Gå til innhold

Telenor fiber SFP ONT


Anbefalte innlegg

Har standard ONT fra Telenor, Alcatel-Lucent G-011G-P med GPON inn og Ethernet og RF-coax ut. Noen som vet om det er mulig å erstatte denne med en SFP-modul a la Alcatel-Lucent/Nokia G-010S-A? Datasheet på https://www.al-enterprise.com/-/media/assets/internet/documents/a-to-g/ale-gpon-nokia-ont-g-010s-a-datasheet-en.pdf . Er dette noe Telenor tester og tilbyr som alternativ til veggboksen? Samme produsent og liknende produkt-nummer, jeg skal vedde på at det er kompatibelt. Trenger ikke RF med IPTV og har ikke TV-pakke uansett. Forventer kjapt negativt svar dersom jeg spør kundeservice, så har ikke spurt.

Virker som om @bmork har peiling her, så jeg er freidig og tagger deg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke noe mer enn gjennomsnittet, men du kan normalt ikke bytte ONT uten å involvere ISPen. Det hjelper ikke om den er aldri så mye kompatibel, eller til og med identisk.  Så lenge serienummer++ er forskjellig så funker det ikke uten at ISPen hjelper til.

I teorien kan du nok klone din gamle ONT, men.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ahovda skrev (På 5.8.2022 den 10.45):

Har standard ONT fra Telenor, Alcatel-Lucent G-011G-P med GPON inn og Ethernet og RF-coax ut. Noen som vet om det er mulig å erstatte denne med en SFP-modul a la Alcatel-Lucent/Nokia G-010S-A? Datasheet på https://www.al-enterprise.com/-/media/assets/internet/documents/a-to-g/ale-gpon-nokia-ont-g-010s-a-datasheet-en.pdf . Er dette noe Telenor tester og tilbyr som alternativ til veggboksen? Samme produsent og liknende produkt-nummer, jeg skal vedde på at det er kompatibelt. Trenger ikke RF med IPTV og har ikke TV-pakke uansett. Forventer kjapt negativt svar dersom jeg spør kundeservice, så har ikke spurt.

Virker som om @bmork har peiling her, så jeg er freidig og tagger deg. 

Hvis jeg forstår riktig hva du spør om så kan du bare glemme dette.
Hvor har du tenkt å plugge inn Nokia G-010S-A SFP'en?

Den gjør bare en liten del av hva en Alcatel-Lucent G-011G-P gjør.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
bmork skrev (På 5.8.2022 den 11.24):

I teorien kan du nok klone din gamle ONT, men.....

Har sett noen folk på nettet som hacker EEPROM på forskjellige typer ONTer for å klone serienummer/passord, men nei det frister ikke selv om det sikkert er mulig å få til. Særlig siden ISP kanskje sjekker andre ting i tillegg for å koble opp som f.eks. software-versjon eller typenummer. 

Paccoo skrev (På 10.9.2022 den 11.14):

For og gjøre det må du kontakte Telenor\ISP og problemet der er nok att du bare kommer til kundebehandler som ikke forstår hva du mener. 

Var i kontakt med telenor bedrift som skjønte hva jeg mente men der jeg fikk videreformidlet fra andre/tredjelinje at "Nei" og "Dessverre ikke aktuelt per nå". 

Jalla21 skrev (På 10.9.2022 den 11.40):

Hvor har du tenkt å plugge inn Nokia G-010S-A SFP'en?

Har en EdgeRouter X SFP som jeg kunne plugget denne ONTen rett inn i. Alternativt en cisco rackswitch koblet til homelaben for å kjøre virtuell firewall, eks. vyos.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, så lenge det har eksistert ISP'er så har det eksistert rigide systemer for å sørge for at rett kunde med rett kundeutstyr er den eneste som skal kunne benytte aksessen slik at fakturasystemet ikke ender opp med å gi ut gratis aksess bare fordi en telemontør i en CO glemmer å fysisk frakoble en last mile. Det betyr at utstyret må matche alle systemer (både teknisk, faktura og logistiskk) så en kunde ikke kan komme og påstå at f.eks. han ikke var ansvarlig for de sex-telefonene som nå er fakturert i hundretusen-kroners klassen. Dette medfører en del kundeservice-merarbeid selvfølgelig, men utgiftene kan bli ganske store hvis du ikke har faktureringen i orden, for det har vært plenty av migreringer etter oppkjøp i ISP-verden siste 20 år hvor kunder har forsvunnet, og når det endelig ble oppdaget så kunne bedriften kun etterfakturere 3 år tilbake i tid på de som ikke hadde betalt på veldig mange flere år..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 1/12/2023 at 10:03 PM, Paccoo said:

Ser den att telenor ikke vil att privatkunder skal drive å koble opp sine egne ont\sfp på deres nett da dette kan risikere att det jammer ned hele pon-porten vis det blir koblet til no feil utstyr og mange kan miste nettet.

Dette er vel bare et større argument FOR at Telenor skal også levere ONT i SFP variant selv som en "godkjent" variant av deres ONT. Dettte kan de rettferdiggjøre mot et tillegg i etableringsprisen, feks. at sluttkunde kjøper denne til kostpris.

On 1/13/2023 at 12:50 PM, AnthonyEdwardS said:

Ikke bare det, så lenge det har eksistert ISP'er så har det eksistert rigide systemer for å sørge for at rett kunde med rett kundeutstyr er den eneste som skal kunne benytte aksessen slik at fakturasystemet ikke ender opp med å gi ut gratis aksess bare fordi en telemontør i en CO glemmer å fysisk frakoble en last mile. Det betyr at utstyret må matche alle systemer (både teknisk, faktura og logistiskk) så en kunde ikke kan komme og påstå at f.eks. han ikke var ansvarlig for de sex-telefonene som nå er fakturert i hundretusen-kroners klassen. Dette medfører en del kundeservice-merarbeid selvfølgelig, men utgiftene kan bli ganske store hvis du ikke har faktureringen i orden,

Njæææ, dette er jo en selvfølge. Uansett teknologi som leveres så er ikke ISP'ne en veldedig bedrift, mao de må sørge for at de har kontroll på systemene sine og hvem som får tilgang, dette er det de tjener penger på.

Dette burde også ligge på ISP sin side av systemene og ikke være avhengig av utstyr hos sluttkunde, dette utstyret kan manipuleres av en sluttkunde som kan ha økonomisk gevinst. På samme måte som at traffic-shaping ikke bør ligge ute hos sluttkunde.

Så det har ingen ting med GPON å gjøre. Altibox får til dette på en fin måte de og, selv om de ikke har GPON. Hos de kan en kunde koble vekk utstyret, alikevel får de til å sperre linjene automatisk hvis du slutter å betale faktura, man får heller ikke høyere hastighet enn det man betaler for.

Det viktigste argumentet for at sluttkunde ikke skal få kødde med GPON ONT er at dette er et delt medium. En sluttkunde kan ødelegge for andre og/eller hacke de andre for å drive avlytting/manipulasjon av trafikken.

Jeg håper for guds skyld at Telenor ikke har samme krypteringsnøkkel på alle ONT'er, isåfall er sambandet å anse som ukryptert.

On 1/13/2023 at 12:50 PM, AnthonyEdwardS said:

for det har vært plenty av migreringer etter oppkjøp i ISP-verden siste 20 år hvor kunder har forsvunnet, og når det endelig ble oppdaget så kunne bedriften kun etterfakturere 3 år tilbake i tid på de som ikke hadde betalt på veldig mange flere år..

Dette er jo i beste fall bare komisk. Viser jo at både de som ble kjøpt opp og eventuelt oppkjøper ikke har kontroll på sine nettverk.

Det er flere lag som burde ha fanget opp dette hvis man driver seriøst. Og spesielt etter en 3 års periode.

Hvis du har mange kunder/aksesser som fortsatt etter 3år ikke blir fakturert må man gjennomføre en full revisjon av alle aksesser opp mot fakturasystem. Hvor hver bidige L2/IP-endepunkt må krysssjekkes mot kundedatabase.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Terje2k said:

Dette er vel bare et større argument FOR at Telenor skal også levere ONT i SFP variant selv som en "godkjent" variant av deres ONT. Dettte kan de rettferdiggjøre mot et tillegg i etableringsprisen, feks. at sluttkunde kjøper denne til kostpris.

 

Dette blir for "spesialløsninger" som skal anskaffes og forvaltes, uten at jeg er veldig langt ned i den tekniske grøten når det gjelder GPON. Dette ettersom vel sikkert 99,8% av kundene vil bruke standardløsningen der det hele er en boks med en rj45-port. Ikke en spesialløsning rent device-messig, men at det ikke er hva man standard leverer, som systemer skal støtte, som det kjøpes inn, testes, ligge på lager, potensielt software-oppgraderes etc etc.

Kostpris her hvis det er egentlig er et ganske få antall kunder som skal ha det, vil fort blir en veldig høy kostpris per kunde hvis man ser hva det trolig koster å innføre, og ikke bare dingsen i seg selv.. Og jeg klarer ikke helt å se hva den store fordelen her annet enn at det for noen få blir en boks mindre skal være...

Lenke til kommentar
19 hours ago, NULL said:
 

Dette blir for "spesialløsninger" som skal anskaffes og forvaltes, uten at jeg er veldig langt ned i den tekniske grøten når det gjelder GPON. Dette ettersom vel sikkert 99,8% av kundene vil bruke standardløsningen der det hele er en boks med en rj45-port. Ikke en spesialløsning rent device-messig, men at det ikke er hva man standard leverer, som systemer skal støtte, som det kjøpes inn, testes, ligge på lager, potensielt software-oppgraderes etc etc.

Kostpris her hvis det er egentlig er et ganske få antall kunder som skal ha det, vil fort blir en veldig høy kostpris per kunde hvis man ser hva det trolig koster å innføre, og ikke bare dingsen i seg selv..

Njææ, kan til dels være enig i noen momenter, men ikke alle.

Når Nokia (som leverer alle de GPON-systemene jeg har sett med Telenor) leverer SFP ONT'er, som er identiske ut fra det jeg kjenner til. Da er det ikke "mye ekstra" overhead for Telenor å støtte, se her: https://www.nokia.com/networks/fixed-networks/fiber-ont/#broadband-ont

Regner med at det de må støtte, er montør/installatør legger inn et annet modellnummer under provisjonering. Deretter er det likt management / kontrollsytem, OLT med software, firmware upgrades og alt likt i samme Nokia løsning.

Hvis ikke hadde ikke Nokia skrytt så mye av deres SFP utgave. Fra Nokia:

Quote

Different deployments and different customers may need different devices. We have you covered.


Jeg så en gang et screenshot fra en web-løsning telenor-montørene har, virka som de internt har støtte for forskjellige ONT modellnummer allerede.

Og ute i felt har jeg kommet over Telenorleveranser med både Nokia G010G-Q og Nokia G010G-P. Som er to forskjellige varianter av mediakonverter typen.

Så de støtter allerede ulike ONT'er, antageligvis gitt at de er Nokia, og støtter Nokia OLT.

SFP ONT har modellnummer G-010S-A. https://www.al-enterprise.com/-/media/assets/internet/documents/ale-gpon-nokia-ont-g-010s-a-datasheet-en.pdf

Quote

Og jeg klarer ikke helt å se hva den store fordelen her annet enn at det for noen få blir en boks mindre skal være...

Det enkle svaret er jo en boks mindre.

En strømforsyning mindre som kan gå galt for eksempel. For privatkunder er jeg i utgangspunktet helt enig, at det er ikke er den store fordelen.

Men for bedriftskunder kan det være en større fordel å kunne slippe separat konverter og heller sette en GPON-SFP inn i utstyr som man allerede har med SFP-port.
 
Spesielt de som har redundant strøm/nødstrøm må fikse sære løsninger for "adapterbokser" som denne.

Utstyr med SFP typisk sett allerede har to strømforsyninger i disse scenarioene. 

Feks. nød-utstyr som i dag er over på IP (Alarmsystemer, telefonisystemer) har i enkelte tilfeller krav til redundant strømføring hele veien og hvor dette må testes regelmessig.

Altså må en eventuel mediakonverter enten "hackes" til å ha redundant strøm, eller man må gjøre noe annet "hackish".

Endret av Terje2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...