Gå til innhold

Isen på Grønland smelter raskere enn noensinne


Anbefalte innlegg

Isen på Grønland smelter raskere enn noensinne - Tu.no

 

I seg selv er ikke denne hendelsen noen grunn til sjokk, siden vi regner med en slik hendelse hvert 150. år. Per i dag er ikke dette en varsellampe, sier Samset til Aftenbladet.

Også på Grønlands høyeste punkt, Summit Station nesten 3.700 meter over havet, har is smeltet den siste tiden. Dette skal være den første issmeltingen som er registrert på dette punktet siden 1889.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (22 minutter siden):

Kan smelting av isen ha noe med vulkansk aktivitet på Island å gjøre tro? Island ligger som sagt over den kjente strømmen av lava som kalles for Ildringen og har blitt mer og mer aktiv i de siste årene med for eks større jordskjelv i Asia og Sør Europa. Se kart over ildringen her: ildringen – Store norske leksikon (snl.no)

Dette var et merkelig innlegg på TU, smeltingen på Grønland er i sesongen 21 - 22 mindre enn gjennomsnittet 1980 - 2010:

SMB_curves_LA_EN_20220805.png (846×1080) (polarportal.dk)

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Dette var et merkelig innlegg på TU, smeltingen på Grønland er i sesongen 21 - 22 mindre enn gjennomsnittet 1980 - 2010:

SMB_curves_LA_EN_20220805.png (846×1080) (polarportal.dk)

Vel, jeg er helt enig i det, og ikke noe rart heller, for jeg ser at artikkelen er fra TU faktisk er fra 2012, så det er min feil at jeg ikke sjekket opp datoen, jeg vet at jeg leste at isen på Grønland smeltet raskt i år, men feil innslag altså, beklager det! Den riktige er her: Den raskeste isstrømmen på Grønland (uib.no)

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (44 minutter siden):

Island ligger som sagt over den kjente strømmen av lava som kalles for Ildringen og har blitt mer og mer aktiv i de siste årene med for eks større jordskjelv i Asia og Sør Europa. Se kart over ildringen her: ildringen – Store norske leksikon (snl.no)

Island ligger i et slikt område, men linken sier at Ildringen går mellom Amerika og Asia?

Det har til nå ikke vært forskjell på vann-nivået ved norske brygger, på bilder fra 60-tallet og til nå. Nå skal det plutselig skje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (6 minutter siden):

Island ligger i et slikt område, men linken sier at Ildringen går mellom Amerika og Asia?

Det har til nå ikke vært forskjell på vann-nivået ved norske brygger, på bilder fra 60-tallet og til nå. Nå skal det plutselig skje?

Hvis du ser på bilde nr2 (til høyre) så ser du at ildringen (den er markert rød) også strekker seg opp mot Arktis og Island ligger midt i dens vei og soper forbi Grønlands kyst. Siden det opplyses om at isen smelter fra undersiden er det nærliggende å tro at lavastrømmen er den direkte årsaken? 

Jeg tror det vil gå lang tid før vi merker noen havstigning langs Norskekysten som ennå hever seg litt etter tyngden av is under istiden, det vil kompensere?

Den raskeste isstrømmen på Grønland (uib.no)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Ekstra ironisk at øya som i utgangspunktet fikk navnet sitt av ironiske årsaker, siden det var alt annet enn grønt der da den ble oppdaget, nå faktisk risikerer å bli grønn. 😛

Det må ha vært andre tidligere som oppdaget at øya faktisk var Grønn som gav den navnet 🙂 ? Grønland, Klima | Grønland har vært isfritt før – at det kan skje igjen, uroer forskere (nettavisen.no)

Vet ikke hvorfor at dette uroer forskerne så mye da de kanskje allerede vet at jorden har en kontinentaldrift hvor klima henger sammen med det?

Grønland var varmere for 80 år siden enn i dag (tv2.no)

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (5 minutter siden):

Det må ha vært andre tidligere som oppdaget at øya faktisk var Grønn som gav den navnet 🙂 ?

Skal ha vært den islandske drapsmannen Eirik Raude som valgte navnet for å gjøre øya mer attraktiv. 

De finner vel elefanter og sydlige planter under arktisk is. Forholdene forandrer seg over tid.

https://www.nrk.no/urix/280-millioner-ar-gamle-fossiler-funnet-i-antarktis-1.13866512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Nei, den kan ikke ha vært grønn. Før menneskene begynte å brenne fossile brennstoff så var det mye kaldere på hele planeten og klimaet var helt stabilt.

Jo, har det vokst trær der må de ha vært grønne vel? Nå ble jo Sahara til en ørken for de begynte med olje, så klima er klima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (6 minutter siden):

Skal ha vært den islandske drapsmannen Eirik Raude som valgte navnet for å gjøre øya mer attraktiv. 

De finner vel elefanter og sydlige planter under arktisk is. Forholdene forandrer seg over tid.

https://www.nrk.no/urix/280-millioner-ar-gamle-fossiler-funnet-i-antarktis-1.13866512

Enig, forskere har funnet ut at det har vokst trær også i Antarktis

280 millioner år gamle fossiler funnet i Antarktis – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Lenke til kommentar
Nepa skrev (3 timer siden):

Island ligger i et slikt område, men linken sier at Ildringen går mellom Amerika og Asia?

Du har egentlig rett i at ildringen er beskrevet som en hesteskoformet ring i Stillehavet mellom Amerika og Asia. Jeg vet ikke hvorfor man skiller dette området ut fra resten som går rundt jorden og havner opp på den nordatlantiske rygg. Antakelig fordi det er dypere der og har større aktivitet en lengre nord. Men det hele henger sammen med platetektonikken hvor havbunn synker ned og smeltes (subduksjon) og på den annen side hvor nytt land brytes opp (vulkanisme). Herav Atlanterhavsryggen som skiller Amerika  med Norge på hver sin side med Asia. - Det finnes hudrevis av små vulkaner utenfor norskekysten.

Hundrevis av vulkaner utenfor norskekysten (dagbladet.no)

Norges aktive vulkaner kan danne nytt land - Geoforskning.no

Endret av Wall Dorf
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 6.8.2022 den 12.46):

Isen på Grønland smelter raskere enn noensinne - Tu.no

 

I seg selv er ikke denne hendelsen noen grunn til sjokk, siden vi regner med en slik hendelse hvert 150. år. Per i dag er ikke dette en varsellampe, sier Samset til Aftenbladet.

Også på Grønlands høyeste punkt, Summit Station nesten 3.700 meter over havet, har is smeltet den siste tiden. Dette skal være den første issmeltingen som er registrert på dette punktet siden 1889.

En 10 år gammel artikkel ja 😂

Grønlandsisen legger på seg i år også, som den har gjort de fleste av de siste 10 åra.
SMB_curves_LA_EN_20220807.png (846×1080) (polarportal.dk)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 6.8.2022 den 14.03):

Vel, jeg er helt enig i det, og ikke noe rart heller, for jeg ser at artikkelen er fra TU faktisk er fra 2012, så det er min feil at jeg ikke sjekket opp datoen, jeg vet at jeg leste at isen på Grønland smeltet raskt i år, men feil innslag altså, beklager det! Den riktige er her: Den raskeste isstrømmen på Grønland (uib.no)

Der står det ingenting om at "Isen smelter raskere enn noensinne", hvilket den altså IKKE gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jowk17/smelter-egentlig-isen-paa-groenland-saa-fort-som-forskerne-fryktet-bildene-fra-verdensrommet-forteller-hva-som-skjer

Sitat

Ved hjelp av 11 satellitter er iskappen over Grønland avbildet over 26 år.

Dermed har de kunnet kartlegge nøyaktig hva som har skjedd med ismassen mellom 1992 og 2018.

Konklusjonen er entydig.

Grønlandsisen smelter faktisk mye raskere enn forskerne fryktet for seks år siden.

Sitat

Smelter syv ganger raskere enn på 90-tallet

Isbreene som dekker Grønland som en kappe, inneholder nok vann til å heve det globale havnivået med 7,4 meter.

Resultatene som ble publisert tirsdag i magasinet Nature, viser at Grønlandbreene nå mister is syv ganger raskere tempo enn på 90-tallet.

  • På 90-tallet forsvant om lag 33 milliarder tonn is hvert år. Fra 2008 til 2018 har 253 milliarder tonn is smeltet i snitt hvert år.
  • Dette er mye mer enn forskerne i FNs klimapanel IPCC advarte mot i 2013, hvor de anslo at havnivået ville stige med 60 cm frem til 2100.
  • De nye satellittanalysene konkluderer med at havet vil stige ytterligere 7 cm. Det betyr at 400 millioner mennesker i dag bor i kystområder som vil bli oversvømmet.

http://imbie.org/wp-content/uploads/2019/12/Shepherd-AAP_200_41586_2019_1855.pdf

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...