Gå til innhold

Nord Norge. Om fritak fra mva og avgifter på strøm.


Anbefalte innlegg

Vi har historisk fokusert sterkt på beboelse i distriktene, særlig i Nord Norge.

Historisk har det vært mye vi og dem mellom nord og sør. I dag sier også nordlendinger at de står mer på egne ben enn før. Nord er selvsagt viktig i eksport av sjømat med mere. 

Nå som en helt vanvittig prisforskjell på strøm er tema, så subsidieres fortsatt nord med fritak for mva og elavgift. Det har lenge vært billigere strøm i nord Norge uansett, men nå er det jo villt. 

Jeg mener man i nord har gått langt forbi grådighet i dag.

"Jeg skal faen meg ikke betale mva eller avgifter på en tjeneste som fra før er 99% billigere enn i sør"!!??

Jeg kan forstå grådigheten noe, men samtidig blir jeg forbannet. Det finnes ingen logikk i at den som allerede får en vare ekstremt mye billigere enn annen del av landet, i tillegg skal kreve at man får ytterligere fritak for avgifter på denne. 

Ja, nå bidrar staten noe på den vanvittige forskjellen. Med fortsatt så betaler vi i sør mer i bare mva enn strømmen koster i nord.

Kan noen hjelpe meg med god argumentasjon på at landsdel som allerede har en vare 99% billigere, må ha mva og elavgift fritak i tillegg?

Husk at sør Norge er mer enn "rikingene i Oslo" (om noen fortsatt tenker slik). 

Jeg mener man bør se på ulike avgifter og fritak på alle områder i hele landet. Mye har gått ut på dato.

Edit: Gjort oppmerksom på dette.. 

  • Nordland, Troms og Finnmark slipper merverdiavgiften på 25 prosent på strøm
  • Finnmark og Nord-Troms er fritatt elavgiften, på 19 øre på sommeren og 11 øre på vinteren

 

Endret av plankeby
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheAvatar skrev (8 minutter siden):

men NN blir jo rævkjørt på mange andre måter? er det ikke felt der oppe, men all drift gjøres fra verdens navle Oslo. de blir jo også glemt når det kommer til veinett, tog og fly. NN er en diamant Norge har som bare blir forsømt og misbrukt

Mulig det. Men sør Norge er mer en Oslo, selv vi i sør ser at Oslo er noe eget. Hvor mange i Nord måtte redusere strømforbruket ekstremt i vinter? Noe er galt når en vare som er viktig og allerede 99% billigere skal ha fritak i tillegg.

For meg er det provoserende at basis som strøm/varme skal påvirke livskvaliteten mellom to landsdeler så enormt. Altså fritak for avgifter på noe som allerede er mye billigere. Det henger ikke på grep. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

God tanke å tenke over moms og skatter på strøm i disse tider.

 

Bare noen tanker her, mye å diskutere rund Nord VS Sør

Man jo også flytte man jobbene tilbake til nord, fisken som hentes ut av trålere, olje, oppdrett.

Sist jeg så tall var det vel 38000 oljejobber i oslo. NRK har 6000 arbeidsplasser.

Siste veiprosjekt å snakke om Tromsø var for 27 år siden.

Tenker det er langt værre for østlandet å stå på egene bein.

Endret av leifeinar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Separatisme er en korttenkt løsning. Produkt og velferd skal distribueres likt over landet, og det gjelder spesielt å utjevne forskjeller som har en direkte påvirkning på borgere sin livskvalitet.

Dette betyr at nord skal hjelpe sør med strøm, og sør skal hjelpe nord. Faktisk så ville jeg bare droppet hele den nord-/sør-mentaliteten og heller snakket om regioner som likestilte, men med forskjellige behov.

Grådighet og hevngjerrighet vil gjøre oss alle til tapere. Det er det nok av eksempler på rundt om i verden.

leifeinar skrev (5 minutter siden):

Siste veiprosjekt å snakke om Tromsø var for 27 år siden.

De fleste veiprosjekter er jo kommunale/fylkeskommunale, så det ville jeg tatt opp med dem.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (16 minutter siden):

God tanke å tenke over moms og skatter på strøm i disse tider.

Samtidlig kan man jo også flytte man jobbene tilbake til nord, fisken som hentes ut av trålere, olje, oppdrett.

Sist jeg så tall var det vel 38000 oljejobber i oslo. NRK har 6000 arbeidsplasser.

Siste veiprosjekt å snakke om Tromsø var for 27 år siden.

Tenker det er langt værre for østlandet å stå på egene bein.

Uansett landsdel. Når det går løs på primærbehov som varme og mat har jeg ingen forståelse for dette. At noen skal ha fritak på brødet til en krone der andre må betale 100 kroner for samme brød pluss avgifter i tillegg.

Vi snakker tross alt om tusenlapper i forskjell hver måned på en basis vare. 

Jeg poengterer at tema ikke er forskjell på strømprisen alene. Men begrunnelse for avgiftsfritak på en vare som allerede er hinsides billigere fra før i nord. Slikt skaper ikke tillit til avgifter og støtte hos meg.

Vi risikerer nok en ny nord og sør splittelse nå. Desverre, når det gjelder primærbehov (strøm=varme). 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (54 minutter siden):

Vi har historisk fokusert sterkt på beboelse i distriktene, særlig i Nord Norge.

Historisk har det vært mye vi og dem mellom nord og sør. I dag sier også nordlendinger at de står mer på egne ben enn før. Nord er selvsagt viktig i eksport av sjømat med mere. 

Nå som en helt vanvittig prisforskjell på strøm er tema, så subsidieres fortsatt nord med fritak for mva og elavgift. Det har lenge vært billigere strøm i nord Norge uansett, men nå er det jo villt. 

Jeg mener man i nord har gått langt forbi grådighet i dag.

"Jeg skal faen meg ikke betale mva eller avgifter på en tjeneste som fra før er 99% billigere enn i sør"!!??

Jeg kan forstå grådigheten noe, men samtidig blir jeg forbannet. Det finnes ingen logikk i at den som allerede får en vare ekstremt mye billigere enn annen del av landet, i tillegg skal kreve at man får ytterligere fritak for avgifter på denne. 

Ja, nå bidrar staten noe på den vanvittige forskjellen. Med fortsatt så betaler vi i sør mer i bare mva enn strømmen koster i nord.

Kan noen hjelpe meg med god argumentasjon på at landsdel som allerede har en vare 99% billigere, må ha mva og elavgift fritak i tillegg?

Husk at sør Norge er mer enn "rikingene i Oslo" (om noen fortsatt tenker slik). 

Jeg mener man bør se på ulike avgifter og fritak på alle områder i hele landet. Mye har gått ut på dato. 

 

 

Det er myndighetene som har bestemt dette, deres politiske stemmer i nord ved valg teller også mer enn en person fra Oslo eller Fredrikstad.

Jeg synes dette er gode tiltak for å holde nasjonen i hevd og bebyggelse oppe. Nord sliter med fraflytting og dårlige arbeidstilbud og slike tiltak gjør det mer attraktivt å bo i nord.  Prisene har ikke noe med støtteordninger i nord å gjøre, men at syd er koblet til Acer og Nor pool og at vi er koblet til den europeiske prismarkedet.

Nord er koblet til Sverige, selger billig el til Sverige som siden selger den samme el dyrt til sydnorge.

Pass dere så vi ikke blir som Sverige i distriktene.

Løsningen er istedenfor å bygge bedre overføringsnett Innenlands, slik at vi slipper å gå via Svenske kabler og EU pris på el tilbake.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Nord sliter med fraflytting og dårlige arbeidstilbud.

Hele landet "sliter" med sentralisering. Byer som Tromsø og Bodø har befolkningsvekst. Det som derimot er unikt med fraflytting i Nordland og Finnmark er at de flytter sørover, noe som også drar med seg kompetanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, plankeby said:

Jeg mener man i nord har gått langt forbi grådighet i dag.

"Jeg skal faen meg ikke betale mva eller avgifter på en tjeneste som fra før er 99% billigere enn i sør"!!??

Oj oj oj - høres jo ut som desperasjonen har satt seg og derfor tyr til personangrep på befolkningsgruppen nordlendinger! Snakker om å synke lavt her.

Hvis det er sånn at logikken til enkelte tilsier at hvis regjeringen sin langsiktige strategi med energiutveksling med Europa går ut over prisen sør i landet, så er det liksom fordi nordlendinger er grådige - wtf ??

Dette mønsteret mener jeg å kjenne igjen fra før, du synes vel vi er grådige når våre kommuner ønsker arbeidsplasser som følge landføring av olje/gass, når vi ønsker å kunne besøke nærmeste by vinterstid uten å risikere å stå værfaste pga stengte fjelloverganger, når vi ønsker å reise til en annen by i landsdelen på kort varsel uten å måtte betale oppimot 5kkr for tur retur ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

 

 

Hvis det er sånn at logikken til enkelte tilsier at hvis regjeringen sin langsiktige strategi med energiutveksling med Europa går ut over prisen sør i landet, så er det liksom fordi nordlendinger er grådige - wtf ??

Ja, grådighet ! 😊 

Er det ikke grådig, så forstår jeg lite.

Du får en vare 99,9% "billigere enn i sør" og vil i tillegg ha deg frabedt om å betale noen avgifter. Men forventer at han som skal betale 99% mer enn deg for samme vsre også bør betale avgifter i tillegg.

Ko ko spør du meg. 

Er en nordlending så grådig at han skal ha mer enn 99,9% rabatt? Altså kreve seg fritatt for avgift på så lav sum. 

Jeg forstår selvsagt at innlegget jeg besvarer er ikke er typisk holdning hos folk i nord. Hvis det er en slags hevntanke løser det lite og skaper ny splittelse. 

Hvor er logikken at de som får varen radikalt billigere da også skal ha rett til fritak fra avgifter i tillegg??

At man har kommet i en situasjon med ekstrem prisforskjell på strøm er noe annet.

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, plankeby said:

Ko ko spør du meg.

Det eneste som er koko her er innlegget ditt hvor du svartmaler en hel gruppe av befolkninga som ikke står til ansvar for regjeringens strømpolitikk sør i landet.

 

6 minutes ago, plankeby said:

Er en nordlending så grådig at han skal ha mer enn 99% rabatt.

Har nett-trollet endelig krøpet ut av grotta og vist sitt sanne ansikt? Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, bare ute etter å slenge dritt om befolkningsgruppa. Du har tydeligvis ikke den fjerneste anelse om hva det koster å bo i Nord-Norge, bare en svært forvirret antakelse om at folk i nord bor tilnærmet gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (11 minutter siden):

Det eneste som er koko her er innlegget ditt hvor du svartmaler en hel gruppe av befolkninga som ikke står til ansvar for regjeringens strømpolitikk sør i landet.

 

Har nett-trollet endelig krøpet ut av grotta og vist sitt sanne ansikt? Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, bare ute etter å slenge dritt om befolkningsgruppa. Du har tydeligvis ikke den fjerneste anelse om hva det koster å bo i Nord-Norge, bare en svært forvirret antakelse om at folk i nord bor tilnærmet gratis.

Alt over er din påstand.

Hvorfor skal man i Nord slippe mva og elavgift på allerede billig strøm?? Jeg er åpen for innspill på det. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Hva tjener dem i sør på at dem i nord må betale mere?

Beklager dobbelpost. Mva og avgifter er jo en pott til samfunnet. Det handler om bidrag og samhold i ett land. For meg er logikken at fritak for avgifter skal hjelpe folk med dårlig råd osv.

At to familier med lik økonomi der en må betale mye avgifter på varen som er dyr, og en annen ikke skal betale avgifter på samme vare som er billig. Det er ikke logikk for meg.

Det er heller ikke slik at alle i nord har så veldig mye høyere kulde over tid og strømbehov om vinteren enn deler av sørnorge. For det er et argument for å slippe avgifter. Men det argumentet var mer gyldig på 60-tallet da man bestemte dette enn i dag.

Forøvrig burde turistnæringen og utdsnningssteder i nord benytte lav strømpris til sin fordel. Overnattingssteder og studiesteder kan tilby billigere boutgifter og overnatting. Da strømregningen nå påvirker priser på overnatting mye i sør. 

 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Beklager dobbelpost. Mva og avgifter er jo en pott til samfunnet. Det handler om bidrag og samhold i ett land. For meg er logikken at fritak for avgifter skal hjelpe folk med dårlig råd osv.

At to familier med lik økonomi der en må betale mye avgifter på varen som er dyr, og en annen ikke skal betale avgifter på samme vare som er billig. Det er ikke logikk for meg. 

Om strømmen er på 20 øre i nord, og dem betaler 10% i mva og avgifter, så blir vel det langt mindre innbringende enn om dem i sør må betale 10% av 2 kroner?

Er trossalt bare 500.000 som bor i nord, mens de resterende 5 millionene bor i sør.

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Om strømmen er på 20 øre i nord, og dem betaler 10% i mva og avgifter, så blir vel det langt mindre innbringende enn om dem i sør må betale 10% av 2 kroner?

Er trossalt bare 500.000 som bor i nord, mens de resterende 5 millionene bor i sør.

Jo da. Men da er man med i prinsippet om lik avgift. Hvorfor lage spetakkel som en gjør her over å betale 10% av to kroner? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er sørlending og trives godt med alle fordelene det innebærer, og jeg bryr meg ikke om de tingene vi har som de ikke har i nord. Folk får velge hvor de vil bo. 

Nå har jeg imidlertid fått en ulempe som har vart i flere måneder så nå forventer jeg at de i nord skal blø litt så denne ulempen forsvinner. Det skulle jo bare mangle. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke, er vel du som lager spetakkelet? 

Tja. Giret meg litt opp når en her blir forbannet over å betale avgifter på noe som er billig...

Jeg er opprørt ja, for jeg klarer ikke forstå hvorfor man i nord skal slippe avgiftene på strøm. Mye annet jeg forstår med tanke på bosetting, holde liv i distriktene osv. 

Selvsagt mest opprørt over å gå en mareritt vinter i møte. Forrige vinter henter jeg mye paller til å fyre med, nå er det kamp om paller også. Trist utvikling. Nå blir det selvsagt å fyre opp alt som er mulig, både parkett og annen drit man får tak i. Ikke noe av dette har noe med folk i nord å gjøre, 😊

Spørsmålet har jeg gjentatt: God grunn til mva og elavgiftfritak i nord på strøm. Er åpen for innspill. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...