Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt skjermkort


mabbutt

Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

Jeg har en eldre stasjonær PC som jeg er veldig fornøyd med. Stabil og fin. Den begynner dog å dra såpass på årene at jeg merker jeg begynner å henge litt etter på ytelse. Jeg tenkte jeg kunne starte med å oppgradere skjermkortet, men hva vil gi meg mest valuta for pengene?

Jeg spiller stort sett Call of Duty Vanguard/Warzone, og kommer til å kjøpe meg Modern Warfare II. Warzone 2 kommer jo også. Utover det spiller jeg litt Football Manager, men det krever ikke så mye sånn sett.

Dagens spec:

CPU: AMD AM4 Ryzen 7 1700X
Skjermkort: MSI GeForce GTX1070 8GB
Minne: HyperX Fury DDR4 2400MHz 32GB (2x 16GB)
HDD: Samsung PM961 SSD 512GB PCIe + Seagate Barracuda 2TB SATA3.0
Hovedkort: MSI AM4 X370 Gaming Pro Carbon

Har også en skjerm som støtter 144hz. Det vil jeg også gjerne få utnyttet, spesielt i CoD.

Spørsmålet blir: Vil det gi noe mening å oppgradere kun skjermkortet, eller vil jeg ikke kunne utnytte et nytt skjermkort maks uten å oppgradere andre komponenter også?

Konkrete forslag med direktelink til butikk eller modellnavn ønskes 😍
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgraderer du prosessor til 5800x kan du vel forvente ca 33% ytelsesøkning. Er det CPU som er flaskehalsen vil du nok merke dette i spill også. Alternativet er å legge mye mer penger i dette og oppgradere "alt".

Maskinen din kan greit brukes noen år til og fremdeles fungere ok til FullHD(-).

Ønsker du ekstra ytelse kan du redusere litt på oppløsningen uten at det koster noe særlig.  

Dette tar for seg justering av oppløsning (riktig nok mot 4K, men funker fint mot andre oppløsninger også).

https://www.youtube.com/watch?v=wSpHONwyBqg

https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se der, ja!

Ja, kanskje jeg kan justere oppløsningen litt. Jeg kjører 2560x1440 når jeg spiller nå. 

Skjønner nå at jeg må endre meg litt i huet og heller se på andre oppgraderinger enn bare skjermkort. Takk for alle innspillene rundt det! Får jo ikke oppgradert til Windows 11 pga prosessoren heller. Skjønner ikke helt den greia der. Prosessoren i seg selv må da yte bra nok til Windows 11, så det må jo være noe annet som gjør at den ikke "godkjennes" for Windows 11?

 

Endret av mabbutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mabbutt skrev (2 timer siden):

Se der, ja!

Ja, kanskje jeg kan justere oppløsningen litt. Jeg kjører 2560x1440 når jeg spiller nå. 

Skjønner nå at jeg må endre meg litt i huet og heller se på andre oppgraderinger enn bare skjermkort. Takk for alle innspillene rundt det! Får jo ikke oppgradert til Windows 11 pga prosessoren heller. Skjønner ikke helt den greia der. Prosessoren i seg selv må da yte bra nok til Windows 11, så det må jo være noe annet som gjør at den ikke "godkjennes" for Windows 11?

 

Det er neppe prosessoren som ikke er "god nok" for win 11. Jeg har også et Ryzen oppsett og en Bios oppdatering gjorde at maskinen ble win 11 godkjent, Mulig dette gjelder din makin også. Så da vil du både kunne bruke en nyere Ryzen prosessor og installere win 11 med å oppdatere Biosen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske stor forskjell mellom Ryzen 1000 og 5000. Ville bare skiftet CPU først og sett an videre oppgradering ut ifra hvor fornøyd du er med ytelsen.

  1. Oppdater BIOS og kjøp f.eks en Ryzen 5 5600.
    • Trenger ikke mer om du bare spiller og har f.eks discord og noen nettleser vinduer kjørende i bakgrunnen
  2. Raskere RAM er greit å ha men ikke en nødvendighet så lenge du har et GTX 1070.
    • Med f.eks en Ryzen 5000 vil du for det meste være begrenset av skjermkortet og derfor se lite/ingen forbedring fra raskere RAM.
    • Skal du kjøpe RAM så er Dual Rank å foretrekke da det har et greit løft i ytelsen over Singel Rank.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryzen 7 1700x er ikke godkjent for Windows 11. Microsoft har en liste over cpu som er godkjent. Den er akkurat litt for gammel, og dette har ingen ting med ytelse å gjøre.

Ellers så er jeg enig i at Ryzen 5 5600 er grei nok til spill så lenge en ikke skal gjøre for mye andre oppgaver på samme tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen, folkens! Nå har jeg fått litt og tenke på 😁

Jeg har forresten en [NONAME] skjerm som kommer opp som 39A1R i Windows. Av den grunn er jeg ikke dønn sikker på specs, men det nærmeste jeg kommer er denne skjermen: https://www.pbtech.co.nz/product/MONTTA3901/Titan-Army-39A1R-385-QHD-165Hz-Curved-Gaming-Monit <-- Scroll litt ned for alle specs.

Alt er likt. Bena, krysset på baksiden, størrelsen, knapper, utseende generelt. Jeg får også valgt 144 hz. Så jeg er 98% sikker på at det er denne skjermen jeg har, bare at den ikke bærer Titan Army merket. Litt slapp responstid på den, men ikke noe som har plaga meg noe særlig.

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...