Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (51 minutter siden):

In order to make a statement about race you have to use race as a factor when making casting decisions.

Denne inndelingen i disse rasene er idiotisk da vi er altfor like genetisk sett til å kunne skilles i raser, hvertfall fra et biologisk perspektiv, det er bare en rase av mennesker for øyeblikket. Skal man på død og liv skille folk på bakgrunn av ikke eksisterende raser bidrar man ikke akkurat til bekjempe rasisme, men til og forsterke forskjellene, forskjeller som er utelukkende tilpasninger til nytt klima/geografi eller lignende. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (14 minutter siden):

Denne inndelingen i disse rasene er idiotisk da vi er altfor like genetisk sett til å kunne skilles i raser, hvertfall fra et biologisk perspektiv, det er bare en rase av mennesker for øyeblikket. Skal man på død og liv skille folk på bakgrunn av ikke eksisterende raser bidrar man ikke akkurat til bekjempe rasisme, men til og forsterke forskjellene, forskjeller som er utelukkende tilpasninger til nytt klima/geografi eller lignende. 

Vi er nok alle enige om at det ikke gir mening å dele inn i forskjellige «menneskeraser». Den tankegangen er heldigvis for det meste utdødd. De som tviholder på dette er som regel kunnskapsløse eller rasister.

Men her spiller nok det engelske språket oss et puss, der det fremdeles er vanlig å si «race». I hvert fall i USA. Det betyr ikke at de som bruker ordet mener det er forskjellige menneskeraser.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Vi er nok alle enige om at det ikke gir mening å dele inn i forskjellige «menneskeraser».

Etter det jeg erfarer, bruker vi nå "etnisitet". Under analyse om rasisme og anti-rasisme, blir ordet "rase" mer hyppigt brukt. Mest for historisk og ideologisk kontekst.

Snikpellik skrev (3 minutter siden):

 Den tankegangen er heldigvis for det meste utdødd.

Ofte blir den desverre finansiert tilbake.

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

 De som tviholder på dette er som regel kunnskapsløse

Det er derfor reaksjonære bevegelser som f.eks den som pågår i verden nå, går etter utdanning, akademia, journalisme og informasjonsflyt. Bevegelsen avhenger at så mange som mulig forblir kunnskapsløse, eller inntar selektiv informasjon. Da er det lettere å overbevise folk om at menneskerettighets-seire var et feilgrep og utgjør en trussel mot "nasjonens integritet/sikkerhet/whatever".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Det er derfor reaksjonære bevegelser som f.eks den som pågår i verden nå, går etter utdanning, akademia, journalisme og informasjonsflyt. Bevegelsen avhenger at så mange som mulig forblir kunnskapsløse, eller inntar selektiv informasjon. Da er det lettere å overbevise folk om at menneskerettighets-seire var et feilgrep og utgjør en trussel mot "nasjonens integritet/sikkerhet/whatever".

Dessverre for de reaksjonære bevegelsene er alt du nevner sterkt infiltrert av venstreradikale marxister…så lykke til med dét liksom.

Lenke til kommentar

Det er kanskje helt på siden av temaet, og ikke ment som en kommentar til netflix-serien, men dokumentarsjangeren i seg selv fordrer ikke at tematikken som gjengis er fullstendig faktuell.
Det som vanligvis betegnes som den første dokumentarfilmen fks. er en iscenesatt versjon av opptak som gikk tapt i løpet av hjemreisen.
Nøyaktig hvor stor frihet man kan ta seg med dokumentar som form, uten at det slutter å være dokumentar er omdiskutert, og jeg mener ikke å dokumentere min versjon av den diskusjonen her, bare gjøre oppmerksom på at dokumentar som sjanger har langt større rom for å fremstille sine subjektive sannheter, enn man kanskje gjøres bevisst på.

Man kan selvsagt berømme en dokumentarfilm for å fremstå sannferdig, og bedømme en annen for å spre løgner, men begge filmene vil fremdeles kunne være av sjangeren dokumentarfilm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Denne inndelingen i disse rasene er idiotisk da vi er altfor like genetisk sett til å kunne skilles i raser, hvertfall fra et biologisk perspektiv, det er bare en rase av mennesker for øyeblikket. Skal man på død og liv skille folk på bakgrunn av ikke eksisterende raser bidrar man ikke akkurat til bekjempe rasisme, men til og forsterke forskjellene, forskjeller som er utelukkende tilpasninger til nytt klima/geografi eller lignende. 

 

Fargeblindhet hjelper lite for de som har blitt straffet i mange generasjoner.  Det gjemmer problemer. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Entern said:

Underlig da, at fargeblindhet var Martin Luther Kings mål 😉

Fargeblindhet som at hudfargen din ikke skal ha noen konsekvens for dine muligheter, utgangspunkt, eller behandling i livet?
Eller fargeblindhet som í at man ikke skal snakke om systemiske utfordringer som oppstår langs hudfarge-linjer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Fargeblindhet som at hudfargen din ikke skal ha noen konsekvens for dine muligheter, utgangspunkt, eller behandling i livet?
Eller fargeblindhet som í at man ikke skal snakke om systemiske utfordringer som oppstår langs hudfarge-linjer?

Det førstnevnte, selvfølgelig.

MLK snur seg i grava hver gang identitetspolikere uttaler seg. Han visste godt hva identitetspolitikk var for noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi kommer ikke unna at man forhåndsdømmer og kategoriserer mennesker etter utseendet. Hudfargen er en del av det, selv om rase er et foreldet begrep.

Som feks. når en norsk med asiatisk utseende blir tatt for å være aupair og skjelt ut på engelsk på butikken.

Håper at vi en gang oppnår Martin Luther Kings mål om fargeblindhet.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Just now, Entern said:

Det førstnevnte, selvfølgelig.

MLK snur seg i grava hver gang identitetspolikere uttaler seg. Han visste godt hva identitetspolitikk var for noe.

Hvis han delte forståelsen SNL eller Britannica;

Identitetspolitikk er politisk virksomhet eller aktivisme som tar utgangspunkt i erfaringene og historien til en marginalisert gruppe mennesker, som regel en minoritet.
En kollektiv opplevelse av urettferdighet blant medlemmene i den marginaliserte gruppen, og ulike initiativ å avhjelpe eller veie opp for denne urettferdigheten, danner utgangspunktet for identitetspolitikken.

Identity politics, political or social activity by or on behalf of a racial, ethnic, cultural, religious, gender, or other group, usually undertaken with the goal of rectifying injustices suffered by group members because of differences or conflicts between their particular identity (or misconceptions of their particular identity) and the dominant identity (or identities) of a larger society.

Så synes jeg verken talene hans, eller handlingene hans tilsier at dette er noe han skulle snu seg i graven over, selv om han drømmer om en fremtid hvor barna ikke blir dømt på bakgrunn av huden deres, så annerkjenner han den åpenbare historiske uretten som har skjedd, (og fremdeles skjer) og utgjør systemiske forhold som gjør vanskeliggjør muligheter og handlinger, som igjen er noe av det som hindrer disse barna å være fri fra å dømmes via hudfarge.

Fra talen Where do we go from here:

I want to say to you as I move to my conclusion, as we talk about “Where do we go from here?” that we must honestly face the fact that the movement must address itself to the question of restructuring the whole of American society.
There are forty million poor people here, and one day we must ask the question, “Why are there forty million poor people in America?”
And when you begin to ask that question, you are raising a question about the economic system, about a broader distribution of wealth.

[...] In other words, “Your whole structure must be changed.”
A nation that will keep people in slavery for 244 years will “thingify” them and make them things.
And therefore, they will exploit them and poor people generally economically.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Humorhelten fra Life of Brian, John Cleese, nekter å tilpasse innholdet for woke-gjengen og transideologene. 

Quote

One member, Eric Idle's character Stan, explains that he wants to be a woman called Loretta and to “have babies” - as it is “every man's right to have babies if he wants them”.

When told by Cleese’s character Reg that he "can't have babies", Idle responds: "Don't oppress me". Cleese replies: "I'm not oppressing you Stan, you haven't got a womb."



 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...