Gå til innhold

Nord Norge. Om fritak fra mva og avgifter på strøm.


Anbefalte innlegg

Tja.. med 2kr kwt her nord går vel masse bedrifter konkurs og folk vil kansje måtte flytte sør for å finne seg jobb. Det vil jo sikkert dra opp boligprisene og minke jobbmulighetene i sør.

8 grader her jeg bor nå, så vi har nok vesentlig større behov for strøm til oppvarming. Var en helg i Oslo for noen uker siden og det var jo 20+ grader hele helgen. Det er sjelden man opplever her.

Dyrere strøm i nord vil garantert ikke gi søringene noe billigere strøm. Og skal man legge kabel fra nord til sør vil vel alle bare få enda dyrere strøm for å finansiere den.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, plankeby said:

Alt over er din påstand.

Eh, nei - har du allerede glemt hva du skrev i første innlegg ?

9 hours ago, plankeby said:

Jeg mener man i nord har gått langt forbi grådighet i dag.

"Jeg skal faen meg ikke betale mva eller avgifter på en tjeneste som fra før er 99% billigere enn i sør"!!??

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke verken husstander i Nord-Norge eller Sør-Norge blir å merke noe særlig til en eventuell mva på strøm. 25 % på 2 øre er forsvinnende lite. Når det oppfattes som politisk usmaklig med fradrag når prisforskjellene er som de er, hadde det vært like greit å lagt mva til strømmen i Nord-Norge, ikke minst for å hindre en "sør-mot-nord"-holdning som ingen vil være tjent med. Man kunne heller fjernet mva på strøm i Nord-Norge igjen i framtiden, dersom prisbildet skulle snus.

Problemet som må løses, er hvordan man får strømprisene ned på et fornuftig nivå i hele landet. Hvis man ønsker å fortsette å eksportere i dagens tempo, må man bygge ut mer strømproduksjon. Hvis ikke, må man legge restriksjoner på eksport. Vi er jo glad i skatter og avgifter i Norge. Hva med å legge en eksportavgift på strøm som eksporteres, en slags omvendt toll?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tja.. med 2kr kwt her nord går vel masse bedrifter konkurs og folk vil kansje måtte flytte sør for å finne seg jobb. Det vil jo sikkert dra opp boligprisene og minke jobbmulighetene i sør.

8 grader her jeg bor nå, så vi har nok vesentlig større behov for strøm til oppvarming. Var en helg i Oslo for noen uker siden og det var jo 20+ grader hele helgen. Det er sjelden man opplever her.

Dyrere strøm i nord vil garantert ikke gi søringene noe billigere strøm. Og skal man legge kabel fra nord til sør vil vel alle bare få enda dyrere strøm for å finansiere den.

"Sør" er ikke bare oslo. Vi i fjellregionen har en av de kaldeste og lengste vintrene og betaler for dyr strøm. Vi hadde -2 grader på tirsdag by the way. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er bare uopplyste som mener at de i nord sitter i en spesielt gunstig posisjon om dagen...

Hvis vi skulle ha gjort om Norge til 1 strømområde så hadde kanskje strømmen blitt 1-2% billigere for oss her på østlandet, mens strømmen da vil koste det samme i nord som i sør. Det er en pølse i slaktetida og null effekt, for ikke å snakke om konsekvensene det ville fått for bedrifter i Nord-Norge!
Problemet må løses kortsiktig, med tilskudd fra staten for de som har høy pris nå, og langsiktig med at man må bort fra den obskøne krafteksporten vi har sørover til Europa. Vi skal selvfølgelig bidra til strømmen i resten av Europa, men vannlagrene våre kan ikke sees på som batterier som skal tappes ned om sommeren, om sommeren må de fylles opp for å kunne brukes om vinteren!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (2 timer siden):

Det er bare uopplyste som mener at de i nord sitter i en spesielt gunstig posisjon om dagen...

Jeg har ikke satt meg inn i hva som gjør at familier i nord nå har det vanskelig. Mat og varme er jo primære behov. Sistnevnte har man jo bedre råd til. 

Er forøvrig spent på forurensning fra vedfyring i byene i år (snakker ikke om Oslo). Ser folk selger og gir bort parkett og annet full av kjemikaliedrit til fyring. Så det vil nok brennes mye rart. Merket det vinteren som var også. Lukten av boligbrann, pga folk i nabolaget brant parkett, kledning osv. Man brenner jo det man får tak i nå.

Vi har vel ikke hatt lignende situasjon etter  2. verdenskrig?? 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 timer siden):

Hvorfor skal man i Nord slippe mva og elavgift på allerede billig strøm?? Jeg er åpen for innspill på det.

plankeby skrev (18 timer siden):

God grunn til mva og elavgiftfritak i nord på strøm. Er åpen for innspill. 

For i nordnorge har vi en vinter på 8mnd ikke 3 som i sør.
Vi starter med snø i slutten på november og den ligger ofte til starten på juli.
I nord er vi avhengig av å kunne varme opp husene 11mnd pr år.

Det er faktisk det som er årsaken til at man har sløyfet mva i nordnorge, ikke prisforskjelden.
avgifter er det nordtroms og finnmark som har fritak for ikke hele nordnorge, siden der er det 10mnd vinter.

Du kan prøve å bo noen år i nordnorge så ser du hvorfor det er som det er.

Jeg har selv prøvd meg noen år lengre sør og ja det er stor forskjell på hvor lang vinteren er.

At strømmen nå er så mye dyrere i sør er ikke vanlig.

Strømpriser på over 60øre var ikke uvanlig i nordnorge, mens dere i sør syter når prisen er over 50øre.

Dette er noe ingen snakket om før dere i sør faktisk måtte betale mer for strømmen en i trøndelag og nordnorge.
Hvorfor kom det ikke syting om dette når dere hadde billigere strøm en vi hadde?
 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Eskove said:

For i nordnorge har vi en vinter på 8mnd ikke 3 som i sør.
Vi starter med snø i slutten på november og den ligger ofte til starten på juli.
I nord er vi avhengig av å kunne varme opp husene 11mnd pr år.

Javel? Jeg  har venner i bla. Harstad og de  har vesentlig mildere vintre enn oss i Viken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (11 minutter siden):

For i nordnorge har vi en vinter på 8mnd ikke 3 som i sør.
Vi starter med snø i slutten på november og den ligger ofte til starten på juli.
I nord er vi avhengig av å kunne varme opp husene 11mnd pr år.

Det er faktisk det som er årsaken til at man har sløyfet mva i nordnorge, ikke prisforskjelden.
avgifter er det nordtroms og finnmark som har fritak for ikke hele nordnorge, siden der er det 10mnd vinter.

Du kan prøve å bo noen år i nordnorge så ser du hvorfor det er som det er.

Jeg har selv prøvd meg noen år lengre sør og ja det er stor forskjell på hvor lang vinteren er.

At strømmen nå er så mye dyrere i sør er ikke vanlig.

Strømpriser på over 60øre var ikke uvanlig i nordnorge, mens dere i sør syter når prisen er over 50øre.

Dette er noe ingen snakket om før dere i sør faktisk måtte betale mer for strømmen en i trøndelag og nordnorge.
Hvorfor kom det ikke syting om dette når dere hadde billigere strøm en vi hadde. 

Nå er jo forskjellen på strøm enorm. 

Nå er jeg litt frekk, men tror du går i fella om nord og sør, med å tenke nord og Oslo. Tror for mange i nord Norge ser seg blind på Oslo som sør Norge.

Så om du er fra nord eller bare troller her? Både folk i nord og sør bør lære seg Norgeskartet 😁

Med litt humor og smil vil jeg si at vi i sør kanskje er like fortvilet ovar at nordlendinger setter oss i sør i Oslobås. Som at noen her setter nordlendinger i en stereotype bås. Det er minusgrader i deler av sør allerede nå. Som også annen har påpekt. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (22 minutter siden):

Javel, men så er ikke Harstad den eneste byen nord for Trondheim heller.

Oslo er ikke den eneste byen sør for Trondheim 😊

Så la oss legge den død at hele sør Norge (mener ikke kun strømregion sør) har varme somre og milde vintre. Og hele nord er en fryseboks.

I så fall burde man hatt ulike systemer for fritak fra mva og avgift på strøm i hele landet ut fra kuldeperiode. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

men tror du går i fella om nord og sør, med å tenke nord og Oslo

Den fella har jeg ikke gått i.
Sørnorge er også Kragerø som ikke har vinter.
Kristiansand som heller ikke var vinter.
Haugesund som nesten ikke har vinter.
Bergen som bare har regn.
Og østerdalen som faktisk har vinter, men fremdeles har dem kortere vinter en i nord.

Kan også si at de fleste i nordnorge ikke snakker om oslo når man snakker om sørnorge, oslo er en helt egen plass som stort sett bare består av papirflyttere og politikere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

Tror for mange i nord Norge ser seg blind på Oslo som sør Norge.

Her er det nok du som har gått i fella.
For oss i nord er ikke sørnorge synonymt med oslo.
Oslo er Oslo.
Sørnorge er kragerø, kristiansans kristiansand, stavanger, fredrikstad, kongsberg etc
Nå kan man diskutere om stavanger er vestlandet eller sørnorge men der er sør for ring 3

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil rette på.. Ser min uklarhet på sørnorge. Da strøm region sørnorge er snevrere enn det jeg er vant til å kalle sør norge. Strømregion øst har jeg i hele min oppvekst vært vant til å kalle sørnorge. Så strømregion sørnorge er varmest landsdel ja. Men jeg tror strømregioen sør er snevrere omtale av folkelig bruk av sørnorge 

Hvorfor skal strømregion nord være fritatt for mva og elavgift. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (4 minutter siden):

Kongsberg?

Jepp.
kongsberg er faktisk sør for Oslo og derfor en del av sørnorge.
Akkurat på samme viset som notodde, seljord, evje, tonstad bare for å nevne noen
Men igjen kan man diskutere om tonstad er sør eller vestlandet.
Men fremdeles sør for ring 3

Edit:
Og tar man utgangspungt i ring 3 er ikke viken en del av sørnorge men østlandet. og dermed ikke en del av @plangeby sin diskusjon nord-norge vs sørnorge.

Selv om han har inrømmet å ha bitt over mer av norge en han burde

 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (20 minutter siden):

Selv om han har inrømmet å ha bitt over mer av norge en han burde
 

Mine kollegaer og venner fra ulike deler av nord omtaler meg som søring og dere søringer. Så jeg er i den gamledagse streken rundt Trondheim et sted på kartet om søringer og nordlendinger 😁 Som jo er skillet mellom fritak fra mva og elavgift. Men ja, tar kritikken her.

Poenget er ikke å straffe noen i nord eller få gevinst i sør. Da noen har tatt opp dette.

Ser bare ikke god faglig begrunnelse for.. , ja jeg går på repeat nå.. 

Tror alle er enige om hvor nord Norge er på kartet. Så oversnriften gjelder. 

Så er resten sør.... Er en egen diskusjon dette. Jeg har sporet av min egen tråd 🤯

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grunnen er temperatur, historisk pris på strøm, og forbruk av strøm.

Nord-Norge har historisk sett brukt mer strøm enn sør, pga lokasjon, og dermed ble de fritatt for avgifter. 

At det akkurat i dette øyeblikket er en økning i prisen sør i Norge, pga kabler til utlandet, bør ikke utgjøre noen forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...