Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Problemet tilbake] Tror strømbruddet tok knekken på pc-en min


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har opprettet reklamasjonsforespørsel på psu og sendt den inn. 

Men jeg har vell også begynt å innse at 750w kanskje er litt i minste laget for mitt system nå etter at jeg nylig bytta fra AMD 3700X til 5900X. 

 

Lurer derfor på om jeg skal høre om jeg kan betale mellomlegget til en større psu dersom reklamasjonen går gjennom. 

 

Hvilken psu anbefales da til rundt 1500kr? 

Kravet er at den ikke må være fysisk større enn den gamle pga at jeg har lite kabinett (m-atx formfaktor) 

Lenke til kommentar
JFM skrev (9 timer siden):

Jeg har opprettet reklamasjonsforespørsel på psu og sendt den inn. 

Men jeg har vell også begynt å innse at 750w kanskje er litt i minste laget for mitt system nå etter at jeg nylig bytta fra AMD 3700X til 5900X. 

 

Lurer derfor på om jeg skal høre om jeg kan betale mellomlegget til en større psu dersom reklamasjonen går gjennom. 

 

Hvilken psu anbefales da til rundt 1500kr? 

Kravet er at den ikke må være fysisk større enn den gamle pga at jeg har lite kabinett (m-atx formfaktor) 

Kjører du 3080 stock/oc eller undervolt? Max last oppnåelig er vell ca 350W (250W me UV) for GPU, 100W CPU og ca 50W for resten i spill. 850W bør vell være adekvat :)

Lenke til kommentar
Svein M skrev (26 minutter siden):

Ut fra denne testen så trekker gpu ca 400W (386W). https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3080-12-gb-strix-oc/41.html

Så 400W for GPU, 144W for CPU og 50W for resten blir 594W. Kan gå med en 750W forsyning, men 850W er anbefalt.

Det er også mulig å tune både opp og ned strømbruk på GPU.

power-gaming-average.png

Strix bruker en god del ekstra, founders og tuf oc ca 300W.

Du får aldri GPU og CPU til å dra max samtidig med mindre du kjører furmark og cinebench samtidig. I typisk gaming drar 5900X max 100W, i CB kan den dra 144W stock, men da drar GPU ca 30W idle :) Jeg tenker likevel at 850W er fint. Hender GPU spiker til over 400W f.eks.

Lenke til kommentar

Har undervolt på gpu, ja. 

CPU er vell også undervolta gjennom curve optimizer på - 30.

 

Spørsmålet er vell egentlig hva som skjer om jeg bytter 3080 ut med 4080. Siste rykte jeg leste var at 4080 ikke får sinnsykt forbruk: https://www.tomshardware.com/news/40-percent-power-reduction-rtx-4080-4070

 

Skal nevnes at før jeg bytta fra 3700X til 5900X så kjørte jeg en lang periode med 650W. Men da opplevde jeg coilwine når jeg spilte. 

 

Skal jeg gå ut fra at om jeg ikke får byttet til større psu i forbindelse med reklamasjon, så klarer jeg meg med 750W? 

Og om jeg får lov, så ønsker jeg å betale mellomlegget til en 850W?

 

Lurer også på hva man ser etter i en psu annet enn watt. Er feks 80+ Gold det jeg trenger? 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
JFM skrev (1 time siden):

Har undervolt på gpu, ja. 

CPU er vell også undervolta gjennom curve optimizer på - 30.

 

Spørsmålet er vell egentlig hva som skjer om jeg bytter 3080 ut med 4080. Siste rykte jeg leste var at 4080 ikke får sinnsykt forbruk: https://www.tomshardware.com/news/40-percent-power-reduction-rtx-4080-4070

 

Skal nevnes at før jeg bytta fra 3700X til 5900X så kjørte jeg en lang periode med 650W. Men da opplevde jeg coilwine når jeg spilte. 

 

Skal jeg gå ut fra at om jeg ikke får byttet til større psu i forbindelse med reklamasjon, så klarer jeg meg med 750W? 

Og om jeg får lov, så ønsker jeg å betale mellomlegget til en 850W?

 

Lurer også på hva man ser etter i en psu annet enn watt. Er feks 80+ Gold det jeg trenger? 

Strømtrekket er godt under 750W, og også under 80% av 750 (600W) så det skal gå med 750W slik sett. Men dette med 850W anbefalt for et gitt grafikkort kan ha litt med hva en erfaringsmessig opplever behøves. Det kan være spiker i strømtrekk som større strømforsyninger tåler bedre enn mindre strømforysninger. Så det er litt vanskelig å helt garantere at en 750W strømforsyning holder (men om den er god så vil den trolig det).

Dette med Gold / Platina har med hvor effektiv den er. Om den er f.eks 92% effektiv så vil der være 8% som går til varme, og som da må kjøles vekk med viften. Jeg har i hvertfall tenkt at Gold eller Platina er kjekt å ha pga effektivitet, men det er ikke nødvendigvis slik at mer effektiv har bedre kvalitet. Det står mer om dette her: https://softfollow.net/no/platina-vs-gull-stromforsyning-hvilken-er-best-for-deg

Jeg tenker at om du skal ha en ny så finn en du tror har god holdbarhet. Gode kondensatorer er noe en kan se etter. Ofte et merke med god renome og en modell med minst 5 års garanti.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Da streiker maskinen igjen:

Etter ei kort arbeidsuke hjemme hos meg selv tok jeg maskinen med tilbake til mine foreldre. Det var her jeg var da strømbruddet skjedde sist helg. 

 

Da jeg kom til mine foreldre koblet jeg dataen tilbake på plassen den stod sist. 

Men problemet er tilbake. Denne gangen med ny (lånt) psu. 

Regnet først med at el-nettet hos mine foreldre kunne være problemet (lav spenning). Broren min som er elektriker sjekket det og alt så fint ut. 

 

Siden pc-en ikke ville på (og jeg tenkte denne psu-en og var død) gikk jeg på gutterommet og fant enda en psu. Denne brukte jeg i maskinen jeg hadde for 12år siden 😅

Heller ikke denne psu-en starta maskinen. 

 

Målte så begge strømforsyningene med multimeter. Begge er i orden. 

 

 

Min mistanke nå er at hovedkortet er problemet. 

 

@Cowboystrekk: Tanken min er faktisk om timing på ram er feil. Det hjelper dog ikke å resete cmos på "cmos-pins". Men jeg har hørt om slike tilfeller før, hvor man har vært nødt til å fjerne cmos batteri i noen timer før man har fått reseta bios. 

 

Har tatt cmos batteri ut for natta nå

 

Kan spenning på ram være feil? 

image.png.5518366aab0563f88c096fff41d20254.png

Endret av JFM
Lenke til kommentar
JFM skrev (1 time siden):

Kompisen min måtte ha cmos batteri ute over natta før han fikk resetta. 

Men skiftet du CMOS-batteriet? Som nevnt på forrige side så kan feil på et slikt batteri gi mye rare og tilsynelatende urelaterte problemer. Greit å eliminere at maskinen ikke har det problemet, også.

Trodde selv at PC-en min var død siden den ikke ville starte, svart skjerm etc. og det viste seg å være nevnte batteri. Skiftet og problemene forsvant.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

Men skiftet du CMOS-batteriet? Som nevnt på forrige side så kan feil på et slikt batteri gi mye rare og tilsynelatende urelaterte problemer. Greit å eliminere at maskinen ikke har det problemet, også.

Trodde selv at PC-en min var død siden den ikke ville starte, svart skjerm etc. og det viste seg å være nevnte batteri. Skiftet og problemene forsvant.

Det har jeg bytta, ja

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme HK, Gigabyte B550m S2H, å shorte pinner funker ikke for resett. Dvs det står at jeg skal slå av pc, men ikke kutte strøm og så shorte. Det tør jeg ikke, så de få gangene jeg resatte tok jeg ut batteri noen minutter. Det funka. Oppsettet var vell stabilt før strømbrudd? Mulig noen på HK fikk kjørt seg og.

Lenke til kommentar

Cmos batteri ute over natta: maskinen funker... 

 

Feilen ligger åpenbart i hovedkort. Enten er noe fysisk skadet på det, eller så må det være noe med timings på ram. 

 

Skal nevne at maskinen kjørte fint fra sist mandag til torsdag (i går). Dette etter jeg bytta psu og skifta cmos batteri mandag. 

Problemet kom tilbake i går da jeg tok pc-en hjem til mine foreldre. 

 

 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (7 minutter siden):

Jeg tviler egentlig på at det er rammen, ikke uvanlig at det blir noe kødd med HK når PSU ryker desverre. Sket du med oppstart, at den restarta/frøys eller annet?

Virker litt som om hk av og til "starter" to ganger før maskinen booter til os. 

Får liksom opp "oppstartskjermen" (logo) til bios/hk to ganger før os starter. 

Ved et tilfelle i dag opplevde jeg også at når jeg avslutta windows så fortsatte viftene i maskinen å spinne samt rgb på skjermkort ikke gikk av 

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Kan det være at timingsene mine er på små marginer og at el-nettet hos mine foreldre er "dårligere" enn hva jeg har hjemme hos meg selv?

Bor selv sentralt i Tromsø i ny leilighet med 400v.
Foreldrene mine bor i distriktet i et hus fra 80-tallet

Kan forskjellen på el-nettet være avgjørende for om rammen er stabil?

Endret av JFM
Lenke til kommentar
JFM skrev (17 minutter siden):

Kan det være at timingsene mine er på små marginer og at el-nettet hos mine foreldre er "dårligere" enn hva jeg har hjemme hos meg selv?

Bor selv sentralt i Tromsø i ny leilighet med 400v.
Foreldrene mine bor i distriktet i et hus fra 80-tallet

Kan forskjellen på el-nettet være avgjørende for om rammen er stabil?

Høres rart ut, kaldstart, temp etc kan ha litt å si. Dobbel oppstart kan av og til skyldes at ram er stabil når systemet er varmt, men ustabil kaldt. Se hva som skjer noen dager på xmp, er det stabilt prøv å overklokke igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...