Gå til innhold

Bo I kollektiv eller alene i hybel?


Anbefalte innlegg

For min del, å bo i kollektiv med folk du ikke vet gjør sin del av oppgavene, som kan ha alskens slitsomme uvaner, som alltid lager støy, være seg musikk, festing eller andre hobbyer, alt mulig dill du ikke kan forestille deg, nei, jeg hadde glatt bodd alene og vært sosial ute eller på besøk hos andre... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anonym.2002 skrev (4 timer siden):

Hei! Er en 19 år gammel jente som nylig har flyttet i en singel hybel med eget bad og kjøkken i Berg studentby i Trondheim. Har kun bodd her i to dager og innser nå at hybelen er klaustrofobisk trang, kun 11 kvadratmeter. Føler at størrelsen påvirker trivselen til en viss grad, og gir det gir meg en følelse av å sove på kjøkkenet. Man blir fort rastløs, og derfor har jeg vurdert om jeg skal bytte til kollektiv med eget bad om noe er ledig. 

Noen som har noen erfaringer med kollektiv på Berg? Valgte egen hybel på grunn av at jeg trives alene, men nå innser jeg også at det kan bli litt ensomt (nå som studiene ikke har startet enda). Eller burde jeg beholde hybelen og se hvordan det arter seg videre?

Jeg tenker de fleste studenter bør bo i kollektiv, siden det er billigere og man kan få nyttige erfaringer med å bo sammen med andre.  Det er likevel ikke feil om du bor alene en stund for å kjenne på hvordan det er og så flytte inn kollektiv hvis du ønsker det.  Det er likevel vanskelig å deg råd siden jeg ikke kjenner deg og hvis du er en person som ikke liker å ha mange rundt seg eller er veldig renslig så kan det nok hende at det er bedre å bo aleine. Merk at det er mange som flytter ut og inn så hvis du bor på hybel lenge så vil du erfare både gode og dårlige kollektiver.

 

Jeg bodde på Berg for noen år siden og jeg syntes det var en bra studentby. Den var ganske moderne, veldig sentralt og rommene er godt isolert. Det er litt dyrt i forhold til andre studentbyer, rommene er ikke så store (selv om det blir større enn det du har) og man bor med mange personer (det er 6 eller 8 per kollektiv).

Hvis du ønsker en hybel med større rom så bør du vurdere småhusene på Steinan studentby (ikke velg blokkene). Der får du 19 kvadratmeter på egen hybel og den er relativt billig. Det er likevel usentralt.

 

Som student i Trondheim så er det mange muligheter til å være sosial. Fadderukene og linjeforeningene er gode plasser for å bli kjent med folk og det er også mange andre foreninger man kan være med på. Hvis du har problemer med å bli kjent med folk så er det bare å bli med på så bli med på mange aktiviteter.

Lenke til kommentar

 

Takk for godt svar. Ja, jeg er litt av den ryddige typen som trives alene og kan ikke ha alt for mange folk rundt meg samtidig. Allikevel synes jeg det ser så koselig ut utenfra når folk sitter rundt spisebordet i kollektivet om kvelden. Og ja, man blir ganske selskapssyk av å bo alene i en helt ny by.

 

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (9 minutter siden):

 

Takk for godt svar. Ja, jeg er litt av den ryddige typen som trives alene og kan ikke ha alt for mange folk rundt meg samtidig. Allikevel synes jeg det ser så koselig ut utenfra når folk sitter rundt spisebordet i kollektivet om kvelden. Og ja, man blir ganske selskapssyk av å bo alene i en helt ny by.

 

Sett opp en liste med argumetner for / mot. Tenk også worst case scenario.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (Akkurat nå):

 

Takk for godt svar. Ja, jeg er litt av den ryddige typen som trives alene og kan ikke ha alt for mange folk rundt meg samtidig. Allikevel synes jeg det ser så koselig ut utenfra når folk sitter rundt spisebordet i kollektivet om kvelden. Og ja, man blir ganske selskapssyk av å bo alene i en helt ny by.

 

Bare hyggelig :)

Du kan også ta en vurdering på om du ønsker å bo på en hybel hvor det ikke er så mange. En venn av meg bodde på en slik hybel du bor på, fordi han ikke likte å bo sammen med mange andre. Han flyttet til Frode Rinansvei hvor han kun trengte å bo sammen med en annen. Han trivdes på hybelen fordi det var ikke så vanskelig når det bare var en annen å forholde seg til.

 

Uansett så er det helt vanlig å føle seg litt ensom før studie starter og det kommer nok til å ordne seg når fadderukene starter og du blir kjent med nye folk. Hvis man vil bli kjent med flere folk så er det bare å oppsøke foreninger, så kommer man gjerne i snakk med andre. Så lenge det går bra økonomisk så kan du bare vente noen uker og se om du fortsatt er selskapssyk og ønsker å få deg et annet sted å bo.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Worst case scenario er at altfor mye ensomhet i egen hybel, og at det fører til angst/depresjon. Dette har jeg slitt med tidligere under rekrutten i militæret, men får håpe at studentlivet ikke er så "voldsomt". 

Jeg tror rett og slett at det å bo alene er en vanesak man må vende seg til. Planen er å ta på meg diverse verv og liknende, spesielt for linjeforeningen...og kanskje melde meg inn i ntnu fotball. Da får jeg nok å tenke på håper jeg, som skal holde ensomheten unna.

Lenke til kommentar

"Rawls": Ja, har sett de dublett leilighetene i Frode rinnans vei. Virker veldig fine, og er ikke så mye å forholde seg til som 8 personer. 

"Problemet" mitt nå er ar jeg ordnet hybelen min på Berg denne helgen. Hybelen står klar til bruk og og alle møbler er tilpasset og ferdig montert. Allikevel setter jeg trivselen høyest, så hvis jeg ikke trives i singel hybel, hadde en dublett absolutt verdt noe. 

Lenke til kommentar

"Rawls": Gikk du på gløshaugen? 

Selv skal jeg gå på Dragvoll. Er det stor forskjell i studiemiljøene på de ulike campusene? 

Har alltid sett for meg at gløshaugen har det beste studiemiljøet pga mange ulike linjer og mange studieplasser, som fører til mangfold.

Er faktisk litt usikker på Dragvoll....

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (12 minutter siden):

"Rawls": Ja, har sett de dublett leilighetene i Frode rinnans vei. Virker veldig fine, og er ikke så mye å forholde seg til som 8 personer. 

"Problemet" mitt nå er ar jeg ordnet hybelen min på Berg denne helgen. Hybelen står klar til bruk og og alle møbler er tilpasset og ferdig montert. Allikevel setter jeg trivselen høyest, så hvis jeg ikke trives i singel hybel, hadde en dublett absolutt verdt noe. 

Ja du får ikke tak i noe nytt nå, så du må uansett bo der de neste ukene og det er jo greit det fordi da får du uansett erfaring med å bo aleine og så kan du ta en vurdering seinere om du ønsker å flytte.

 

Anonym.2002 skrev (18 minutter siden):

"Rawls": Gikk du på gløshaugen? 

Selv skal jeg gå på Dragvoll. Er det stor forskjell i studiemiljøene på de ulike campusene? 

Har alltid sett for meg at gløshaugen har det beste studiemiljøet pga mange ulike linjer og mange studieplasser, som fører til mangfold.

Er faktisk litt usikker på Dragvoll....

Jeg gikk på Dragvoll. Jeg vet ikke om det er noe stor forskjell på studiemiljøene på de ulike campusene. Det er vanlig oppfatning at folk på Gløshaugen arbeider mer med studiene sine, men ellers så vet jeg ikke noe særlig mer enn det.

 

Anonym.2002 skrev (46 minutter siden):

Worst case scenario er at altfor mye ensomhet i egen hybel, og at det fører til angst/depresjon. Dette har jeg slitt med tidligere under rekrutten i militæret, men får håpe at studentlivet ikke er så "voldsomt". 

Jeg tror rett og slett at det å bo alene er en vanesak man må vende seg til. Planen er å ta på meg diverse verv og liknende, spesielt for linjeforeningen...og kanskje melde meg inn i ntnu fotball. Da får jeg nok å tenke på håper jeg, som skal holde ensomheten unna.

Det hørtes ut som en bra plan.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (4 minutter siden):

"Var": Åå nå ble jeg lettet altsååå!! Trenger virkelig kontakt her oppe, så bare si ifraaa

Man blir gæren hvis man skal sitte på den lille hybelen hele tida. Ta kontakt!!

"Var": Sendte deg PM, ønsker å møte folk her oppe, så bare ta kontakt ;)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bo for deg selv. Du er der for å studere. Da er tiden du bruker på å rydde i andres rot, å gjennomgå sjenerende støy du ikke kan kontrollere og lignende er bare ulemper. Fordelen med å bo for seg selv er at du kan velge å være sosial helt selv. I et kollektiv så har man sjelden noe sted å trekke seg tilbake. Jeg ville heller sett meg om etter en større leilighet som kanskje frigis litt senere i år. Folk kan falle fra på studiet. Å da kan det åpne seg flere muligheter som ikke eksisterer nå. 11kvm var dog litt i minste laget. Jeg leier ut en enhet på 18 kvadratmeter. Å det synes jeg var i grenseland. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (6 timer siden):

Ja, synes det er bedre å hvertfall prøve å bo alene enn å bo i et kollektiv der jeg kanskje ikke trives. Det burde uansett være lettere å bytte fra ettroms til kollektiv enn motsatt vei.

Bli boende på hybelen, da er du herre over deg selv og du kan styre ting som du vil. Skulle du møte noen du ønsker å bo sammen med, så er det en annen sak 🙂  

 

Lenke til kommentar

Ser jeg er i mindretall, men jeg har elsket hvert eneste kollektiv jeg har bodd i. Mennesket er ikke lagd for å leve mesteparten av dagen sin alene. Greit, rydding og vasking har ikke alltid vært optimalt fra de jeg har bodd med, men samholdet og det sosiale har mer enn veid opp for det. Og så hjelper det å vite at man har et eget soverom man trekke seg inn i og være alene hvis man føler for det.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (6 timer siden):

Bo for deg selv. Du er der for å studere. Da er tiden du bruker på å rydde i andres rot, å gjennomgå sjenerende støy du ikke kan kontrollere og lignende er bare ulemper. Fordelen med å bo for seg selv er at du kan velge å være sosial helt selv. I et kollektiv så har man sjelden noe sted å trekke seg tilbake. Jeg ville heller sett meg om etter en større leilighet som kanskje frigis litt senere i år. Folk kan falle fra på studiet. Å da kan det åpne seg flere muligheter som ikke eksisterer nå. 11kvm var dog litt i minste laget. Jeg leier ut en enhet på 18 kvadratmeter. Å det synes jeg var i grenseland. 

Ja, 11 kvadratmeter ikke mye, og man blir fort rastløs hvis man ikke har mye å gjøre. Kjøkkenet er jo på soverommet, og badet er en lite krypinn på sikkert rundt 2 kvm. 

Det er ikke sånn som hjemme at man kan være her en hel dag, føles det ut som. Det blir for klaustrofobisk.

Lenke til kommentar
Gufi skrev (3 timer siden):

Bli boende på hybelen, da er du herre over deg selv og du kan styre ting som du vil. Skulle du møte noen du ønsker å bo sammen med, så er det en annen sak 🙂  

 

Etter bare noen dager her oppe, vurderer jeg seriøst kollektiv neste år. Er så trist å sitte alene i ukjent by når man ikke har så mange bekjentskaper enda

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 timer siden):

Ser jeg er i mindretall, men jeg har elsket hvert eneste kollektiv jeg har bodd i. Mennesket er ikke lagd for å leve mesteparten av dagen sin alene. Greit, rydding og vasking har ikke alltid vært optimalt fra de jeg har bodd med, men samholdet og det sosiale har mer enn veid opp for det. Og så hjelper det å vite at man har et eget soverom man trekke seg inn i og være alene hvis man føler for det.

Har du bodd i kollektiv på Berg? Synes det virker ganske greit mtp. at man faktisk har eget soverom på rundt 8-9kvm man kan trekke seg tilbake til. Man har også fine fellesarealer med sofa og bord, og en et felles kjøkken.

I en singel hybel har man ikke fellesarealene å bevege seg på. Det virker som hybelen bare er laget for å sitte på kontorstolen og studere hele dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...