Gå til innhold

Spørsmål om kredittkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, ltdata said:

Vil dere anbefale å ha flere kredittkort til ulikt bruk? F.eks Norwegian sitt til reise og noen andre til handel i Norge? Hvor mange kredittkort er det fornuftig å ha?

Det er for så vidt ikke noe problem å ha flere, så lenge du uansett aldri bruker penger du ikke allerede har satt av på konto. IKKE bruk penger du håper / tror du har til overs etter neste lønning - de får gjerne andre planer før du kommer så langt, og rentene starter å gå.

Husk at kredittgrensene fra alle kort du har legges sammen og rapporteres, og kan benyttes mot deg når du søker om lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 time siden):

Det er for så vidt ikke noe problem å ha flere, så lenge du uansett aldri bruker penger du ikke allerede har satt av på konto. IKKE bruk penger du håper / tror du har til overs etter neste lønning - de får gjerne andre planer før du kommer så langt, og rentene starter å gå.

Husk at kredittgrensene fra alle kort du har legges sammen og rapporteres, og kan benyttes mot deg når du søker om lån.

Ja derfor har jeg umiddelbart redusert kreditten drastisk. Har aldri hatt kredittkort før, har meget god orden på økonomien og har en stor buffer. Så jeg tror det skal gå bra. Kan man automatisere betalingene til kredittkortet hver måned eller må man manuelt betale?

Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 8.8.2022 den 22.03):

Det vil variere. Norwegian tar ingen gebyrer ved minibankuttak i utlandet i lokal valuta, det er heller ikke renter fra uttaksdato. Men ikke ta ut penger i Norge, da blir det både gebyr og renter fra uttaksdato. Norwegian er sånn sett gunstig, enda gunstigere er Revolut da kommer du deg unna valutapåslaget. Send meg gjerne PM om du vil vite mer om Revolut.

Kom til å tenke på dette igjen. Har Norwegian kredittkort. Uttak minibank utland er 0kr. Mens bruk av kort gir valutapåslag på 1.75%. Da er vel konklusjonen at det lønner seg å ta ut av minibank vs å bruke kortet i utlandet?

 

Eller får man en dårligere kurs når man tar ut av minibank i utlandet vs å bruke kortet så det til slutt blir hipp som happ hvilken løsning man velger?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 12.8.2022 den 11.05):

Kom til å tenke på dette igjen. Har Norwegian kredittkort. Uttak minibank utland er 0kr. Mens bruk av kort gir valutapåslag på 1.75%. Da er vel konklusjonen at det lønner seg å ta ut av minibank vs å bruke kortet i utlandet?

 

Eller får man en dårligere kurs når man tar ut av minibank i utlandet vs å bruke kortet så det til slutt blir hipp som happ hvilken løsning man velger?

Om du bruker kortet i en butikk og en minibank og begge transaksjonene blir prosessert samme dag vil det vel bli likt? Jeg vet ikke om VISA endrer kursen flere ganger om dagen. VISA setter sin egen vekslingskurs, ikke velg kursen til butikken. Valutapåslaget får du uansett, det kan også være et gebyr knyttet til selve minibanken, vær obs på det.

Det beste vil nå jeg si er å dra kortet, å gå rundt med mye kontanter kan være uheldig. Ha alltid med et ekstra kort.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bd009...b9c
ltdata skrev (På 8.8.2022 den 16.45):

Regner med det bare er å kontakte bank Norwegian og få redusert kreditten til det jeg mener er fornuftig?  

Dette kan du gjøre selv i appen deres. 

Anonymous poster hash: bd009...b9c

Lenke til kommentar
^fmj skrev (2 timer siden):

Valutapåslaget får du uansett, det kan også være et gebyr knyttet til selve minibanken, vær obs på det.

Et viktig poeng som jeg ikke tenkte på. Da blir nok konklusjonen for min del at jeg bare drar kortet istedenfor å ta ut penger. Har også redusert kreditten til 30k fra 100k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...