ha vurdert minnepenn og SD-kort for å ikke plassere alle eggene i samme kurv. Kunne nok vurdert en skytjeneste hos en av de store (google/microsoft) i tillegg. Av årsak nevnt. DVD-R - tja, jeg har ingen CD-rom på noen av mine pc’er. Ei heller har jeg en dvd-spiller. 
 

Tror også mye kan skje på database-fronten. Videre er det kanskje ikke så enkelt for hvermannsen å bruke en database. 

Lenke til kommentar

Bakoverkompatibilitet tror jeg skal gå greit. USB er så utbredt i dag at det kommer til å finnes adaptere til slike devices langt inn i fremtiden.

Skytjenester virker litt usikkert, da man ikke har noen garanti for at tjenesten ikke legges ned, eller at de innfører nye betalingsvilkår e.l. som fører til at kontoen slettes.

Jeg tror jeg går for redundancy fremfor å satse alt på ett kort.

Om jeg legger videoen på en minnepinne, et SD-kort og en ekstern harddisk, må da minst en av de klare seg.

Jeg kjøpte en ekstern harddisk på The Gathering i 1999, og den fungerer fremdeles.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

USB er nok ganske safe ja, det bør i alle fall være mulig for de som skal hente ut dataen å få det til å fungere. Det er nok tryggere å gå for USB-C da dette er den nyste standarden som hovedsakelig blir "lovfestet" brukt på småelektronikk fra EU og andre.

Når det gjelder flash-basert lagringsmedia som SD-kort, SSD, minnepenner, osv, så ville jeg ikke basert meg på at disse klarer å holde på dataen i så lang tid. Se f.eks https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Archival_or_long-term_storage

En normal harddisk (HDD) som lagrer data magnetisk på plater holder kanskje lengre, men det er omdiskutert hvor bra det er for langtidslagring. Ref f.eks https://superuser.com/questions/284427/how-much-time-until-an-unused-hard-drive-loses-its-data#312764

Skytjenester er som du sier lite aktuelt for langtidslagring med mindre du aktivt forvalter dataen. De fleste tjenester sletter nok filer og data ved 1-2 års inaktivitet. Mulig det finnes noen som holder lengre på data, spesielt om man betaler, men da må noen også forvalte betalingen og passe på å flytte data om tjenesten skulle bli lagt ned.

Det som sansynelig er mest holdbart for en så lang periode er tapes og CD/DVD/Blu-Ray (kanskje helst M-disc eller tilsvarende) av hva jeg leser meg frem til. En forutsetning er riktig lagring, typ stabil temperatur og ikke utsatt for fuktighet, etc)

Endret av Redshift
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...