Gå til innhold

Er verden allerede overbefolket ?


Anbefalte innlegg

Jorden tåler 10 milliarder og mer, som nevnt tidligere i tråden, problemet er vestens grådighet og overforbruk, og fordeling av ressurser i verden. Det er både plass og ressurser nok.

Noe av problemet med endel av verden er at den er ødelagt av kolonisering, ulandsgjeld og utarming av ressurser fra vestlige stater og firmaer. Så elendigheten i Afrika er ikke bare deres egen feil.

Alle kinesere, og resten av verden, vil selvfølgelig ha den samme levestandard som oss, og vi kan ikke nekte dem. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hal2000 skrev (6 timer siden):

Jorden tåler 10 milliarder og mer, som nevnt tidligere i tråden, problemet er vestens grådighet og overforbruk, og fordeling av ressurser i verden. Det er både plass og ressurser nok.

Noe av problemet med endel av verden er at den er ødelagt av kolonisering, ulandsgjeld og utarming av ressurser fra vestlige stater og firmaer. Så elendigheten i Afrika er ikke bare deres egen feil.

Alle kinesere, og resten av verden, vil selvfølgelig ha den samme levestandard som oss, og vi kan ikke nekte dem. 

 

10 mrd  mennesker og tilnærmet lik levestandard/likt forbruk henger ikke sammen. Særlig ikke når personer som Xi, Putin, Kim mfl sitter med makten og trenerer helt nødvendige tilpasninger.

Å skylde på tidligere tiders kolonistyre og utarming blir for enkelt og ansvarsfraskrivende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hal2000 skrev (9 timer siden):

Jorden tåler 10 milliarder og mer, som nevnt tidligere i tråden, problemet er vestens grådighet og overforbruk, og fordeling av ressurser i verden. Det er både plass og ressurser nok.

Noe av problemet med endel av verden er at den er ødelagt av kolonisering, ulandsgjeld og utarming av ressurser fra vestlige stater og firmaer. Så elendigheten i Afrika er ikke bare deres egen feil.

Alle kinesere, og resten av verden, vil selvfølgelig ha den samme levestandard som oss, og vi kan ikke nekte dem. 

 

Hvordan ligger vi an med metaller, sjeldne mineraler og ufornybar energi og nåværende folketall?

Har vi nok av alt dette til å sørge for nye mobiltelefoner til 10 milliarder mennesker de neste 1000 årene..?

...

Det er faktisk det mest skremmende med dagens menneskehet:
Vi må ta hensyn til at jordens ufornybare ressurser og ressurser som er vanskelig å fornye skal vare et par hundre millioner år, ikke til i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Hvordan ligger vi an med metaller, sjeldne mineraler og ufornybar energi og nåværende folketall?

Har vi nok av alt dette til å sørge for nye mobiltelefoner til 10 milliarder mennesker de neste 1000 årene..?

...

Det er faktisk det mest skremmende med dagens menneskehet:
Vi må ta hensyn til at jordens ufornybare ressurser og ressurser som er vanskelig å fornye skal vare et par hundre millioner år, ikke til i morgen.

Metaller og mineraler blir vel normalt ikke brukt opp, men puttet i dippedutter som har begrenset levetid. Hvis man virkelig trenger det metallet som ble puttet inn i mobiltelefonen min om 10 år så kan man gjenvinne det fra kasserte telefoner. Kanskje ikke like økonomisk som å hente det ut fra en gruve, men det er mulig.

Fossile brensel er litt verre. Når man har brent opp all oljen, gassen og kullet så må man vente rimelig lenge før den blir fornyet. Om den i det hele tatt blir det (noe med nedbrytere som nå greier å bryte ned dødt materiale som tidligere bare ble tykkere og tykkere).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Galusha skrev (På 24.11.2022 den 18.55):

Den perfekte befolking på jorden er mellom 1.5 og 2 milliarder mennesker.

 

Så verden er overbefolket noe den har hvert lenge.

Det «perfekte» antallet er avhengig av mange premisser. Hvis verden ikke klarer å holde seg innenfor 2-graders målet, kan kanskje
1 mrd være optimalt. Dersom FNs bærekraftsmål oppfylles, er det mulig at 10 mrd mennesker kan leve i fred og fordragelighet.

I dagens situasjon er det mange indikatorer på at vi har nådd en smertegrense.
En passering av denne grensen, vil få store konsekvenser.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke overbefolkning med skjev fordeling av ressurser og rikdom. Det er i land med størst mengde av ekstrem fattigdom man får flest antall mennesker.

Men problemet med skjevfordeling av ressurser er nok ikke verdens milliardærer villige til å snakke om (utover sine renvaskende sidekicks). Jeg ser ikke for meg at de er villige til å måtte leve som deg og meg for å få til en bedre verden. Altså de med makten over tingenes tilstand i et kaptalistisk samfunn.

The human condition aka greed.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Theo343 (takk for meg) skrev (På 27.11.2022 den 9.41):

Problemet er ikke overbefolkning med skjev fordeling av ressurser og rikdom. Det er i land med størst mengde av ekstrem fattigdom man får flest antall mennesker.
 

Skjevfordeling er nok ikke eneste årsak. Like viktig er altfor mange mennesker med tilhørende demografisk sammensetning,  økonomisk omløpshastighet, maktbegjær, mistenksomhet og polarisering

Nå er planer om et voldelig statskupp (!) i EUs og demokratiets høyborg Tyskland avverget: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VPgyM6/tysk-politi-slo-til-mot-nazistgruppe-skal-ha-planlagt-statskupp

Hvilke andre mekanismer er det som kan stimulere til vold og opprør i Europas mest «vellykkede» land ?

 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (20 timer siden):

Hvilke andre mekanismer er det som kan stimulere til vold og opprør i Europas mest «vellykkede» land ?

 

Et annet forhold som gjødsler konspirasjonsteorier er økende avstand mellom politikere og befolkning. Samling av makt på altfor få hender, dårlig forankret direktivstyring og liten innflytelse over eget liv skaper politikerforakt og frustrasjon.

Likevel fortsetter våre politikere å overføre makt til Brussel…….

Lenke til kommentar

Akkurat for hvor grensen går, er vanskelige å si.

Hva som er "for mange" blir mer et spørsmål om "hvor mye natur kan vi mennesker fortrenge".
Selv alle de menneskene som ikke forbruker så mye som vi i vesten gjør, fortrenger mye natur. Også disse brenner ned skog og dyrker mark for å overleve. 

Vi mennesker brer om oss, og fortrenger dyr og natur. Det er uunngåelig. 

Alle mennesker vil gi en del utslipp av ulike ting, også av CO2, selv med en veldig lav levestandard. 

Så synes jeg også at de som bor på jorden skal ha det ganske bra, og bør få lov til å ha en viss levestandard. Mulig vi kan gå ned noe på levestandard, men er det egentlig et mål om at vi skal bli flest mulig på jorden?
Er det ikke heller bra at vi er litt færre personer som alle har det bra?

Vi som bor i Norge er egentlig litt skjermet for dette, da vi bor i et særdeles tynt befolket land, som i tillegg er veldig veldrevet og med god levestandard. Det er jo nesten tomt i gatene i byene våre, sammenlignet med mange andre steder i verden. 
Det er derfor lett for oss å tenke at vi kan bli mange flere, men jeg unner alle mennesker på jorda å ha det omtrent like godt som vi har det. (Som sagt kan vi sikkert redusere noe på forbruket, men det vil ikke monne vesentlig i praksis uansett hvor "sirkulært" vi lever.)

Gitt dette synes jeg vi allerede er litt for mange personer på jorden. Vi bør heller fokusere på at de som allerede er her, har det best mulig.
I praksis er nok dette en umulig oppgave, gitt alt fra kulturer til kjønnsdrift, men det bør være et mål synes jeg.

PS:
En artikkel om at dyrebestander har gått ned.
Selv om man kan kritisere bruken av "69% i snitt" gitt måten de har kommet fram til det på, sier det likevel noe om omfanget:
https://forskning.no/biologisk-mangfold-dyreverden-natur/dyrebestander-har-gatt-ned-med-69-prosent-i-snitt-men-hva-betyr-det/2095994

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil virkelig si at det begynner og bli overbefolket, man skal ikke lenger enn til nærmeste butikk/kjøpesenter eller fornøyelsespark før man skjønner det, når jeg var barn kan jeg nesten ikke huske at det var mennesker inne i butikkene, mens man nå nesten må presse seg frem og køer er det overalt, enten man skal på apoteket eller man sitter i telefonkø, eller vente på chatten på en eller annen nettside.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 4.10.2022 den 7.51):

10 mrd  mennesker og tilnærmet lik levestandard/likt forbruk henger ikke sammen. Særlig ikke når personer som Xi, Putin, Kim mfl sitter med makten og trenerer helt nødvendige tilpasninger.

Å skylde på tidligere tiders kolonistyre og utarming blir for enkelt og ansvarsfraskrivende.

Årets fotball-VM gir også tydelige signaler om polarisering, mistenksomhet og kulturkonflikter: https://www.vg.no/sport/fotball/i/l3M3EM/et-vm-med-mange-ansikter

Nesten hver eneste kamp inneholder skjemmende elementer av politikk og demonstrasjon

Kampen om hvem som «eier sannheten»  er tydeligvis ikke over…..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...