Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

mandodiao skrev (10 timer siden):

Hvem er Woke, og hva er deres idealer?

Dette kan du vel enkelt søke opp selv?

Oxfords definisjon:

woke - alert to injustice in society, especially racism.
"we need to stay angry, and stay woke"

Fra MW: : aware of and actively attentive to important facts and issues (especially issues of racial and social justice).

Wiki: Woke er engelsk uttrykk for å være våken og oppmerksom på urettferdigheter i samfunnet og være engasjert i kampen mot særlig sexistisk, rasistisk og sosial diskriminering. 

 

mandodiao skrev (10 timer siden):

Hvilke av de er fine eller ikke, og hvilken praksis er tvilsom, hvilken er ikke tvilsom?

Rettferdighet er jo selvsagt et godt ideal, det kan vel de fleste enes om, dog hva som akkuat er rettferdighet kan og bør diskuteres.

Slaveri var utvilsomt urettferdig, men er det rettferdig å kollektivt skylde på hvite mennesker mon tro. Ja, noen mer velstående hvite mennesker hadde ikke-hvite slaver, dog hvite hadde også hvite slaver, ikke-hvite hadde også ikke-hvite slaver og ikke-hvite hadde også hvite slaver. Dette er er forsåvidt en egen diskusjon men tok det frem som et eksempel på at "kamp mot urettferdighet" ikke er, beklager uttrykket, svart på hvitt. og kan bli urettferdig i seg selv. Ikke at all woke lider av det.

 

 

mandodiao skrev (10 timer siden):

Viss vi er enige i at utsikfting av en karakter i en fantasyfortelling, fra en hudfarge til en annen er politisk, urettferdig og et feilspor. Er vi da woke eller anti-woke?

Jeg har vel nevnt i en annen tråd at det er gråsoner her så en skal trå litt varsomt før en slenger ut både woke eller anti-woke beskyldninger. Det er til syvende sist en subjektiv vurdering, dog en kan legge merke til at serier som følger en viss mal, der woke-ideologi blir overbærende og øvrig kvalitet for dårlig ifølge mange nok, så blir mottagelsen deretter. En kan heller ikke skylde på reinspikka rasisme ettersom det finnes høyt betraktede programmer, med ikkehvite, som ikke er blitt særlig beskyldt for å være woke. Breaking Bad, BCS, Cobra Kai, The Expanse som noen eksempler.

mandodiao skrev (10 timer siden):

Er det subjektivt eller objektivt fra ditt perspektiv når du vurderer kvaliteten på underholdning. Om en serie er politisk drevet enten den ene eller andre retning, er den da automatisk av lav kvalitet, eller er ditt politiske ståsted en faktor?

 

Som sagt blir det en subjektiv vurdering, og bør respekteres som det deretter. For mitt vedkommende kan jeg sette pris på politiske innspill i underholdning, men gjerne da noen hakk mer balansert og helst ikke for mye "on the nose" som dessverre degraderer både underholdningsverdien og budskapet i seg selv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (På 6.9.2022 den 8.51):

Kanskje man kan sammenligne deler av diskusjonen med første- og andre-ordens systemer fra lineær system-teori.

De forsiktig liberale vil tilnærme rettferdighet som et førsteordens system. Hvis vi har noe som er urettferdig så bør vi monotont jobbe i retning av et mer rettferdig system. Kritikken av en slik tilnærming et at selv etter 1000 år så vil vi bare ha 49.99999…%, vi vil aldri helt nå målet om f.eks. 50%.

De radikale progressive vil tilnærme rettferdighet mer… radikalt. Sånn at man innfører motsatt rettet urettferdighet med det som mål å akselerere endring. Kritikken av en slik tilnærming er at det potensielt gjør det akseptabelt for en mørk mann å lynsje en hvit mann. 

Nå er mennesker og samfunn ikke masse og fjær-systemer og vi har neppe så enkel lineær oppførsel. Så i beste fall beskriver dette kanskje aktørenes tankesett, ikke hvordan deres foretrukne politikk vil påvirke menneskeheten. Men det er interessant at andreordens systemer kan bli ustabile og svinge ut av kontroll, mens førsteordens ikke kan det.

607DEFF3-434D-4D17-A037-CB2837140528.png

Vel i USA og deler av Mexico og sydamerika så blir faktisk hvite lynsjet om de er i feil nabolag.. Og sorte blir ikke lynsjet lenger.. Heller drept av politiet, men som regel er det jo en årsak til at de er på gunpoint... Ikke alltid men ofte...

Så det er stikk motsatt av hva det var..

Norge og Europa er veldig skånet for slik voldelig og dødelig rasisme, ghetto områder der man ikke kan oppholde seg med feil hudfarge og kledskode osv....

Unntaksvise hendelser som Manshaus, London Pub osv er jo enkelthendelser og ikke en trend....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 8/7/2022 at 12:38 PM, Dotten said:

La She-Hulk kaste lenger enn Hulk i en trailer, og se det klikke for sinte geeks på nett. "Buhu, Hulk er gjort svak". 

Disney måtte faktis legge ut et nytt  klipp nå, hvor Hulk viser at han er betydelig sterkere (fysisk). Mannfolk må skjerpe seg. Virkelig. 

Får ta opp denne nå som serien er i gang. She-hulk er virkelig utålelig dårlig.. glem alt om misogyni, representasjon og blabla.. serien er bare utrolig katastrofalt elendig.

Hva er det Marvel driver med?

Hva er det Disney driver med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/7/2022 at 2:05 AM, Outlier616 said:

Når du kvoterer inn grupper med brekkjern i IP'er pga. hudfarge, kjønn og legning, er det rasistisk, sexistisk og dehumaniserende.

Det er dypt respektløst mot både forfattere, eksisterende fans, og ikke minst de gruppene som blir skvist inn for å slå politisk mynt på én eller annen form for bisarr sjekkliste som den selv-hatende amerikanske eliten har.

Leter man etter «woke» over alt, så finner man det. Kalles conformation bias. Du burde lese om det…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Teufelswerk skrev (37 minutter siden):

Leter man etter «woke» over alt, så finner man det. Kalles conformation bias. Du burde lese om det…

Så la oss kalle det noe annet siden «woke» skaper så sterke reaksjoner.

Hvis man fokuserer mer på hva du er enn hva du gjør så vil man:

1. Få dårligere varer, tjenester og kultur. I alle fall målt på en så «objektiv» skala som det er mulig å måle skuespillerprestasjoner.

2. Få en motreaksjon som påpeker at det å velge en skuespiller pga hudfarge er rasistisk. Både liberale og de som mener at egen etnisitet er best kan reagere.

Så er svaret på det kanskje at:

A. Vi velger bare minoriteter når begge uansett er bra nok, eller når to alternativer er omtrent like gode valg.

B. Kunstnerisk frihet er viktig. Hvis en regissør ønsker å lage et politisk statement ved å bryte med seerens fordommer så er det helt innafor.

Som man igjen kan besvare med at:

A’: Hvis du velger en skuespiller som er «0.1% dårligere» fordi han er mørk i huden så får du uansett 0.1% dårligere skuespill og du bidrar til myten om at de som har mørk hud ikke kan konkurrere på like vilkår

B’: Det er helt korrekt at en regissør eller forfatter kan gjøre slike valg for å provosere eller skape debatt. Hvis lobby-grupper _krever_ slike tellekanter for å unngå represalier så er det ikke lengre et kunstnerisk valg men en tvangstrøy.

 

Tenk deg at man kunne måle skuespillere slik som man kan måle klassiske fiolinister: sett dem bak et forheng. La dem prøvespille for et panel av eksperter. Gi dem en rating. Ansett den beste. Uavhengig av om det er kvinne eller mann, høy og slank eller liten og tjukk, tatoveringer i ansiktet eller klassisk vakker. Mørk eller lys eller noe midt i mellom. Ville det være galt? Ville noen motsette seg en slik «objektiv» og etalitær ansettelsesprosess?

De mest ihuga progressive identitets-tilhengerene ville antagelig ha motsatt seg en slik prosess. Fordi de ønsker ikke egalitet. De ønsker likt utfall. På 2-3 akser som de selv vilkårlig har definert, og ellers ikke. De vil argumentere med at siden oldefaren min hypotetisk sett kunne ha hundset oldefaren din så er det urettferdig å sammenligne meg og deg like for like (som er det anti-rasister som meg har ansett som målet i noen ti-år). Vi må «hjelpe» de som i følge tabellen er svake ved å rigge prøvespillingen. Gi hvite folk eller menn eller heterofil en fiolin med 3 strenger eller 2 inntil lyttepanelet kommer til den konklusjonen som vi på forhånd har bestemt oss for.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte at anti-woke-folka og rasister ikke kom til å bry seg sååå mye denne gangen. Det er tross alt snakk om halvt-menneske-halvt-fisk som lever og puster under vann liksom.

Et søk på Twitter viser at det ikke er tilfelle. Hashtaggen #NotMyAriel har trendet. Voksne mennesker som argumenterer med at man ikke kan være svart og leve i vann. Det er så sjukt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Tenkte at anti-woke-folka og rasister ikke kom til å bry seg sååå mye denne gangen. Det er tross alt snakk om halvt-menneske-halvt-fisk som lever og puster under vann liksom.

Et søk på Twitter viser at det ikke er tilfelle. Hashtaggen #NotMyAriel har trendet. Voksne mennesker som argumenterer med at man ikke kan være svart og leve i vann. Det er så sjukt.

Hadde ikke wokefanatikerne forpestet alt de rører hadde neppe like mange reagert, flere folk begynner nå naturligvis å bli drittlei av aktivister som frekt og freidig bruker andres rekreasjonsområder til å presse på sine overbevisninger. Sånn sett oppfordrer jeg deg til forstette med å kalle alle kritikere for rasister, ser jo hvor bra det går.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Hadde ikke wokefanatikerne forpestet alt de rører hadde neppe like mange reagert, flere folk begynner nå naturligvis å bli drittlei av aktivister som frekt og freidig bruker andres rekreasjonsområder til å presse på sine overbevisninger. Sånn sett oppfordrer jeg deg til forstette med å kalle alle kritikere for rasister, ser jo hvor bra det går.

Jeg kaller absolutt ikke alle kritikere for rasister, det går helt fint an å kritisere casting uten å være rasist. Jeg kaller heller ikke alle som er anti-woke for rasister. Jeg kaller dog veldig gjerne de som kommer med rasisme for rasister, og de er det dessverre også noen av ifbm denne filmen.

Men fortsett gjerne å finne opp ting fra løse lufta.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Et søk på Twitter viser at det ikke er tilfelle. Hashtaggen #NotMyAriel har trendet. Voksne mennesker som argumenterer med at man ikke kan være svart og leve i vann. Det er så sjukt.

Jeg tror det er fordi de konfiskerer denne etablerte karakteren og gjør henne svart? 

Forandre på etablerte, kjente karakterer for å få andre etnisiteter på skjermen = Dårlig
Komme med ny flott fiksjon som får mangfoldige etnisiteter på skjem = Bra

Gir mening? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (26 minutter siden):

Jeg tror det er fordi de konfiskerer denne etablerte karakteren og gjør henne svart? 

Forandre på etablerte, kjente karakterer for å få andre etnisiteter på skjermen = Dårlig
Komme med ny flott fiksjon som får mangfoldige etnisiteter på skjem = Bra

Gir mening? 

Nei, det gir absolutt null mening å komme med rasisme og hat på bakgrunn av det.

Dersom man mener noe sånt forsvarer å komme med rasistiske ytringer er man dessverre en idiot.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

image.png.66e0d6b81c31522a0a9e28d2bf25f288.png
Traileren til Ariel har 1.5 millioner dislikes på Youtube. Så mye at Youtube deaktiverte tommel-ned. 
Den har i skrivende stund kun 672k likes. 
Ser ut som at det er noe i det jeg skrev over - folk liker dårlig når Disney forandrer på figurer som folk kjenner og har kjærlighet til. 
Personlig gir jeg pøkk i hvem de caster til Ariel da jeg ikke kommer til å se filmen uansett. Men jeg forstår hvorfor folk er sure. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Nei, det gir absolutt null mening å komme med rasisme og hat på bakgrunn av det.

Dersom man mener noe sånt forsvarer å komme med rasistiske ytringer er man dessverre en idiot.

Jeg forsvarer ikke rasisme og hat men prøver å komme med en rasjonell og logisk konsistent forklaring på hvorfor mange folk er i mot disse forandringene og bruker hasthaggen #notmyariel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...