Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (33 minutter siden):

Hvem sier at ordet synssvak er diskriminerende og hvorfor anser du det som gospel bare fordi noen har sagt det?

Google er din venn.

https://www.klartale.no/norge/ikke-bruk-disse-ordene/2859127

Jeg sier vell motsatt? At noen mener at noen ord er diskriminerende, så mener jeg det motsatte også med ord som angår meg selv. 

Hvem andre bortsett fra deg har sagt at kaukasisk er diskriminerende? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.Duklain skrev (58 minutter siden):

Google er din venn.

Dokumentasjon er også min venn, men hvorfor ta det som gospel? Altså folk sier mye rart, men det er ingen med vettet sånn delvis i behold som nå mener den meningen er fasiten? 

Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Hvem andre bortsett fra deg har sagt at kaukasisk er diskriminerende? 

Naturvitenskapen? Som sagt det er et ord basert på å dele menneskegrupper inn i forskjellige raser, noen raser var ansett som bedre enn andre, hva kan denne praksisen kalles om det ikke er diskriminering? 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Men opprinnelig så har det jo det da, og de som har foreldre av forskjellig hudfarge vil ofte ikke bli kalt mulatt, så hva er egentlig problemet her? 

Grunnen til at de ikke vil bli kalt det er jo nettopp fordi de har fått høre at ordet er nedsettende, uten at det egentlig er det. Selvfølgelig kan det misbrukes, men det kan også alle andre ord som beskriver en bestemt gruppe. Skal vi holde på sånn, kan vi gjerne sette en stopper for nordlendingers bruk av begrepet "søring", som nesten utelukkende brukes nedsettende. Og hvorfor er det negativt at uttrykket har noe med dyr å gjøre? Muldyr er flotte dyr og ikke minst nyttige for mange som bruker de. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

Altså folk sier mye rart, men det er ingen med vettet sånn delvis i behold som nå mener den meningen er fasiten? 

Er ofte slik det begynner. En gang var det en tulling som sa "du kan ikke si mulatt for da blir de støtt", også ballet det på seg. Hva som er "rett" å si har med kontekst og sosiale normer, ikke av et utvalg eller politisk bevegelse. Jeg har aldri hørt at noen har blitt støtt av å bli kalt kaukakisk, og er et ord som blant annet blir brukt i engelsk dagligtale, spesielt i USA. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Skrevet
Poppmunn skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at de ikke vil bli kalt det er jo nettopp fordi de har fått høre at ordet er nedsettende,

Det er din mening, det er faktisk mulig at de vet hva ordet faktisk betyr,

Poppmunn skrev (1 minutt siden):

uten at det egentlig er det.

Det er jo det, det var det som var meningen med det, tror du virkelig det gir mening å kalle et menneske ett muldyr? 

Poppmunn skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan det misbrukes,

Nei det er ikke så selvfølgelig, det er ord som kan misbrukes fordi de har den etymologien, andre ord igjen har ikke den opprinnelige betydningen så det er ikke like lett å misbruke på det viset.

Poppmunn skrev (6 minutter siden):

Skal vi holde på sånn, kan vi gjerne sette en stopper for nordlendingers bruk av begrepet "søring", som nesten utelukkende brukes nedsettende.

Ja og de som bruker det fortjener å høre at de er noen rasshøl, men jeg har aldri argumentert for noen slutt av bruken av ordene, jeg bare ser ikke meningen med dem når de vi kaller mulatt faktisk ikke vil bli kalt mulatt, det handler om grunnleggende respekt for andre mennesker. 

Poppmunn skrev (5 minutter siden):

Muldyr er flotte dyr og ikke minst nyttige for mange som bruker de. 

Sa kakerlakken, for øvrig du lar deg vel ikke krenke av å bli kalt en kakerlakk? Kakerlakker er flotte dyr med mange nyttige egenskaper. 

• Liker 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

En gang var det en tulling som sa "du kan ikke si mulatt for da blir de støtt", også ballet det på seg. Hva som er "rett" å si har med kontekst og sosiale normer, ikke av et utvalg eller politisk bevegelse. Jeg har aldri hørt at noen har blitt støtt av å bli kalt kaukakisk, og er et ord som blant annet blir brukt i engelsk dagligtale, spesielt i USA. 

Du deler den påstanden med @Poppmunn , men kan dere faktisk vise meg at det var sånn det skjedde? Det er en veldig lettvint forklaring dere kommer med, men kan  dere vise til at det var sånn det skjedde, eller er dette bare en mening? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (24 minutter siden):

Du deler den påstanden med @Poppmunn , men kan dere faktisk vise meg at det var sånn det skjedde? Det er en veldig lettvint forklaring dere kommer med, men kan  dere vise til at det var sånn det skjedde, eller er dette bare en mening? 

Du vet like godt som meg at det ikke kan bevises. Det var selvfølgelig satt på spissen. 

Men en ide kommer ikke samtidig inn i hodet på alle samtidig i et samfunn. De oppstår og sprer seg, ofte med hjelp fra slikt som media eller organisasjoner. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Skrevet
Mr.Duklain skrev (6 minutter siden):

Men en ide kommer ikke samtidig inn i hodet på alle i samtidig i et samfunn. De oppstår og sprer seg, ofte med hjelp fra slikt som media eller organisasjoner. 

Eller kanskje kunnskap?

La meg spørre deg ett litt hypotetisk spørsmål, la oss anta at du har en vennegjeng, den ene i vennegjengen har et kallenavn, uavhengig av grunnen til dette kallenavnet så sier denne kompisen, dere jeg synes faktisk det begynner å bli litt sårende at dere stadig vekk kaller meg, f.eks vel la oss si fittefjes, kameraten er blitt kalt fittefjes i 10 år og det begynner å gå litt innpå ham, han sier kan dere slutte, vil du da anta at han er blitt fortalt\manipulert at dette er sårende for ham av media å organisasjoner og bare fortsette og kalle ham fittefjes eller hadde du sluttet å kalle ham fittefjes? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

La meg spørre deg ett litt hypotetisk spørsmål, la oss anta at du har en vennegjeng, den ene i vennegjengen har et kallenavn, uavhengig av grunnen til dette kallenavnet så sier denne kompisen, dere jeg synes faktisk det begynner å bli litt sårende at dere stadig vekk kaller meg, f.eks vel la oss si fittefjes, kameraten er blitt kalt fittefjes i 10 år og det begynner å gå litt innpå ham, han sier kan dere slutte, vil du da anta at han er blitt fortalt\manipulert at dette er sårende for ham av media å organisasjoner og bare fortsette og kalle ham fittefjes eller hadde du sluttet å kalle ham fittefjes? 

Ja, selvfølgelig hadde jeg det, men hadde en annen kompis sagt: Kanskje ikke kall han fittefjes fordi det kan være at han ikke liker det. Så hadde jeg hørt med fittefjes, men er jo mye mulig at fittefjes, hadde synes det var helt ok. Skulle jeg da hørt på kompisen som mente fittefjes var galt eller fittefjes selv? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Skrevet
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Ja, selvfølgelig hadde jeg det, men hadde en annen kompis sagt: Kanskje ikke kall han fittefjes fordi det kan være at han ikke liker det. Så hadde jeg hørt med fittefjes, men er jo mye mulig at fittefjes, hadde synes det var helt ok. Skulle jeg da hørt på kompisen som mente fittefjes var galt eller fittefjes selv? 

Hvorfor hører du ikke på fittefjes da, hvorfor påstår du at fittefjes er manipulert av media? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor hører du ikke på fittefjes da, hvorfor påstår du at fittefjes er manipulert av media? 

Jeg har aldri sagt at fittefjes har blitt manipulert av media, bare at media kan spre ideer. 

Hvis det står på fremsiden av VG at fittefjes er en pedofil, betyr det da at det er rett fordi VG sier det? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Skrevet

bare at media kan spre ideer. 

Høres ut som manipulasjon på meg 👇

skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Men en ide kommer ikke samtidig inn i hodet på alle i samtidig i et samfunn. De oppstår og sprer seg, ofte med hjelp fra slikt som media eller organisasjoner. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Høres ut som manipulasjon på meg 👇

At du mener at ide og kunnskapsspredning er manipulasjon må du ta på din egen kappe. 

• Liker 3
Skrevet

@Mr.Duklain

Men altså poenget med dette hypotetiske spørsmålet, hvorfor ikke bare godta at fittefjes ikke vil bli kalt fittefjes uavhengig av grunnen til at de ikke vil bli kalt fittefjes lenger? Hvorfor ikke bare respektere det og la være, hva har du å tape selv om det skulle være onde woke medier som er ansvarlig?

• Liker 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

At du mener at ide og kunnskapsspredning er manipulasjon må du ta på din egen kappe. 

Kunnskapsspredning er en ting, det er hva jeg mener det er, noe helt annet er ideen om at alle som kalles fittefjes egentlig begynte å mislike det å bli kalt fittefjes pga media sin spredning av media sin versjon av hva fittefjes faktisk betyr. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

@Mr.Duklain

Men altså poenget med dette hypotetiske spørsmålet, hvorfor ikke bare godta at fittefjes ikke vil bli kalt fittefjes uavhengig av grunnen til at de ikke vil bli kalt fittefjes lenger? Hvorfor ikke bare respektere det og la være, hva har du å tape selv om det skulle være onde woke medier som er ansvarlig?

Går det ann å være grei med folk, uten at man skal bli fortalt av staten eller andre organisasjoner hva vi skal gjøre? Må du se en infofilm på tv for å vite hva du skal gjøre etter du har gjort ditt på dass? Eller er dette noe som kunne vært en del av oppdragelsen når du vokste opp?

• Liker 3
Skrevet
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Går det ann å være grei med folk, uten at man skal bli fortalt av staten eller andre organisasjoner hva vi skal gjøre? Må du se en infofilm på tv for å vite hva du skal gjøre etter du har gjort ditt på dass? Eller er dette noe som kunne vært en del av oppdragelsen når du vokste opp?

Dette er ikke et svar på spørsmålet. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke et svar på spørsmålet. 

Jo, og det er kjernen i diskusjonen. Må man ha organisasjoner til å fortelle oss hva som er rett og galt og si eller vil en naturlig samfunnsorden regulere dette selv? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Skrevet

Jo, og det er kjernen i diskusjonen.

Nei det er det virkelig ikke, for det er ingen som blir fortalt av staten hvilke ord de kan bruke, samme med organisasjonene, de informerer, men jeg har aldri opplevd at noen organisasjon forteller meg hvilke ord jeg kan eller ikke bruke, noe sånt har jeg aldri opplevd, men skal man tolke enkelt meninger som staten, så ok, men ikke glem at staten er folket og omvendt. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

hvem bruker egentlig ordet mulatt i dagligtale? 

Trodde egentlig nesten alle gjorde det når det passer gitt at det er ordet jeg stort sett hører folk bruke og aldri har opplevd at noen har hatt negative assosiasjoner eller reagert på det. 

Kunne vært interessant å snu på det og spørre hvem reagerer egentlig negativt på det? Jeg gjetter det er langt, langt færre enn de som bruker det, også blant de som selv er mulatter. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...