Gå til innhold

Spørsmål om kredittkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, ltdata said:

Takk,

Så det betyr at hvis jeg en måned bruker 200 kr en måned av kreditten så må jeg alikevel betale 300kr. Blir dette på en ugusting situasjon for meg? Altså at banken tjener 100kr på meg i dette tilfellet?

Nei, du trenger aldri betale inn mer enn du skylder. Det kan hende i det tilfellet at du ikke får regning eller trenger å betale.

Betaler du inn mer enn du skylder så får du dette som pluss på kredittkortet. Så hvis du skylder 200,- og betaler inn 300 så vil du uansett ikke tape noe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, ltdata said:

Takk,

Så det betyr at hvis jeg en måned bruker 200 kr en måned av kreditten så må jeg alikevel betale 300kr. Blir dette på en ugusting situasjon for meg? Altså at banken tjener 100kr på meg i dette tilfellet?

Nei, ikke lytt til tull.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
47 minutes ago, sedsberg said:

Nei, du trenger aldri betale inn mer enn du skylder. Det kan hende i det tilfellet at du ikke får regning eller trenger å betale.

Betaler du inn mer enn du skylder så får du dette som pluss på kredittkortet. Så hvis du skylder 200,- og betaler inn 300 så vil du uansett ikke tape noe.

Man mister rettigheter av finansavtaleloven § 54b for beløp utenfor kredittgrensen. Beløp av betydning vil bli tilbakebetalt. Kredittkort er ikke ment for innskudd.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

Man mister rettigheter av finansavtaleloven § 54b for beløp utenfor kredittgrensen. Beløp av betydning vil bli tilbakebetalt. Kredittkort er ikke ment for innskudd.

Dette varierer. På mine kan jeg ha inskudd (vet ikke maksbeløpet) men får ikke renter av det. På et jeg hadde før kunne jeg ha innskudd men fikk kun renter for beløp opp til 100.000,-

Dette skal stå beskrevet i avtalene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Så et annet spørsmål som er litt relatert til dette. Da jeg søkte om boliglån forrige gang hang personen i banken seg veldig opp i "kredittkort gjelden". Altså jeg hadde et kredittkort som jeg aldri har brukt noe av og den hadde 60.000 i kreditt. Av den grunn så kontaktet jeg banken og fikk redusert dette til 5000kr.

Ok nå har jeg fått et bedre kredittkort og uten at jeg spurte om det fikk jeg 100.000 i kreditt. Selv om jeg har tenkt til å bruke dette kortet så høres 100k alt for mye ut? Og jeg vil ikke at det skal være en byrde neste gang jeg skal be om boliglån.

Hva bør jeg redusere kreditten til 30k passe?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Der må du jo se selv hva du kan ha bruk for. Skal du ha boliglån eller andre lån er det en fordel å ha så lite tilgjengelig kreditt som mulig. Siden kreditt telles som gjeld uanvhneig av om du har brukt av kreditten eller ikke.

Regner med det bare er å kontakte bank Norwegian og få redusert kreditten til det jeg mener er fornuftig?  

Altså nok til reiser, men lite nok til at det ikke virker negativt på boliglånopptak.

Bør man egentlig bruke kredittkortet på vanlig kjøp i butikken også? Slik som dagligvarer?

Lenke til kommentar
1 minute ago, ltdata said:

Bør man egentlig bruke kredittkortet på vanlig kjøp i butikken også? Slik som dagligvarer?

Noen gjør det for å få bedre oversikt over hva de bruker penger på. Men med moderne nettbank og mobilbank så kan man som regel gjøre det samme med vanlig kort.

Derimot kan det være lurt å bruke det til netthandel.

Lenke til kommentar
Quote

Finansavtalelovens § 54b gir deg rett til å fremme pengekrav for mangelfull vare eller tjeneste mot kredittyter, hvis selger ikke ivaretar sine forpliktelser. For at du skal kunne fremme et slikt krav etter Finansavtalelovens § 54b, må fire momenter være innfridd;

1. Du må ha handlet på kreditt.
2. Du må ha handlet hos en næringsdrivende.
3. Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten som du har kjøpt.
4. Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først.

Hvis alle disse fire momentene er oppfylt kan du: Klage til kredittyter.

 

Lenke til kommentar

På Norwegians kredittkort står det at valutapåslag er 1.75% og uttak i minibank i utlandet er 0 kr. Betyr det at det vil lønne seg å ta ut penger istedenfor å bruke kortet til varekjøp? Eller er det slik at man får en dårligere kurs når man tar ut penger, og at det dermed lønner seg å bruke kortet i butikker selv med valutapåslaget?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

På Norwegians kredittkort står det at valutapåslag er 1.75% og uttak i minibank i utlandet er 0 kr. Betyr det at det vil lønne seg å ta ut penger istedenfor å bruke kortet til varekjøp? Eller er det slik at man får en dårligere kurs når man tar ut penger, og at det dermed lønner seg å bruke kortet i butikker selv med valutapåslaget?

Du må fremdeles betale valutapåslag men slipper å betale ekstra for å ta ut penger. (men du må betale renter fra dag 1 på dette)
Så nei det lønner seg ikke å gjøre det på denne måten.

 

ltdata skrev (5 timer siden):

Så det betyr at hvis jeg en måned bruker 200 kr en måned av kreditten så må jeg alikevel betale 300kr. Blir dette på en ugusting situasjon for meg? Altså at banken tjener 100kr på meg i dette tilfellet?

Nei.
Det betyr at du må betale 200 kroner.
Men la oss si at du bruker 1000 kroner en mnd. 3,5% av dette er 35 kroner.
Men siden du må minimum betale 300 kroner kan du ikke bare betale 35 kroner selv om dette er 3,5% av utestående.

Men du må aldri betale mer en hva du har utestående.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (18 minutter siden):

Du må fremdeles betale valutapåslag men slipper å betale ekstra for å ta ut penger. (men du må betale renter fra dag 1 på dette)
Så nei det lønner seg ikke å gjøre det på denne måten

Så hvis man må ta ut cash i utlandet bør man bruke debit kortet og ikke kredittkortet?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Så hvis man må ta ut cash i utlandet bør man bruke debit kortet og ikke kredittkortet?

Så lenge banken du bruker ikke har gebyr for uttak av kontanter i utlandet er det helt klart bedre å ta ut penger med debittkort (da helst på flyplassen når du lander, der er det som regel bedre kurs en om du bruker minibanker i Norge)

Hovedregelen er debittkort for kontanter, kredittkort for handel.

Personlig har jeg ekstremt lite kontanter om jeg er på ferie i "vestlige" land.
Sist har ennå en del € liggende etter sist tur til riga.
Alle tar kredittkort i vestlige land så man trenger ikke kontanter.

Å ha alltid 2 kort med deg til utlandet.
Et du har på deg og et du legger igjen på hotellet tilfelle du mister det du bruker til vanlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

Så lenge banken du bruker ikke har gebyr for uttak av kontanter i utlandet er det helt klart bedre å ta ut penger med debittkort (da helst på flyplassen når du lander, der er det som regel bedre kurs en om du bruker minibanker i Norge)

Banken min på debit kort tar gebyr ved uttak i minibank, men det høres allikevel bedre ut enn å ta ut med kredittkort og rente fra dag 1. Jeg tenker her på tilfeller hvor man er nødt til å ta ut cash fordi de ikke tar kort. Har opplevd det nå nylig i Polen.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (11 minutter siden):

Så hvis man må ta ut cash i utlandet bør man bruke debit kortet og ikke kredittkortet?

Det vil variere. Norwegian tar ingen gebyrer ved minibankuttak i utlandet i lokal valuta, det er heller ikke renter fra uttaksdato. Men ikke ta ut penger i Norge, da blir det både gebyr og renter fra uttaksdato. Norwegian er sånn sett gunstig, enda gunstigere er Revolut da kommer du deg unna valutapåslaget. Send meg gjerne PM om du vil vite mer om Revolut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...