Gå til innhold

Få internett til og virke på pc med windows 7


Anbefalte innlegg

Hei.

Usikker på om dette er rett sted og spørre, men jeg prøver.

Har fått en en gammel Acer Revo RL100 pc av en bekjent som jeg tenkte koble opp i garasjen.

Har etter litt styr fått den opp og gå og fått trådløs WiFi igang.

Men jeg kommer ikke inn på internett med den, da det er Windows 7 og kun Internett Explorer på den.

Er det mulig og få lagt inn Google Chrome eller Microsoft Edge på den, så jeg kommer inn på nettet?

Mine datakunnskaper stopper her, så lurer på om hva jeg må gjøre videre nå for og komme på nett med den PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ronny N skrev (28 minutter siden):

Hei.

Usikker på om dette er rett sted og spørre, men jeg prøver.

Har fått en en gammel Acer Revo RL100 pc av en bekjent som jeg tenkte koble opp i garasjen.

Har etter litt styr fått den opp og gå og fått trådløs WiFi igang.

Men jeg kommer ikke inn på internett med den, da det er Windows 7 og kun Internett Explorer på den.

Er det mulig og få lagt inn Google Chrome eller Microsoft Edge på den, så jeg kommer inn på nettet?

Mine datakunnskaper stopper her, så lurer på om hva jeg må gjøre videre nå for og komme på nett med den PC.

Du kan vel legge installasjonsfila til chrome/firefox/edge på en USB også forsøke å innstallere fra den? Dette fordrer jo at du har en allerede fungerende pc. 
 

Evt kan du prøve deg på å laste ned firefox via Powershell

 

https://techexpert.tips/powershell/powershell-installing-mozilla-firefox/

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Jeg ser en kan laste ned Microsoft Edge for Windows 7 her: www.microsoft.com/nb-no/edge

Og Google Chrome for Windows 7 her: www.google.com/chrome/

Et tips når du har tatt over en pc fra andre er å kjøre 'factory reset' på den for å få en ny rein start, beskrevet her: How to Factory Reset Windows 7 (lifewire.com)

-----------------------

Alternativ Linux:

Et helt annet alternativ er å installere Linux i stedet. Det en gjør da er at en bruker et program for å lage in linux usb-minnepinne:

www.balena.io/etcher/

også laster en ned en linux installasjon, som en da legger på den usb-minnepinnen med det programmet:

Her er f.eks XUbuntu iso-fil: Xubuntu

En har da muligheten å kjøre Linux fra minnepinnen uten å installere for å se om det virker. Mulig en må inn i bios på maskinen for å få boote fra usb-pinne.

Problemet med å installere Linux er at en da sletter Windows så en må i tilfelle installere Windows 7 på nytt om en vil tilbake.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 timer siden):

Selv en gammel versjon av Internet Explorer vil klare å lese de fleste nettsider, som Firefox sin hjemmeside.

Man sier jo for gøy at Internet Explorer er det beste programmet for å laste ned andre nettlesere.

Hvis du har trådløst internett, hvorfor lar ikke Internet Explorer deg surfe på nettet?

Når jeg klikker på Internett Explorer ikonet eller hva det heter, så kommer det bare opp en slags feilmelding.

Når jeg går inn på linjen der vi søker på www.google.no feks, så kommer jeg ikke dit.

Men er det ikke sånn at Internett Explorer ikke virker lenger?

På jobben bruker jeg Google Chrome og Microsoft Edge, for der fikk vi melding fra IT avdelingen at Internet Explorer er ute av drift fra 16 juli tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Ronny N skrev (1 time siden):

Når jeg klikker på Internett Explorer ikonet eller hva det heter, så kommer det bare opp en slags feilmelding.

Når jeg går inn på linjen der vi søker på www.google.no feks, så kommer jeg ikke dit.

Men er det ikke sånn at Internett Explorer ikke virker lenger?

På jobben bruker jeg Google Chrome og Microsoft Edge, for der fikk vi melding fra IT avdelingen at Internet Explorer er ute av drift fra 16 juli tror jeg det var.

Internet Explorer skal virke, men det er ikke lenger anbefalt å bruke det siden det ikke lenger mottar oppdateringer. IT-avdelingen på en bedrift har nok tatt Internet Explorer ut av systemet.

Også Windows 7 er ute på dato og mottar heller ikke oppdateringer (PC med Windows 10 bør minst ha 4 GB minne).

Chrome og Edge installasjons filen kan lastes ned på en annen maskin.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Google Chrome OS Flex er også et alternativ til Windows og Linux som kan lastes ned og installeres på samme måte som Linux.

Både Chrome OS Flex og Linux virker på de fleste eldre maskiner (minst 2 GB minne for Linux), men av og til kommer en borti at f.eks wifi kort ikke virker. Men det finner en ut når en kjører Linux fra minnepinnen før en starter installasjonen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...