Gå til innhold

Pensjonssparing fra arbeidsgiver


iblazeqt

Anbefalte innlegg

Har jeg forstått dette riktig; dersom arbeidsgiver har en pensjonsavtale som tilsvarer 2% opptil en gitt G. 
 

Da blir arbeidstaker trukket 2% i lønn som går til pensjon. Riktig? 
 

dersom arbeidsgiver har en pensjonsavtale som tilsvarer 5% opptil en gitt G. 
 

Vil arbeidstaker da bli trukket 5% av lønn som går til pensjon? 
 

Er den eneste forskjellen mellom minimums pensjonssparing fra arbeidsgiver vs en gunstigere avtale at man blir tvunget til et høyere lønnstrekk som er forbeholdt pensjon? 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som om du har minste lovlige pensjonsordning (otp), og det er arbeidsgiver som skal betale, du trekkes ikke i lønn.

OTP - Obligatorisk tjenestepensjon - Skatteetaten

Jeg har 5.55% fra 1-7.1G og 18% fra 7.1-12G. Min bror har minste lovlige. Vi diskutere hvorvidt eneste forskjellen er at jeg får et høyere lønnstrekk per mnd. Det høres ikke riktig ut for meg. 
 

Arbeidsgiver legger ut for deg mener du? Eller faktisk betaler for deg? 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Jeg har 5.55% fra 1-7.1G og 18% fra 7.1-12G. Min bror har minste lovlige. Vi diskutere hvorvidt eneste forskjellen er at jeg får et høyere lønnstrekk per mnd. Det høres ikke riktig ut for meg. 
 

Arbeidsgiver legger ut for deg mener du? Eller faktisk betaler for deg? 

Sjekk lønnslippen din? Er det trekk står det der.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Sjekk lønnslippen din? Er det trekk står det der.

Det står en post «gruppeliv under 67år» Med en gitt sats. Må være trekk til pensjon det da? Min bror har samme post men ansatt i et annet firma. Hans beløp er høyere. Vi har samme lønn men ulike pensjonsordninger. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Jeg har 5.55% fra 1-7.1G og 18% fra 7.1-12G. Min bror har minste lovlige. Vi diskutere hvorvidt eneste forskjellen er at jeg får et høyere lønnstrekk per mnd. Det høres ikke riktig ut for meg. 

Nei, det kommer i tillegg til lønn. Derimot er det ekstremt dårlig forklart mange steder, som f.eks at "Det skal betales inn minst 2 prosent av den ansattes lønn opp til 12 G".

 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Det står en post «gruppeliv under 67år» Med en gitt sats. Må være trekk til pensjon det da? Min bror har samme post men ansatt i et annet firma. Hans beløp er høyere. Vi har samme lønn men ulike pensjonsordninger. 

Det er livsforsikring. Har ingenting med pensjon å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (Akkurat nå):

Nei, det kommer i tillegg til lønn. Derimot er det ekstremt dårlig forklart mange steder, som f.eks at "Det skal betales inn minst 2 prosent av den ansattes lønn opp til 12 G".

 

Ja - og i personalhåndboken står bare prosentsatsene. Null mer info. Det jeg finner på nett kan tolkes på to måter; 

 

1) Arbeidsgiver betaler for deg, og du blir trukket. 
 

2) Arbeidsgiver betaler faktisk for deg. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...