Gå til innhold

Gjæringsprosess


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trene Arnholdt skrev (7 timer siden):

Da er det nok temp som er greia. Gjæren du bruker trives nok best på rundt 20 grader.

15 grader og under er mer for lager-gjær.

Temp kontroll under gjæringsprosessen bestemmer ikke bare hvor lang tid det tar å komme ned til riktig FG, men også hvilke smaker gjæren gir fra seg.

Brygger du vin fra ekstrakt sett?

Brygger hetvin og brukte et gjæringssett + noe turbogjær jeg hadde liggende. Takk for tips angående temperatur, er ikke så proff at jeg har begynt med noen målinger enda. Stakk den om igår og smakte. Den smakte overraskende bra men den va noe mild med tanke på alkoholprosent, vil anslå at den ikke var over 10%. Det kan vel ha noe med den omgivelsestemperaturen under gjæringsprosessen å gjøre.?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Powertrainer skrev (På 1.1.2023 den 20.05):

Har som regel brukt turbogjær men nå brukte jeg en kombinasjon av vingjær og turbogjær. Utstyret er desinfisert ja men den sto noe kaldere nå enn tidligere, rundt 15-16grader. Tilsatte gjærstopp og klarning på dag 24, har ennå ikke stukket den om å smakt på den så det blir spennende.

Setter du den i gang, med vaesken, paa 30 gr, saa blopper det ikke i gjaerlaasen en gang, den blaaser ut vannet og staar bare og uler.

Da gjaerer den seg ut, paa noen faa dager og blir ren og fin. Til kjappere den gjaerer ut, til renere blir den.

Staar den i for kaldt rom, ( 16 gr, er for kaldt. ) maa du ha en termostatstyrt varmekolbe, som du senker ned i dunken. Ikke noe hokus pokus, faas i utstyrsforretningene.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 timer siden):

Setter du den i gang, med vaesken, paa 30 gr, saa blopper det ikke i gjaerlaasen en gang, den blaaser ut vannet og staar bare og uler.

Da gjaerer den seg ut, paa noen faa dager og blir ren og fin. Til kjappere den gjaerer ut, til renere blir den.

Staar den i for kaldt rom, ( 16 gr, er for kaldt. ) maa du ha en termostatstyrt varmekolbe, som du senker ned i dunken. Ikke noe hokus pokus, faas i utstyrsforretningene.

Skal sette ny om en ukes tid, den skal få stå på badet. Der er det varme i gulv og rundt 25-28 grader👍

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 timer siden):

Skal sette ny om en ukes tid, den skal få stå på badet. Der er det varme i gulv og rundt 25-28 grader👍

Helt topp, starter du den, med hoey temperatur, paa vannet da, 29 - 30gr da, saa blir det saa topp, som det kan bli. 

Tipper den gaar ut paa tre dager.

Paa turbogjaer, vel og merke. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du må prøve å lage eplevin av epler til høsten og ikke konsentrat , det blir utroligt godt.

Selvfølgelig en fordel om du kjenner noen med eplehage der du kan få epler som f.eks. har falt ned.

Jeg gjæret i 22-26 grader.

Er over 20 år siden men husker at det ble 200 flasker på 21 %.

Nyper vart også nydelig vin av og det finnes over alt.

Lenke til kommentar
halnes1 skrev (2 minutter siden):

Du må prøve å lage eplevin av epler til høsten og ikke konsentrat , det blir utroligt godt.

Selvfølgelig en fordel om du kjenner noen med eplehage der du kan få epler som f.eks. har falt ned.

Jeg gjæret i 22-26 grader.

Er over 20 år siden men husker at det ble 200 flasker på 21 %.

Nyper vart også nydelig vin av og det finnes over alt.

Takk for tipset🙂, gamlingene har epletre så det skal jeg prøve til høsten👍

Lenke til kommentar
halnes1 skrev (1 minutt siden):

Du må prøve å lage eplevin av epler til høsten og ikke konsentrat , det blir utroligt godt.

Selvfølgelig en fordel om du kjenner noen med eplehage der du kan få epler som f.eks. har falt ned.

Jeg gjæret i 22-26 grader.

Er over 20 år siden men husker at det ble 200 flasker på 21 %.

Nyper vart også nydelig vin av og det finnes over alt.

Den ble sterk og god. Hjalp du til med litt nyper ogsaa da?

Blir vel viktig aa skrelle og fjerne steinene ogsaa, tenker jeg.

 

Lenke til kommentar

Skyller/vasker eplene å kutter de i 4-5 biter , ingen skrelling eller fjerning av stein.

Brukte bare epler.

Min gudfar hadde most eplene og fikk aldri vinen klar etter på.

Skal komme tilbake med hele løpet når jeg finner boka mi, kilo med epler og kilo med sukker osv,

Endret av halnes1
Lenke til kommentar
halnes1 skrev (8 minutter siden):

Skyller/vasker eplene å kutter de i 4-5 biter , ingen skrelling eller fjerning av stein.

Brukte bare epler.

Min gudfar hadde most eplene og fikk aldri vinen klar etter på.

Skal komme tilbake med hele løpet når jeg finner boka mi, kilo med epler og kilo med sukker osv,

Hoeres grei ut den.

Men da, gjaerer du nok alt sammen, bare en liten stund, og siler den av foer du gjaerer den ut.

Ellers vil vel froeene, sette av smak, garvesyre?

Har en erindring om, at eplevinen, akkurat som plommevinen, er for viderekomne. 

Lenke til kommentar

Husker ikke alle detaljer men du har nok rett for jeg hadde alt i en stamp før jeg siler å fyller det på ballong.

Brukte selvfølgelig gjær som jeg hadde kjøpt på en butikk som solgte alt mulig til vin og øl laging.

Må komme tilbake til fasiten i boka.

Det som tok tid var rengjøring av vin flasker, koking og sterilisering.

Korking gikk fort med med en korker så hadde jeg på hette og laget etiketter på pcen.

Renslighet er det viktigste.

Endret av halnes1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Naa kommer jo vaaren.

Rabarbravin. Kjempegod. Som en veldig sterk hvitvin.

Har ikke rabarbra et stoff i seg som må ut?

Mener der var noe når jeg skulle prøve å lage musserende vin med epler og rabarbra.

Jeg fikk aldri sluttet det prosjektet da jeg kom ut for en stygg arbeidsulykke i 2006.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...