Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som forundrer meg er hvordan kvaliteten faller innen film, serier og musikk. (Men etter min mening finnes det mange gode serier, da). Ellers i samfunnet er vi vant med utvikling og fremskritt. Økonomisk vekst, høyere kjøpekraft, bedre helse etc. Også innen sport er det en positiv utvikling, der utøverne blir bedre for hvert år som går. Men fotografer, komponister, manusforfattere osv, ja, de blir mindre intelligente og presterer dårligere nå enn før, kvaliteten faller merkbart. Det eneste som blir bedre er det tekniske, lyd, bilde og spesialeffekter. 

Hvilke farge det er på skuespillere er mindre relevant i denne sammenheng. Kanskje det er feil å sette likhetstrekk mellom woke og fallende kvalitet? Men det tror jeg mange gjør. Når jeg ser noe woke på TV, tenker jeg av og til på Sovjetunionen og norske sosialdemokraters kunstneriske og litterære paradigme på 70, 80 og 90-tallet, der det meste skulle være sosialrealistisk, politisk motivert og støtte "den gode sak". Resultatet var grått, trist og ikke særlig oppmuntrende. Jeg er i det hele ikke overbevist om at det er kunstneres jobb å være moralister. 

Men for all del, jeg støtter selve sakene til woke-bevegelsen, altså mindre rasisme og mer likestilling. Her finnes det helt klart muligheter for samfunnsmessig fremskritt. "Gretne, gamle gubber" må bare vike for slike verdier som tilhører ungdommen. Selv om noen synes det er urettferdig, så tilhører fremtiden unge mennesker. 

Men ja, jeg er ikke imponert over dagens underholdningsindustri, og det er jeg tydeligvis ikke alene om. Det er overfladisk, fort sett fort glemt det meste, og det gjør ikke dypere inntrykk. Men nå og da kommer det noe bra. Dokumentarfilmer synes jeg det er svært mye bra av. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dotten skrev (14 timer siden):

Et fint Marvel-eksempel. Hun her, Gillian Jacobs, snakket jeg med i fjor om representasjon og mangfold i tegneserieuniverset. 

 

Hun gjorde research til en dokumentar, hvor det kom frem at det var langt mer mangfold de første årene. Dette ble redusert betydelig i påfølgende tiår, dels på grunn av markedsføringsundersøkelser hvor hvite unge menn ble målgruppen, dels på grunn av politisk press ("superheltblader er skyld i ungdomskriminalitet"-svada en psykolog kom med). 

Når så økt mangfold igjen blir del av Marvel, har det kommet mengder med "woke kritikk". Det er åpenbart det trigger noe hos enkelte. For andre en velkommen utvikling. 

Offermentaliteten til mannfolk er sjeldent noe å trakte etter. Den fremstår i økende grad mer stakkarslig. Det er spesielt mye syt blant folk i min aldersgruppe (40+) og eldre. De blir også særdeles rasende når jeg - gjerne med å sette ting på spissen - poengterer det. Samme aldersgruppe som gjerne klager over at "dagens unge ikke tåler noe, blir krenket av alt". 

Skrap vekk "joikaboller" foran en tilfeldig valgt nordmann på 50+, så skal jeg garantere deg sannsynlighetenn er stor for raserianfall. 

La She-Hulk kaste lenger enn Hulk i en trailer, og se det klikke for sinte geeks på nett. "Buhu, Hulk er gjort svak". 

Disney måtte faktis legge ut et nytt  klipp nå, hvor Hulk viser at han er betydelig sterkere (fysisk). Mannfolk må skjerpe seg. Virkelig. 

giphy.gif

Hvis man antar at mennesker står seg selv nærmest, får man som regel rett. Jeg tror du er inne på noe med tanke på hvite, middelaldrende menn som føler seg utfordret av woke-bevegelsen. Samtidig er det neppe altruistiske, gode hensikter som ligger bak woke-bevegelsen, heller. Det er snarere hvite, unge menn som er samfunnets tapere og føler at de har samfunnet over seg, og så identifiserer de seg med grupper som historisk sett har vært undertrykket, men på en ubevisst måte, slik at de ikke vet det selv. Talentfulle og ressurssterke personer ønsker i hovedsak mer individuell og kunstnerisk frihet, men denne gruppen vil også føle at de har et handlingsrom eller være tilpasningsdyktige, slik at de finner en utvei, selv om moralen blir strengere og setter snevrere grenser. De som har vært uheldige i livet derimot legger gjerne større vekt på samhold og fellesskap. Beklager hvis det høres kynisk ut, men det er bare det erfaringen forteller meg. Så kan gjerne de to gruppene kappes om å beskylde hverandre for offermentalitet for min del. De er nå i hovedsak drevet av egoisme som alle andre. Men en ting har woke-siden rett i ut fra allmenne normer og verdier, og det er at det er galt å forskjellsbehandle og diskriminere på bakgrunn av kjønn og hudfarge. Det er urettferdig. 

Endret av Vaniman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Vaniman said:

Det som forundrer meg er hvordan kvaliteten faller innen film, serier og musikk. (Men etter min mening finnes det mange gode serier, da). Ellers i samfunnet er vi vant med utvikling og fremskritt. Økonomisk vekst, høyere kjøpekraft, bedre helse etc. Også innen sport er det en positiv utvikling, der utøverne blir bedre for hvert år som går. Men fotografer, komponister, manusforfattere osv, ja, de blir mindre intelligente og presterer dårligere nå enn før, kvaliteten faller merkbart. Det eneste som blir bedre er det tekniske, lyd, bilde og spesialeffekter. 

Jeg vil si at det i stor grad er utstyr og reglement som utvikler seg.  Det kan fint være at utøvere i OL var bedre trent for noen tusen år siden.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Hvis konservative har problemer med at underholdningsindustrien er dårlige på å representere dem, så burde de slutte å slenge dritt om kulturutdanninger og liberal arts, og tilegne dem null verdi. Hvem tror du ender opp med å jobbe innenfor teater, kunst, film, tv-serier, osv hvis det er bare den ene siden som støtter kidsa sine med å ta en slik utdanning?

Det er ikke uten grunn venstresiden har vunnet kulturkrigen i USA og det gode gamle ordtaket "you reap what you sow" har sjeldent passet bedre inn enn her. 

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 6.8.2022 den 23.20):


Mulig det. Men problemet for woke-kultureliten er den samme. Nemlig at det bare er noen svært få som bryr seg om tullet deres, og setter viktigheten av venstreradikal identitetspolitikk over god historiefortelling og god underholdning. Og derfor tyder alt på at mange er i ferd med å gå lei. Hvor mye av det som rett og slett er at ideologi spiser seg inn i kvalitet og som gjør at publikum uteblir vet jeg ikke. Det blir vanskelig å skille det ene fra det andre. Men at publikum i stadig større grad uteblir fra woke-prosjekter er ganske tydelig.

Det går ikke "over"god historiefortelling og god underholdning.

Problemet er at det ikke foregår noen god historiefortelling i utgangspunktet. Det er ikke på bekostning av noe. Historiefortellingen er så bra som de får til (dårlig) og da blir "identitetspolitikken" synlig fordi den ikke henger sammen med noe. Men deg gjør ikke historen heller.

Nye disney SW (med unntak av Mando og Boba) fordi de har elendige folk til å skrive historien.
Nye LotR serien er elendig fordi det er elendige folk som skriver (aka ikke Tolkien, men en random no-name som tror de skal "redefinere" verkene til grunnleggeren av Fantasy. (lol))
Season 8 av GoT er søppel fordi de måtte skrive historie selv, i steden for at en veldig dyktig forfatter skrev historien.
Nye Star Trek er søppel fordi de som skriver hverken liker Star Trek eller vil lage Star trek.

Alt hadde vært like elendig uten noen form for "woke" fordi de ikke har talentfulle folk til å skrive for dem, eller talentfulle folk til å ta beslutninger.

Hva er vitsen med å betale miliarder for å få tilgang til Star Wars brandet og en hel fan-base, og så bestemme seg for å lage noe som hverken er Star Wars eller som appelerer til denne fan-basen?? Da kan de jo lage noe helt nytt og starte en ny franchise?? Men der er jo problemet at ingen hadde sett på en godt under middelmådig trilogi uten at de latet som om det var SW.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (4 timer siden):

Jeg vil si at det i stor grad er utstyr og reglement som utvikler seg.  Det kan fint være at utøvere i OL var bedre trent for noen tusen år siden.

Det er klart utstyret blir bedre. Det har mye å bety innen ski f eks. Men også utøvere blir bedre i de fleste sportsgrener, etter min mening. Jeg tror dette skyldes at sport drives mer profesjonelt i dag, det er større treningsmengder, og man vet mer om kosthold, treningsmetoder osv. Derfor går nivået opp. 

Hvor godt trent utøvere i OL var for to tusen år siden i Hellas vet jeg ikke. Det er sikkert snakk om godt trent soldater i de fleste tilfeller. Kanskje var det profesjonelle atleter? 

Interessant emne. Men nå er dette litt off topic, så lar det ligge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 timer siden):

Hvis konservative har problemer med at underholdningsindustrien er dårlige på å representere dem, så burde de slutte å slenge dritt om kulturutdanninger og liberal arts, og tilegne dem null verdi. Hvem tror du ender opp med å jobbe innenfor teater, kunst, film, tv-serier, osv hvis det er bare den ene siden som støtter kidsa sine med å ta en slik utdanning?

Det er ikke uten grunn venstresiden har vunnet kulturkrigen i USA og det gode gamle ordtaket "you reap what you sow" har sjeldent passet bedre inn enn her. 

Ser hva du mener, og det er forsåvidt et godt poeng. Men hva med å lage historier og kunst som er mer universell, som alle kan like eller interessere seg for? (Dvs alle som har interesser i den retningen). Man kan godt innføre et tema i en film eller serie som er universelt, som gjelder alle mennesker, uansett kulturbakgrunn. Livet handler om mer enn rase, kjønn og legning, som underholdningsindustrien velger å fokusere på. De mister en del av markedet, fordi folk er lei av det eller ikke bryr seg. Men det er jo deres valg.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Zepticon said:

Problemet er at det ikke foregår noen god historiefortelling i utgangspunktet. Det er ikke på bekostning av noe. 

Det er vel dette, sammen med at film er kostbart å lage og de konsekvensene det får for de som bestemmer hvilke filmer det skal satses på. Det handler igrunn lite om "woke".

Forfattere er notorisk underbetalt i Hollywood. Pengene går til skuespillerne og effektmakerne. 

Hollywood er bedre enn noen andre på store produksjoner med mye effekter, men det koster også mye penger. Disse filmene må derfor appellere til et bredest mulig publikum for å rettferdiggjøre kostnadene. Derfor får vi bl.a endeløse sequels fremfor noe nytt. Man trenger et navn for å trekke publikum. Man styrer unna R-rating for å få et større publikum osv. 

Når det er sagt lages det fortsatt mye veldig god film i Hollywood. Det er gjerne mindre produksjoner, som dramafilmer o.l som handler mer om menneskelige relasjoner enn action og effekter. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Vaniman said:

Hvis man antar at mennesker står seg selv nærmest, får man som regel rett. Jeg tror du er inne på noe med tanke på hvite, middelaldrende menn som føler seg utfordret av woke-bevegelsen. Samtidig er det neppe altruistiske, gode hensikter som ligger bak woke-bevegelsen, heller. Det er snarere hvite, unge menn som er samfunnets tapere og føler at de har samfunnet over seg, og så identifiserer de seg med grupper som historisk sett har vært undertrykket, men på en ubevisst måte, slik at de ikke vet det selv.

Først bør man vel definere hva som menes med woke; Er det å være bevisst urett? Klar over utfordringene man møter i samfunnet som representant for den eller den gruppen? Gjennomtenkt når det kommer til forskjellsbehandling som ikke rammer deg selv?
Dreier det seg om store kommersielle selskaper som lager innhold som skal appellere til størst mulig kundegruppe?
Er det et feministisk komplott mot middelaldrende menn?
Er det et kulturmarxistisk komplott mot vestlig demokrati?

Den opprinnelige (1930) bruken var blant afro-amerikanere og pekte på at man var bevisst uretten marginaliserte grupper stod ovenfor, også var det først da Michael Brown ble skutt, at BLM gikk mainstream og ordet ble plukket opp, for deretter å subverseres slik man tidligere hadde gjort med politisk korrekt, altså at det hovedsakelig brukes nedsettende, etter å opprinnelig ha båret mer altruistisk innhold.
At unge hvite menn som føler seg som samfunnets tapere er fakkelbærere for woke-kultur må du nesten underbygge, såvidt jeg kan se er unge hvite menn med en følelse av marginalisering og fremmedgjøring svært overrepresentert når det kommer til å plukke opp våpen og skyte en masse uskyldige mennesker i sin innbilte kamp i sin opplevelse av egen marginalisering.

Quote

[...] we identify a sample of 27 publicly available mass shooter “manifestos,” or documents left behind by shooters following their actions. Using topic models, we show that mass shooters exhibit a variety of preoccupations that underlie their actions. While shooters can exhibit a multitude of possible motivations, we find that expressions of masculine overcompensation, ritualistic responses to exclusion, and racialized status threat are prominent features of mass shooter manifestos, corroborating recent sociological explanations of mass shootings.

Det er vel først hvis man nekter for fenomener som systemisk rasisme at man trenger at woke-ness må innebære noe diametralt annerledes, at det er en slags trussel mot our way of life, eller noe slikt.

At Hollywood statistisk (?) lager mye dårligere film idag, enn.. sammenlignet med når? 1970' tallet?
At Tranformers ikke er like god som Last temptation of christ?
Memoria praeteritorum bonorum:
En vag følelse om at film var bedre før oppstår lett fordi tiden bare tar med seg det som er minneverdig, man husker Barry Lyndon, men glemmer Lucky Lady, sammenligner Citizen Kane med Are we there yet.
Det er helt meningsløst å diskutere dette uten å ha noe rammeverk å gå utifra, samtidig som jeg kan gå med på at det finnes noen likheter ved dagens Hollywood, og Hollywood fra 1960' tallet, da man trodde man hadde formelen på en innbringende film, og bare fortsetter å produsere slike formulaiske saker samtidig som publikums interesse kanskje daler, og håndtverket blir dårligere, da man tjener mindre på produksjonen, samtidig som man ikke har noen bedre løsning enn å lage flere for mindre penger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den norske serien Vikingane puttet en del woke-temaer inn i en gammel setting (sånn som jeg ser det). 

Kan være befriende å se på kinesiske filmer, der det virker som de beveger seg i det samme 500 år gamle universet hele tida. Med flotte drakter og parykker. Til og med detektivfilmer har handlingen i disse gamle dynastiene. Dermed blir det ikke tatt opp noen vestlige, moderne agendaer. Det eneste er at kvinner deltar i ninjakamper på lik linje med menn. Alle tar det som en selvsagt ting at damene slåss mot mennene, og de er i stand til å vinne også. 

Handlingen kan være maktkamp, herskere som prøver å oppnå evig liv, farlige hekser som truer freden, magiske steiner som har kommet bort fra eierne.. Ser det ikke som umulig å lage slike spennende filmer i Vesten også, uten å vise moderne klær og oppfinnelser. Men Vesten vil selvsagt ikke gjøre dette i stor utstrekning. Da de elsker å vise teknologi og moderne mennesker. 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Først bør man vel definere hva som menes med woke; Er det å være bevisst urett? Klar over utfordringene man møter i samfunnet som representant for den eller den gruppen? Gjennomtenkt når det kommer til forskjellsbehandling som ikke rammer deg selv?
Dreier det seg om store kommersielle selskaper som lager innhold som skal appellere til størst mulig kundegruppe?
Er det et feministisk komplott mot middelaldrende menn?
Er det et kulturmarxistisk komplott mot vestlig demokrati?

Den opprinnelige (1930) bruken var blant afro-amerikanere og pekte på at man var bevisst uretten marginaliserte grupper stod ovenfor, også var det først da Michael Brown ble skutt, at BLM gikk mainstream og ordet ble plukket opp, for deretter å subverseres slik man tidligere hadde gjort med politisk korrekt, altså at det hovedsakelig brukes nedsettende, etter å opprinnelig ha båret mer altruistisk innhold.
At unge hvite menn som føler seg som samfunnets tapere er fakkelbærere for woke-kultur må du nesten underbygge, såvidt jeg kan se er unge hvite menn med en følelse av marginalisering og fremmedgjøring svært overrepresentert når det kommer til å plukke opp våpen og skyte en masse uskyldige mennesker i sin innbilte kamp i sin opplevelse av egen marginalisering.

Det er vel først hvis man nekter for fenomener som systemisk rasisme at man trenger at woke-ness må innebære noe diametralt annerledes, at det er en slags trussel mot our way of life, eller noe slikt.

At Hollywood statistisk (?) lager mye dårligere film idag, enn.. sammenlignet med når? 1970' tallet?
At Tranformers ikke er like god som Last temptation of christ?
Memoria praeteritorum bonorum:
En vag følelse om at film var bedre før oppstår lett fordi tiden bare tar med seg det som er minneverdig, man husker Barry Lyndon, men glemmer Lucky Lady, sammenligner Citizen Kane med Are we there yet.
Det er helt meningsløst å diskutere dette uten å ha noe rammeverk å gå utifra, samtidig som jeg kan gå med på at det finnes noen likheter ved dagens Hollywood, og Hollywood fra 1960' tallet, da man trodde man hadde formelen på en innbringende film, og bare fortsetter å produsere slike formulaiske saker samtidig som publikums interesse kanskje daler, og håndtverket blir dårligere, da man tjener mindre på produksjonen, samtidig som man ikke har noen bedre løsning enn å lage flere for mindre penger.

Jeg tror definisjonen du viser til fra 1930-tallet må være den riktige, altså at man er bevisst urett mot marginaliserte grupper. En del grupper kan naturligvis med rette kalle seg offer for systematisk undertrykkelse, f eks afroamerikanere i sør-statene i USA, så det ligger helt klart noe viktig i woke-bevegelsen. Men de fleste nordmenn og amerikanere er ikke offer for den type diskriminering, og når unge menn klager på Trump eller Støre så er det egentlig bare fordi de opplever et lite handlingsrom i livet, noe som er deres egen feil. Man bør ikke havne i en slik mentalitet. Det gjelder både for høyre og venstresiden. Utfordringen er vel at det skjer ubevisst. Så ja, at unge menn på venstresiden er så fornærmet på afroamerikaneres eller kvinners vegne, det kjøper jeg ikke, like lite som jeg kjøper at kristne menigheter er mer moralsk høyverdige enn andre grupper i samfunnet. 

Når det gjelder kvalitet på film blir dette en subjektiv vurdering, så det er naturlig at folk er uenige. Man opplever jo ting så ulikt. Hvis man er opptatt av lyd -og bildekvalitet og spektakulære actionscener og spesialeffekter, så vil jeg si man har mye å glede å seg over ved dagens utvikling. Hvis man derimot vektlegger historie, intrige, karakterutvikling osv, kanskje ikke så mye. 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Vaniman said:

Jeg tror definisjonen du viser til fra 1930-tallet må være den riktige, altså at man er bevisst urett mot marginaliserte grupper. En del grupper kan naturligvis med rette kalle seg offer for systematisk undertrykkelse, f eks afroamerikanere i sør-statene i USA, så det ligger helt klart noe viktig i woke-bevegelsen. Men de fleste nordmenn og amerikanere er ikke offer for den type diskriminering, og når unge menn klager på Trump eller Støre så er det egentlig bare fordi de opplever et lite handlingsrom i livet, noe som er deres egen feil.

Selv om man ikke tilhører gitt gruppe, er det fullt mulig å være solidarisk med gruppen, ønske at de ikke skal undertrykkes, eller være bevisst deres vanskeligheter, Martin Niemöller (First they came) var ingen jøde eller kommunist, men han så likevel etterhvert verdien i å beskytte andre grupperinger enn den man synes man tilhører (Riktignok etter det var alt for sent..)
For å fortsette på forslaget ditt om afroamerikanere i sørstatene er det jo ikke slik at mekanismene i deres undertrykkelse er avgrenset til deres gruppe, jo flere mennesker som ser uretten man befinner seg í, jo større potensial har uretten for å avta.
Å stille krav eller kritisere sine ledere er også ganske avgjørende for å ha et fungerende demokrati, og tilsier på ingen måte at dette er et resultat av lite handlingsrom i livet..

Quote

Man bør ikke havne i en slik mentalitet. Det gjelder både for høyre og venstresiden. Utfordringen er vel at det skjer ubevisst. Så ja, at unge menn på venstresiden er så fornærmet på afroamerikaneres eller kvinners vegne, det kjøper jeg ikke, like lite som jeg kjøper at kristne menigheter er mer moralsk høyverdige enn andre grupper i samfunnet.

En mentalitet som innebærer at man holder ledere til en viss standard? Hvorfor ikke?
Jeg tror det handler mer om deg, enn faktiske forhold, at du opplever det som en selvsagt umulighet at unge menn på venstrsiden kan sympatisere med afroamerikanere eller kvinner..
Å vise solidaritet på vegne av en gruppe, er jo også noe ganske annet enn å føle seg moralsk høyverdig gjennom sin deltagelse i et kirkesamfunn, sammenligningen faller sammen, selv om det får den førstnevnte påstanden til å høres mer plausibel ut, da man lettere kan si seg enig i sistnevnte.

Quote

Når det gjelder kvalitet på film blir dette en subjektiv vurdering, så det er naturlig at folk er uenige. Man opplever jo ting så ulikt. Hvis man er opptatt av lyd -og bildekvalitet og spektakulære actionscener og spesialeffekter, så vil jeg si man har mye å glede å seg over ved dagens utvikling. Hvis man derimot vektlegger historie, intrige, karakterutvikling osv, kanskje ikke så mye. 

Tja, jeg har en forkjærlighet for praktiske effekter, så mye av dagens CGI-bløtekaker gjør ikke så mye for meg, men hvis du savner gode historier håper jeg du kan tillate meg å foreslå noen gode karakterdrevne fortellinger fra de siste årene. Uten at jeg kan garantere at du vil like dem, da film som sagt er subjektivt.
The favourite, The lighthouse, Good Time, Nightcrawler, Boyhood, Prisoners, Moonlight, Red rocket, The Master, The card counter, The power of the dog, One night in Miami, Judas and the black messiah, Marriage story, You where never really here, Parasite, Mid 90's

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, henrikwl said:

En ting som fascinerer meg endeløst med anti-woke brigaden er den helt forkvaklede logikken de bruker som gjør at hvis ikke en film, en serie eller et spill er helt fullstendig blenda-hvitt, så er det rasistisk. Det er hinsides min fatteevne. 😅

Hvor har dette blitt sagt? Disse seriene slik som She-hulk, Miss marvel også videre er ikke akkurat seermagneter og blir ei sett av mange. Kritikken handler om at svært mange serier og filmer ikke er skrevet for å være god karakter og handlingsmessig. Du trenger ikke like "woke" begrepet, men det er en ganske passende beskrivelse. Det handler i utgangspunktet ikke om at det er ikke-hvite karakterer eller kvinner, men at disse blir overrepresentert i settinger det ikke er nødvendigvis spesielt logisk eller realistisk i forhold til hva dem gjør eller er skrevet inn. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (7 minutter siden):

Det handler i utgangspunktet ikke om at det er ikke-hvite karakterer eller kvinner, men at disse blir overrepresentert i settinger det ikke er nødvendigvis spesielt logisk eller realistisk i forhold til hva dem gjør eller er skrevet inn. 

Det er vel liten tvil om at det er enkelte som er overfølsomme overfor det de anser som "woke", enkelte ser det overalt og det må ses på som en form for krenka eller overfølsom eller noe sånt noe, for selv jeg noen ganger legger merke til noe selv må jeg si at jeg stort sett ikke legger merke til noe som helst av dette. Noen ser hva de vil se, selv om de ikke vil se det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 6.8.2022 den 23.33):

Om karakterar og personlegheiter som trasisjonelt har vore få av på skjermen i dag er overrepresentert, har eg ingen problem med det. Lenge var det lyshuda som prata engelsk uansett kva rolle det var. Om pendelen svinger litt over andre veien ein periode er berre fint. Med tider og stunder vil dette gå seg til så lenge me er i stand til å behandle folk som folk og ikkje undermennesker. Kanskje blir minoritetar representert meir enn deira prosentmessige demografi skulle tilseie for at det skal bli inkludert, men det får så vere.

Woke er eit positivt ord, som diverre har fått ein negativ klang dei siste åra fordi dei priviligerte er irritert over at det er for mange homofile og mørkhuda på skjermen.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Woke

Ver venleg å støtt opp om desse verdiane og ikkje la enkelte grupper kapre ordet og dreie det til noko negativt. Gudane veit det har vore nok urettferd i hundre- tusenvis av år at det var på tide sånt kom på dagsorden. Så får heller dei som kjenner seg støtt fordi ein lyshuda karakter frå ein teikneserie er portettert av ein mørkhuda ta seg ein bolle og sjå på gamle filmar. Verda går heldigvis framover, litt etter litt.

Ikke nødvendigvis uenig - men er det å støtte opp om en verdi når man bevisst forandrer en karakter for å passe inn i et gitt sett med verdier? Constantine for eksempel er opprinnelig en aseksuell mann i DC universet men blir i Sandman fremstilt som en  biseksuell kvinne - er det å støtte opp om en verdi? Er det å støtte opp om en verdi å gjøre Lucifer til en kvinne når "lysbringeren" i all litteratur er fremstilt som en han?

Som sagt - ikke uenig at det skal støttes opp om men opplever at det er så innbitt at det er i ferd med å bikke andre veien og det tjener mot sin hensikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...