Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (1 time siden):

Kan det tenkes at det ikke er ‘allmennheten’ som anser det slik men et lite utvalg av dere som er mest opptatt av/var for ord dere ønsker å fjerne?

Tror ikke akkurat jeg er alene om å vite at man helst unngår å kalle folk for mulatt, da det er stor sannsynlighet for at det mottas svært negativt og/eller rasistisk. Personlig synes jeg da det er helt uproblematisk å respektere det.

Ifølge Store norske leksikon:

Mulatt er en betegnelse for mennesker med blandet hvit (europeisk) og svart (som regel afrikansk) avstamning. Fordi betegnelsen angir en blanding av to i utgangspunktet antatt rene «raser» kan den regnes som rasistisk. Den er nedsettende enten fordi én av de to «rasene» blir regnet som mindreverdig, eller fordi raseblanding i seg selv oppfattes som negativt.

Språkrådet frarådet bruk av ordene mulatt og neger på slutten av 90-tallet ifølge denne artikkelen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutes ago, Mr.Duklain said:

Vell det er jo på samme måte som du ikke liker ordet "mulatt", men hei om du foretrekker ordet "raseblandet", så bra for deg. 

Jeg kan ikke se jeg har sagt noe som skulle tilsi at jeg foretrekker ordet raseblandet, tvert imot.

Jeg aner heller ikke hva som skal være hensikten med å fortelle meg hvilke ord du personlig velger å bruke, som om det interesserte meg..

• Liker 2
Skrevet
Mr.Duklain skrev (3 timer siden):

Er det vits å kategorisere mennesker? Både ja og nei. Tror det desverre ligger i menneskets natur å kategorisere i et "vi" og "oss". 

Jeg tror et mer vektig moment er at vi har nytte av å kunne beskrive virkeligheten og et rikt språk hjelper oss til dette. Å ha et rikt ordforråd som hjelper oss å beskrive variasjonen i alt, inkludert menneskene, er generelt ansett som et gode, uten at det ligger noe skummelt bak det. Det er en av grunnene til at en gjerne oppfordres til å lese bøker. 

Derfor tror jeg også det kan være sunt å tenke seg om en gang eller to når vi ser de som ikke bare ønser å fjerne ord, men også mener ord som beskriver menneskelig variasjon i seg selv er suspekt eller ønsker å radikalt endre ordenes betydning. Vi lærer tidlig at magfold og variasjon er et gode. Da er det rart å være så redd for eller mistenksom mot å sette ord på det. 

Men jeg ser poenget ditt, og bare de siste sidene ser vi jo forsøk på å kategorisere ‘de andre’ som bruker ‘feil’ ord som «mindre oppegående» osv. så mekanismen du peker på finnes utvilsomt. 

• Liker 3
Skrevet
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Vell det er jo på samme måte som du ikke liker ordet "mulatt", men hei om du foretrekker ordet "raseblandet", så bra for deg. 

Det store spørsmålet er, hva er egentlig nytten av ordet, jeg har aldri opplevd å trenge å bli beskrevet på det viset, jeg har hatt mine fysiske trekk påpekt av andre, men det var jo faktisk mobbing, jeg skjønner jo det, forstår du at det å få fysiske uforanderlige trekk påpekt av idioter hele dagen kan være ekstremt slitsomt? Hvorfor er det så strenge selvpålagte krav blant nordmenn så fort folk får litt melanin i huden? Hvorfor er det folk som er så opptatt av det når mennesker er mildt brunere enn den jevne trønder? Mulatt, eller rase blandet, det er jo ikke spesielt beskrivende engang. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (48 minutter siden):

Det store spørsmålet er, hva er egentlig nytten av ordet, jeg har aldri opplevd å trenge å bli beskrevet på det viset, jeg har hatt mine fysiske trekk påpekt av andre, men det var jo faktisk mobbing, jeg skjønner jo det, forstår du at det å få fysiske uforanderlige trekk påpekt av idioter hele dagen kan være ekstremt slitsomt? Hvorfor er det så strenge selvpålagte krav blant nordmenn så fort folk får litt melanin i huden? Hvorfor er det folk som er så opptatt av det når mennesker er mildt brunere enn den jevne trønder? Mulatt, eller rase blandet, det er jo ikke spesielt beskrivende engang. 

Nå er jeg motstander av all form for mobbing, og slikt hører ikke hjemme noen plass.

Som jeg har nevnt har vi mennesker behov for å kategorisere oss selv og andre. Ordet "mulatt"har blitt brukt/brukes for å beskrive en av svart og hvit avkomst uten at dette har blitt sett på som negativt eller nedlatende er et eksempel på dette. 

• Liker 2
Skrevet
Mr.Duklain skrev (11 minutter siden):

Nå er jeg motstander av all form for mobbing, og slikt hører ikke hjemme noen plass.

Prinsipielt eller? men du mener det fremdeles er greit å kalle noen mulatt selv om de ikke liker å bli kalt mulatt, og grunnen til at de ikke liker å bli kalt mulatt er media, så du fortsetter likevel? Er det mulig at det er media, f.eks sosiale media som har satt deg opp til å tro at det er helt greit å kalle noen en mulatt, det er din egen logikk brukt mot deg, kan det være at den stemmer? 

Mr.Duklain skrev (14 minutter siden):

Som jeg har nevnt har vi mennesker behov for å kategorisere oss selv og andre.

Ja du sier det, jeg sa jo det motsatte, jeg ser ikke dette behovet for å kategorisere mennesker, mennesker er mennesker, enkelt og greit, om du vil beskrive noen så er det langt mer nøyaktige måter å gjøre det på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Prinsipielt eller? men du mener det fremdeles er greit å kalle noen mulatt selv om de ikke liker å bli kalt mulatt, og grunnen til at de ikke liker å bli kalt mulatt er media, så du fortsetter likevel? Er det mulig at det er media, f.eks sosiale media som har satt deg opp til å tro at det er helt greit å kalle noen en mulatt, det er din egen logikk brukt mot deg, kan det være at den stemmer? 

Ja du sier det, jeg sa jo det motsatte, jeg ser ikke dette behovet for å kategorisere mennesker, mennesker er mennesker, enkelt og greit, om du vil beskrive noen så er det langt mer nøyaktige måter å gjøre det på.

Jeg mener at ord nødvendigvis trenger å være nedlatende i seg selv, men må ses i kontekst. Om noen kaller meg synsvak, så hadde jeg ikke brydd meg, men hadde noen agresivt kalt meg jævla synsvak så hadde jeg nok reagert. 

Hva du personlig har behov for et irrelevant, det ligger i menneskes natur å difrensiere mellom forskjellige mennesker. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (8 minutter siden):

det ligger i menneskes natur å difrensiere mellom forskjellige mennesker. 

Altså jeg vet det er visse evolusjonære egenskaper involvert her, men du bør være en såpass tenkende person at du greier å overstyre reptil hjernen til en viss grad, mobbing er ikke å differensiere du tror det er å differensiere, men det er egentlig bare å sette ord til fordommene.

Jeg synes det er rart at du tilsynelatende ikke sier noe om din egen logikk når den brukes mot deg, hvordan kan du være sikker på at det ikke er du som er blitt utsatt for medienes ideer?

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Van Der Linde skrev (25 minutter siden):

Alltid fornøyelig når woke blir satt på plass.

Ikke første gang fiksjon satt flere hundre år tilbake i tid kritiseres for ikke å ri nåtidens kjepphester.

• Liker 4
Skrevet

Hela klippet tyder snarare på at han som ställde spörsmålet kommenterade absurditeten i at en dansk film med danskar inte kunde vinna en Oskar på grund av inkluderingskravet medans en Sør-Koreansk film med bara koreaner kan det. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
15 minutes ago, fredrik2 said:

Hela klippet tyder snarare på at han som ställde spörsmålet kommenterade absurditeten i at en dansk film med danskar inte kunde vinna en Oskar på grund av inkluderingskravet medans en Sør-Koreansk film med bara koreaner kan det. 

Takk. Woke har ingen plass i samfunnet. En trussel mot kreativitet og ikke minst ytringsfriheten. 

Reagere på at en film satt til Danmark på 1750 tallet har en hvit skuespillerliste er bare så forbanna latterlig. Heldigvis la ikke Mikkelsen eller Arcel seg flat og beklaget. Noe en del andre ville gjort.

Endret av Van Der Linde
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Person som stilte spørsmålet gjorde det nok kun for å skape et øyeblikk. Noe det ble. Det er sånn "journalistikk" fungerer om dagen. Alt for klikk.

Skulle ikke forundre meg om det var produksjonen som plasserte ham der.

Både woke og anti-woke er for det meste fake. Negative nyheter får mer engagement enn positive nyheter.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Van Der Linde skrev (6 timer siden):

Alltid fornøyelig når woke blir satt på plass.

Takk for filmtips også forresten! 😁

Jeg elsker fortellinger / filmer om pre andre verdenskrig (litt lei)

Endret av DukeNukem3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...