Gå til innhold

Nord Norge. Om fritak fra mva og avgifter på strøm.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, plankeby said:

Poenget er ikke å straffe noen i nord eller få gevinst i sør. Da noen har tatt opp dette.

Det synes jeg er en merkelig påstand all den tid du ikke har tatt avstand fra tidligere uttalelser her i tråden:

On 8/7/2022 at 10:35 AM, plankeby said:

Jeg mener man i nord har gått langt forbi grådighet i dag.

"Jeg skal faen meg ikke betale mva eller avgifter på en tjeneste som fra før er 99% billigere enn i sør"!!??

For meg høres dette ut som et dårlig skjult ønske om straff, eller "utjevning" som du kanskje ville ha kalt det. Jeg vil påstå at du er den grådige her, mye vil ha mer - og den bitte lille fordelen (liten utjevning som følge av høyere bokostnader) som du viser til, det klarer du ikke tolerere.

Om det hadde vært motsatt, at noen som hadde klaget i forumet på enelleranna ulikhet som slår negativt ut på befolkninga i nord, da ville du helt sikkert gått ut og kalt nordlendinger for grådige, sutrekopper, etc.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Det synes jeg er en merkelig påstand all den tid du ikke har tatt avstand fra tidligere uttalelser her i tråden:

For meg høres dette ut som et dårlig skjult ønske om straff, eller "utjevning" som du kanskje ville ha kalt det. Jeg vil påstå at du er den grådige her, mye vil ha mer - og den bitte lille fordelen (liten utjevning som følge av høyere bokostnader) som du viser til, det klarer du ikke tolerere.

Om det hadde vært motsatt, at noen som hadde klaget i forumet på enelleranna ulikhet som slår negativt ut på befolkninga i nord, da ville du helt sikkert gått ut og kalt nordlendinger for grådige, sutrekopper, etc

Her er tema strøm og det jeg har vist til om mva. Jeg tror på ingen måte din holdning representerer folk i nord, der er man hyggelige og åpne. Men selvsagt bitre folk i nord også. Mitt tema har jeg nevnt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Jeg tror på ingen måte din holdning representerer folk i nord, der er man hyggelige og åpne. Men selvsagt bitre folk i nord også. Mitt tema har jeg nevnt.

Vel, nå kan jeg ikke svare for hvordan andre ville ha respondert på anklager om grådighet, men jeg føler ikke for å la slike uintelligente og nedsettende kommentarer bli ubesvart.

Hadde du vært mann for din hatt, så ville jeg forventet en tilbaketrekking av kommentaren i førstepost som jeg oppfatter som et klart og tydelig signal om at du mener at alle nordlendinger er grådige. Siden du ikke engang har gjort et halvhjertet forsøk på å si at det ikke var sånn ment eller på annen måte har trukket uttalelsen, så må jeg anta at du faktisk står for det du skrive i første post mhp nordlendinger er grådige. At du svarer med gashlighting når jeg påpeker det åpenbare understreker jo bare poenget mitt.

Ikke missforstå meg, Jeg ønsker å ta feil i antakelsen om din holdning til folket i Nord-Norge, men så langt ser det dessverre ut som jeg har rett. Prove me wrong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (14 minutter siden):

Vel, nå kan jeg ikke svare for hvordan andre ville ha respondert på anklager om grådighet, men jeg føler ikke for å la slike uintelligente og nedsettende kommentarer bli ubesvart.

Hadde du vært mann for din hatt, så ville jeg forventet en tilbaketrekking av kommentaren i førstepost som jeg oppfatter som et klart og tydelig signal om at du mener at alle nordlendinger er grådige. Siden du ikke engang har gjort et halvhjertet forsøk på å si at det ikke var sånn ment eller på annen måte har trukket uttalelsen, så må jeg anta at du faktisk står for det du skrive i første post mhp nordlendinger er grådige. At du svarer med gashlighting når jeg påpeker det åpenbare understreker jo bare poenget mitt.

Ikke missforstå meg, Jeg ønsker å ta feil i antakelsen om din holdning til folket i Nord-Norge, men så langt ser det dessverre ut som jeg har rett. Prove me wrong.

Hva er jeg uklar på? Har nå sagt ja så mange ganger på at jeg ser det som grådighet å bli provosert over å bidra til mva på strøm. 

Alt annet om politikk har jeg ikke sagt noe om. Det reagerer jeg på dras inn. Så da er vi enige om å være uenig på dette 😊

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal strømregion nord være fritatt for mva og elavgift.

Jeg tror du må begynne å lese hva folk skriver.
Det er faktisk 3 personer som har svart hvorfor det er slik.

Og det du skriver er også direkte feil.
Strømregion nord er IKKE jeg gjentar IKKE fritatt for el-avgift.
Alle som bor i sør-troms og nordland betaler akkurat like mye el-avgift som folk lengre sør.
Strømregion nord har ALDRI vert fritatt for el-avgift.
Dette er noe nord-troms og finnmark. og folkemessig er dette veldig få folk.
Region nord er fritatt for MVA og ikke noe annet.

Hvor du har det fra at hele strømregion nord har fritatt må gudene vite.

Du kan heller spørre om hvorfor storforbrukere av strøm har halv nettleie?
Hvorfor skal jeg sponse kraftkrevende industri med at jeg må betale høyere nettleie siden dem får denne redusert?

Den beste forklaringen vil jeg si @Iki har  kommet med så legger denne som sitat.

Iki skrev (4 timer siden):

Grunnen er temperatur, historisk pris på strøm, og forbruk av strøm.

Nord-Norge har historisk sett brukt mer strøm enn sør, pga lokasjon, og dermed ble de fritatt for avgifter. 

At det akkurat i dette øyeblikket er en økning i prisen sør i Norge, pga kabler til utlandet, bør ikke utgjøre noen forskjell. 

Kanskje off topic
Det vi sparer på å ikke betale mva på strøm er mindre en hva vi betaler ekstra for diesel og besin.
Prisen på diesel og bensin er 2-3 kroner mer pr liter i nord en i sør.
Slik har det alltid vert og vil alltid være, men bryr noen av dere i sør dere om denne forskjellen?
I nord kan vi ikke ta kollektiv over alt, Vi har ikke tog lengre nord en fauske (sprekken på gardemobanen er større en hva bane fra fauske til tromsø ville kommet på, men likevel bygges tbanen men ikke tog i nord)
Det går ikke busser når skolen har ferie
Det er lange avstander
Men fremdeles må vi betale mye mer for drivstoff en dere sørpå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, plankeby said:

Hva er jeg uklar på? Har nå sagt ja så mange ganger på at jeg ser det som grådighet å bli provosert over å bidra til mva på strøm.

Eh, nei du har IKKE sagt det mange ganger. Nå tror jeg du bare gashlighter og lyver for deg selv for å vinne diskusjonen.

Kan du ikke bare innrømme agendaen om at du ikke tåler trynet av nordlendinger fordi noen har en bitteliten, nærmest ubetydelig fordel som ikke du har?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (52 minutter siden):

Eh, nei du har IKKE sagt det mange ganger. Nå tror jeg du bare gashlighter og lyver for deg selv for å vinne diskusjonen.

Kan du ikke bare innrømme agendaen om at du ikke tåler trynet av nordlendinger fordi noen har en bitteliten, nærmest ubetydelig fordel som ikke du har?

 

Vinne diskusjon?? Det er ikke tema her. Jeg har vært klar på min mening om ETT tema. Det står jeg for hele tiden. Alt annet du tillegger har jeg bevisst ikke kommentert. 

Dette er tullete trolling og usaklig. Les hele tråden. Da er jeg ferdig med å kommentere til deg. Dette fører ingen fornuftig steder. At du er uenig er helt greit, så må man tåle at andre ikke er enig. 

Saken er fortsatt hvorfor skal man ha fritak for mva på en vare som allerede er så radikalt billigere enn resten av landet?

Jeg ser nå en viser til elavgift i nord. Jeg sjekker. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Da her jeg bommet og ikke lest meg godt opp og dratt hele nord over ett. Det var ikke greit.

Beklager at jeg har vært for dårlig med kildesjekk. Det er flaut.

Takk til eskove for korrigering. 

Skulle skilt ut så jeg ikke tråkket på de utenfor Finnmark og Nord Troms på elavgift. Mens mva fortsatt gjelder. 

Tråden har sklidd ut også. Så jeg tror ikke det har mer formål å fortsette denne.

Det blir for mye stereotyper mellom nord og sørNorge som ikke bærer greit av sted. Egentlig en egen spennende tematikk. Men var ikke tema her. Kanskje verdt en egen tråd? 🤔 Uten "kamp" om hvem som har det best og værst", men få fram nyanser. 

Jeg hadde ingen intensjoner med å dra opp øvrig politikk/tematikk om bosetting osv. 

  • Nordland, Troms og Finnmark slipper merverdiavgiften på 25 prosent på strøm
  • Finnmark og Nord-Troms er fritatt elavgiften, på 19 øre på sommeren og 11 øre på vinteren
Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Her var det mange korttenkte og til dels kunnskapsløse svar, synes jeg.

La meg begynne med å si at jeg bodde mine 20 første år på Helgelandskysten. Det var fint å vokse opp der, og naturen er vakker. Men, det er mange vesentlige ulemper ved å bo nordpå.

  • Det er lange avstander til nesten alt - med mindre du bor i en by. Det er i den forbindelse verdt å nevne at det kun er to byer over 25 000 bosatte i hele Nord-Norge (Bodø og Tromsø). De fleste "byer" i nord har rundt 10 000 bosatte eller mindre.
  • Været på Østlandet er vesentlig annerledes enn nordpå, mens vestlandsværet er relativt likt på sommeren. Jeg har bodd 20 år på Østlandet, og her blir folk temmelig gretne om sommertemperaturen ikke kryper til rundt 25C. En sommerdag med 20C blir ansett som en "ok" dag. I nord kan mange steder telle på en hånd hvor mange dager over 20C de får i løpet av sommerhalvåret. Våren starter som oftest ikke før i mai.
  • Nord-Norge sliter med fraflytting. Selv med alle de økonomiske insentivene, er det få ungdommer som velger å bosette seg nordpå etter endt utdanning. Det er rett og slett for snevert arbeidsmarked og få gode utdanningssteder.
  • Mørketiden er hard. Nord for polarsirkelen (midt i Nordland fylke) og steder rett sør for den med høye fjell, mister sola i mange måneder. Mange blir deprimerte og nedstemte på denne tiden. En del flytter fra nord kun på grunn av mørketiden.
  • Kollektivtilbudet er til å grine av nordpå. Mange ferger fra 70-tallet, jernbane som bare går til Bodø, og alle togene går på diesel (de har jernbane i Narvik også, men den går til Sverige), hurtigbåter som elektrifiseres, men som ikke tåler vinden Nord-Norge har å tilby, fly som kanselleres OFTE på vinteren på grunn av dårlig vær. Det eneste kollektivtilbudet som fungerer relativt greit, er bussen. Blir ofte lange bussturer, fordi fly, tog eller båt av forskjellige grunner ikke fungerer.

Det er selvfølgelig en del positive ting med Nord-Norge også, men veldig mange velger å ikke bo der, fordi ulempene er for store. Så, hva skjer om staten begynner å kutte på subsidiene nordpå? Jo, ulempene blir flere og større. Så tenker kanskje mange at "hva er vitsen med å prøve å få folk til å bo i nord da?" Svaret er at det er næringer der som Norge trenger. Ikke alle nordmenn liker fisk, men utlendinger elsker det. Eksport av fisk er god butikk. Turismen øker også i nord, og noen må jo opprettholde turisttilbudet. 

Endret av iMarius
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om det opprinnelig var intensjonen med mva-fritak, men som det påpekes rett over her, så er det i alle fall også blitt bosettingspolitikk. Mens vi sørover i landet kun har landegrense til Sverige, har vi i nord i tillegg grense til Finland og Russland. Det er en egeninteresse for nasjonen at det eksisterer aktive samfunn i disse områdene - rett og slett distriktspolitikk (og forsvarspolitikk, osv.).

Det eksisterer diverse ordninger som skal "lokke" folk nordover, spesielt til Troms og Finnmark (Lånekassen, feks). Bokostnader er definitivt også et slikt intensiv, der strømpriser er sentralt. Når det er sagt mener jeg det er helt håpløst at forskjellen er så stor mellom nord og sør, men løsningen kan ikke være at strømprisene i nord øker mye for å "utjevne" nivået i sør. Da er det - som det påpekes av bla iMarius - lite igjen av "godene" som får folk til å bli boende nordpå. Jeg ser for meg en akseptabel langsiktig løsning kunne vært å gjøre noe ala Finland, som vel har samme pris i hele landet? Så kan man heller beholde mva-fritaket i nord. Da må man selvfølgelig akseptere at strømprisen øker en god del i nord, men samtidig blir det mer rettferdig. 

For ordens skyld, så bor jeg i Finnmark.

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (35 minutter siden):

Jeg har ingen anelse om det opprinnelig var intensjonen med mva-fritak, men som det påpekes rett over her, så er det i alle fall også blitt bosettingspolitikk. Mens vi sørover i landet kun har landegrense til Sverige, har vi i nord i tillegg grense til Finland og Russland. Det er en egeninteresse for nasjonen at det eksisterer aktive samfunn i disse områdene - rett og slett distriktspolitikk (og forsvarspolitikk, osv.).

Det eksisterer diverse ordninger som skal "lokke" folk nordover, spesielt til Troms og Finnmark (Lånekassen, feks). Bokostnader er definitivt også et slikt intensiv, der strømpriser er sentralt. Når det er sagt mener jeg det er helt håpløst at forskjellen er så stor mellom nord og sør, men løsningen kan ikke være at strømprisene i nord øker mye for å "utjevne" nivået i sør. Da er det - som det påpekes av bla iMarius - lite igjen av "godene" som får folk til å bli boende nordpå. Jeg ser for meg en akseptabel langsiktig løsning kunne vært å gjøre noe ala Finland, som vel har samme pris i hele landet? Så kan man heller beholde mva-fritaket i nord. Da må man selvfølgelig akseptere at strømprisen øker en god del i nord, men samtidig blir det mer rettferdig. 

For ordens skyld, så bor jeg i Finnmark.

Takker for godt innlegg. Dersom prisforskjellen mellom landsdelene fortsetter å være store, ser jeg som nevnt ikke grunn til å ikke ha mva og elavgift i nord. Strømfordel er greit, men da innenfor f.eks. 30-40% billigere.

Situasjonen nå er selvsagt ekstrem. Strøm ser jeg som basisbehov. Vi klarte oss vinteren som var. En overgang å dusje kun kort en gang i uken (brukte en dusj på jobb av og til), lufte tøy i stedet for å vaske og ha kun varme i ett rom (dvs 3-5 grader i øvrige rom). Vinteren som var klarte jeg å få tak i nok paller til å fyre med. Kokte mat på vedovnen i stua. Nå selger butikker engangspaller til fyring. Ved er utsolgt eller selges til solide priser. Så vinteren nå ser ut til å bli uten noe å brenne i ovnen. 

Uansett hvor man bor, å ikke ha råd til varme er veldig tøft. Så familier med dårlig råd rammes hardt nå. Særlig med barn vil man at de skal kunne ha besøk uten å skamme seg over kulde inne (17 grader er ønsket innetemp vinter). Derfor er strømstøtten nå meget viktig. Øvrige prishopp rammer mer likt i hele landet. Dette er en krise vi vel ikke har hatt etter krigen?

Samtidig er dette lærerikt med å tenke på grep for å redusere strømforbruket sitt. Kommer nok ikke til å dusje hver 2. dag igjen, vaske tøy sjeldnere osv. 

Fortsetter denne strømforskjellen vil jo nord Norge bli meget attraktiv for ulik industri og produksjon. Så får vi se hva som blir status når krig i Ukraina er over osv.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Der tok TS til fornuft.
Tok bare 4 personer til å fortelle hvorfor det er som det er før han tok det inn over seg.

Nesten som man kan misstenke h*n for å trolle.

Og neste gang håper jeg h*n gjør litt undersøkelser før h*n generaliserer over halve norge arealmessig, og legger meninger i andres munn.

Og situasjon nå er ekstraordinær.
Normalt er det stikk motsatt.
Til og med etter sletta MVA er strømmen om vinteren vanligvis dyrere en sør i Norge.
Samt at det er lengre vintertid.

Så fra ca før folk her inne var født og til gasskrisa pressa prisene opp har vi i region NO4 betalt mer for strøm en dem sørpå om man sammenligner husstand mot husstand.

Så at noen plutselig oppdager at det er billigere strøm i nord bør dem lese seg litt opp på prisene historisk.

Historisk sett har strømprisene i sør logge stabilt 20-50 under prisene i nord så jeg har ikke dårlig samvittighet overfor folk som velger å bo en plass med dyr strøm.
Den perioden jeg bodde sørpå bodde jeg i tilsvarende bolig som en venn av meg nordpå eide (størrelse, isolering og varmekilder) og i alle 15 årene jeg bodde sør i norge hadde han høyere strømregning en jeg har. dette til tross for at han ikke betalte MVA på sin strøm.
Over disse 15 årene betalte jeg så mye mindre i strøm en han at det utgjør den ekstraregninga dere sør nå har flere ganger.

Jeg har selv prøvd å bo sør i norge i 15 år men endte opp med å flytte tilbake til nord av flere årsaker.

Det virker også som TS med vilje har nektet å lese forklaringene h*n har fått fra opp til flere personer og blitt aggressiv når han ikke får svarene h*n vil ha.

Det er lov å se lengre en sin egen nese.

Edit:
Kan legge til at så langt i år er det 10 dager jeg har kunne skrudd av varmen i huset mitt.
Selv midt i juli måtte jeg fyre for å holde varmen.
Hvor mange sør for dovre kan si det samme?

Endret av Eskove
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Eh, nei du har IKKE sagt det mange ganger. Nå tror jeg du bare gashlighter og lyver for deg selv for å vinne diskusjonen.

Kan du ikke bare innrømme agendaen om at du ikke tåler trynet av nordlendinger fordi noen har en bitteliten, nærmest ubetydelig fordel som ikke du har?

 

Nå foreslår jeg at du legger av deg denne selvsentrerte offer mentaliteten.

Her jeg sitter nå er kraftprisen 2 øre kWt, altså nøyaktig det samme som i område Nord. Jeg kan således uttale meg med tyngde uten å dra "så du tåler ikke trynet av folk fra Midt - Norge" kortet.

Det var i dag en reportasje på NRK om at 10% av årets kraftpotensial i Tafjordanleggende hadde gått rett i sjøen. Her en artikkel fra slutten av juli:

Omvendt kraftkrise i Midt- og Nord-Noreg. Tafjord og Trønderenergi tapar pengar på billeg straum – NRK Møre og Romsdal – Lokale nyheter, TV og radio

Om to år kan vi stå i en situasjon der gassprisen er lav, magasinene i Sør - Vest er fulle og det finnes masse gratis vindkraft fra Nord - Tyskland og Danmark. Og dette skjer samtidig som det har vært tørt i Midt og Nord, dette i tillegg til at der er lite tilgjengelig vindkraft å få kjøpt fra Sverige. En av grunnene til at kraftprisen er så lav i forsyningsområde Nord er bl.a. masse tilgjengelig vindkraft fra Nord - Sverige.

Jeg skulle likt å ha hørt klagehylene fra Nord - Norge hvis situasjonen var omvendt, der kraften kostet 2 øre i Kristiansand og kr. 2,65 i Tromsø.

Vi trenger mer kraft og vi trenger flere overførselskabler mellom landsdelene. Jeg har ingenting i mot at det offentlige gir deler av Nord - Norge særordninger for å sikre bosetningen i landsdelen, men kraftprisen - som fluktuerer fra år til år - skal ikke være en av de. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eskove skrev (13 timer siden):

Der tok TS til fornuft.
Tok bare 4 personer til å fortelle hvorfor det er som det er før han tok det inn over seg.

Nesten som man kan misstenke h*n for å trolle.

Og neste gang håper jeg h*n gjør litt undersøkelser før h*n generaliserer over halve norge arealmessig, og legger meninger i andres munn.

Og situasjon nå er ekstraordinær.
Normalt er det stikk motsatt.
Til og med etter sletta MVA er strømmen om vinteren vanligvis dyrere en sør i Norge.
Samt at det er lengre vintertid.

Så fra ca før folk her inne var født og til gasskrisa pressa prisene opp har vi i region NO4 betalt mer for strøm en dem sørpå om man sammenligner husstand mot husstand.

Så at noen plutselig oppdager at det er billigere strøm i nord bør dem lese seg litt opp på prisene historisk.

Historisk sett har strømprisene i sør logge stabilt 20-50 under prisene i nord så jeg har ikke dårlig samvittighet overfor folk som velger å bo en plass med dyr strøm.
Den perioden jeg bodde sørpå bodde jeg i tilsvarende bolig som en venn av meg nordpå eide (størrelse, isolering og varmekilder) og i alle 15 årene jeg bodde sør i norge hadde han høyere strømregning en jeg har. dette til tross for at han ikke betalte MVA på sin strøm.
Over disse 15 årene betalte jeg så mye mindre i strøm en han at det utgjør den ekstraregninga dere sør nå har flere ganger.

Jeg har selv prøvd å bo sør i norge i 15 år men endte opp med å flytte tilbake til nord av flere årsaker.

Det virker også som TS med vilje har nektet å lese forklaringene h*n har fått fra opp til flere personer og blitt aggressiv når han ikke får svarene h*n vil ha.

Det er lov å se lengre en sin egen nese.

Ja. Jeg ble revet med når noen pålegger meg å være hater av nordlendinger, fra enkelte... 

Er kanskje blitt litt bitter av meg, jobber med det. Livet tar brått vendinger man aldri håpet skulle skje, så kom dette med strøm. Vinteren gikk sterkt utover min verdighet. Uvant å tigge paller, finne unnskyldninger på å ikke ha besøk osv. pga skam over trang økonomi (yttertøy inne) . Som alltid har gått akkurat greit rundt før strømkrise.

Som nevnt varme og mat er primærbehov.

Om det er mer vanlig i nord ha 0 til 5 grader inne på vinteren, stiller jeg meg undrende til. Da det henvises til at det er vanlig i fryse i sine hjem i nord. Man kler seg med ull og klær også inne. Men skal slippe å måtte ha på tykke jakker. Rom utenom bad, stue og kjøkken kan godt ha et par minusgrader. Utfordringen er å holde luftfuktighet i sjakk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Ja. Jeg ble revet med når noen pålegger meg å være hater av nordlendinger, fra enkelte... 

Er kanskje blitt litt bitter av meg, jobber med det. Vinteren gikk sterkt utover min verdighet. Uvant å tigge paller, finne unnskyldninger på å ikke ha besøk osv. pga skam over trang økonomi. Som alltid har gått akkurat greit rundt før strømkrisen 😊

Slik som du har hatt det en vinter, EN vinter, har mange det i nord hver jævla vinter pga 8mnd med vinter og mye høyere priser en i sør.
Dette burde egentlig være en oppvåkning om hvor bra dere egentlig har det sør for dovre når det kommer til strømpriser.
Minstepensjonister har brukt ull og dunklær inne for å spare på strømmen hver jævla vinter pga lang vinter og høye strømpriser.

Sorry for å være direkte, men at folk sør har en dårlig vinter høres mer ut som suttring en noe annet.

 

Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle likt å ha hørt klagehylene fra Nord - Norge hvis situasjonen var omvendt, der kraften kostet 2 øre i Kristiansand og kr. 2,65 i Tromsø.

Denne situasjonen er ikke langt unna hvordan vi har hatt det i mange mange år men siden det er utenfor ring 3 er det ingen som bryr seg.

Man skulle tro at folk ikke viste at det er folk som bor nord for dovre av å til.

Så skal man suttre les dere litt opp.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (10 timer siden):

Slik som du har hatt det en vinter, EN vinter, har mange det i nord hver jævla vinter pga 8mnd med vinter og mye høyere priser en i sør.
Dette burde egentlig være en oppvåkning om hvor bra dere egentlig har det sør for dovre når det kommer til strømpriser.
Minstepensjonister har brukt ull og dunklær inne for å spare på strømmen hver jævla vinter pga lang vinter og høye strømpriser.

Sorry for å være direkte, men at folk sør har en dårlig vinter høres mer ut som suttring en noe annet.

 

Denne situasjonen er ikke langt unna hvordan vi har hatt det i mange mange år men siden det er utenfor ring 3 er det ingen som bryr seg.

Man skulle tro at folk ikke viste at det er folk som bor nord for dovre av å til.

Så skal man suttre les dere litt opp.

Velbegrunnet tale liker jeg.

Hvem som har det værst og best i nord og sør ble litt avsporing. Det er store forskjeller innad både i nord og sør hvor man bor. Ikke EN fasit for hver landsdel. Bor man "feil" i østNorge har man både manglene kollektivtrafikk, dårlige veier, et hav av bomstasjoner (30 mil kan koste 600-800 kroner i bompenger, ref at drivstoff koster en krone mer i nord). Bompenger kan utgjøre 50.000 kr i året og mye mer for en familie. Ref igjen det med 1 krone ekstra for drivstoff. Kanskje en bedre løsning i hele landet. 

Får litt inntrykk av også noe fordommer fra nord Norge om at HELE sør er varme somre, flotte veier, kollektivtrafikk, gode lønninger, jobber osv. Det blir en svart hvitt maling.

Hvis nord Norge er så forferdelig som noen kan gi inntrykk av og sør så rosehage. Ja da hadde jeg vurdert flytting. Selvsagt er ikke dette sannheten. 

Jeg sporer av min tråd nå. Debatten ble mye mer enn tenkt. 

Vil vi ha nok egenprodusert strøm, må vi ikke være så allergiske mot å se vindmøller og annet i hele landet. Jeg ser utfordringen med fugler og vindmøller... Men å ikke tåle å se vindmøller og ledninger i naturen,slik enkelte motstandere gjør. Det må vi finne ut av. 

Solcellepaneler har jo sine utfordringer i Norge. Det blir spennende å se på energi (strøm) politikken fremover på mange plan. 

 

Jeg setter sluttstrek som trådstarter. Det hele ble bare rotete og lite allment nyttig til senere her inne... 

Takker for saklig korreks fra enkelte. Sterke gjentatte påstander om at jeg hater alle i nord Norge, at jeg faktisk ER Nord-Norge hater, fordi jeg mener man kunne hatt mva på meget billig strøm. Det oppfatter jeg ikke noe saklig innlegg. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Eskove skrev (8 timer siden):

Slik som du har hatt det en vinter, EN vinter, har mange det i nord hver jævla vinter pga 8mnd med vinter og mye høyere priser en i sør.
Dette burde egentlig være en oppvåkning om hvor bra dere egentlig har det sør for dovre når det kommer til strømpriser.
Minstepensjonister har brukt ull og dunklær inne for å spare på strømmen hver jævla vinter pga lang vinter og høye strømpriser.

Sorry for å være direkte, men at folk sør har en dårlig vinter høres mer ut som suttring en noe annet.

 

Denne situasjonen er ikke langt unna hvordan vi har hatt det i mange mange år men siden det er utenfor ring 3 er det ingen som bryr seg.

Man skulle tro at folk ikke viste at det er folk som bor nord for dovre av å til.

Så skal man suttre les dere litt opp.

Snakk om sutring, jeg har bodd innenfor ring 3 i litt over to måneder, og det for 35 år siden. Jeg har bodd langt lengre i Troms og Finnmark. Slutt å fremstill folk som bor i Nord Norge som offer, jeg bodde i Nord Norge helt frivillig, dette er en landsdel med enorme muligheter for de som er opptatt av å utnytte mulighetene i stedet for ikle seg offer rollen hele tiden. Og når var kraftprisen i Tromsø kr. 3.36/kWt, som den i dag er i Kristiansand? Eller kr. 2,67 som den er i region Øst og Vest? Den er fortsatt 2 øre/kWt i Midt og Nord.

Temaet i denne strengen er om Norge skal bygge bedre overførselskapasitet mellom landsdelene slik bl.a. Sverige har gjort. Dette vil sikre at hele landet i større grad får omtrent like kraftpriser, det vil også gjøre det mulig å bygge ut de store vindkraftresursene som ligger i Nord Norge og gi disse et marked, dette i kombinasjon med at det gir muligheter til å bygge ut mer kraftkrevende industri I Nord - Norge. Det gir ingen mening at en i en og samme kommune, eksempelvis i Høyanger Kommune, i de deler av kommunen som ligger på nordsiden av Sognefjorden har en kraftpris på 2 øre/kWt, mens virksomhet som ligger på sørsiden av Sognefjorden skal måtte betale kr. 2,67/kWt. Denne debatten dreier seg ikke om hvorvidt enkeltindivider i Nord - Norge fryser om vinteren, men om vi skal utnytte de resursene vi har, og om vi skal ha et næringsliv som utsettes for helt tilfeldige og uforutsigbare rammevilkår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Windfarmer her! TS har vel fått et greit svar på opprinnelig innlegg, og tatt til seg de saklige tilbakemeldingene som har kommet. Så er det lov med littegrann slingringsmonn på at formulering ikke alltid er presis og at misforståelser kan oppstå.

Selv så bor jeg så sentralt på østlandet som man kan komme, men jeg har tidligere svigerfamilie i Nord-Norge og jeg unner de absolutt alle fordeler de kan få. Jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg skulle holdt ut der oppe i 10 av 12 måneder av året, siden jeg ikke er spesielt friluftsinteressert.

Så er det jo langt i fra bare økonomiske fordeler med Nord-Norge heller. I Tromsø så har de vel 1 kr påslag på bensinprisen for å finansiere veiutbyggingen (les:tunneler). Lurer på om påslaget var for å slippe bomring? Med de avstandene som er der oppe så tenker jeg at den økte drivstoffprisen spiser opp alt av ev økonomiske fordeler de har. Legg til at de stort sett har lavere gjennomsnittslønn også...

Lenke til kommentar
2 hours ago, RookieNO said:

Enig med Windfarmer her! TS har vel fått et greit svar på opprinnelig innlegg, og tatt til seg de saklige tilbakemeldingene som har kommet. Så er det lov med littegrann slingringsmonn på at formulering ikke alltid er presis og at misforståelser kan oppstå.

Selv så bor jeg så sentralt på østlandet som man kan komme, men jeg har tidligere svigerfamilie i Nord-Norge og jeg unner de absolutt alle fordeler de kan få. Jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg skulle holdt ut der oppe i 10 av 12 måneder av året, siden jeg ikke er spesielt friluftsinteressert.

Så er det jo langt i fra bare økonomiske fordeler med Nord-Norge heller. I Tromsø så har de vel 1 kr påslag på bensinprisen for å finansiere veiutbyggingen (les:tunneler). Lurer på om påslaget var for å slippe bomring? Med de avstandene som er der oppe så tenker jeg at den økte drivstoffprisen spiser opp alt av ev økonomiske fordeler de har. Legg til at de stort sett har lavere gjennomsnittslønn også...

Det påslaget ble fjernet for bare noen dager siden faktisk.. istedenfor får vi 7 bomstasjoner på den bittelille øya.. hurra.. 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...