Subara Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar DukeNukem3d skrev (På 13.1.2026 den 23.23): Spesielt når venstrevridde innvandringsliberale personer "hater kristendom så ufattelig mye" så er mye av agendaen åpenbart å prate ned vesten for å prate opp innvandring fra MENA-land. (og ignorere de negative konsekvensene av den, som masse islamistisk terror, æreskultur, drap, voldtekte, gjengkriminalitet, ydmykelsesran etc) Dette er det viktig at folk motsier, også ateister. Nei. Alle er i mot kriminalitet. Hovedårsaken til kriminialitet er fattigdom, men også gammldags kultur/tradisjoner som vil endres over tid i møte med et moderne samfunn og demokratier. DukeNukem3d skrev (På 13.1.2026 den 23.23): Jeg tror forøvrig ikke disse kristne personene du sikter til er verken voldelige eller annet som tilsier "ekstremisme". Tvert imot virker det å være hyggelige folk 👍 Man ser jo blant annet fra din post hvor hatet kommer fra. Å ikke tåle litt uenighet om dette uten å ty til personangrep og banning er mye nærmere ekstremisme. Har vært litt på den kristne delen av forumet, og det er en del bastante og sterke meninger. Hva jeg tenker, er at noen tar avstand fra kristendommen og har blitt ateister, fordi de har dårlige erfaringer med den rent personlig da de vokste opp. Spesielt i sekter og i bibelbeltet er det mye fordømmelse overfor de som skiller seg ut. Og gammeldagse opfatninger, blant annet at kvinnen hører hjemme på kjøkkenet med hovedoppgave å føde barn, altså ikke skal jobbe for å bidra i samfunnet. 4 2
Subara Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar DukeNukem3d skrev (På 14.1.2026 den 21.41): Ja nettopp! Takk for godt innlegg! Jeg sier ikke at det er helt uproblematisk her heller, men vi er et av verdens minst rasistiske land og som du helt riktig poengterer så har politikerne i Norge gjennomført systematiske antirasistiske tiltak. Om vi forteller innvandrere at vi har "systematisk rasisme" i vesten så tror jeg også det kan bli tyngre og at en del gir opp. Livet er tøft nok fra før av. Venstresiden bør heller begynne å prate vesten opp og fortelle innvandrere at de har alle muligheter her, vi har friheter her de bare kunne drømme om i hjemlandet! Lønninger etc. Jeg har sett dårlige sider av pakistansk klankultur, men jeg har også sett positive. Når de er her for å delta i demokratiet og fordi de liker vesten så kan mentaliteten i pakistansk klankultur skape enorme verdier på kort tid - de kan utkonkurrere nordmenn med tilsvarende jobber og lønninger ganske så heftig. Man bør høre med innvandrere hva de selv mener om saken. Jo høyere utdannelse og/eller inntekt man har, jo bedre sjanse for å overvinne systemisk rasisme eller at man ikke bryr seg om den, fordi man er på et godt sted i livet. Før var det likestilling mellom menn og kvinner som var i fokus og strukturene som hindret kvinner å komme seg videre. Jeg vil tro at innvandrere lærer å leve med hudfargen sin og skjønner at de må være tøffe/sterke for å komme seg videre, ikke henge seg opp i ev. rasisme, diskriminering eller fordommer de blir utsatt for. Det handler jo ikke om hva som skjer en, men hvordan man tar det, som er universell visdom. Det er værre med følsomme barn og ungdom, som fort kan tro at nordmennn er veldig rasistiske, fordi de leser i kommentarfeltene. 4
fredrik2 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Tror man ska vara forsiktig med at fokusera på små olikheter och små tillfällen av diskriminering. Man ska självklart också vara noggrann med at dra rätt slutsats. Alla olikheter i en gruppe beror inte på diskriminering men som i for eksempel NIF saken så antar man för ofta det. Tycker både anti-rasism och feminism ofta bommar här. Man ropar och skriker ofta om rasism och diskriminering når antingen effekten er liten eller det ikke ens er klart vad som er orsaken bakom forskjellene. 3
DukeNukem3d Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Subara skrev (1 time siden): Har vært litt på den kristne delen av forumet, og det er en del bastante og sterke meninger. Hva jeg tenker, er at noen tar avstand fra kristendommen og har blitt ateister, fordi de har dårlige erfaringer med den rent personlig da de vokste opp. Spesielt i sekter og i bibelbeltet er det mye fordømmelse overfor de som skiller seg ut. Og gammeldagse opfatninger, blant annet at kvinnen hører hjemme på kjøkkenet med hovedoppgave å føde barn, altså ikke skal jobbe for å bidra i samfunnet. Er ikke det å generalisere kristne? Det er langt større %andel av muslimer enn kristne som har disse utdaterte oppfatningene. 2
KarvaBlad Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Da har kvinnelige Custodes kommet. WH40K er et dystopisk grimdark-univers, med en hypervoldelig og totalitær ideologi der 1000 sjeles ofres daglig for å holde liv i gudekeiseren. Men de har i hvert fall DEI-scoren i orden! Stønn... 2
Filmvenn Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar On 1/17/2026 at 12:45 PM, DukeNukem3d said: Er ikke det å generalisere kristne? Det er langt større %andel av muslimer enn kristne som har disse utdaterte oppfatningene. Hva baserer du dette på? 4 1
Boing 4EVER Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Filmvenn skrev (På 19.1.2026 den 11.21): Hva baserer du dette på? På det Trump, Carl I. Hagen, Tybring-Gjedde og Asle Toje sier. Skulle. Jeg. Anta. Endret 20. januar av Boing_80 1
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Boing_80 skrev (20 minutter siden): På det Trump, Carl I. Hagen, Tybring-Gjedde og Asle Toje sier. Skulle. Jeg. Anta. Hey, tar den gjengen der foran dine favoritter Hamas, Hizbollah og presteregimet i Iran alle dager i uka Når debatten dreier seg om islamisme her inne så er det vel sånne som deg vi prater om skulle jeg anta. Endret 20. januar av DukeNukem3d 6 1
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Filmvenn skrev (På 19.1.2026 den 11.21): Hva baserer du dette på? Trodde det var godt kjent. Men du har jo en globus med 50+ muslimske ikke-demokratier der urovekkende mange svarer de vil ha sharia... Kontra det kristne vesten der vi vel ikke tar religionen spesielt alvor lenger? 3
DukeNukem3d Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar "Hovedårsaken til kriminialitet er fattigdom, men også gammldags kultur/tradisjoner som vil endres over tid i møte med et moderne samfunn og demokratier." Gammel debunket påstand. Når dere korrigerer for sosioøkonomi så kommer fortsatt visse grupper negativt ut. Tror dere ukrainere er spesielt rike? De begår mindre kriminalitet enn nordmenn. 1 2
Poppmunn Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar https://www.nrk.no/stor-oslo/likestillingssenteret-vil-ha-egne-ord-for-de-som-er-_mixed_-pa-norsk.-slik-er-reaksjonene-1.17723621 Det har vi jo allerede, men noen har bestemt at det er rasisitisk, så vi kan ikke bruke det lenger. 2 2
skaftetryne32 Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Poppmunn skrev (13 timer siden): Det har vi jo allerede, men noen har bestemt at det er rasisitisk, så vi kan ikke bruke det lenger. Om du tenker på mulatt så er det jo åpenbart det da ordet kommer fra blandinga av hest og esel, altså ett muldyr, og de er mennesker ikke muldyr, jeg skjønner dog ikke behovet for et ord for dette, være god gammeldags gatemix altså om jeg skal bruke ett, er ikke menneske eller norsk godt nok? Hvorfor er folk så opptatt av noe som egentlig ikke engang eksisterer, de kaller det til og med rase ikke etnisitet, det er merkelig. 1 1
Mr.Duklain Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar (endret) Poppmunn skrev (13 timer siden): https://www.nrk.no/stor-oslo/likestillingssenteret-vil-ha-egne-ord-for-de-som-er-_mixed_-pa-norsk.-slik-er-reaksjonene-1.17723621 Det har vi jo allerede, men noen har bestemt at det er rasisitisk, så vi kan ikke bruke det lenger. Vi har jo et ord for det på norsk nemelig: mulatt, men pga noen ble krenket på andres veiene, så ble det plutselig stygt. Tviler på at de fleste forbinder ordet med hestedyr oppdrett, men at man er 50%hvit og 50%svart. Endret 25. januar av Mr.Duklain 2 1
skaftetryne32 Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Mr.Duklain skrev (24 minutter siden): Tviler på at de fleste forbinder ordet med hestedyr oppdrett, men at man er 50%hvit og 50%svart. Fjerner uansett ikke den opprinnelige betydningen, og jeg ser virkelig ikke poenget med å bli krenket av at andre er krenket, hvem bruker egentlig ordet mulatt i dagligtale? Om det er enkelte som ikke vil kalles et arbeidsdyr så ser jeg ikke et problem med det. Som Sagt så ser jeg heller ikke poenget med et ord for det å ha foreldre med ulik hudfarge, det hele er en veldig amerikansk mentalitet og personlig vil jeg ikke ha det hit til Norge. 1
Mr.Duklain Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar (endret) skaftetryne32 skrev (35 minutter siden): Fjerner uansett ikke den opprinnelige betydningen, og jeg ser virkelig ikke poenget med å bli krenket av at andre er krenket, hvem bruker egentlig ordet mulatt i dagligtale? Enig at å bli krenket på andres vegner er teit. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men mulatt var et ord vi brukte i dagligtale der jeg vokste opp i hvertfall, og de veldig få mulattene som jeg vokste opp med, kunne også bruke dette for å beskrive seg selv, uten at det hadde noen negativ betydning. Endret 25. januar av Mr.Duklain 3
skaftetryne32 Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Mr.Duklain skrev (1 minutt siden): uten at det hadde noen negativ betydning. Men opprinnelig så har det jo det da, og de som har foreldre av forskjellig hudfarge vil ofte ikke bli kalt mulatt, så hva er egentlig problemet her? Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å respektere det, hvorfor er det de som insisterer på at naboen er en neger? Bør etniske nordmenn beskrives som kaukasiske? Ærlig talt så skjønner jeg virkelig ikke greia med dette her, at dette er woke? At de som ikke liker å bli kalt neger eller mulatt er de krenkede, mens de som blir så sinte over et ord som ikke er krenkende overfor negeren eller mulatten ikke er krenka, de er åpenbart jævla krenka ellers hadde jo denne debatten vært død og begravd. Som sagt jeg antar vi bare kunne fortsatt og kalt mennesker med f.eks downs syndrom for mongoer, men kan vi ikke være litt mer menneskelige enn det? 1
Mr.Duklain Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar (endret) skaftetryne32 skrev (39 minutter siden): Men opprinnelig så har det jo det da, og de som har foreldre av forskjellig hudfarge vil ofte ikke bli kalt mulatt, så hva er egentlig problemet her? Er jo egentlig ingen problem. Ja, man må selvfølgelig ta hensyn til andres følelser, men samtidig kan man ikke tilrettelegge i det uendelige heller. Kunne gjerne blitt kalt kaukaksisk jeg, men dette er ikke et ord som har blitt brukt i dagligtale i Norge. Leste nylig at man ikke skulle kalle noen for synssvak, men som en synsvak person så synes jeg ikke det er galt å bli kalt dette. Da det bare er en måte å beskrive min tilstand. Endret 25. januar av Mr.Duklain 3
skaftetryne32 Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Mr.Duklain skrev (15 minutter siden): Er jo egentlig ingen problem. Ja, man må selvfølgelig ta hensyn til andres følelser, men samtidig kan man ikke tilrettelegge i det uendelige heller. Kunne gjerne blitt kalt kaukaksisk jeg, men dette er ikke et ors som har blitt brukt i dagligtale i Norge. Det samme er sant om neger og mulatt, det er veldig få som bruker disse ordene for å beskrive en person i dag, og hva er egentlig poenget med det? Hvorfor kan du gjerne kalles kaukasisk? Er du derfra? Er det virkelig noe poeng i å beholde rasistiske uttrykk fra 200 år tilbake, dette er bokstavelig talt avleggs vitenskap, så hva er poenget? Spre avleggs pseudovitenskap? 1
Mr.Duklain Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar skaftetryne32 skrev (18 minutter siden): Hvorfor kan du gjerne kalles kaukasisk? Er du derfra? Nei, men det var/er en vitenskapelig definisjon av en hvit mann, ergo er det vanskelig å begrunne med at det er rasistisk. Akuratt som om ordet synsvak er diskrimerende. 2
skaftetryne32 Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Mr.Duklain skrev (1 minutt siden): Nei, men det var/er en vitenskapelig definisjon av en hvit mann, ergo er det vanskelig å begrunne med at det er rasistisk. Det var ja, nå er det altså rasistisk pseudovitenskap, er ikke det ett godt poeng? Hvem sier at ordet synssvak er diskriminerende og hvorfor anser du det som gospel bare fordi noen har sagt det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå