Gå til innhold

«Kvantesikker» kryptoalgoritme ble knekt på en time


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siesta-mann skrev (16 timer siden):

Dette er ikke jeg kvalifisert til å ha noen mening om, men det var jo interessant.

Kan man kjøpe en kvantemaskin hvis man har penger nok?

Jeg tror det er ganske mange år til du kan kjøpe en kvantedatamaskin hos Komplett.no, men om du har noen hundre millioner kan du nok få bygget en "prototype". De fleste større/kraftige kvantedatamaskiner er jo akkuratt det, prototyper.

Det at kvantedatamaskiner løser all moderne kryptografi er også feil, selv om det sikkert ikke genererer nok klikk for forfatteren til å skrive det.

Symmetrisk kryptering, f.eks AES er vel i beste fall å anse som halvert i bit-lengde. dvs, 256bit kryptering kan bli like kompleks som 128, etc. Er data kryptert med AES256 eller tilsvarende vil det fortsatt ikke være praktisk mulig eller sannsynelig at det blir knukket, kvantedatamaskin eller ikke.

Utfordringen det er snakk om gjelder jo asymetrisk kryptering(RSA, DSA, etc), som bruker i stort sett all nettverkskommunikasjon. HTTPS, SSL, f.eks. I tillegg skal det sies at det kun er en teori per dags dato, og vi vet ikke sikkert at kvantemaskiner kommer til å klare dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+6132 skrev (På 6.8.2022 den 7.00):

Dette er ikke jeg kvalifisert til å ha noen mening om, men det var jo interessant.

Kan man kjøpe en kvantemaskin hvis man har penger nok?

Ja, de finnes ned i en halv million, og er som en stor stasjonær PC. Men man kan bruke slike som er koblet på nett. F.eks. IBM sin 5-qubit. Man kan også simulere opptil 30-qubit maskin på egen PC, via Q# eller Qiskit.

Lenke til kommentar

Jeg trodde i min visdom at kryptografi var basert på matematikk.

Og så er det kryptografer med manglende matematiske kunnskaper. Er tittelen kryptograf man kjøper på det åpne markedet?

Dette er jo det samme som norske journalister som mangler grunnleggenede språkferdigheter der de enkleste grammatiske reglene er ukjente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...