Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Glemt å kreve leie


Gjest ddbb3...6ad

Anbefalte innlegg

Gjest ddbb3...6ad

Hei, 

I mars 2021 var jeg i kontakt med med borettslaget for å få parkeringsplass, noe jeg fikk. Leieprisen er kr 150,- per mnd og skal kreves inn av boligbyggelaget sammen med felleskostnader. Nå fikk jeg nettopp en mail fra borettslaget om at boligbyggelaget hadde glemt å ta leie for plassen, jeg mistenker at borettslaget ikke har formidlet videre. Plassen min har de blandt annet delt ut til andre beboere og jeg har i etterkant fått beskjed om at den plassen ikke tilhører meg. Jeg har vist til mail om tildelt parkeringsplass, så har det vært greit.

I mail jeg mottok nå stod det blandt annet følgende: Styret har vedtatt, at det kun skal kreves etter-fakturering i avviks-parkeringssakene tilbake til 01.01.22. Vi ber om en skriftlig tilbakemelding, dersom du bestrider informasjonen i denne eposten.

Nå datt det nettopp inn 9 fakturaer i nettbanken på 150kr med forfall 18.08.22.

Er det slik at de kan kreve dette nå? Og med så kort forfall? Det passet meg meget dårlig nå med skattesmell i tillegg 🙈

Håper noen kan hjelpe! Svar vil bli satt stor pris på 😊

 

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ddbb3...6ad skrev (10 minutter siden):

Hei, 

I mars 2021 var jeg i kontakt med med borettslaget for å få parkeringsplass, noe jeg fikk. Leieprisen er kr 150,- per mnd og skal kreves inn av boligbyggelaget sammen med felleskostnader. Nå fikk jeg nettopp en mail fra borettslaget om at boligbyggelaget hadde glemt å ta leie for plassen, jeg mistenker at borettslaget ikke har formidlet videre. Plassen min har de blandt annet delt ut til andre beboere og jeg har i etterkant fått beskjed om at den plassen ikke tilhører meg. Jeg har vist til mail om tildelt parkeringsplass, så har det vært greit.

I mail jeg mottok nå stod det blandt annet følgende: Styret har vedtatt, at det kun skal kreves etter-fakturering i avviks-parkeringssakene tilbake til 01.01.22. Vi ber om en skriftlig tilbakemelding, dersom du bestrider informasjonen i denne eposten.

Nå datt det nettopp inn 9 fakturaer i nettbanken på 150kr med forfall 18.08.22.

Er det slik at de kan kreve dette nå? Og med så kort forfall? Det passet meg meget dårlig nå med skattesmell i tillegg 🙈

Håper noen kan hjelpe! Svar vil bli satt stor pris på 😊

 

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Ja - foreldelsesloven sier vel noe om en alminnelig foreldelsesfrist på 3år. Så du må nok belage deg på å betale. Når det skal sies - så burde de jo kunne utvise noe fleksibilitet ifht forfallsdato. Hør om du kan få delt det opp, eller forlenget forfall? 

Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Ja - foreldelsesloven sier vel noe om en alminnelig foreldelsesfrist på 3år. Så du må nok belage deg på å betale. Når det skal sies - så burde de jo kunne utvise noe fleksibilitet ifht forfallsdato. Hør om du kan få delt det opp, eller forlenget forfall? 

Det kan jeg høre om.

Tusen takk for oppklarende svar 😊

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad
Frank Drebin skrev (17 minutter siden):

Det blir krise på kontoen når du får regninger på til sammen 1350 kr med 14 dagers betalingsfrist? Er du sikker på at du har råd til å bo i leiligheten?
Du betaler jo også ca. halv pris i forhold til det du skulle ha gjort, iom. at de stryker fakturene fra før 01.01.22.

Takknemlig for at jeg slipper å betale for fjoråret, men her er det tross alt de som har gjort en feil, så da lurte jeg på om de hadde rett til å kreve dette nå. Med en stor skattesmell i tillegg ble det litt trangt disse månedene. Ellers i året går det fint du 👌

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad skrev (1 time siden):

Nå datt det nettopp inn 9 fakturaer i nettbanken på 150kr

Har vi ikke gått gjennom 7 måneder til nå i år, tar de da forhåndsbetaling for august og september.. men de kan sikkert gjøre det også. Får en ikke produktet bør en klage på produktet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Guest ddbb3...6ad said:

Takknemlig for at jeg slipper å betale for fjoråret, men her er det tross alt de som har gjort en feil, så da lurte jeg på om de hadde rett til å kreve dette nå. Med en stor skattesmell i tillegg ble det litt trangt disse månedene.

Din eventuelle skattesmell er irrelevant. Du har inngått avtale om å leie parkeringsplass, og for meg ser det ut som om det har vært en glipp mellom styret og forretningsfører mtp fakturering av plassen. Hvem har gitt deg "beskjed om at den plassen ikke tilhører deg"? Ringte det da ingen bjeller hos deg om å avklare situasjonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad
zanta skrev (9 minutter siden):

Din eventuelle skattesmell er irrelevant. Du har inngått avtale om å leie parkeringsplass, og for meg ser det ut som om det har vært en glipp mellom styret og forretningsfører mtp fakturering av plassen. Hvem har gitt deg "beskjed om at den plassen ikke tilhører deg"? Ringte det da ingen bjeller hos deg om å avklare situasjonen?

Styret i borettslaget har sendt meg e-post tidligere om at plassen ikke tilhørte meg selvom jeg var blitt tildelt den tidligere. Da viste jeg til e-poster der det fremgikk at jeg hadde blitt tildelt den p-plassen. Fikk så svar at de hadde rotet i systemet og at plassen nå var registrert. Derfor mener jeg dette burde blitt fanget opp tidligere.

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad
aklla skrev (1 minutt siden):

Du burde også ha fanget det opp tidligere og informert styret om at du ikke betalte leie for parkeringsplassen iht avtalen..

Det kunne jeg ha sjekket ja, men regnet med at alt var i orden. Jeg reagerer mest når ting blir dyrere enn forventet 🤭

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar

Krav på leie kan foreldes etter tre år, men det kan i tillegg tapes ved rettsstridig passivitet. Passivitet blir rettsstridig hvis passiviteten er så klanderverdig at skyldner får en berettiget oppfatning om at det ikke kommer til å kreves betaling. 

I denne saken er det snakk om ca. halvannet år før innkreving skjer. Borettslaget har valgt å kreve inn syv terminer bakover i tid, men slik jeg leser innlegget var du hele tiden klar over at det var en kostnad forbundet med plassen. Du har hele tiden mottatt og betalt fakturaer på felleskostnader fra borettslaget, slik at du har hatt en viss forventning om at det du har betalt hver måned er det borettslaget mener at du skylder. 

Situasjonen er altså ikke slik at du ikke har betalt i det hele tatt. Det har gått betalinger til borettslaget hele veien, og borettslaget har tatt initiativ til størrelsen, og du har akseptert. I slike tilfeller må man veie oppgjørshensynet ("gjort er gjort, man skal slippe å få ekstraregninger for noe man allerede har betalt") mot korreksjonshensynet ("ting skal være riktig"). 

Det finnes ikke noe fasitsvar på slike problemstillinger. Hvis du motsetter deg å betale vil du risikere at borettslaget velger å ta ut krav på hele perioden. Du har ikke krav på å få slippe beløpet fremover i tid. Det etter omstendighetene beste vil nok være å snakke med forretningsfører om en nedbetalingsplan. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest ddbb3...6ad said:

Styret i borettslaget har sendt meg e-post tidligere om at plassen ikke tilhørte meg selvom jeg var blitt tildelt den tidligere.

Og heller ikke da ringte det noen bjeller ettersom du ikke hadde fått faktura for parkeringsplassen?

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad
zanta skrev (Akkurat nå):

Og heller ikke da ringte det noen bjeller ettersom du ikke hadde fått faktura for parkeringsplassen?

Dette skulle bli bakt inn i husleien så jeg har betalt e-fakturaen på husleie i god tro om at de fakturerer for det de skal ha.

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar

Jeg ville tror det går greit å ta kontakt og høre om du kan utsette f ex halvparten av regningene til neste måned. Du trenger ikke oppgi noen grunn.

Trikset er å være hyggelig og takknemlig. «Hei, tusen takk for at dere ordnet opp i dette og for at det er nok å betale fra og med dette året. Ville det være greit om jeg betaler de fire første fakturaene nå med en gang, men utsetter betalingen av de siste fem til neste måned? Jeg var litt uheldig med noen ekstra utgifter akkurat denne måneden. Mvh»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ddbb3...6ad
Phantom Software skrev (52 minutter siden):

Jeg ville tror det går greit å ta kontakt og høre om du kan utsette f ex halvparten av regningene til neste måned. Du trenger ikke oppgi noen grunn.

Trikset er å være hyggelig og takknemlig. «Hei, tusen takk for at dere ordnet opp i dette og for at det er nok å betale fra og med dette året. Ville det være greit om jeg betaler de fire første fakturaene nå med en gang, men utsetter betalingen av de siste fem til neste måned? Jeg var litt uheldig med noen ekstra utgifter akkurat denne måneden. Mvh»

Det var godt formulert 😊 Takk for tips 👍

Anonymous poster hash: ddbb3...6ad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...