Gå til innhold

Mistenker hacking: Stenger alle 7-Eleven i Danmark


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er naturligvis ille at en butikkjede blir hacket, men...

 

Quote

utover at de ikke kan benytte kassaapparater eller ta imot betaling.
Filialene er også forhindret fra å benytte seg av MobilePay, som tilsvarer Vipps i Norge. Det er årsaken til at butikkene er stengt, hevder 7-Eleven på sine Facebook-sider.

Her burde det stått følgende:

 

Quote

"Filialene har en kasseløsning som naturligvis ikke var knyttet opp mot internett, og denne var derfor uberørt av hackerforsøket.
Dessverre berørte dette MobilePay, siden denne er internettbasert, men dette var bare en parentes, da butikkene naturligvis også aksepterte kontanter, som kundene primært benytter.
Driften ble derfor samlet sett ikke nevneverdig berørt av angrepet."

Hva er det vi holder på med i dagens "moderne" samfunn?
Har vi lagt alle eggene i (internett)kurven, og har ingen reserve/analoge løsninger for hånd, når slikt skjer?

Hvor mange ganger må det gjentas at kontanter er det betalingsinstrumentet som har høyest oppetid, har lavest transakssjonskostnad, og bevarer privatlivet best?
Vi burde vite bedre nå... (ok, dette var i Danmark, men jeg har en mistanke om at det samme ville skjedd i Norge)

Endret av Mind The Gap
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Mind The Gap said:



Hvor mange ganger må det gjentas at kontanter er det betalingsinstrumentet som …, har lavest transakssjonskostand, og …?
 

Det utsagnet er jeg ikke enig i.

Telling av kontanter tar mye tid (som må lønnes), de er ubrukelige all den tiden de er i transitt og de vil alltid kunne bli avvik/svinn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, WiiBoy said:

Det utsagnet er jeg ikke enig i.

Telling av kontanter tar mye tid (som må lønnes), de er ubrukelige all den tiden de er i transitt og de vil alltid kunne bli avvik/svinn. 

Hvis du er kjent butikkdrift, ville du ha sett at punktene mine er ubestridte fakta.

Når det gjelder telling av oppgjør, eksisterer det også utstyr for automatisering av dette, om man skulle ønske det.
En engangsinvestering, i motsetning til betalingsterminaler, hvor det normalt tilkommer månedlige driftsutgifter, som er skyhøyt over kontanthåndtering.

Jeg velger å ikke gå i dybden på temaet for kostnader for betalingsløsninger for Vipps, Mastercard, Apple Pay her, utover å nevne at det er helt normalt at dette spiser opptil 1/3 av overskuddet til bedriftene (gitt at de normalt har en resultatmargin på 10-15%)
 

18 minutes ago, WiiBoy said:

kontanter ... er ubrukelige all den tiden de er i transitt  

Kjenner du til hva som er normal transittid ved bruk av Mastercard/Apple Pay?
Inntil 45 dager!

 

 

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mind The Gap said:

Hvis du er kjent butikkdrift, ville du ha sett at punktene mine er ubestridte faktum.

Når det gjelder telling av oppgjør, eksisterer det også utstyr for automatisering av dette, om man skulle ønske det.
En engangsinvestering, i motsetning til betalingsterminaler, hvor det normalt tilkommer månedlige driftsutgifter, som er skyhøyt over kontanthåndtering.

Jeg velger å ikke gå i dybden på temaet for kostnader for betalingsløsninger for Vipps, Mastercard, Apple Pay her, utover å nevne at det er helt normalt at dette spiser opptil 1/3 av overskuddet til bedriftene (gitt at de normalt har en resultatmargin på 10-15%)
 

Har erfaring med butikkdrift.

Telling tar tid, og det avvik mellom hva som skulle vært i kassa og hva som er der forekommer. 
Jeg er også klar over at elektronisk betaling absolutt burde ha mer konkurranse for de tar seg for godt betalt.

Jeg vet også at det tar tid fra kontanter leveres i kassen til de er tilgjengelig på butikkens konto for utbetaling. Ingen av de butikken handler med av leverandører tar kontanter, så de må gå den «lange» veien fra kasse, til pose, til bank før de omsider er tilgjengelige på konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, WiiBoy said:

Telling tar tid, og det avvik mellom hva som skulle vært i kassa og hva som er der forekommer. 
Jeg er også klar over at elektronisk betaling absolutt burde ha mer konkurranse for de tar seg for godt betalt.

Jeg vet også at det tar tid fra kontanter leveres i kassen til de er tilgjengelig på butikkens konto for utbetaling. Ingen av de butikken handler med av leverandører tar kontanter, så de må gå den «lange» veien fra kasse, til pose, til bank før de omsider er tilgjengelige på konto.

Avstemming av Z-rapporter opp mot kassaoppgjør tar også tid.
Mange mindre butikker har ikke integrasjon mellom kasse- og bankterminal.

Pengene vil normalt være disponible mellom 1 og 3 virkedager etter at de er innlevert banken eller f.eks. Nokas.
Det er en "order of magnitude" bedre enn nevnte 45 dager.

Det er en grunn til at bankene vil kontanter til livs, det er ikke fordi de ønsker å tilby oss bedre tjenester, men at de ikke har anledning til å ta et gebyr pr. transaksjon.
Denne gebyrskruen vil strammes ytterligere til, så snart de har fått viljen sin, og avviklet kontanter.
Da vil du også oppleve å få negativ rente på innskudd (fordi du ikke lenger kan true banken med å ta ut pengene dine).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mind The Gap said:

Det er naturligvis ille at en butikkjede blir hacket, men...

 

Her burde det stått følgende:

 

Hva er det vi holder på med i dagens "moderne" samfunn?
Har vi lagt alle eggene i (internett)kurven, og har ingen reserve/analoge løsninger for hånd, når slikt skjer?

Hvor mange ganger må det gjentas at kontanter er det betalingsinstrumentet som har høyest oppetid, har lavest transakssjonskostand, og bevarer privatlivet best?
Vi burde vite bedre nå... (ok, dette var i Danmark, men jeg har en mistanke om at det samme ville skjedd i Norge)

Som @WiiBoy er inne på her, det er ikke bare positivt. Du hopper også  glatt over hele problematikken med samfunnssikkerhet når det er mye kontanter i omløp. Det er ikke uten grunn at busser, kiosker og andre steder forsøker å ha så lite kontanter som mulig, av den grunn at det øker sannsynlighet for ran betraktelig. Det er også en grunn til at alle "shady" steder vil ha betaling i fysiske penger, da disse er vanskeligere å spore. 

Redundans (alternative) i måten vi betaler på er jeg helt for, men å gå tilbake til det verste alternativet, fysiske penger, er ikke løsningen. 

Lenke til kommentar

Utfordringen er vel at alt legges i en løsning. Ingen online tjenester har i dag 100% oppetid. En butikk kan risikere at onlinetjeneste er nede den dagen de har, salg, der er begivenhet som gir ekstra omsetning osv. Små  buikkdrivere kan derfor bli ekstra skadelidende. 

Regner med det er forsikringsselskap i bildet når en butikkeier/driver blir påført direkte tap grunnet at betalingsløsning er nede, fra den part man har bindende avtale med? 

Hva med EVO saken her nå, der selskapet som fakturerer har feilet stort og påført omdømme skade og merarbeid for kunden (EVO). 

Kontanter blir av og til tema når elektronisk betaling er nede.

Min undring er hvorfor det for noen er bedre å bære tap i omsetning enn å ta imot kontanter? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vi har alternativer til online betalingsløsninger allerede. BankAxept virker når alt er nede (sikkert inntil et visst beløp). Det er enda mindre sikkert enn kontanter, for her trenger man bare å signere kvitteringen som ingen i kassen sjekker. Det vil nok overraske folk hvor mange som har tilnærmet lik blokkbokstaver i signaturen på baksiden av kortet.

Oppskrift på gratisvarer for flerfoldige tusen: stjel en lommebok med BankAxess-kort. I neste nedetid: kjøp så mange varer i ulike butikker du rekker og signer kvitteringen med noe som ligner på signaturen på kortet. Er absolutt ingen som kan ta deg, såfremt du ikke står og stirrer opp i kameraet over kassen.

Er du skikkelig god, så vet du hvordan du gjør terminalene offline på stedet, slik at dette trikset fungerer 24/7/365.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden):

Vi har alternativer til online betalingsløsninger allerede. BankAxept virker når alt er nede (sikkert inntil et visst beløp). Det er enda mindre sikkert enn kontanter, for her trenger man bare å signere kvitteringen som ingen i kassen sjekker. Det vil nok overraske folk hvor mange som har tilnærmet lik blokkbokstaver i signaturen på baksiden av kortet.

Oppskrift på gratisvarer for flerfoldige tusen: stjel en lommebok med BankAxess-kort. I neste nedetid: kjøp så mange varer i ulike butikker du rekker og signer kvitteringen med noe som ligner på signaturen på kortet. Er absolutt ingen som kan ta deg, såfremt du ikke står og stirrer opp i kameraet over kassen.

Er du skikkelig god, så vet du hvordan du gjør terminalene offline på stedet, slik at dette trikset fungerer 24/7/365.

Må da passe på å holde seg til småbeløp, for beløp over en viss sum (Mener den var 1500,- før) må ringes inn til BBS. Og man pliktet å sjekke leg for beløp over disse summene.

Svinn fra kasse kan løses slik de gjør i butikk per i dag, med kasseløsninger der man mater sedler og mynter i kassa, og ikke bare har de i en skuff som er lett å nippe fra.

Kassa registrerer og beløp som er betalt ut, og spytter ut veksel, slik at tap pga ansatte som sliter med mattekunnskaper eller blir usikker på om det var en tusenlapp eller 100-lapp det ble betalt med, er bortimot eliminert.

Jeg foretrekker å alltid ha på meg noe cash, siden heller ikke reserveløsningene er så bra alltids. Og personlig preferanse, men er ikke alle steder jeg ønsker å legge igjen mine digitale spor mer enn nødvendig, så da brukes kontanter.

Samme med besøk på bar/pub, legger aldri kortet i "kassa", betaler der og da. Og helst med cash, så har jeg mer styr på drikkinga, samtidig som jeg unngår at baren fører opp flere drinker enn jeg selv har tatt ut. Dog, må sies at jeg sjeldent eller aldri går ut på "rotbløyte" lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...