Gå til innhold

Ser ingen fornuftig måte å hindre krafteksport på


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Inspector said:

Må flire litt av den der. Hadde situasjonen vore reversert så hadde nok pipa fått ein anna lyd. Og det kan skje i framtida.
Styrking av nettet mellom midt og sør, altså mellom NO3 og NO1/NO5 er planlagt og vil komme uansett.

Elektrifisering av Melkøya ved Hammerfest vil sluke ein stor del av overskotet på kraft i regionen.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror heller ikke at folk i sør skal bekymre seg for varig nedsatt produksjonsevne. Været svinger naturlig og det vil nok komme flere normale og nedbørsrike år i framtida også. Ekstremt høye priser i sør er nok like forbigående som ekstremt lave priser i nord. Men skjønner godt at det er smertefullt og bittert å se på den midlertidige forskjellen mellom nord og sør og at det skaper en del misunnelse og hevnlyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per i dag har vel jordbruket et slags offentlig-privat samarbeid gjennom subsidieordningene, mens fiskeriet ikke har noe lignende. Egentlig burde staten behandlet disse mer likt i forbindelse med forsyningsevne gjennom kriser. Da bør subsidene settes ut fra kriseforsyningsevne. Kanskje målt ut fra mengde kalorier, proteiner eller noe sånt. Samtidig så burde det vel være en slags grunnrenteskatt på hvor mye av landets arealressurser de driver profittbasert business på. Grunnrenteskatten og subsidiene bør nok ha en slags balanse sånn at de som sikrer Norges kriseforsyningsevne best per areal er de som kommer best ut. Hvis systemet skulle legges om på en sånn måte så vil det bli vinnere (som sitter stille i båten) og tapere (som går på barrikadene for å protestere på hvor urettferdig det faller ut for dem). Det kommer til å bli et mediekjør med maksimal fokus på de som kommer dårlig ut.

Derfor har jeg ingen tro på at vi får gjennomført noen optimering av systemet, selv om det hadde vært en stor fordel for Norges kriseforsyningsgrad, kosthold i normale tider eller noe sånt. Media og folkemobben jobber mot endringer - også de positive.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

... Men skjønner godt at det er smertefullt og bittert å se på den midlertidige forskjellen mellom nord og sør og at det skaper en del misunnelse og hevnlyst.

Misunnelse og hevnlyst er ikke riktige ord.

Jeg ser at det føres en uansvarlig politikk der alt våre bestefedre bygget for oss skal privatiseres og selges til utlandske investorer, og vår egen beredskap, konkurranseevne og befolkning ofres fordi politikere vil ha kontor i Brussel.

Med argumenter som at jeg skal skamme meg for å dusje i mer enn 3 minutter, og at jeg er grådig rasist som ikke vil gi fra meg livskvaliteten til Tyskland.

Man lærte ikke av pyramideselskapet Enron, som skapte blackouts med vilje for å drive opp strømpris og profitt.

Kraftbørsen er en fundamentale feilslått politikk. Jeg unner Nord-Norge alt vel, og håper de slipper det vi går gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Misunnelse og hevnlyst er ikke riktige ord.

Kanskje ikke for deg, men det er ganske tydelig og riktig beskrivelse på en del kommentarer.

Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Jeg ser at det føres en uansvarlig politikk der alt våre bestefedre bygget for oss skal privatiseres og selges til utlandske investorer, og vår egen beredskap, konkurranseevne og befolkning ofres fordi politikere vil ha kontor i Brussel.

Det med Brussel virker bare som en slags demonisering og selektiv vinkling fordi du har et eller annet prinsipielt mot Brussel, EU eller EØS eller noe sånt. Det er ikke nødvendigvis noe særlig sannhet i at politikere ønsker seg kontor der, eller at det i så fall gjelder mange. Mange politikere er nettopp det fordi de liker og bryr seg om hjemlandet og sitt folk, ikke fordi de har en ide om at karrierestige er alt som teller, eller at Brussel er et høyt trinn på den stigen.

Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Med argumenter som at jeg skal skamme meg for å dusje i mer enn 3 minutter, og at jeg er grådig rasist som ikke vil gi fra meg livskvaliteten til Tyskland.

Jeg kan ikke se noe dusj-skam her i tråden. Ei heller påstanden om grådig rasisme eller å gi fra seg livskvalitet til Tyskland.

Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Man lærte ikke av pyramideselskapet Enron, som skapte blackouts med vilje for å drive opp strømpris og profitt.

Det tror jeg absolutt mange lærte av. Mener du vi har tendenser til Enron-tilstander i Norge?

Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Kraftbørsen er en fundamentale feilslått politikk. Jeg unner Nord-Norge alt vel, og håper de slipper det vi går gjennom.

Været varierer fra år til år så det er egentlig bare å forvente ekstra tørre år fra tid til annen. og ekstra våte som nå. Det er derfor vi har sikret oss med buffere som begrenser konsekvensene av variasjoner. Uten magasiner ville Norges landsdeler vært slått av og på som et blinkende juletre. Magasinene gjør at vi har hatt strøm nokså sammenhengende i over 100 år. Det er sjeldent store eller lange utkoblinger. Inkludert 2022.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Kanskje ikke for deg, men det er ganske tydelig og riktig beskrivelse på en del kommentarer.

Er det rart? Kriminelle, også de med hvit snipp, må ha straff.

Det med Brussel virker bare som en slags demonisering og selektiv vinkling fordi du har et eller annet prinsipielt mot Brussel, EU eller EØS eller noe sånt. Det er ikke nødvendigvis noe særlig sannhet i at politikere ønsker seg kontor der, eller at det i så fall gjelder mange. Mange politikere er nettopp det fordi de liker og bryr seg om hjemlandet og sitt folk, ikke fordi de har en ide om at karrierestige er alt som teller, eller at Brussel er et høyt trinn på den stigen.

Du har aktivt forsvart utlandskabler i mange tråder nå, samt at vi er bundet av internasjonale avtaler fordi det er viktig. Ja, jeg er prinsipielt imot å gi fra seg nasjonal selvråderett, og å være forpliktet til å eksportere strøm når vi trenger vannet selv.

Jeg kan ikke se noe dusj-skam her i tråden. Ei heller påstanden om grådig rasisme eller å gi fra seg livskvalitet til Tyskland.

Du har vært aktiv i så mange tråder, at jeg forstår at det kan gå i surr. Men det var altså du selv som beskyldte meg for rasisme mot tyskere fordi jeg strøm-diskriminerer dem som bor på utsiden av Norges grenser. Og det florerer av påstander i forumet om at det ikke er synd på de fattige, de kan alltids skru av ovnen i stua i vinter og dusje mindre.

Det tror jeg absolutt mange lærte av. Mener du vi har tendenser til Enron-tilstander i Norge?

Ja, det ser vi på strømprisene.

Været varierer fra år til år så det er egentlig bare å forvente ekstra tørre år fra tid til annen. og ekstra våte som nå. Det er derfor vi har sikret oss med buffere som begrenser konsekvensene av variasjoner. Uten magasiner ville Norges landsdeler vært slått av og på som et blinkende juletre. Magasinene gjør at vi har hatt strøm nokså sammenhengende i over 100 år. Det er sjeldent store eller lange utkoblinger. Inkludert 2022.

Magasinene står i Norge, og det er derfor vi har hatt den sikkerheten. Når vi kobles til Tyskland får de bedre sikkerhet uten egeninnsats, men på vår bekostning. De har lagt ned egen kull - og atomkraft, og gjort seg avhengig av oss. Vi er ikke avhengig av dem. Magasinene ble bygget av våre besteforeldre.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Tyskland har selv Die Grüne gått inn for å gjenåpne kullkraftverk og utsette nedstengning av kjernekraftverk. Der er altså energisikkerhet og resistens mot Putins gassgrep viktigere enn både klima og "strålingsfare".

Jeg venter bare på MDG i Norge også innrømmer at olje og gass til Europa er viktigere enn klima akkurat nå. Det sitter sikkert langt inne. Det sagt så burde de også stå på barrikadene for å få bygd mer vindkraft, solkraft og vannkraft i Norge, nettopp fordi det kan bidra litt til å dempe behovet for kullkraft og gasskraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (5 minutter siden):

De tre promillene den norske strømeksporten utgjør av europas totale strømforbruk er åpenbart ekstremt viktige.

Antall promille er totalt irrelevant. Hensikten med eksporten er å tjene penger inn til landet vårt. Resten er fordelingspolitikk.

Lenke til kommentar

Denne YouTube-videoen sier at Tysklands kjernekraftverk er i veldig god stand, og at General Electric kan levere brenselstaver i slutten av 2022. Da er det bare for tyskerne å lage sin egen kraft.

Vi kan godt redde dem frem til da, men de må være forberedt på å betale en høy pris. Jeg er imot å gi dem strømmen til samme pris som vi betaler selv. De skal betale overpris for å gi dem incentiver til å ta ansvar, det skal ikke være noen hvilepute. Å subsidiere strømpris i Norge mens vi eksporterer er det samme som å subsidiere eksporten.

I mellomtiden kan vi oppfordre og incentivere til bruk av alternative energikilder, som oljefyring, bensinbiler og gasskomfyr for å spare strømmen til eksport.

Merker at jeg driter litt i klima akkurat nå, mens Ukraina brenner, Russland dør, tyskerne koker, industrien går konkurs og nordmenn får inkassokrav og gruer seg til vinteren.

EDIT: Mente å poste i den andre tråden, men lar det stå.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om en skal fortsette med dagens kraftbørssystem så blir det vel enten like priser i Sør-Norge som Danmark og Tyskland som nå, eller en må begrense eksporten for å få en lavere pris i Norge enn i utlandet. Alternativet er at en på andre måter går inn og styrer prisene.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Antall promille er totalt irrelevant. Hensikten med eksporten er å tjene penger inn til landet vårt. 
 

Når man ser hvordan dette ødelegger folks privatøkonomi og raserer næringslivet er dette åpenbart ikke en samfunnsøkonomisk god  politikk. Selv Støre ser ut til nå endelig å skjønne dette.
 

Eventuelt får man ha en egen pris-sone for utenlandskablene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (42 minutter siden):

Eventuelt får man ha en egen pris-sone for utenlandskablene.

Det tror jeg også er en god idé. Vi har behov for å kvitte oss med overskudd og vi har behov for å kunne importere andre ganger. Det behovet lar seg ikke erstatte hverken enkelt eller billig. Og det er helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Sitat

Elektrifisering av Melkøya ved Hammerfest vil sluke ein stor del av overskotet på kraft i regionen.

Burde kanskje være en lov på at et slikt prosjekt kom med nybygg. Kan da ikke være noen utfordring for "Equinor-Framtidens energiselskap" å hive opp noen 12MW møller for å selv dekke det behovet de har.

Som de sier selv etter et Google søk.  "Vi er en del av løsningen for å bekjempe klimaendringer. Vi både kan og vil gjøre mer. Vi vil tidoble fornybar energiproduksjon innen 2026 og bli en global leder innen havvind" Så hvorfor ta energien fra land?

 

Lenke til kommentar

Fordi vindkraft er ustabilt og de trenger stabil kraft. Hammerfest har ingen steder å gjøre av overskuddet om det er driftsstans og hammerfest kan ikke forsyne Melkøya dersom det slutter å blåse. Det fantes ikke kraftnett som kunne ta unna eller levere så mye kraft. Det er nylig bygget (eller fortsatt i sluttfasen) en 420kV kraftlinje fra Balsfjorden til Skaidi, men det trengs videreføring derfra til Hammerfest for å kunne skyfle energi fram og tilbake i den skalaen som Melkøya trenger. Først da kan de nedgradere gasskraftverket til reservekraftverk eller fjerne det helt. Denne utbygginga av 420kV er en del av en stor oppgradering av kraftnettet langs hele Nord-Norge som har pågått over 15-20 år eller noe sånt. Det er definitivt ikke et resultat av noen raske politiske beslutninger som følge av strømkrisa, som enkelte later til å tro er mulig.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...