Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (6 timer siden):

Er lov å tenke selv, ikke støtte moderne raseteori men samtidig forstå at man ikke kan bevisst ekskludere svarte lengre fra tvserier.

Hvem hadde trodd nyanse var mulig!

Hvordan relaterer svaret ditt til posten du quotet?

Har noen her argumentert for å «ekskludere svarte fra tv-serier»?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg man skal gå tilbake til 1960-tallet for å finne.

Du vil nok finne noen på facebook eller i kommentarfelt som mener at ingen mørke personer skal finnes på tv. Litt som at du vil finne mørke personer som mener at alle lyse personer er søppel. Eller personer som mener at Putin er en kjerne-kar.

I en diskusjon som denne så virker det mer hensiktsmessig å snakke om hva folk faktisk har sagt her i denne tråden. Evt henvise konkret til eksterne påstander.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Du vil nok finne noen på facebook eller i kommentarfelt som mener at ingen mørke personer skal finnes på tv. Litt som at du vil finne mørke personer som mener at alle lyse personer er søppel. Eller personer som mener at Putin er en kjerne-kar.

I en diskusjon som denne så virker det mer hensiktsmessig å snakke om hva folk faktisk har sagt her i denne tråden. Evt henvise konkret til eksterne påstander.

-k

OK, jeg beklager, jeg "blingset" vel litt og så vel ikke helt "her" i setningen. Men jeg har skumlest tråden og kan ikke se noe jeg tolker som at man ikke ønsker det nei. På Internett finner man mye rart men nå er det jo også sånn at de av oss som deltar i nettdebatt neppe er representative for befolkningen om noe som helst. Pussig hvor mye nettkommentarer brukes som "bevis" på hva som angivelig rører seg i samfunnet da det er neppe noe samfunnsforskere vier noe oppmerksomhet. Men det er ikke noe jeg har sett her som kan tolkes som at man ikke ønsker det, men nå er det jo sånn at av og til tolker man folk i verste mening. Men nå kan jeg ikke svare for alle heller.

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (6 minutter siden):

Og la meg gjette, hvis du ikke liker serien er du incel, troll og toxic, fordi det er ikke lov å bare mislike noe lenger.

Nei, da er du ikke i målgruppen, og kan finne andre ting å se på.

Personlig har jeg ingen interesse av å se She-Hulk, og derfor lar være. Som det virker mange andre og gjør

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, debattklovn said:

Når man ikke liker serien må det skyldes at man ikke er i målgruppen. 
Det kan ikke være at serien er av dårlig kvalitet som gjør det. 

Dårlig dialog, overfladiske og tomme karakterer, ingen plot å snakke om, dårlig VFX, dårlige umorsomme vitser og karakterer man ikke kan sympatisere med eller føler noe for. 

Men hvem er egentlig i målgruppen for "Dårlig dialog, overfladiske og tomme karakterer, ingen plot å snakke om, dårlig VFX".. ? 

 

Om noen her liker she-hulk så stig frem så vi kan se hva målgruppen er..

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Bør man ikke i det minste forsøke å definere hva som menes med woke?

Det er overhodet ikke noe nytt at politikk er en faktor i Hollywood, selv om kanskje ordet politikk er litt for ladet, det dreier seg om å selge mest mulig til flest mulig.
Å inkludere en transseksuell som en slags ekkel vits i Ace Ventura, er hva Hollywood så som mest salgbart der og da, som svarte alver idag, at trenden går mot mer aksept og mindre latterliggjøring av de utenfor en konstruert normal tenker jeg er positivt, uten å ha noen illusjoner om at pengemaskinen Hollywood er noen slags alliert i en bevegelse for aksept, samtidig som man ikke skal undervurdere USA's 'soft power' som sådan, er ikke kommersielle aktører noen å stole på om fremtiden skulle bevege seg annerledes.

Dette er jo også en grov over-forenkling av problemstillingen, det finnes mange dyktige kunstnere i Hollywood med andre ambisjoner enn penger som sådan.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Bør man ikke i det minste forsøke å definere hva som menes med woke?

 

Woke i denne konteksten er overdreven ideologisk bruk i serie og filmer. Det vil si at man har "mangfold" (gjelder ikke bare svarte skuespillere) i en serie eller film, der det ikke passer inn. Kort sagt det er implemtering av idelogi i en fortelling der det ikke passer inn og føles malplassert. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mr.Duklain said:

Woke i denne konteksten er overdreven ideologisk bruk i serie og filmer. Det vil si at man har "mangfold" (gjelder ikke bare svarte skuespillere) i en serie eller film, det ikke passer inn. Kort sagt det er implemtering av idelogi i en fortelling der det ikke passer inn og føles malplassert. 

Så overveldende bruk av ikke-hvite, der det tidligere var overdrevent bruk av hvite?

Amerikansk film har alltid implimentert ideologi, det er mulig det er usynlig for deg frem til det dukker opp ideoligi du ikke lenger støtter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (42 minutter siden):

Nei, da er du ikke i målgruppen, og kan finne andre ting å se på.

Personlig har jeg ingen interesse av å se She-Hulk, og derfor lar være. Som det virker mange andre og gjør

Målgruppen bør jo være Marvel-fans generelt, siden serien er en del av Marvel-universet. Så hvis en Marvel-fan ikke liker serien, skyldes det da at vedkommende ikke er i målgruppen? 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (22 minutter siden):

Så overveldende bruk av ikke-hvite, der det tidligere var overdrevent bruk av hvite?

Amerikansk film har alltid implimentert ideologi, det er mulig det er usynlig for deg frem til det dukker opp ideoligi du ikke lenger støtter.

Jeg reagerer på girl-band hvor man later til å ha plukket nøyaktig en lys, en asiat og en mørk. Det gjør det overtydelig at «rase» fremdeles betyr noe for noen - enten de som caster bandet eller målgruppen.

Jeg reagerer også på ideer om at bare en rase passer til noe (med veldig begrensede unntak, som historiske drama med Hitler eller MLK).

I idealsamfunnet mitt så er etnisitet eller rase litt som hårfarge. Noe vi merker og kan snakke fritt om, men ikke noe vi selekterer på og ikke noe som egentlig betyr noe. Hvis tre kvinner var de beste politikerne på et tidspunkt så ble de styrende, uten at man lagde noe fuzz ut av det. Hvis en mann og en kvinne var kandidater til en bankjobb så prøvde man å finne den beste kandidaten uten å gjøre det til en kvinnekamp. Hvis en inuitt var den beste skuespilleren til en rolle så fikk han jobben uten at noen gav han noe gratis eller at noen hatet ham for det - selv om også forrige block-buster evt hadde en inuitt i hovedrollen.

-k

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (13 minutter siden):

Målgruppen bør jo være Marvel-fans generelt, siden serien er en del av Marvel-universet. Så hvis en Marvel-fan ikke liker serien, skyldes det da at vedkommende ikke er i målgruppen? 

Målgruppen er jo de som, blir inspirert til å se det, faktisk ser det, og liker det de ser. Er det ingen Marvel-fans som liker She-Hulk? Liker alle Marvel-fans akkurat det samme? Kan She-Hulk være en serie som rekurterer nye fans?

Du kan putte de navnene du vil på de for min del.

Jeg liker ikke å se på Skal vi danse, hvilken gruppe tilhører jeg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Jeg reagerer på girl-band hvor man later til å ha plukket nøyaktig en lys, en asiat og en mørk. Det gjør det overtydelig at «rase» fremdeles betyr noe for noen - enten de som caster bandet eller målgruppen.

Jeg reagerer også på ideer om at bare en rase passer til noe (med veldig begrensede unntak, som historiske drama med Hitler eller MLK).

I idealsamfunnet mitt så er etnisitet eller rase litt som hårfarge. Noe vi merker og kan snakke fritt om, men ikke noe vi selekterer på og ikke noe som egentlig betyr noe. Hvis tre kvinner var de beste politikerne på et tidspunkt så ble de styrende, uten at man lagde noe fuzz ut av det. Hvis en mann og en kvinne var kandidater til en bankjobb så prøvde man å finne den beste kandidaten uten å gjøre det til en kvinnekamp. Hvis en inuitt var den beste skuespilleren til en rolle så fikk han jobben uten at noen gav han noe gratis eller at noen hatet ham for det - selv om også forrige block-buster evt hadde en inuitt i hovedrollen.

-k

Jeg også reagerer på at man fortsatt definerer utseende som 'rase'. Men når det kommer til å inkludere band-medlem på utseende så handler det jo om at man identifiserer seg selv mest med de man ligner på. Da er det klokt i markedsføring å ha flere typer for å nå bredere. $$$

Nå var det vell en rødhåret kvinne som mente den nye havfruen tok fra henne forbildet sitt som barn. Vet ikke om det var en parodi-tweet. Men den gamle havfruen finnes like mye som den gjorde før, og den nye havfruen kan kanskje bli forbilde til noen andre barn?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (11 minutter siden):

Men den gamle havfruen finnes like mye som den gjorde før, og den nye havfruen kan kanskje bli forbilde til noen andre barn?

Garantert! De ønsker jo å nå ut til flere barn som kan identifisere seg med karakteren og få eierskap til historien. Det finnes masse videoer på nettet som viser barn som er i ekstase over traileren til filmen, fordi skuespilleren ser ut som hun gjør, fordi det er en sjeldenhet. Det er fantastisk. Barn som ikke har sett de gamle filmene har ikke de gamle referansene uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, knutinh said:

Jeg reagerer på girl-band hvor man later til å ha plukket nøyaktig en lys, en asiat og en mørk. Det gjør det overtydelig at «rase» fremdeles betyr noe for noen - enten de som caster bandet eller målgruppen.

Om vi sier at representasjon er en god måte å omformulere tanken om hvit som en normal, så vil det være et skritt i retningen du ønsker deg, hvis det ikke lenger oppleves som feil at en eventyrfigur gestaltes av en utradisjonell etnisitet, vil vel dette på en liten måte rive ned disse tankene man har om hvem som hører hjemme hvor.

Quote

Jeg reagerer også på ideer om at bare en rase passer til noe (med veldig begrensede unntak, som historiske drama med Hitler eller MLK).

Det er klart at dersom man ønsker å lage et historisk drama som skal gjenspeile samtiden korrekt, så har man andre prioriteringer enn representasjon.

Quote

I idealsamfunnet mitt så er etnisitet eller rase litt som hårfarge. Noe vi merker og kan snakke fritt om, men ikke noe vi selekterer på og ikke noe som egentlig betyr noe. Hvis tre kvinner var de beste politikerne på et tidspunkt så ble de styrende, uten at man lagde noe fuzz ut av det. Hvis en mann og en kvinne var kandidater til en bankjobb så prøvde man å finne den beste kandidaten uten å gjøre det til en kvinnekamp. Hvis en inuitt var den beste skuespilleren til en rolle så fikk han jobben uten at noen gav han noe gratis eller at noen hatet ham for det - selv om også forrige block-buster evt hadde en inuitt i hovedrollen.

Jeg er ikke uenig det, problemet er bare at det er en dårlig idé å knipse med fingrene og erklære samfunnet for fargeblindt uten at det gjenspeiles i praksis, man må nok ha noen vanskelige samtaler om såkalt rase før det tilhører fortiden.
Det er ikke fordi jeg ønsker at det skal være slik, men fordi det er slik.

Forøvrig får man ikke noe gratis bare fordi castingen er bevisst på representasjon, man har jobbet like hardt som de andre skuespillerne for å komme på audition, hvis man snur på det, med samme logikk innebærer jo dette at hvite skuespillere fikk noe gratis, da andre ble bortvalgt på grunn av sin hudfarge.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...