Gå til innhold

Hvordan kan jeg restaurere denne jernpannen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først vil du ha den ren, det får du ved å bruke ca 0,5kg salt i panna.

Kjør på høy varme og la saltet gjøre den ren. Rist litt på den og bruk stekespade for å få sirkulasjon på saltet.. Du ser når det blir møkkete. Når du er ferdig med dette setter du den inn med olje som andre her har beskrevet.

Jeg vet det kan høres rart ut men det er et kjent triks som også brukes av en del profesjonelle kokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (13 timer siden):

Først vil du ha den ren, det får du ved å bruke ca 0,5kg salt i panna.

Kjør på høy varme og la saltet gjøre den ren. Rist litt på den og bruk stekespade for å få sirkulasjon på saltet.. Du ser når det blir møkkete. Når du er ferdig med dette setter du den inn med olje som andre her har beskrevet.

Jeg vet det kan høres rart ut men det er et kjent triks som også brukes av en del profesjonelle kokker.

OBS.
Når ein brukar høg varme på salt så vil det bli spalta klorgass som er ein giftig gass.
Eg skal ikkje overdrive faren, men tenker at det er heilt på sin plass å minne om at ein som minimum må bruke kjøkkenventilatoren på høg effekt og unngå å bøye seg over panna slik at ein kan få klorgass i augene eller lungene.
Aller helst bør nok denne prosessen foregå utvendig på til dømes gassbluss slik at det er god ventilasjon og rikeleg med tilgang på friskluft.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...