Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

PLanting av thuja -har jeg gjort det riktig?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Plantet i vår/sommer en liten hekk thuja smaragder. Det er ca 30-40 cm med leirjord ned til grunn med duk lagt av utbygger. Jeg spadde opp 40 cm brede hull i plen til hver thuja med ca. 50 cm avstand (gren til gren) mellom hver thuja. Det er altså noe plen mellom hver thuja. Jeg fylte opp med ca 10-20 cm plantejord i hvert hull og la thuja med nettingklump i jorda før jeg vannet og fylte på med plantejord. Jeg har gjødslet en gang månedlig.

Det jeg nå merker et par måneder senere er at de har vokst bra i høyden, men forblitt noe slanke. Det er ca. 10 cm mellom siden fra den ene thujaen til den andre thujaen. Mistenker at dette skyldes at det ikke ble gravd en lang grøft hvor thujaene skulle stå og fylt med plantejord, men isteden spadd opp hull til hver thuja. Røttene til thuja har jeg forstått liker minst mulig motstand i jord, så når røttene har truffet den omkringliggende leirjorden har den fått litt for mye motstand til at den har vokst seg tjukk i bredden. En venn av meg plantet lik thuja i grøft fylt med plantejord. Der har thujaene vokst seg mye tjukkere og fått en mer vintergrønn farge.

Jeg tror nok at disse thujaene vil klare seg fint, da de ser sunne og fine ut. Det eneste er at de er blitt så slanke.

Mitt spørsmål er om dette vil jevne seg ut over tid slik at jeg får en sammenhengende og fin hekk, eller om de nå kun vil vokse i høyden og ikke bredden? Er det noe jeg kan gjøre av enklere tiltak for å bedre dagens tilstand?

På forhånd takk for alle svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plantet samme thuja type med samme grunnforhold som deg. Bare gi de ett år eller to så vokser de seg sammen ;) Smaragd vokser relativt seint om jeg husker riktig

Har vennen din kjøpt samme thuja type son deg? Husker ikke navnet på de men noen thuja typer vokser som ugress.

Lenke til kommentar
Sippe skrev (29 minutter siden):

Plantet samme thuja type med samme grunnforhold som deg. Bare gi de ett år eller to så vokser de seg sammen ;) Smaragd vokser relativt seint om jeg husker riktig

Har vennen din kjøpt samme thuja type son deg? Husker ikke navnet på de men noen thuja typer vokser som ugress.

Ja, vennen min har kjøpt samme thujatype som meg -Thuja Smaragd. 

Ok, da satser jeg på at de vokser seg sammen. Er det noe jeg kan gjøre utover å gjødsle for å få de til å vokse fortere? Hva gjorde du før vinteren inntraff? Dekket du de med strier? 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om planter så jeg har ikke så mye triks å komme med :p jeg dekka de ikke til på vinteren og det gikk fint for min del. Gjødsle en gang i måneden hørtes nesten litt mye ut, men ville sjekka opp på nettet med hvor ofte de anbefaler. For gressplen så er det en gang høst, sommer og vår, men kan jo være annerledes for thuja.

Smaragd er en thuja som vokser seint, så hvis du ville ha en stor hekk veldig fort så skulle du kjøpt en annen thuja type. Men til gjengjeld så slipper du unna med mindre hekkeklipping med smaragd så derfor jeg valgte den. Med noen år til så blir den tett og større ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...