Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skal en som ikke klarer ha jobb eller utdanning gjøre med livet sitt?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Jeg er en 26 år gammel mann som har noe veldig psykisk galt med meg, som jeg aldri klarer til å komme finne ut. Likevel må jeg finne ut hva jeg skal gjøre.

NAV prøvde i flere å hjelpe meg få en jobb. Men det gikk aldri, siden de NAV er elendig med det psykiske. Jeg er veldig sensitiv til lyd og støy, til en sykelig grad. Jeg kan ikke bo i leiligheter - hvis jeg hører lave TV lyder eller lyden av noen som går stille med sokker klarer jeg ikke sove, og kroppen spenner seg opp helt, og bruker all kraft på å registrere absolutt all lyd som om livet er i risiko.

Jeg desperat prøve å finne noe å gjøre, siden man kan jo ikke være 26 å ikke gjøre noe. Så jeg søkte på universitet i en annen kommune, har leilighet, hjelp med flyttelass av foreldre, lånekassen etc. Men nå er jeg nært et mentalt sammenbrudd, grunnet at jeg får ikke sovet fordi svaker lyder kommer fra de i leiligheten ovenfra. Ikke festlyder på noen måter, men bare normale lyder som vi mennesker egentlig skal tåle.

Noen tanker? Tror ikke jeg kan være bonde heller grunnet bråk fra dyrene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har du en lege der du bor nå? Ville tatt kontakt med fastlegen om du har en fastlege og forhøre deg med vedkommende.. Om du ikke har fastlege kan du eventuelt også ta turen til en legevakt i nærheten av der du bor og høre med en lege der? Vil på det sterkeste anbefale å få deg en fastlege om du ikke har det alt. 

Er ingen ekspert på dette overhode men du trenger åpenbart hjelp med utfordringene dine. 

En ting jeg lurer på: har du prøvd å bruke ørepropper? Kan dette ha en effekt kanskje? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Få deg en bordvifte som står og går natten gjennom. Plasser den nært hodet ditt. Denne lave duren filtrerer bort en del smålyder som ellers ville vært merkbare. Ha litt gløtt på vindu eller balkong i hver ende av leiligheten slik at lyder har en "utvei" Prøv deg frem med ørepropper. De i blank silikon synes jeg er veldig gode. Er du lysømfintlig? I så fall sørg for et mørkt rom. Du kan altså bekjempe lyd med lyd. Hva du skal gjøre med livet ditt vet jeg ikke, kanskje få deg ei dame og litt sex iblant? Enten det eller få deg en diagnose hvis du mener at dette er alvorlig nok. Gå til fastlegen og forklar situasjonen så tar dere det derfra.

Lenke til kommentar

Har selv vært plaget med en del bråk, og finner da at å ha en høyttaler eller ørepropper med "rosa lyd" "pink noise" hjelper veldig.

De første 5 minuttene kan det nok være helt uutholdelig, men etter det forsvinner alle lyder.

 

Det er nok få jobber hvor du vil oppleve noen stillhet. Før i tiden kunne du kanskje jobbet på et fyrtårn.

Lenke til kommentar

Har en slektning med noe tilsvarende og han bruker hodetelefon med aktiv støydemping.

Jeg er sensitiv til lyd, men ikke nødvendigvis på samme måte.
Jeg setter på Youtube eller en film for å få sovne, ellers vil jeg ligge å høre på alle lydene rundt meg.
Kunne aldri ha bodd i samme hus som noen andre.
 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her blir todelt, det fyrste er kva du sjølv ønsker å utdanne deg til eller jobbe med, og det andre er kva du kan jobbe med.

Det som ofte er vanskeleg når du er arbeidsledig og utan utdanning er å få ein jobb med lite støy og distraksjonar. Dei fleste ufaglærte jobbar er innafor serviceyrker og industri, så ofte treng du utdanning eller spisskompetanse for å ha fleire ting å velge mellom.
Det er likevel ikkje heilt fritt for jobbar som kan passe deg sjølv om du ikkje har utdanning, spørsmålet er berre kor ekstremt behovet ditt er. Det er ein ting å være var for lydar når du skal sove, men korleis er det med støy når du er våken og på jobb? Kan du f.eks. jobbe som sjåfør? Då blir det motordur heile dagen men det er jamn støy som du sjølv kontrollerer, kjenner til og forventar. Eg reknar med støy som kjem "utanifrå" og som kjem uventa på deg er eit større problem enn lydar som du lagar sjølv?

Kan du jobbe som personleg assistent for ein person om gongen, f.eks. nokon som er psykisk utviklingshemma eller som heimehjelp for eldre?

Er det slik at du bør ha ein så fysisk krevjande jobb at du er så trøtt at du nærmast svimar av i senga og ikkje ensar støyen rundt deg?
Det er sjølvsagt mykje kontorjobbar som du utfører på cellekontor eller som heimekontor, men her må du ofte ha ei utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar. Jeg går nå til psykolog, og vi kommer til å diskutere sensitivitet til lyd og andre problemer. Vet ikke om det kommer til å hjelpe, men forhåpentligvis finner vi en diagnose.

Prøver også øreplugger for soving. Men litt skuffet på meg selv siden da blir jeg jo ikke vant til å sove med lyd.

 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...