Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre langt med moped - Tips?


Ed2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke spesielt lurt, nei.

Juridisk lovlig, bare du unngår motorvei.

Jeg har kjørt en 20 år gammel moped fra Stavanger til Mandal og tilbake, men dette skjedde langs jernbanen. Jeg brukte ferien på det. På godværsdager tok jeg toget til den stasjonen hvor jeg parkerte mopeden forrige gang, så kjørte jeg et par stasjoner videre.

Dette var for turens skyld. For en transportetappe er det nok mulig, kanskje i flere omganger. Husk gode klær.

Lenke til kommentar

Ja, og det finnes trafikkulykker.
Jeg vet ikke hvorfor du fikk denne ideen, men jeg elsker å kjøre den gamle hjulvispen på øde veier. Jeg unngikk den hovedveien jeg ville brukt med bil, og holdt meg til lokalveier langs jernbanetraséeen.

Det kan være en minneverdig tur for livet, men det avhenger av veivalg. Du vil ikke havne i blindsona til en polsk semitrailer.

Lenke til kommentar

hvis du havner i lange oppoverbakker paa turen, saa stopp en liten stund, her og der, saa den faar roe og kjoele seg litt.

Har du oljetank eller heller du oljen i bensinen?

Hadde spandert ei god olje, paa den turen. Maa ikke satse paa den billige traktoroljen til Biltema der.

Ei skikkelig omgang, paa alt annet smoerbart ogsaa kanskje,

Lenke til kommentar

Kjører selv en trimmet scooter for å kunne holde oppe med den øvrige trafikken. Skal ikke oppfordre til trim. Men jeg ville ikke kjørt 40mil i i en hastighet på max 50 km/t. En plombert moped vil ha enda lavere fart i bakker også. Det blir en såpass stor reduksjonen i farten at bakomliggende biler gjor ofte drastiske tiltak som tullete forbikjøringer som setter ditt liv på spill. 

Men tilbake til spørsmålet. Ja det går ann. Er mopeden din vannavkjølt? Ville tatt med litt verktøy og mulighet for bytte av plugg. Hvilken moped er dette? 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bytex said:

Kommer til å bli et helvete på motorveien der lastebiler og busser raser forbi i 120km/t og du putrer avgårde i 50. Evt må du kun holde deg til sideveier hvis det finnes hele veien.

Nå har du vel ikke lov til å kjøre moped på noen av motorveiklassene,

Lenke til kommentar

Kjørte en gang 60 mil med tråsykkel, 30 mil med 100 cc scooter og Europa rundt med tung motorsykkel. Av de turene så opplevdes turen rundt Europa som minst anstrengende, og de 30 milene på scooter som den mest anstrengende. Turen med scooteren var med to personer på en 100 cc moped, som var like stor som en vanlig 50cc moped.

Scootere og mopeder har vel generelt ikke noen særlig god sittestilling, slik at turen blir ganske anstrengende av den grunn. Da vi kjørte 30 mil på scooter så delte vi opp turen i to deler, med en god pause mellom "frem og tilbake". 

Det er selvfølgelig godt mulig å kjøre 40 mil på moped, men det er nok lurt å dele turen opp i mindre etapper med pauser og å ta det over et par dager med overnatting. For eksempel så kan man legge opp turen i etapper fra by til by, for eksempel med mulighetet for service/vedlikehold på veien, ved eventuelt behov.

Kjører man mope, så må man selfølgelig kjøre på veier som passer for mopeder.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Kjører selv en trimmet scooter for å kunne holde oppe med den øvrige trafikken. Skal ikke oppfordre til trim. Men jeg ville ikke kjørt 40mil i i en hastighet på max 50 km/t. En plombert moped vil ha enda lavere fart i bakker også. Det blir en såpass stor reduksjonen i farten at bakomliggende biler gjor ofte drastiske tiltak som tullete forbikjøringer som setter ditt liv på spill. 

Men tilbake til spørsmålet. Ja det går ann. Er mopeden din vannavkjølt? Ville tatt med litt verktøy og mulighet for bytte av plugg. Hvilken moped er dette? 

yamaha dt50r 2009 modell

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

hvis du havner i lange oppoverbakker paa turen, saa stopp en liten stund, her og der, saa den faar roe og kjoele seg litt.

Har du oljetank eller heller du oljen i bensinen?

Hadde spandert ei god olje, paa den turen. Maa ikke satse paa den billige traktoroljen til Biltema der.

Ei skikkelig omgang, paa alt annet smoerbart ogsaa kanskje,

har oljetank

 

Lenke til kommentar
Ed2 skrev (20 timer siden):

Hei, jeg lurer på om det er lurt og kjøre ca 40mil med en moped som går i 50. har dere noe tips?

Har kjørt 25mil med en DTR etter E6. Bruk helsyntetisk 2-taktsolje for å unngå igjenkoksing av eksosutblåsning. Min hadde filet utblåsning og trimpotte samt var omdrevet om så den holdt rundt 70-75 på flata. Sånn som trafikkbildet er idag så hadde jeg vært skeptisk til å kjøre 40mil i 50km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...